gmel skrev:Morten T sier:
"Å tjene 2 sykepleier-årslønner på en drøy uke for å tuppe til et stykke oppblåst lær!? Selv den mest ihuga markedsliberalist, laissez faire-tilhenger eller Gordon Gekko-kloning kan ikke mene at det er riktig."
Joda det mener de nok!
Vel, slik er verden , den går videre samme hva du og jeg mener.
Det begynner å bli noen år siden norske spillere tjente det samme på fotball som på et stykke vanlig arbeid.
Enda lengre tilbake må du nok for å få det samme i England. Spesielt i harde tider har det vært kvalmende å se den dyrkingen som blir noen utskjemte dritter av noen fotballspillere til del, fra arbeidsløse ungdommer som lever fra helg til helg og bruker den minimale trygda på å dyrke gudene sine.
Nå er det så grisaktig mye penger i TV-avtaler at det hele tar fullstendig av og verdien av PL blir så enorm at de kan kjøpe hvem de vil. Vel, det spørs hvor lenge dette varer, hvor lenge vil Newcastlefansen bruke penger på et lag med utlendinger, og Cardifffansen vil de støtte sin gale eier i tynt og tykt?
Da jeg begynte å følge med på 70-tallet var lagene mer stabile, man skiftet ut få spillere hvert år, og omtrent alle spillerne var britiske. Hva er det som gjør at vi støtter et lag?
Er det Pulis eller Coates?
Skifter vi klubb hvis Bego reiser?
Nei det skal mer til. Hvis du har vært og sett laget ditt noen ganger, hatt en pilegrimsreise til Britannia, da er du nok en livstidsupporter.
For meg er det Stoke eller ingen.
Her hjemme er det Viking eller ingen. Selv om halve laget kommer fra Island........
Ja, verden går videre uansett, men for meg blir det fryktelig passivt å ikke ytre seg hvis man mener at utviklingen er gal. Og jeg er heller ingen tilhenger av Janteloven, så jeg tror at det "du og jeg" mener kan ha betydning og utgjøre en forskjell. Et godt og ferskt eksempel( som ikke har noe med fotball å gjøre ) på at enkeltmennesker KAN utgjøre en forskjell er den mye omtalte "reservasjonsretten" her på berget. Det som er Norges legitime regjering pr. dato mente at det "var å ta verden videre" med forslaget de kom med, men måtte til slutt gjøre retrett etter en protestaksjon startet av noen ganske få. Det samme kan f.eks. sies om den såkalte "Arabiske Våren" og en rekke andre tilfeller.
Hva kommer til fotball så har jo også enkeltpersoner hatt sitt å si for utviklinga. Jeg tror nok ikke belgiske Jean-Marc Bosman ante hva han ga seg ut på da han på 90-tallet trakk arbeidsforholdet sitt inn for retten, men vi vet jo alle at den såkalte "Bosmandommen" har ført til store forandringer i fotball-Europa. Og det takket være en manns innsats fra den spede starten! Dessuten finnes det allerede flere grupper bl.a. i England som tar avstand fra den voldsomme kommersialiseringen som jo igjen fører til økte priser på det meste innenfor fotballen.
For meg er det et annet aspekt også og det er moral. Jeg finner det ikke riktig at noen skal tjene avsindig mye penger på noe som i bunn og grunn( og fra starten av ) kun er fysisk fostring, lek og fritid. Ja, det er selvfølgelig greit med profesjonelle spillere, sponsorer og alt det der, men etter mitt syn er det en grense, og den grensa går der en tøylesløs og pur egoistisk tankegang starter. Jeg mener at fotballen kan ha( og til en viss grad har ) en viktig funksjon i samfunnet gjennom engasjement, sosial omgang med andre, fysisk fostring og at den kan være inkluderende og binde folk fra alle samfunnslag og kulturer sammen. Legg merke til at alt det jeg ramset opp foran er verdier som ikke er avhengig av et massivt inntog fra kommersielle krefter.
Og så tror jeg også at en del av det å være supporter av en klubb er å si i fra hvis man mener noe er galt. Slik f.eks. Sunderlandfansen gjorde da klubben ansatte Paolo Di Canio med sine fascist-sympatier som manager i klubben, eller da Blackburnfansen protestert mot sine indiske eiere( Venky`s ) eller da Stokefansen gjorde det samme på begynnelsen av 2000-tallet under Peter Coates sin første periode i klubben. I Stoke har man jo også Supporters Council( hvor også de norske supporterne er med ) hvor supporterne kan foreslå endringer eller komme med nye idèer. Frysing av billettpriser er ett eksempel hvor supporterne har hatt meget stor påvirkningskraft. Dette her blir jo spekulasjon fra meg, men det er heller ikke helt umulig at supporterne hadde sitt å si i forhold til sparkingen av Pulis...Pointet mitt er at noen få personer kan starte det som faktisk ender opp i en ganske stor forandring.
Som nevnt før, hvis noe skjærer veldig med de verdiene hver enkelt måtte inneha så går det en grense for hva man bør være med på. Etter mitt syn. For meg betyr det at klubber ikke kan gjøre akkurat hva de vil, uansett. For meg er det for øvrig helt greit med utenlandske spillere og det er, som nevnt foran, fordi jeg mener fotballen er grenseoverskridende og akkurat dette med at folk møtes på tvers av kultur og nasjonalitet synes jeg er en positiv utvikling og bra i det store bildet.
Jeg kjenner faktisk et par karer( som jeg gikk på skole med for sånn ca. hundre år siden ) som ikke har sett Vålerenga spille etter at de begynte å spille på Ullevaal( fordi stadionet er plassert på Oslos vestkant ). Spesielt og sært og muligens ikke helt rett heller, ja helt klart, men like fullt et eksempel på hvor langt noen er villig til å gå hvis de mener klubben gjør feil.