pål - lillehammer skrev:Tony Pulis gjorde en formidabel jobb hos oss det er det ingen tvil om og det gjør han med Palace også. Men han er en type manager som er best til å holde klubben i PL men ikke å utvikle den videre.
Alle Mark Hughes skeptikere ser nå at MH kan dra oss videre som han gjorde med Blackburn og han faktisk også rakk med Fulham.
Jeg er meget fornøyd med den jobben Mark Hughes har gjort så langt og kanskje blir vi enda litt mer attraktiv for nye spillere enn vi var under Tony Pulis.
Det er fortsatt delte meninger om det, Pål. Også i England. At Hughes har gjort en bra/brukbar/godkjent jobb tror jeg de fleste kan enes om, dog.
Det jeg reagerer mest på er den bastantheten og skråsikkerheten noen ser ut til å utvise i forhold til det som i bunn og grunn er rene hypoteser. Det legges ofte fram på en måte, av de som står for et slikt syn, som gjør at det fremstår som en slags etablert sannhet at "Pulis er en manager som KUN egner seg til å redde en klubb fra nedrykk", mens akkurat en slik påstand i virkeligheten er ren og skjær spekulasjon. Den form for "sannhet" forsterker seg selv også ytterligere når man f.eks. hevder at "mange" mener det samme som enn selv. Men er egentlig hva "mange" måtte mene med på å bestemme om noe er rett eller galt? Jeg mener bestemt nei og at all historie på flere samfunnsarenaer viser nettopp dette.
Et faktum er jo at Pulis faktisk ikke hadde noe erfaring som manager( eller som spiller ) på øverste nivå før opprykket. Dermed ble læringskurven selvfølgelig bratt( som for klubben forøvrig )for han også. Jeg synes han mestret det meget godt, selv om han har vært under konstant kritikk av fraksjoner av fansen som har ment at fotballen har vært for "kjedelig". Disse var( med svært få unntak ) musestille når det gikk bra, men fikk rev i seilene når det gikk dårlig en forholdsvis kort periode. Da kom det ut mye innestengt frustrasjon. Det interessante er jo at en annen Tony, nærmere bestemt Waddington, opplevde mye av det samme under den siste tiden som manager i Stoke. Ettertiden har gjort om Waddington til kanskje tidenes beste manager i Stoke, mens enkelte fraksjoner i samtiden dømte han nord og ned. Det samme kan sies om Ferguson i ManU. Et flertall av supporterne ville ha han fjernet etter noen få sesonger med relativt slette resultater( 12-13 plass, mener jeg å huske ), men klubbledelsen holdt stand mot hylekoret som var HELT sikre på at Ferguson var feil mann. Vi vet alle hvordan det gikk...
Slike eksempler forteller meg at de konklusjonene et slags flertall i samtiden kommer fram til ikke ALLTID og NØDVENDIGVIS må være korrekte eller kloke. De kan snarere være kontraproduktive og lite gjennomtenkte. Poenget er at man er åpen for det. Jeg minner også om at flere nevnte ved fjerningen at "Pulis aldri ville få en jobb i PL igjen" og at han "er en League One-manager". Nok en gang tok kritikerne feil, men slikt har selvfølgelig blitt dysset ned i etterkant.
Det er vanskelig å si hvilken retning klubben hadde tatt med det gamle regimet. Personlig TROR jeg at det hadde gått framover sett over tid, men høyst sannsynlig relativt sakte og enda mer sannsynlig altfor sakte for noen fans. Jeg tror det kommer til å gå framover med Hughes også, skulle nesten bare mangle med det fundamentet han har fått overrakt, men kanskje ikke så fort som noen utålmodige fans håper på. Senest i dag har jeg lest om Arsenal- og Newcastlefans som vil fjerne henholdsvis Wenger og Pardew. Dette er managere som sett over tid har gjort det bra, men kanskje er det slik at verdien av å se noe over tid har forvitra litt i dagens samfunn og det som gjelder nu for tiden er umiddelbar tilfredsstillelse?