Morten T. skrev:Jeg mener at det man gjør uten ball i utprega possession-spill er veldig viktig. Det er bare å se på disse "trekantene" som spesialistene Barcelona holder på med. Bevegelsen fra de som ikke har ballen er helt fenomenal og gjør at ballfører ALLTID minst har to pasningsalternativer. For å spille slik må man løpe masse og riktig. Spørsmålet er om det er noen vits for lag som Stoke å forsøke å kopiere noe de helt åpenbart ikke mestrer eller om det vil være smartere å finne sin egen vei. En vei som muligens ikke er brolagt med roser, glitter og annen fjas, men som, sett over tid, har vist seg å gi anstendige resultater?
Her er du inne på hele kjernen i en mer ballbesittende spillestil, Morten, som Hughes har lagt opp til

For et slikt spilleopplegg er det helt avgjørende at det er stor bevegelse i laget, slik at ballfører har flere pasningsalternativer. Hvis ikke bevegelsen rundt er god nok, blir det få eller ingen pasningsalternativer, og da blir det mye balltrilling på tvers og bakover som fører ingensteds hen.
At "den nye stilen" ennå ikke har fungert så bra som vi kanskje hadde håpet, skyldes etter min mening i stor grad at bevegelsen rundt ballfører mange ganger nettopp ikke har vært god nok, og vi får ikke fremdrift. I dette ligger også det som du tidligere har vært inne på med manglende intensitet. En slik spillestil er krevende og krever stor intensitet, men jeg er nok likevel litt mer optimistisk enn deg om dette, ettersom jeg tror at vi vil bli bedre på dette etter hvert som spillerne blir mer vant til det nye spillemønsteret.
Jeg synest imidlertid ikke det er noen løsning å gå tilbake til "the Pulis way", hvis det er det du antyder med det som over tid har vist seg å gi resultater. Den offensive delen av spillet vårt var - etter mitt syn - ikke noe bedre under Pulis enn under Hughes, snarere tvert imot. Angrepsspillet var da veldig forutsigbart og statisk, og vi skapte veldig få sjanser. Nei takk, jeg vil ikke tilbake dit.......
Samtidig er vi enige om at for mye balltrilling heller ikke er av det gode. Så kanskje - som du også har vært inne på, Morten - er en mer variert spillestil, hvor det veksles mer mellom kort og langt, veien å gå ?
Når det er sagt så mener jeg vel at det heller ikke er den nye spillestilen som er/har vært vårt hovedproblem denne sesongen, men derimot at vi er altfor svake i avslutningene, som altfor ofte går i hytt og pine.

Akkurat det mener jeg ikke kan tilskrives noen spesiell spillestil, men rett og slett at spissene våre ikke er kalde nok og dyktige nok i avslutningsøyeblikket.

Eller...... ?