Det jeg synest er nesten like spennende er hvilken effekt managerskiftet vil ha på vår eksisterende spillergruppe. Vi er mange som mener at Pulis brukte en del spillere feil, og at han også i betydelig grad brukte feil spillere. Vil disse få en sjanse under Hughes både til å vise hva de er gode for og til å få spille i sin favorittposisjon ?
Vil spillere som Palacios, Pennant (ved en eventuell re-signering) og Kightly komme inn igjen i varmen under Hughes ? Og vil spillere som Wilson og Cameron få prøve seg mer i en sentral midtbane-posisjon - som vel er foretrukket posisjon for begge - i stedet for å bli plassert på back-plass ?
Leste et sted at Palacios hadde vært meget god i en landskamp for Honduras nylig. Mens Geoff Cameron - i en sentral midtbaneposisjon - ble kåret til "Man of the Match" da USA nylig spilte landskamp mot Belgia (tror jeg det var)... Kan disse to være med på å revitalisere et Stoke-lag som i store deler av sesongen var meget grått.... ?

Og Hughes har vel allerede signalisert at Adam kommer til å få en friere stilling og er tiltenkt en sentral rolle i vårt offensive spill....

Det siste mener jeg er veldig riktig og viktig. Adam er potensielt vår mest kreative spiller, og han må få bruke kreftene sine i den offensive delen av spillet, heller enn på de lange løpene hjemover. Og han er også målfarlig, gitt at han får en rolle der han kan få muligheten til å komme seg i de farlige posisjonene. Og mål fra midtbanespillerne har jo vært en betydeling mangelvare de siste sesongene....

Vi har hatt en del spillere i troppen som etter mitt syn ikke holder PL-nivå. En del av disse er nå frigitt (Delap, Sidibe, Whitehead m.fl.), men noen er fortsatt igjen. (Walters, Wilkinson, Whelan).

Derimot både håper og tror jeg at vi også allerede innenfor eksisterende spillergruppe har skjulte ressurser som ikke har fått vist seg skikkelig frem - eller som har vært brukt feil - og som kan komme til å blomstre under en ny manager, under forutsetning av at de gis tillit.
Den jeg kanskje har mest tro på i så måte er Palacios. Han har vært meget god i tidligere klubber, men har aldri fått noen reell sjanse under Pulis. Får han en mulighet til å spille seg i form har jeg tro på at han faktisk kan komme til å bli en meget viktig spiller for oss.

Det betyr ikke at jeg mener at det ikke bør komme utskiftninger, for det bør det. Vi trenger forsterkninger både på back-plassene, og i alle fall èn ving, og vi trenger i alle fall èn ny spiss + en back-up midtstopper. Vår gamle akilleshæl - sentral midtbane - er vel kanskje ikke lenger i like stort behov for fornyelse, om vi får Palacios tilbake på rett spor. Der kan også både Wilson og Cameron trolig gjøre en god jobb, og vi har N'Zonzi om han blir værende. Og vi har Adam - noe mer fremskutt.
Jeg synest i alle fall for egen del at Hughes sine tanker om hvordan han skal disponere dagens spillergruppe er veldig spennende - og ikke må undervurderes - selv om det selvsagt alltid vil være aller størst spenning knyttet til hvem vi henter inn og hvem som forlater klubben....