Større bilder også med rygg:
http://www.football-shirts.co.uk/fans/s ... 1213_15517?
Okei, "Britannia" er vel det romerne kalte Storbitannia når de invaderte og er muligens ikke det værste, men personlig synes jeg det er en uting at kommersielle krefter invaderer det jeg vil kalle for "hellig". Slik "hellige" områder er stedsnavn, fotballdrakter, stadioner osv.
For å sette det litt i kontekst så ville jeg ikke blitt happy hvis Vigelands-parken( Frognerparken ) i Oslo plutselig hadde blitt hetende "Kavli Tubeost-parken". Like lite som du sannsynligvis ville blitt begeistret over at Fisketorget i Bergen plutselig hadde blitt hetende "Libresse Damebind-Torget".
Kommersielle krefter har kommet til fotballen for å bli, men jeg mener at reklame på stadionet, TV-reklame og andre arenaer bør brukes for å fremme salg av et produkt eller tjeneste, enn stadion og drakt. Hvis fotballen fortsetter å selge seg helt ut, hva er da vitsen og vil det på sikt føre til noe godt?
Det grelleste eksemplet jeg har sett til nå er en klubb fra Østerrike kalt "Red Bull Salzburg". De la like gjerne inn sponsornavnet i klubbnavnet og byttet farger på drakta så de passet til hovedsponsorens logo(!). Er dette en ønsket utvikling?
Ikke for meg i hvertfall.
TrondG skrev:Okei, "Britannia" er vel det romerne kalte Storbitannia når de invaderte og er muligens ikke det værste, men personlig synes jeg det er en uting at kommersielle krefter invaderer det jeg vil kalle for "hellig". Slik "hellige" områder er stedsnavn, fotballdrakter, stadioner osv.
For å sette det litt i kontekst så ville jeg ikke blitt happy hvis Vigelands-parken( Frognerparken ) i Oslo plutselig hadde blitt hetende "Kavli Tubeost-parken". Like lite som du sannsynligvis ville blitt begeistret over at Fisketorget i Bergen plutselig hadde blitt hetende "Libresse Damebind-Torget".
Kommersielle krefter har kommet til fotballen for å bli, men jeg mener at reklame på stadionet, TV-reklame og andre arenaer bør brukes for å fremme salg av et produkt eller tjeneste, enn stadion og drakt. Hvis fotballen fortsetter å selge seg helt ut, hva er da vitsen og vil det på sikt føre til noe godt?
Det grelleste eksemplet jeg har sett til nå er en klubb fra Østerrike kalt "Red Bull Salzburg". De la like gjerne inn sponsornavnet i klubbnavnet og byttet farger på drakta så de passet til hovedsponsorens logo(!). Er dette en ønsket utvikling?
Ikke for meg i hvertfall.
Helt enig. Energidrinklaget fra Salzburg er jo et pinlig eksempel. Jeg fulgte ikke med da de endret navnet, men hvis det IKKE resulterte i opptøyer og boikott vet ikke jeg. Jeg tror nok at dersom investorer prøver seg på å gå så langt til verks at de endrer navn på klubben, vil de bli stoppet rimelig raskt. Hvertfall i de fleste klubber. Når det kommer til stadionnavn er det absolutt en uting. På Brann Stadion har vi nå "Nexgentel-tribunen", "BT-tribunen", "Sparebanken Vest-tribunen" og "Frydenbø-tribunen". I midlertid het Frydenbø-tribunen "Hansa-tribunen" tidligere, og de fleste kaller den for "Hansa". Litt det samme føler jeg det er med Britannia. Selv om det er et sponsornavn er det et "kult" navn som har fått sitt fotfeste - "The Brit".
Det er litt verre med Pepsi Max Lyn, Rosenborg-Rema 1000 Ballklubb og liknende, potensielle, skrekkeksempler som du nevner.
Hvis staten, gjennom demokratiske prossesser, har fått mandat av folket til å forby eller tillate så synes jeg det er greit. Selv om jeg f.eks. var sterk motstander av at det var forbudt å danse på 2. Juledag til langt opp på 90-tallet, så føyde jeg meg etter det regelverket som flertallet i folket har vært med på å bestemme...TrondG skrev:Absolutt! Men, jeg må presisere at det er bedriftene og enkeltmenneskene - ikke statens oppgave - å si nei og sette grenser i tilfeller som dette!
Morten T. skrev:Hvis staten, gjennom demokratiske prossesser, har fått mandat av folket til å forby eller tillate så synes jeg det er greit. Selv om jeg f.eks. var sterk motstander av at det var forbudt å danse på 2. Juledag til langt opp på 90-tallet, så føyde jeg meg etter det regelverket som flertallet i folket har vært med på å bestemme...TrondG skrev:Absolutt! Men, jeg må presisere at det er bedriftene og enkeltmenneskene - ikke statens oppgave - å si nei og sette grenser i tilfeller som dette!
Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest