hvor gode er Stoke nå....?

Her diskuterer vi alt som har med vårt kjære Stoke City FC å gjøre

Re: hvor gode er Stoke nå....?

Innlegg Torstein Norevik » 06 Mai 2012, 22:04

En ny kamp under pari, mot et QPR som heller ikke imponerte noe særlig. Tapet i dag innebærer også at håpet om topp 10 brast. Riktig nok kan vi teoretisk innhente WBA på målforskjell, men å tro at vi skal hente inn 10 mål på den siste runden er vel som å tro på en viss mann med rød drakt og hvitt skjegg...

Det betyr også at vi i Premier League vil ende nokså likt som tidligere, i sjiktet 44-47 poeng (tidligere 45-47-46) og med plassering i sjiktet 11-14 (tidligere 12-11-13). Ut fra resultatene alene er det således hold i en påstand om at det i de fire årene etter opprykket ikke har vært noen utvikling å snakke om i ligasammenheng, der er det Status Quo.

Vi har derimot gjort det bra i cupene, og vi gjorde det bra i Europa. Og enkelte vil nok også - kanskje med en viss rett - trekke frem det harde kampprogrammet denne sesongen som en årsak til at vi heller ikke dette året nådde en plassering på øvre halvdel.

Jeg tror det er litt farlig å "trøste" seg med det. Etter mitt syn trenger man ikke være rakettforsker for å se hva Stokes problem er, det ligger klart i dagen og er selvsagt den manglende evnen til å lage mål, og da spesielt på bortebane. Etter at siste bortkamp er spilt, har vi scoret fattige 11 mål på de 19 bortekampene i ligaen. Da er det heller ikke rart at poengene uteblir, selv mot antatt overkommelige motstandere.

Det har med spillertyper å gjøre, men har også gjøre med taktikk og TP's overforsiktige tilnærming på bortebane, der alt handler om å unngå baklengs, i håp om og stjele med seg ett poeng eller tre gjennom en heldig dødball-scoring, mot spillets gang.

Vi har dessverre heller ikke gode nok spillere offensivt til å bedre oss vesentlig i ligaen. Jeg hadde selv stor tro på Jones, men innser at han er en flopp og han bør selges til sommeren. Det samme gjelder Walters, som ikke holder på dette nivået. Han var til dels strålende forrige sesong, men det var så vidt jeg husker kun gjennom vårsesongen, etter at han hadde vært relativt anonym høsten før. Denne sesongen har han vært svak, noe som betyr at han har hatt en veldig god vårsesong (2011), men bortsett fra det har vært svak. Det holder ikke i dette selskapet.

Vi har heller ikke fått fart på vingspillet denne sesongen, og personlig er jeg redd for at vi heller ikke mer vil få se Ethers i samme gode slag som for et par-tre sesonger siden, pga skader, alder og manglende selvtillit. Han har heller ikke lenger fart nok til å forsere backen, slik han gjorde i "glansdagene" for et par-tre år siden. Pennant har heller ikke vært så bra som tidligere, og har også fått spilt lite. Dessuten har hans utenomsportslige eskapader også fått mye fokus, så hans fremtid i klubben er vel ikke krystallklar.

En kreativ midtbanespiller ville også vært å foretrekke, men er neppe prioritert. I alle fall ikke så lenge vi spiller med vinger, da man gjerne ligger med to sentrale midtbanespillere dypt for å demme opp når vingene går frem.

Som sagt, Status Quo i ligaen. Det jeg kanskjel likevel synest er mest betenkelig er at jeg knapt kan nevne en eneste spiller som jeg synest har vært bedre denne sesongen enn sesongen før (selv om Crouch, og til dels Jerome har vært fine tilvekster). Det er en utvikling jeg ikke liker, og jeg har heller ingen god forklaring på hvorfor det er blitt slik. Men bekymringsverdig synest jeg det er.... :?
Torstein Norevik
Ivrig Stokie

Forrige

Gå til Om Stoke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest