Torstein Norevik » 08 Feb 2012, 08:13
Blant de som er kjøpt for en relativt billig penge etter opprykket – og som etter mitt syn må anses som gode kjøp, vil jeg nevne: (beløpene er i pund), Etherington (2m), Thomas Sørensen (Free transfer), Abdoulaye Faye (2,25m), James Beattie (3,5m) – de to sistnevnte holdt riktig nok ikke så lenge, men begge disse hadde en stor del av æren for at vi overlevde den vanskelige første sesongen og var derfor meget viktige – Begovic (3,25m), Whitehead (3m), Pennant (1,725m), Walters (2,75m), og Wilson var vel heller ikke så dyr, selv om beløp her ikke er nevnt.
Tar vi også med noen av kjøpene før opprykket, som Shawcross (1m – kanonkjøp !), Whelan (1/2 m) og Fuller (som vel også var rundt 1/2m…?), så er det liten tvil om at TP har gjort en del ”good business”, i de tilfellene hvor han velger å være litt påholden med lommeboka (selv om det nok kanskje er Scholes & co som gjennomfører selve forhandlingene, og ikke TP…)
Kan vel også nevne Huth (5m), som et godt kjøp, selv om han hadde en noe høyere pris.
Hva så med resten ?
Hvis vi skal se på den andre ytterligheten – 5m pluss – så er bildet etter mitt syn et helt annet.
Dave Kitson ble kjøpt for 5,5m, som ”den som skulle score målene” i vår første PL-sesong. Slik vet vi jo at det ikke gikk, og han må betraktes som en flopp.
Vi kjøpte Tuncay for 5m. Dette var en spiller jeg selv hadde stor tro på, og kanskje den spilleren på laget den gang som jeg synest hadde mest ”fotball” i seg. Men jeg må bare innrømme at han aldri slo helt til. Mange – inkludert meg selv – har forklart dette med at han aldri fikk skikkelig sjansen av TP, ved at han ikke fikk muligheten over tid til å vise hva han var god for. Han ble heller ikke spilt i den posisjonen han nok var best, som et bindeledd mellom midtbane og angrep. Men….det er ikke til å stikke under en stol at Tuncay etter Stoke-tiden har blitt en flopp også i Wolfsburg og nå på lån i Bolton, så det er ikke utenkelig at den godeste Tuncay har hatt sine beste år på fotballbanen og at TP gjorde rett ved å selge han. Kjøpt for 5m, og uten å spille seg til noen fast plass på førstelaget til Stoke før han ble solgt videre, må han likevel alt i alt betraktes som et dårlig kjøp.
Kenwyne Jones begynner også mer og mer å se ut som et skikkelig bomkjøp, selv om jeg er blant de som har hatt troen på han, og i det lengste har håpet på at det skulle løsne skikkelig for karibieren. Jeg er vel i ferd med å resignere i den troen, for selv om han scorer noen mål dann og vann, må han per i dag anses som en flopp, når vi tenker på at han ble kjøpt for hele 8m pund, den gang overgangsrekord for Stoke, og han denne sesongen for det meste har slitt benken.
Heller ikke Palacios har levd opp til forventningene så langt. Han var riktig nok skadet da han kom til klubben, og har slitt med å bli match-fit. Men jeg synest likevel det er veldig bekymringsverdig, når vi nå skriver februar, at han ennå ikke er et fast innslag i start-elleveren, og rett som det er heller ikke er å finne på benken. De kampene han har spilt, har han vel vært litt opp og ned, bra til tider men gjør også en del feil. Jeg håper at han fortsatt bare er litt rusten etter et langt avbrekk, og at han vil heve seg. Hvis ikke kommer også han fort i kategorien mindre vellykkede kjøp, sett i forhold til summen vi måtte ut med for han (har hørt både 6m og 8m når det gjelder prisen på han).
Peter Crouch har vel innfridd forventningene og vel så det. Jeg stiller likevel – i likhet med en del andre – spørsmål ved prisen. Mitt ankepunkt er alderen. 10m for en spiller som har rundet de 30, hvor det må forventes at karrieren snart vil være på hell, er etter mitt syn altfor mye, selv om Crouch er en veldig bra spiller fortsatt. For 5m ville Crouch ha vært et kjempekjøp, for 10m er det – etter mitt syn – mer tvilsomt hvor godt kjøpet er. Spørsmålet er hvor lenge 2-meters mannen fortsatt vil levere varene… ? Når vi også vet at spillere over 30 ofte blir mer skadeutsatt og gjerne også bruker lenger tid på å komme tilbake etter skader, så bidrar dette til å øke skepsisen ytterligere. Og noen særlig gjenkjøpsverdi et par år fremover i tid vil det vel heller ikke være snakk om. Da kan det alt i alt komme til å vise seg at Crouch kan bli et meget kostbar spiller i forhold til det klubben får tilbake, selv om han per i dag fremstår som en av våre aller beste spillere.
Så har vi også en tredje kategori spillere, de som har kommet til klubben for en relativt rimelig penge, men som – etter flere år – ennå ikke har markert seg, eller til og med har forlatt klubben. I denne kategorien tenker jeg på spillere som Sonko, Tongue, Soares, Davies, Amdy Faye, Olofinjana, Collins, Arismendi og Gudjohnson, som vel knapt nok har mer enn noen få titalls førstelags-kamper til sammen.
Litt oppsiktsvekkende også at av de fem spillerne vi kjøpte i sommer, er det bare Crouch som har spilt fast. Upson har ikke spilt mange kampene, Woodgate noen flere, men han har vel – når sant skal sies – ikke imponert nevneverdig. Palacios er allerede nevnt, og Jerome har også fått få sjanser. Så langt må det vel derfor kunne sies at de 20m vi svidde av i sommer ikke har vært utpreget ”good value”.
Og hvis jeg skal oppsummere dette ? Som jeg sa innledningsvis….tja…..Pulis har gjort en hel del gode kjøp, ingen tvil om det. Men har etter mitt syn også hatt litt for mange bomkjøp, til å få topp karakter på transferfronten. Og selv om ikke alle har kostet all verden i innkjøp, så skal de likevel ha sin lønn, så de koster klubben selv om de ikke spiller stort.