Er Pulis den rette for Stoke?

Her diskuterer vi alt som har med vårt kjære Stoke City FC å gjøre

Re: Er Pulis den rette for Stoke?

Innlegg mfkpotter » 07 Feb 2012, 12:21

Svein Nilsen skrev:I sagaen om Tony Pulis og om han er den rette for Stoke vil jeg si at mitt svar har vært ja i veldig lang tid, men de siste månedene tja og nå et klart NEI! Dette kan illustreres med dette innlegget som var i the Sentinel i går;

On the other hand, the Pulis brand of football is arguably the worst ever seen at Stoke City. Can any supporters point to a more dour and bland period in the clubs history than seen now under Tony Pulis? The point being made is not about league positions, but the brand of football on offer. To not produce hardly a worthy shot on goal at home in 90 minutes on more than one occasion indicates that the Pulis brand is far past its sell-by date.

Vedkommende påstår som riktig er at det er fotballen som spilles som er problemet, ikke tabellplasseringen. Vi kan vel igjen trekke paraleller til Wimbledon og Norge på 90-tallet. Men nå er den type fotball utrangert, synd at ikke Tony Pulis kan innse dette! Jeg lever godt med Stoke City på 8. eller 12. plass i Premier League, men med den fotballen som "spilles" vil det dessverre ikke vare lenge før vi er i League 1 igjen, sammen med Stevenage Borough og Exeter City - dessverre. Jeg vil så gjerne være positiv til TP, PC og alt som skjer rundt klubben - men innser dessverre at møkkafotballen som nå spilles vil ta oss tilbake til start på altfor kort tid. Det må tas grep NÅ, eller så kan faktisk nedrykk i mai bli et faktum!!!!
Sorry - det bare måtte ut :(

Dette er ikke noe å beklage Svein, du er bare en av mange som har innsett realiteten.
Tony Pulis må vekk fra Stoke City så raskt som mulig.
mfkpotter
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 07 Feb 2012, 12:56

Jeg er ikke enig i at Pulis bør bort. Inntil videre.

Vi er inne i en dårlig periode nå, og da kommer selvfølgelig kritikken. På samme måte skrur "happy clappers"-folket på lystgassen når det går bra.

Sesongen hittil har vært bra. Vi ligger greit i serien( og det er lenge igjen ), i praksis klare for kvartfinalen i FA-cupen og videre i Europa. Mange klubber hadde vært villige til å ta Stoke sin plass i så henseende.

Pulis er ingen Gud. Han er hyperflink i den defensive organiseringa, men overfokuset på den faktoren går helt klart utover det offensive. Jeg er skuffa over den manglende viljen til å ta risiko offensivt og å kjøpe inn spillere som kan traktere en fotball.

Etter den første sesongen i PL, hvor Stoke var så til de grader nederlagsdømt, sa Pulis: "I like to prove people wrong". Har han ikke egentlig fortsatt med det hver eneste sesong siden den gang?
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Innlegg Svein Nilsen » 07 Feb 2012, 18:51

Jo da Morten, vi er enig om at han er flink til defensiv organsiering, det er det enkleste i fotball! Å forsvare seg er relativt lett i forhold til offensiv samhandling, kreativitet etc. Enkelt sagt; det er lett å tackle men vanskelig å dribble! Det jeg er lei av er at vi spiller møkkafotball, HVER GANG - ALLTID! Ok, sesongen har vært bra, RESULTATMESSIG, så langt. Men, du skal ikke se så veldig langt bak resultatene før du innser at sesongen faktisk ikke har vært så bra! Ok, vi har slått Derby og Gillingham i FA cupen og klarer forhåpentligvis også Crawley. I Europaligaen var jeg selv til stede og så vi ble trillet ball i hatt med av et middels Kiev lag og var heldige med det nødvendige poenget. I de aller fleste ligakampene har vi ikke prestert, men vært heldige med poengfangsten. Så grunnen til at jeg vil ha vekk TP (dessverre) er at jeg ikke ser noen tegn til bedring, at vår spillestil er avlegs og at vi får mer og mer bank! Det er jo ikke helt tilfeldig at de antatt dårlige lagene som tar hensyn til vår spillestil lykkes på The Brit, som QPR, WBA, Sunderland, Wigan osv. De som ikke tar hensyn til det sliter mer, og det er jo lag som United, Spurs, Liverpool osv. det er jo slik at vi er underlegne i ballbesittelse og avslutninger/sjanser mot ALLE lag, uansett hjemme eller borte. Summen av dette er at vi rykker ned, om ikke i år så neste år. HVIS IKKE NOE SKJER! Et eksempel i så måte er jo at vi "velger" å ikke forsterke laget i januar vinduet, forstå det den som kan. Og at panikken snart tar TP så vi bl.a. i kampen mot United. På slutten satte han inn Fuller for å forsøke å skape noe fremover, han ble satt på kanten og var oftere innenfor egen 16-meter enn i motstanderens. Fuller har IKKE noe å gjøre innenfor egen 16-meter i etablert spill, uansett! Og bruken av Walters begynner snart å bli komisk. Når du presterer SÅ dårlig over så lang tid er det ufattelig at ikke en manager ser det, det gjør alle andre. Og vår eneste venstreback har han lånt ut til Forest, herregud!
Og ja da, vi holder fortsatt trykket oppe på The Brit, men hvor lenge gjør vi det hvis spillet fortsetter så dårlig og heller ikke flaksen/resultatene går vår vei? Ser/leser at også the local lads i S-o-T begynner å miste motet og troen. Stoke trenger en manager som kan få spilleglede og humør inn i laget samt spillere som kan SPILLE fotball skal vi hevde oss i PL også i fremtiden, eller vi trenger forandring for i det hele tatt å spille i PL!
Amen 8-)
Svein Nilsen
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 07 Feb 2012, 22:03

Svein Nilsen skrev:Jo da Morten, vi er enig om at han er flink til defensiv organsiering, det er det enkleste i fotball! Å forsvare seg er relativt lett i forhold til offensiv samhandling, kreativitet etc. Enkelt sagt; det er lett å tackle men vanskelig å dribble! Det jeg er lei av er at vi spiller møkkafotball, HVER GANG - ALLTID! Ok, sesongen har vært bra, RESULTATMESSIG, så langt. Men, du skal ikke se så veldig langt bak resultatene før du innser at sesongen faktisk ikke har vært så bra! Ok, vi har slått Derby og Gillingham i FA cupen og klarer forhåpentligvis også Crawley. I Europaligaen var jeg selv til stede og så vi ble trillet ball i hatt med av et middels Kiev lag og var heldige med det nødvendige poenget. I de aller fleste ligakampene har vi ikke prestert, men vært heldige med poengfangsten. Så grunnen til at jeg vil ha vekk TP (dessverre) er at jeg ikke ser noen tegn til bedring, at vår spillestil er avlegs og at vi får mer og mer bank! Det er jo ikke helt tilfeldig at de antatt dårlige lagene som tar hensyn til vår spillestil lykkes på The Brit, som QPR, WBA, Sunderland, Wigan osv. De som ikke tar hensyn til det sliter mer, og det er jo lag som United, Spurs, Liverpool osv. det er jo slik at vi er underlegne i ballbesittelse og avslutninger/sjanser mot ALLE lag, uansett hjemme eller borte. Summen av dette er at vi rykker ned, om ikke i år så neste år. HVIS IKKE NOE SKJER! Et eksempel i så måte er jo at vi "velger" å ikke forsterke laget i januar vinduet, forstå det den som kan. Og at panikken snart tar TP så vi bl.a. i kampen mot United. På slutten satte han inn Fuller for å forsøke å skape noe fremover, han ble satt på kanten og var oftere innenfor egen 16-meter enn i motstanderens. Fuller har IKKE noe å gjøre innenfor egen 16-meter i etablert spill, uansett! Og bruken av Walters begynner snart å bli komisk. Når du presterer SÅ dårlig over så lang tid er det ufattelig at ikke en manager ser det, det gjør alle andre. Og vår eneste venstreback har han lånt ut til Forest, herregud!
Og ja da, vi holder fortsatt trykket oppe på The Brit, men hvor lenge gjør vi det hvis spillet fortsetter så dårlig og heller ikke flaksen/resultatene går vår vei? Ser/leser at også the local lads i S-o-T begynner å miste motet og troen. Stoke trenger en manager som kan få spilleglede og humør inn i laget samt spillere som kan SPILLE fotball skal vi hevde oss i PL også i fremtiden, eller vi trenger forandring for i det hele tatt å spille i PL!
Amen 8-)

Uansett hva jeg selv måtte mene;
Dette var et veldig bra innlegg, Svein. :)

Jeg venter også på bedringen offensivt. Håpet ble tent med innkjøpene av Etherington og Pennant, men ble slukket igjen med kjøpet av Jones. Der og da skjønte jeg at stilen ligger rimelig fast, men at innholdet( dvs. spillermateriellet ) vil bli forsøkt å gjøres kvalitativt bedre( om enn med små skritt. F.eks. Sidibe< Jones< Crouch< ? ).

Men la oss nå tenke oss at Pulis hadde fått fyken, ville en ny manager inn betydd at Wilkinson, Shotton, Collins, Wilson, Shawcross, Delap, Whitehead, Diao, Jones, Sidibe, Walters osv. ville fungert bedre? Jeg tror ikke det. Jeg tror en ny manager måtte ha pælma ut en relativt stor ansamling med spillere for dernest å bygge opp et helt nytt lag etter sin egen filosofi. Det er den overgangsperioden, eller revolten, som jeg er særdeles usikker på at klubben ville ha klart uten et nedrykk.
Pulis loser Stoke relativt trygt igjennom hver eneste sesong. Det er kanskje ikke så ambisiøst, men jeg tror faktisk at både han og Coates er veldig godt fornøyd med å holde seg i divisjonen( plass 10-17 ). Derfor tror jeg heller ikke på noen snarlig forandring.
Coates har hatt klokkertro på Pulis hele veien og ville på død og liv ansette ham da han kjøpte tilbake klubben. Jeg tror Pulis blir så lenge han orker eller vil selv( det kan jo hende han tar over Wales eller Norge :shock: om noen år? ).
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Innlegg torage » 07 Feb 2012, 23:28

Morten T. skrev:
Svein Nilsen skrev:Jo da Morten, vi er enig om at han er flink til defensiv organsiering, det er det enkleste i fotball! Å forsvare seg er relativt lett i forhold til offensiv samhandling, kreativitet etc. Enkelt sagt; det er lett å tackle men vanskelig å dribble! Det jeg er lei av er at vi spiller møkkafotball, HVER GANG - ALLTID! Ok, sesongen har vært bra, RESULTATMESSIG, så langt. Men, du skal ikke se så veldig langt bak resultatene før du innser at sesongen faktisk ikke har vært så bra! Ok, vi har slått Derby og Gillingham i FA cupen og klarer forhåpentligvis også Crawley. I Europaligaen var jeg selv til stede og så vi ble trillet ball i hatt med av et middels Kiev lag og var heldige med det nødvendige poenget. I de aller fleste ligakampene har vi ikke prestert, men vært heldige med poengfangsten. Så grunnen til at jeg vil ha vekk TP (dessverre) er at jeg ikke ser noen tegn til bedring, at vår spillestil er avlegs og at vi får mer og mer bank! Det er jo ikke helt tilfeldig at de antatt dårlige lagene som tar hensyn til vår spillestil lykkes på The Brit, som QPR, WBA, Sunderland, Wigan osv. De som ikke tar hensyn til det sliter mer, og det er jo lag som United, Spurs, Liverpool osv. det er jo slik at vi er underlegne i ballbesittelse og avslutninger/sjanser mot ALLE lag, uansett hjemme eller borte. Summen av dette er at vi rykker ned, om ikke i år så neste år. HVIS IKKE NOE SKJER! Et eksempel i så måte er jo at vi "velger" å ikke forsterke laget i januar vinduet, forstå det den som kan. Og at panikken snart tar TP så vi bl.a. i kampen mot United. På slutten satte han inn Fuller for å forsøke å skape noe fremover, han ble satt på kanten og var oftere innenfor egen 16-meter enn i motstanderens. Fuller har IKKE noe å gjøre innenfor egen 16-meter i etablert spill, uansett! Og bruken av Walters begynner snart å bli komisk. Når du presterer SÅ dårlig over så lang tid er det ufattelig at ikke en manager ser det, det gjør alle andre. Og vår eneste venstreback har han lånt ut til Forest, herregud!
Amen 8-)

Uansett hva jeg selv måtte mene;
Dette var et veldig bra innlegg, Svein. :)

Jeg venter også på bedringen offensivt. Håpet ble tent med innkjøpene av Etherington og Pennant, men ble slukket igjen med kjøpet av Jones. Der og da skjønte jeg at stilen ligger rimelig fast, men at innholdet( dvs. spillermateriellet ) vil bli forsøkt å gjøres kvalitativt bedre( om enn med små skritt. F.eks. Sidibe< Jones< Crouch< ? ).

Men la oss nå tenke oss at Pulis hadde fått fyken, ville en ny manager inn betydd at Wilkinson, Shotton, Collins, Wilson, Shawcross, Delap, Whitehead, Diao, Jones, Sidibe, Walters osv. ville fungert bedre? Jeg tror ikke det. Jeg tror en ny manager måtte ha pælma ut en relativt stor ansamling med spillere for dernest å bygge opp et helt nytt lag etter sin egen filosofi. Det er den overgangsperioden, eller revolten, som jeg er særdeles usikker på at klubben ville ha klart uten et nedrykk.
Pulis loser Stoke relativt trygt igjennom hver eneste sesong. Det er kanskje ikke så ambisiøst, men jeg tror faktisk at både han og Coates er veldig godt fornøyd med å holde seg i divisjonen( plass 10-17 ). Derfor tror jeg heller ikke på noen snarlig forandring.
Coates har hatt klokkertro på Pulis hele veien og ville på død og liv ansette ham da han kjøpte tilbake klubben. Jeg tror Pulis blir så lenge han orker eller vil selv( det kan jo hende han tar over Wales eller Norge :shock: om noen år? ).

Jeg støtter Svein i alt det han skriver, mens jeg synes at du Morten her er uvanlig lite ambisiøs i hva vi skal forvente av nivå på vårt kjære Stokelag. For meg dreier det seg ikke nødvendigvis på liv og død og kun tenke at vi må holde oss i premier league. Skal vi på sikt håpe på bedre tider, så kan det godt tenkes at vi må ned i en bølgedal, som kan inkludere nedrykk, men det er en pris jeg er villig å ta, hvis vi får en ny manager med hode for at fotballen utvikler seg og med en helt annen fotballfilosofi enn hva Pulis har. Her har vi i årevis på forumet sittet og diskutert Stoke sine kamper og hatt mange gode opplevelser, men det er pga resultat og ikke av glimrende fotballprestasjoner. Alltid finner vi gode forklaringer på at det deles ikke ut stilkarakterer i fotball, men kun poeng. Men det er sannelig en sannhet med mange modifikasjoner. Jeg er så enig med Svein i å være så forbanna drita lei av den møkkafotballen Stoke spiller uke etter uke, måned etter måned, år etter år, for det er faktisk det som er tilfellet. Hvor er spillegleden og publikumslaget som Stoke var i mange, mange år med Greenhoff, Hudson, Pejic, Conroy, Shilton osv. osv. og som nok var grunnen til at mange av oss fant sitt hjerte i Stoke fra midten av 70-tallet. Jeg har fremdeles en drøm om å få sitte og se en fotballkamp med Stoke, gode enkeltspillere som underholder med morsom og teknisk fotball og som virkelig varmer et supporterhjerte. Vi trenger ikke nødvendigvis å være en storklubb fra London, Manchester eller Liverpool for å kunne gjøre det. Men skal en få oppleve det, så må vi snart bytte ut hele Stokelaget, og det vil naturligvis ta mange år, og at dette må skje gradvis.

Jeg kan heller ikke som Svein, se noe stort håp om bedring med Pulis bak roret. Han råder over ligaens desidert svakeste tropp når en ser på spiller for spiller. Greit nok at de skal også fungere som lag, men det er begrenset hvor mye gull en får av gråstein. Og denne troppen er det Pulis som helt alene har bygget opp eller ned om du vil. Mange er flinke til å minne på at Pulis er et fotballgeni defensivt og at han har fått til veldig mye positivt i Stoke, Kanskje det, men jeg mener nå at Pulis over flere år har ført oss i en bakgate som er svært ødeleggende og enda vanskeligere å komme ut av. Og til stadighet så blir en hodeløst vitne til hvordan Pulis disponerer spillerne. I det siste har vi undret oss over hvor lite spilletid Jerome har fått, på tross av at han har gjort gode innhopp i de få minuttene han har fått spille, bare for å se at han i neste kamp blir satt på benken. Jeg fikk ikke fulgt med sist helg, men fikk med meg at han fikk starte fra start mot Sunderland. Jeg registrerte at han fikk gode attester her inne på forumet og viste positive tendenser, men ble byttet ut etter 35 min!! Jeg har ikke lest noen steder at det var pga skade, men dette er litt typisk Pulis, hvis han har bestemt seg for at denne spilleren liker han egentlig ikke og behandler de deretter. Og hva gjør det med selvtilliten til en spiller, som i utgangspunktet vet at han spiller på lånt tid. Dette var bare et siste eksempel, men bevares, Jerome er ikke noen stort fotballikon, men vi må ta utgangspunkt i den stallen vi har.

Konklusjonen er klar. Jeg ønsker meg en helt annen manager inn i Stoke. Greit nok at Pulis har ødelagt mye av gløden og engasjementet jeg har hatt med Stoke i snart 30 år. Jeg har kommet til det, at skal jeg fremdeles holde dette engasjementet oppe så vil for meg også stilkarakterer i fotball bety noe. Og det vil jeg aldri få med Pulis som manager.
torage
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 08 Feb 2012, 00:22

Vel, jeg er såpass ambisiøs at jeg mener at klubben bør plassere seg et sted mellom 7. og 12. plass denne sesongen med spillermateriellet de disponerer pr. dato. Greier de det så vil jeg være fornøyd, uansett. Lavere enn det så vil jeg bli skuffa og ditto glad hvis høyere.
Som supporter av et lag bryr jeg meg ikke så mye om stil og estetikk. Jeg er mer opptatt av av spillestilen som brukes gir resultater og framgang på både kort og lang sikt. Det gjør den ikke, for Stoke sitt vedkommende, akkurat nå og jeg er selvfølgelig ikke overbevist om at stilen og filosofien vil føre til fremgang i fremtiden heller. Men jeg er hellig overbevist om at et lag som f.eks. Barcelona ikke ville ha spilt på måten de gjør hvis den ikke hadde gitt dem resultater. Jeg tror de hadde gitt en lang beng i estetikken hvis de hadde ryki på mange nok tap...

Jeg forsøkte å melde at jeg tror at Pulis og eier Coates er relativt fornøyde med å ligge der de ligger for tiden. Ja, jeg tror egentlig den duoen har sett på det som relativt urealistisk å kravle inn blant de 4-6 beste i overskuelig framtid. Det forteller ingenting om hvor ambisiøs jeg måtte være eller ikke være.

Jeg har også holdt med Stoke lenge, men hadde ikke den inngangen mange av dere hadde med "The Glory Days" tidlig på 70-tallet. Jeg begynte først å følge klubben noen år senere når det begynte å gå litt utforbakke. Så nostalgien rundt den perioden er rett og slett fremmed for meg, dessverre.

Og Jerome ble skadet. Han ble ikke tatt av banen fordi Pulis ikke liker han( i hvertfall ikke ved dette tilfellet ).

Min konklusjon er fortsatt: Tony Pulis får IKKE sparken i Stoke City Football Club så lenge Peter Coates m/fam. eier klubben. Så kan man selvfølgelig synes at det er synd, men det er ( tror i hvertfall jeg ) den uforfalskede realiteten.
Og igjen: Med en ny manager inn( nevn et navn eller ti! ), hva skulle han ha gjort for å få den eksisterende spillerstallen( som over flere år er satt sammen etter Pulis sin filosofi ) til å fungere?

Det jeg også synes er snodig, men samtidig kult fordi fotball handler om feelings, er at det ikke er mer enn en drøy måned siden en god del av fansen i Norge og England skrev( med stolthet og overbevisning?): We are Stoke and we play how we want! ;)
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Re: Er Pulis den rette for Stoke? - del 1

Innlegg Torstein Norevik » 08 Feb 2012, 08:12

Tony Pulis har høstet mange lovord de siste årene, og jeg er blant de som har vært av den oppfatning at TP har gjort en meget god jobb, selv om jeg av og til river meg i håret i fortvilelse over hans laguttak og taktikk, spill av spillere ute av posisjon og hans praksis med å gi favorittspillerne klippekort på laget, uten hensyn til hvilke prestasjoner de leverer (eller kanskje rettere sagt, ikke leverer….). Skal jeg være ærlig, og det skal man jo, har vel kanskje min beundring for mannen likevel snarere vært tuftet på det faktum at han kan vise til meget gode resultater, mer enn en veldig reflektert analyse over hvordan han har oppnådd disse resultatene.

Han overtok et lag som lå i nederste del av Championship, og fikk etter kort tid laget opp i PL. Deretter loset han – i første sesongen i PL – laget inn til en plass midt på tabellen, etter at alt som kan krype og gå av ”forstå seg påere” mer eller mindre hadde dømt oss nord og ned, med umiddelbar retur til Championship som forventet utfall. Deretter har vi de siste årene, med TP som sjef, etablert oss på sikker grunn i PL, og fått oppleve klubbens første cupfinale og spill i Europa som hyggelige bonuser. Slikt står det respekt av…..

Når vi skal vurdere TP’s rolle er imidlertid spørsmålet om dette i hovedsak er hans fortjeneste, eller om vi ville kunne ha oppnådd det samme også med en annen enn TP i sjefsstolen?

I realiteten har TP, i løpet av de sesongene vi har vært i PL, bygget opp et helt nytt lag, som har lite til felles med det laget som rykket opp fra Championship. Dette er selvsagt ikke mulig uten penger. Masse penger. Faktisk har vi vel bare en håndfull spillere igjen i troppen som var med på opprykket….Laget som rykket opp til PL var jo heller ikke godt nok til å bli værende i topp-divisjonen, og store investeringer på spillersiden var derfor helt nødvendig. Jeg tror ikke en gang TP – som aldri har rykket med noe lag som manager – ville ha greidd å unngå nedrykk, hvis ikke han hadde fått styrket stallen vesentlig sommeren før PL-debuten, og ikke minst i det påfølgende januar-vinduet, da Etheringthon og Beattie ble signert.

Jeg har funnet en hjemmeside, hvor det er laget en oversikt over de ulike overgangene til de ulike klubbene flere sesonger tilbake.

http://www.transferleague.co.uk/premier ... sfers.html

Jeg vet ikke hvor offisiell siden er, og jeg finner flere direkte feil (blant annet at Pugh ble solgt til Leeds for 5m GBP og kjøpet av Jerome mangler, mens at vi aldri har kjøpt Titus Bramble, slik oversikten hevder). Men i det store og hele ser lista ut til å stemme ganske bra med realitetene. Og denne viser – hold dere fast – at vi fra og med opprykket var sikret og til og med sommeren 2011, har kjøpt spillere (når vi tar med Jerome) for i overkant av 70m pund !!!

TP har altså – sammenlignet med mange andre managere – hatt betydelige beløp til disposisjon i transfermarkedet. Det naturlige neste spørsmålet blir derfor om TP har anvendt disse pengene godt… ?

Her mener vel jeg at svaret i beste fall er tja…..Jeg har kikket en del på de innkjøpene TP har gjort etter opprykket var et faktum, og min konklusjon er vel at her er en del gode kjøp, men også en del direkte bomkjøp som har kostet oss relativt dyrt. Det jeg synest å se som en gjennomgående tendens, er imidlertid at TP ser ut til å ha lykkes langt bedre med de kjøpene der han ikke har viftet med store bunker med pundsedler, og lykkes langt mindre ved de anledningene der han har benyttet filosofien ”splash the cash”.
Torstein Norevik
Ivrig Stokie

Re: Er Pulis den rette for Stoke? - del 2

Innlegg Torstein Norevik » 08 Feb 2012, 08:13

Blant de som er kjøpt for en relativt billig penge etter opprykket – og som etter mitt syn må anses som gode kjøp, vil jeg nevne: (beløpene er i pund), Etherington (2m), Thomas Sørensen (Free transfer), Abdoulaye Faye (2,25m), James Beattie (3,5m) – de to sistnevnte holdt riktig nok ikke så lenge, men begge disse hadde en stor del av æren for at vi overlevde den vanskelige første sesongen og var derfor meget viktige – Begovic (3,25m), Whitehead (3m), Pennant (1,725m), Walters (2,75m), og Wilson var vel heller ikke så dyr, selv om beløp her ikke er nevnt.

Tar vi også med noen av kjøpene før opprykket, som Shawcross (1m – kanonkjøp !), Whelan (1/2 m) og Fuller (som vel også var rundt 1/2m…?), så er det liten tvil om at TP har gjort en del ”good business”, i de tilfellene hvor han velger å være litt påholden med lommeboka (selv om det nok kanskje er Scholes & co som gjennomfører selve forhandlingene, og ikke TP…)

Kan vel også nevne Huth (5m), som et godt kjøp, selv om han hadde en noe høyere pris.

Hva så med resten ?

Hvis vi skal se på den andre ytterligheten – 5m pluss – så er bildet etter mitt syn et helt annet.

Dave Kitson ble kjøpt for 5,5m, som ”den som skulle score målene” i vår første PL-sesong. Slik vet vi jo at det ikke gikk, og han må betraktes som en flopp.

Vi kjøpte Tuncay for 5m. Dette var en spiller jeg selv hadde stor tro på, og kanskje den spilleren på laget den gang som jeg synest hadde mest ”fotball” i seg. Men jeg må bare innrømme at han aldri slo helt til. Mange – inkludert meg selv – har forklart dette med at han aldri fikk skikkelig sjansen av TP, ved at han ikke fikk muligheten over tid til å vise hva han var god for. Han ble heller ikke spilt i den posisjonen han nok var best, som et bindeledd mellom midtbane og angrep. Men….det er ikke til å stikke under en stol at Tuncay etter Stoke-tiden har blitt en flopp også i Wolfsburg og nå på lån i Bolton, så det er ikke utenkelig at den godeste Tuncay har hatt sine beste år på fotballbanen og at TP gjorde rett ved å selge han. Kjøpt for 5m, og uten å spille seg til noen fast plass på førstelaget til Stoke før han ble solgt videre, må han likevel alt i alt betraktes som et dårlig kjøp.

Kenwyne Jones begynner også mer og mer å se ut som et skikkelig bomkjøp, selv om jeg er blant de som har hatt troen på han, og i det lengste har håpet på at det skulle løsne skikkelig for karibieren. Jeg er vel i ferd med å resignere i den troen, for selv om han scorer noen mål dann og vann, må han per i dag anses som en flopp, når vi tenker på at han ble kjøpt for hele 8m pund, den gang overgangsrekord for Stoke, og han denne sesongen for det meste har slitt benken.

Heller ikke Palacios har levd opp til forventningene så langt. Han var riktig nok skadet da han kom til klubben, og har slitt med å bli match-fit. Men jeg synest likevel det er veldig bekymringsverdig, når vi nå skriver februar, at han ennå ikke er et fast innslag i start-elleveren, og rett som det er heller ikke er å finne på benken. De kampene han har spilt, har han vel vært litt opp og ned, bra til tider men gjør også en del feil. Jeg håper at han fortsatt bare er litt rusten etter et langt avbrekk, og at han vil heve seg. Hvis ikke kommer også han fort i kategorien mindre vellykkede kjøp, sett i forhold til summen vi måtte ut med for han (har hørt både 6m og 8m når det gjelder prisen på han).

Peter Crouch har vel innfridd forventningene og vel så det. Jeg stiller likevel – i likhet med en del andre – spørsmål ved prisen. Mitt ankepunkt er alderen. 10m for en spiller som har rundet de 30, hvor det må forventes at karrieren snart vil være på hell, er etter mitt syn altfor mye, selv om Crouch er en veldig bra spiller fortsatt. For 5m ville Crouch ha vært et kjempekjøp, for 10m er det – etter mitt syn – mer tvilsomt hvor godt kjøpet er. Spørsmålet er hvor lenge 2-meters mannen fortsatt vil levere varene… ? Når vi også vet at spillere over 30 ofte blir mer skadeutsatt og gjerne også bruker lenger tid på å komme tilbake etter skader, så bidrar dette til å øke skepsisen ytterligere. Og noen særlig gjenkjøpsverdi et par år fremover i tid vil det vel heller ikke være snakk om. Da kan det alt i alt komme til å vise seg at Crouch kan bli et meget kostbar spiller i forhold til det klubben får tilbake, selv om han per i dag fremstår som en av våre aller beste spillere.

Så har vi også en tredje kategori spillere, de som har kommet til klubben for en relativt rimelig penge, men som – etter flere år – ennå ikke har markert seg, eller til og med har forlatt klubben. I denne kategorien tenker jeg på spillere som Sonko, Tongue, Soares, Davies, Amdy Faye, Olofinjana, Collins, Arismendi og Gudjohnson, som vel knapt nok har mer enn noen få titalls førstelags-kamper til sammen.

Litt oppsiktsvekkende også at av de fem spillerne vi kjøpte i sommer, er det bare Crouch som har spilt fast. Upson har ikke spilt mange kampene, Woodgate noen flere, men han har vel – når sant skal sies – ikke imponert nevneverdig. Palacios er allerede nevnt, og Jerome har også fått få sjanser. Så langt må det vel derfor kunne sies at de 20m vi svidde av i sommer ikke har vært utpreget ”good value”.

Og hvis jeg skal oppsummere dette ? Som jeg sa innledningsvis….tja…..Pulis har gjort en hel del gode kjøp, ingen tvil om det. Men har etter mitt syn også hatt litt for mange bomkjøp, til å få topp karakter på transferfronten. Og selv om ikke alle har kostet all verden i innkjøp, så skal de likevel ha sin lønn, så de koster klubben selv om de ikke spiller stort.
Torstein Norevik
Ivrig Stokie

Re: Er Pulis den rette for Stoke? - del 3

Innlegg Torstein Norevik » 08 Feb 2012, 08:14

Jeg er jevnt over heller ikke veldig imponert over de taktiske valgene som TP gjør. Med taktikk tenker jeg da både laguttak, gameplan, evne til å skifte gameplan underveis, innbytter og…..organisering.

For å ta det siste først. Jeg ser at flere fremhever Pulis evne til å organisere forsvarsarbeidet.
Og når det snakkes om Stoke i mange sammenhenger, er det som ofte nevnes at vi er vanskelige å spille mot, fysisk sterke, flinke på dødballer og bra organisert. Jeg er imidlertid ikke nødvendigvis enig i at TP gjør en så strålende jobb på området defensiv organisering som mange vil ha det til.

Jeg synes ikke det vitner om god organisering av forsvarsarbeidet å stadig vekk bruke sidebacker som ikke hører naturlig hjemme på disse plassene (Wilson), og enda verre, tydelig mistrives der (Huth, Woodgate). Backplassene er tvert i mot av mange fremhevet – sammen med sentral midtbane – som de områdene hvor vi har mest behov for forsterkninger. Men TP viser ikke noen tegn til å forsøke å gjøre noe med dette ”problemet” i form av innkjøp av backer som er nettopp backer av legning, og ikke flyttet til den posisjonen fordi TP ikke har noen andre han kan bruke der. For meg er ikke dette god organisering av forsvaret og et problem TP burde ha gjort noe med for lenge siden, heller enn å hente inn stadig nye midstoppere.

Og er vi egentlig så veldig gode defensivt som man av og til kan få inntrykk av ? Eller er dette litt blitt en myte ? Jeg drister meg faktisk til å tro det siste…..

En gjennomgang av ligatabellene i sesongene etter at vi rykket opp, viser at vi hver eneste sesong har sluppet inn flere mål enn nesten alle lagene foran oss på tabellen, kanskje med et par unntak. Det betyr at vi ikke bare har ligget midt på tabellen i antall poeng, men også stort sett har ligget i den posisjonen når det gjelder antall baklengsmål totalt. Altså er det ikke noe i antall innslupne mål som tyder på at forsvarsarbeidet vårt er i noen særklasse sammenlignet med mange andre lag. I 08/09-sesongen var det faktisk ikke et eneste lag som slapp inn flere mål på bortebane enn Stoke, heller ikke de tre lagene som rykket ned, men vi reddet oss den gang på strålende hjemmeform.

Og det kan i samme åndedrag nevnes at så langt denne sesongen er det kun de fem nederste lagene på tabellen, pluss Norwich, som har sluppet inn flere mål enn oss. Og til sammenligning har et lag som Sunderland – som vi gjerne liker å måle oss mot når det gjelder styrkeforhold – faktisk sluppet inn hele elleve mål mindre enn oss.

Likevel – vi er utvilsomt bedre bakover enn fremover, og har like utvilsomt reddet en hel del poeng på det. Men vi er kanskje ikke fullt så gode bakover som vi liker å tro ? Jeg tror kanskje at det faktum at vi er såpass svake offensivt kan narre oss til å tro at vi er bedre bakover enn vi egentlig er. Fordi vi ser på de relative styrkene mellom lagdelene og konkluderer med at forsvarsspillet er langt sterkere enn angrepsspillet. Og da kan det være fort gjort i neste omgang å konkludere med at vårt defensive spill er veldig sterkt, når sannheten kanskje snarere er at det er vårt offensive spill som er skremmende svakt.

Og selv om vi kan være enige om at vi har vår styrke i det defensive spillet, så tror ikke jeg at dette nødvendigvis skyldes at vi er så veldig bra organisert. Jeg tror dette kan ha like mye å gjøre med at vi har noen av våre beste spillere i den lagdelen, i det solide stopperparet Huth/Shawcross. Og at vi også har to meget gode keepere i Sørensen/Begovic. Jeg tror at dette er vel så viktig for vårt defensive spill, som at denne delen av spillet nødvendigvis er så bra organisert fra TP’s side. Tvert imot synest jeg at TP’s hang til å legge den sentrale midtbanen veldig dypt – og for så vidt også resten av laget – sjelden er vellykket. Det ender ofte med at vi blir satt under et kontinuerlig press, spesielt mot de beste lagene. Da holder vi gjerne stand en god stund, men det ender nesten alltid med at vi sprekker vi til slutt.

Tidligere var dette en taktikk som gjerne ble benyttet på bortebane, men den senere tid synest jeg stadig oftere at vi blir liggende for dypt og er blitt for forsiktige også på hjemmebane. Dette tror jeg også er mye av grunnen til at vi denne sesongen har vært langt svakere på hjemmebane enn det vi har vært vant til de siste sesongene, og etter mitt syn et feil valg av taktikk fra TP’s side.

Jeg synest for øvrig at det er betenkelig at vi nå – i vår fjerde sesong i PL – spillemesig er svake i kamp etter kamp, og at vi fremdeles spiller på samme måte som det vi gjorde i første sesongen etter opprykket. Dette tyder på at TP ikke har noen tanker om å justere kursen, og at det i hans regjeringstid alltid vil være innsats, dueller, luftstyrke og dødballer som vil være essensen i vår spillestil. Effektivt kanskje, men spesielt vakkert er det ikke.
Torstein Norevik
Ivrig Stokie

Re: Er Pulis den rette for Stoke? - del 4

Innlegg Torstein Norevik » 08 Feb 2012, 08:15

Jeg synest heller ikke TP har vist seg så veldig flink til å forandre gameplan underveis når vi sliter. Og av og til gjør han noen uforståelige bytter, som å sette inn en forsvarsspiller i kamper der vi jager en utligning, i stedet for å gjøre offensive bytter.

Han har også en tendens til å gjøre noen uforståelige laguttak, der enkelte favorittspillere har klippekort – uansett form og kvalitet – mens at andre, presumptivt bedre spillere, må slite benken uten at noen andre enn Pulis skjønner hvorfor de må det.

Han har for så vidt en gameplan, som går ut på å lempe ballen hurtigst mulig fremover mot en target man, men ofte blir han (Crouch/Jones) sørgelig alene, og får ikke utrettet stort.
Bedre er det når vingene er med – og ikke minst i form – og utfordrer nedover kantene. Men den senere tid har vingene vært lite med, og har heller ikke vist form de gangene har vært med. Da blir angrepsspillet vårt veldig stereotypt, vi blir stående å stange, og vi evner ikke å omstille når stangingen ikke fører frem.

Som dere forstår er jeg ikke fryktelig imponert over TP på området taktikk og organisering, tvert imot er jeg vel av den oppfatning at det er der han ennå har mest å lære.

Et område der jeg derimot vil gi han skryt, er på området motivering og utvikling av spillere. Vi har sett flere tilfeller av spillere som har fått ”kick-startet” karrieren etter å ha kommet til Stoke, og TP skal nok ha sin del av æren for det. Jeg tenker spesielt på spillere som Pennant og Etherington, som etter å ha vært inne i karrieremessige blindgater, har blomstret under Pulis i en slik grad at begge til tider har vært nevnt igjen i landslags-diskusjonen. TP’s engasjement, og det at han hele tiden er ”på hogget”, er jo også noe av det som er blitt trukket frem av spillerne som noe de setter pris på ved manageren.

Han har også vært flink til å sveise sammen et ”lag”, snarere enn en gjeng individualister, og han har fått plantet et mantra om at ingen spillere er viktigere enn klubben selv. Han har også fått spillerne med på en ”never say die” holdning, hvor de gir alt til fløyta lyder for full tid.

Områdene motivasjon og utvikling er nok der jeg synest at TP har vært flinkest, selv om man selvsagt kan stille spørsmål ved hvor motiverende det er for spillere å bli sittende på benken i kamp etter kamp, og se andre nærmest ha klippekort på laget uavhengig av hvor svakt de måtte spille.

Som sagt innledningsvis har jeg hele tiden vært en stor tilhenger av Tony Pulis, og jeg har stor respekt for de resultatene han har oppnådd. Jeg må imidlertid innrømme at jeg i en periode med stadig fremgang ikke har dvelet så veldig mye ved hva TP har gjort – og i hvor stor grad han har æren for dette – men nærmest har konstatert som en selvfølge at det er han som sjef som er arkitekten bak fremgangen.

Ved nærmere ettertanke – som jeg har tillatt meg å dele med dere i denne analysen – er jeg vel imidlertid kommet til at jeg kanskje har gitt Pulis mer kreditt enn han strengt tatt fortjener.
Etter å ha reflektert en del over dette, er nok jeg – en vanligvis tro TP-tilhenger – kommet til den erkjennelsen at jeg tror at den viktigste forutsetningen for vår suksess faktisk ikke ligger hos TP, men hos Chairman Peter Coates og hans familie, som har stilt store pengebeløp til disposisjon for TP i hans jakt på nye spillere. For som andre her inne har hevdet med styrke tidligere, vi er faktisk bra stilt økonomisk, sammenlignet med veldig mange av de andre lagene i PL, som sitter med gjeld oppover ørene og derfor ikke har all verdens handlingsrom.

Dette har gitt Pulis anledning til å bygge opp et bra lag. Jeg sier ikke at Pulis har gjort noen dårlig jobb, for det har han ikke. Tvert i mot, han har oppnådd meget gode resultater på kort tid. Men han har også hatt meget gode rammebetingelser, kanskje bedre enn veldig mange andre PL-managere. Og Pulis har – etter min mening, og som jeg har prøvd å begrunne her – også sine klare begrensninger som manager. Det er derfor ikke opplagt at ikke en annen manager også kunne ha oppnådd minst like bra resultater som TP, gitt at han hadde hatt de samme gode rammebetingelsene som Pulis har hatt.

Spørsmålet er om Pulis vil være den rette til å bringe oss videre. Det må jeg innrømme at jeg er langt mer tvilende til nå, enn jeg var for ett år og to siden, av de grunner som jeg har nevnt. Jeg synest ting tyder på at TP kanskje har tatt oss så langt han kan og at det kan være tid for i alle fall å tenke tanken om at TP og Stoke ikke trenger å være et livslangt ekteskap. Samtidig er det noe paradoksalt over tanken på å ”kaste” en manager som har oppnådd så gode resultater som TP har.

Jeg synest imidlertid det vil være Gale-Mattias å sette TP på porten nå, midt i sesongen, og kanskje også allerede til sommeren. Jeg tror nok likevel at det kanskje kan være sunt for både TP, klubben og også fansen, om det foretas en endring i løpet av ett år eller to. Dette ville kunne bringe inn nye idèer og kan bidra til å gi klubben en ny giv. TP’s oppgave til den tid blir da å konsolidere stillingen, og så er det kanskje nye koster som bør få oppgaven å bringe klubben enda et steg opp og frem i årene som kommer.
Torstein Norevik
Ivrig Stokie

ForrigeNeste

Gå til Om Stoke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest