Europaligaen - veien videre

Her diskuterer vi alt som har med vårt kjære Stoke City FC å gjøre

Europaligaen - veien videre

Innlegg Torstein Norevik » 03 Nov 2011, 22:33

Etter kveldens kamper, og med hhv fire og fem poengs forsprang til Besiktas og Dynamo Kiev, med bare to kamper igjen, skal det vel mye til om ikke vårt kjære Stoke skulle komme videre til 16-dels finalen :) Kvalifisert der er de to beste lagene fra de 12 gruppene i gruppespillet. I tillegg kommer de åtte treerne fra Champions League gruppene med i Europe League på dette stadiet.

I 16-dels finalen er gruppevinnerne fra gruppespillet, samt de fire beste av Champions League treerne seedet. Det betyr at gruppevinnerne ikke kan møte hverandre og heller ikke møte noen av de fire beste Champions League treerne. Lag tilhørende samme forbund kan heller ikke trekkes sammen. I tillegg får de seedede lagene spille borte først og returkampen hjemme, noe som vel er regnet som en fordel. Fotball blir aldri matematikk, men i utgangspunktet fremstår det altså slik at gruppevinnerne møter en antatt svakere motstander i 16-dels finalen og at det, sammenholdt med fordelen av siste hjemmekamp, således må antas å være en fordel for Stoke å vinne sin gruppe.

I 8-dels finalen og videre er det derimot ingen seeding, men fri trekning. Når jeg ser på lagene som er igjen, så er jeg av den oppfatning at Stoke har alle muligheter for å kunne nå langt i denne turneringen. Mesteparten av de potensielle motstanderne er nok ikke sterkere enn lagene Stoke jevnlig møter i Premiere League. Faktisk tror jeg derfor at det kan være vel så vanskelig å oppnå en sterk plassering i PL og å nå langt i FA-cupen, som det vil være å nå langt i Europaligaen. Er det kanskje i Europa League vi skal gjøre det denne sesongen ? ;)

Trekningssystemet referert over er for øvrig hentet fra UEFA sine hjemmesider, så jeg har det fra offisielt hold.... 8-)
Sist endret av Torstein Norevik den 16 Des 2011, 21:05, endret 1 gang
Torstein Norevik
Ivrig Stokie

Re: Europaligaen - veien videre

Innlegg -Tottal- » 05 Nov 2011, 13:42

Okai..er det så enkle og tydelige regler ? Ble nesten svimmel før jeg kom halveis, men det er kanskje bare meg og min tålmodighet når det gjelder å formulere regler, forskrifter, anvisninger, sjemaer etc etc.

For å si det enkelt: Ett poeng på de neste to kamper, og vi har sikra oss videre
Vinner vi gruppa: Blir vi seeda til et antatt dårligere lag (tror egentlig ikke det spiller så stor rolle)

Hvem skulle tro at Stoke City FC (foreløpig ?) ville herje en slik grad i Europa spill ?
Jeg må le av de som lo av oss, når vi hadde kvalifisert oss og selverklærte eksperter mente at Stoke City ville være en kasteball blandt andre Europeiske lag.

Bare vi gjør en bra jobb i PL, er alt annet en bonus.....men du verden det er deilig å peke nese til de som får betalt for å dømme lag til dundas. De tar nesten uten unntak feil....hvert eneste år. Der har vi de virkelige overbetalte amatørene.
Brukerens avatar
-Tottal-
Ivrig Stokie

Innlegg rubelo » 08 Des 2011, 01:14

Torstein Norevik skrev:Etter kveldens kamper, og med hhv fire og fem poengs forsprang til Besiktas og Dynamo Kiev, med bare to kamper igjen, skal det vel mye til om ikke vårt kjære Stoke skulle komme videre til 32-dels finalen :) Kvalifisert der er de to beste lagene fra de 12 gruppene i gruppespillet. I tillegg kommer de åtte treerne fra Champions League gruppene med i Europe League på dette stadiet.

I 32-dels finalen er gruppevinnerne fra gruppespillet, samt de fire beste av Champions League treerne seedet. Det betyr at gruppevinnerne ikke kan møte hverandre og heller ikke møte noen av de fire beste Champions League treerne. Lag tilhørende samme forbund kan heller ikke trekkes sammen. I tillegg får de seedede lagene spille borte først og returkampen hjemme, noe som vel er regnet som en fordel. Fotball blir aldri matematikk, men i utgangspunktet fremstår det altså slik at gruppevinnerne møter en antatt svakere motstander i 32-dels finalen og at det, sammenholdt med fordelen av siste hjemmekamp, således må antas å være en fordel for Stoke å vinne sin gruppe.

I 16-dels finalen og videre er det derimot ingen seeding, men fri trekning. Når jeg ser på lagene som er igjen, så er jeg av den oppfatning at Stoke har alle muligheter for å kunne nå langt i denne turneringen. Mesteparten av de potensielle motstanderne er nok ikke sterkere enn lagene Stoke jevnlig møter i Premiere League. Faktisk tror jeg derfor at det kan være vel så vanskelig å oppnå en sterk plassering i PL og å nå langt i FA-cupen, som det vil være å nå langt i Europaligaen. Er det kanskje i Europa League vi skal gjøre det denne sesongen ? ;)

Trekningssystemet referert over er for øvrig hentet fra UEFA sine hjemmesider, så jeg har det fra offisielt hold.... 8-)
rubelo
Ivrig Stokie

Innlegg rubelo » 08 Des 2011, 02:05

Ut fra resultatene i siste championrunden, Med lag som Man U, Man C, Trabzonspor, Ajax, Valencia, Olympiakos, Porto,Vikt. Plzen slått ut. Og i tillegg disse fra
Europaligan. Hannover96, Standar liege, Rubin Kazan, P:A:O:K, Psv Eindh, Legia Warsz,Lazio Sporting GB,Besiktas, Athletic B,RB Zalzburg/Paris SG,
AZ Alkmaar, Braga, Clubb Brugge, Metalist Kh, Udinese, Atletico Madrid,Anderlecht, Lok. Moskva, FC Twente, Fulham/Wisla Krakow. Tror jeg ikke vi (STOKE)
skal satse på noen lette walkower runder her. Personelig syntes jeg denne Europaligaen ser like tøff og vanskelig ut som Championligan posting.php?mode=reply&f=19&t=756&sid=405e3ede948832d7792d4bcfd9ad68ee#
rubelo
Ivrig Stokie

Innlegg Josef » 10 Des 2011, 11:37

Pulis sier vi vil være reservepreget til kampen i Tyrkia

http://www.thisisstaffordshire.co.uk/st ... story.html
Josef
Ivrig Stokie

Innlegg Torstein Norevik » 15 Des 2011, 00:32

Halvparten av gruppene i Europaligaen er nå ferdigspilte, og selv om den andre halvparten ikke ferdigspilles før i morgen, er likevel mye avklart med hensyn til hvem som går videre og hvilken seedingspulje de ulike lagene skal settes opp i.

Har satt opp en liten oversikt som jeg håper og tror skal være riktig:

Seedingsgruppe A (gruppevinnerne + de fire beste treerne fra Champions League):

PAOK/Rubin Kazan, Standard Liege, PSV, Sporting, Besiktas, Athletico Bilbao, Metalist Kharkiv, Club Brugge/Braga, Athletico Madrid/Udinese, Schalke 04, F.C. Twente, Anderlecht, Man.C, Man.U, Olympiakos, Valencia

Seedingsgruppe B (gruppetoerne + de fire svakeste treerne fra Champions League):

Rubin Kazan/Tottenham, Hannover, Legia Warszawa, Lazio, Stoke, Salzburg, AZ Alkmaar/Austria Wien, Club Brugge/Braga/Birmimgham, Udinese/Celtic, Steua Bucuresti, Wisla Krakow, Lokomotiv Moskva, Porto, Ajax, Trabzonspor, Plzen

Stoke skal altså møte ett av lagene i seedingsgruppe A, men kan i denne runden ikke møte Besiktas, Man. C eller Man. U. Det betyr at ett av de følgende lagene vil være motstander i 16-dels finalen:

PAOK/Rubin Kazan, Standard Liege, PSV, Sporting, Athletico Bilbao, Metalist Kharkiv, Club Brugge/Braga, Athletico Madrid/Udinese, Schalke 04, F.C. Twente, Anderlecht, Olympiakos, Valencia

Det er vel knapt nok ett eneste av de lagene som kan sies å være særlig enkle. På den annen side er det vel heller ingen av disse lagene vi ikke kan hamle opp med på en/to god(e) dag(er).

I ettertid kan vel det se ut som om det er en rekke lag i seedingsgruppe B som på papiret kan virke noe mindre sterke enn de vi nå vil komme opp mot, og sånn sett kan man kanskje si at det ville ha vært en fordel om vi hadde vunnet gruppen vår i stedet for å bli nummer to. Tøft hadde det nok likevel blitt uansett, og sett i forhold til at PL er det viktigste synes jeg at det var en riktig prioritering av TP å sende "B-laget" til Tyrkia for å kunne ha "førstelaget" uthvilt og "sharp" til helgens kamp mot Wolves, selv om det kanskje kostet oss gruppeseieren. ;)
Torstein Norevik
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 15 Des 2011, 09:34

Belgiske eller nederlandske lag hadde vært en god trekning for oss, både sportslig og i form av reisevei.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Innlegg rubensnielsen » 16 Des 2011, 14:34

Vi trakk Valencia! Spennende! Spanske gutter ute på Brit. Easy match!
FA-CUP FINALE 2011!!
rubensnielsen
Ivrig Stokie

Innlegg mfkpotter » 16 Des 2011, 14:44

Dette var det beste laget Stoke kunne møte spør du meg, gir Stoke 10% sjanse for å gå videre.

Slår Crouch og co ut denne gjengen, så kan de gå så langt som helst.
mfkpotter
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 16 Des 2011, 16:09

Dette blir et interessant møte i forhold til stilarter.
Tror vi har 40% sjanse på avansement.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Neste

Gå til Om Stoke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest