Når det gjelder Walters er førøvrig en betydelig del av disse scoringene satt inn nettopp på straffer. Ifølge statistikk jeg har sett, mer nøyaktig 12 av de 41 Stoke-scoringene og 3 av de 12 Irland-scoringene. Så hvis straffe-scoringer ikke skal medtas er Walters 53 scoringer redusert til 38, hvorav 29 for Stoke og 9 for Irland. Som igjen betyr i gjennomsnitt ca 7,5 kamp mellom hver Stoke-scoring og ca 5 kamper mellom hver Irland-scoring. Ikke all verden for en spiller som hovedsaklig anses som spiss, selv om han også kan brukes i andre posisjoner. Og Walters brant vel også i sin tid ganske mange straffer ? I sin tid hadde han den tvilsomme tittelen "Premier Leagues verste straffeskytter", etter i en periode å ha bommet på 3 av 9 straffer.

Og statistikken viser da også at ca 29 prosent av alle Walters-mål for Stoke er scoret på straffe . Bojan har også scoret på noen straffer, men har en noe lavere andel scorede mål på straffer enn det Walters har. De to foregående sesongene scoret Bojan til sammen 12 mål, hvorav 3 var straffer, noe som gir en andel på at 25 prosent av målene han scoret var på straffer.
Det mest interessante er likevel ikke antall straffer, men scoringsraten. Denne sesongen har det gått 464 minutter mellom hver Walters-scoring, mot 158 minutter mellom hver Bojan-scoring. Forrige sesong var tilfellet 344 minutter for Walters og 244 minutter for Bojan. Og i Bojans første sesong for Stoke var tilfellet 302 minutter mellom hver Walters-scoring, det samme som Bojan. Altså har Bojan en høyere scoringsrate enn Walters, selv om andelen straffer er noe lavere for Bojans del enn for Walters del.
Poenget mitt er at hvis Walters scoringer for Stoke og Irland skal være noe som "borger for kvalitet" må dette i minst like stor grad være gjeldende for Bojan, som faktisk har en bedre statistikk enn Walters i så måte. Og dette til tross for at det av de to er Walters som oftest har spilt i en ren spissrolle, som tradisjonelt er en rolle som gir flere scoringer enn det en midtbanerolle gjør, fordi en spiss oftere befinner seg inne i "boksen", der de største sjansene tradisjonelt oppstår.
Og apropos feilvalg...Jeg ser ikke helt den store forskjellen på Bojans feilvalg og Walters feilvalg, i den betydningen at Walters fans vel heller ikke kringkaster hans feilvalg og bommerter i særlig stor grad.

Men hvis det er slik at man i større grad overser Bojans feilvalg enn andres, så kan vel det komme av at Bojan - selv om han gjør feil - også gjør geniale ting innimellom ? Ikke bare fordi han er en meget god fotballspiller, med god teknikk og stor fotballforståelse, men kanskje også fordi han tør å prøve på det uventede og spektakulære, og i mindre grad spiller på det sikre. Da må det aksepteres at han av og til gjør feil, fordi en aksept av dette er en forutsetning forat han også kan lykkes med å gjøre de geniale tingene.
Ja, en spillertype som Whelan har muligens høyere treffprosent med pasninger, fordi han ofte spiller på det sikre, enten til side eller bakover. Men Bojan er langt mer kreativ og sjanseskapende, nettopp fordi han tør å prøve på det uventede. Selvsagt med fare for at han mislykkes noen ganger, nettopp fordi han ikke alltid spiller på det sikre.
Fotballen trenger slike spillere som Bojan. Ellers tror jeg fort det kunne ha blitt fryktelig kjedelig. Og Stoke trenger en spiller som Bojan, og jeg håper Hughes snart innser dette. Å la en så talentfull spiller bli sittende på benken, i stedet for å prøve å få han i gang til å bli den spilleren vi vet han kan være, er på grensen til tjenesteforsømmelse av Mark Hughes. Mener nå jeg...