Jeg synest vi gjør en meget godkjent kamp, der vi holder godt tritt med Englands beste lag denne sesongen - Chelsea - gjennom store deler av kampen. Synd at vi taper kampen på grunn av personlige feil.
Grant skal selvsagt ha det første målet, selv om nok "alle" - også han - ventet et innlegg fra Willian. Selv om han står litt langt bak i målet, rekker han jo frem, men ballen smetter under han på litt merkelig vis. Synest også han virker mer usikker idag enn vanlig, og gav et par farlige returer , noe som er litt uvant fra den kanten. På den annen side hadde han - som vanlig - noen glimrende redninger, som retter opp igjen mye av inntrykket, men 0-1 målet var hans, okke som...
Pieters har skylden for mål nummer to. Først med et håpløst tilbakespill, som går til en helt unødvendig corner. Deretter med en håpløs klarering på den påfølgende corneren, rett i beina til Cahill, som scorer fra 7-8 meter. Pieters har mer eller mindre hatt klippekort på venstre-back plassen de siste sesongene. Noen vil kanskje si i mangel av bedre alternativer. For egen del synest jeg ikke Pieters har vært noe mer imponerende enn Muniesa har vært når sistnevnte har innehatt den posisjonen, snarere tvert imot. Åpenbart på høy tid at spanieren får en ny sjanse der når Pieters ikke leverer.
Og hva gjelder hans kollega på motsatt back, så kan man jo lure på hva som går gjennom hodet på Bardsley når han finner det nødvendig å sette inn en tackling - fire minutter på overtid - som gir hans andre gule og dermed marsjordre og suspensjon.
Ellers synest jeg midtbanekonstellasjonen med Cameron/Allen fungerer langt bedre enn Whelan/Adam har gjort denne sesongen. Selv om jeg gjerne ville hatt Imbula inne blant de elleve. Ser Imbula får mye skryt av lagkompisene, selv om han åpenbart ikke er noen favoritt hos Hughes. Walters har tidligere uttalt at Imbula er en av de beste spillerne han har spilt med. Berahino skrøt også nylig av Imbula, og uttalte at han minnet om en ung Yaya Tourè, og pekte spesielt på hvor god Imbula er med ballen i beina. Det kan se ut som om lagkompisene ser noe Hughes ikke ser, ettersom "Sparky" idag ikke en gang fant plass til Imbula på benken...
Apropos Berahino, så er han ikke veldig imponerende idag heller, men heller anonym. Selvsagt ikke lett mot sterke Chelsea-stoppere, og han trenger nok ennå mer tid, og det er vel kanskje ikke riktig å felle noen dom over han før vi kommer godt ut i neste sesong. Men det han har vist så langt bærer ikke bud om at han er den 15-pluss målscoreren vi så sårt trenger.
Når det gjelder straffen, så syntes jeg umiddelbart at Walters falt veldig lett. Reprisen viser at det kanskje var riktig, også fordi det kunne se ut som om Cahill tråkket Walters på hælen, og sammen med en liten dytt fikk det Walters ut av balanse, og dermed ble han hindret. Og straffen fra Walters var meget bra, det skal han ha.
Ellers undrer jeg meg over at Shaqiri heller ikke idag var hverken på banen eller benken. Forsatt skadet ? For egen del har jeg hatt inntrykket av at han allerede for et par uker siden var spilleklar, så hvorfor han fortsatt ikke er med skjønner jeg ikke. Men det tyder vel på at han fortsatt ikke er helt restituert etter skaden. Og selv om jeg har stor sans for Shaqiri, fordi han har et meget høyt toppnivå, så er det betimelig å stille spørsmål ved om hvor tjent vi er med å spandere betydelige lønnsmidler på en spiller som er så mye skadet. Han har vel knapt spilt halvparten av kampene denne sesongen.
Ingen grunn til svartmaling etter dagens kamp. Vi er fortsatt nummer ni, og med unntak av hjemmekamper mot Liverpool og Arsenal, er de gjenstående kampene nå mot lag bak oss på tabellen. Denne sesongen er det mot disse lagene brorparten av poengene har kommet. Det er ikke sikkert det ser så ille ut likevel når status gjøres opp ved sesongslutt, selv om det har vært uvanlig mange kritiske røster underveis denne sesongen.