Svein Nilsen skrev:Alle så at vi hadde store defensive utfordringer med skader og vi skulle selvfølgelig brukt 6-7 mil pund på en brukbar midtstopper (f.eks. fra øverste hylle i Championship) og en back.
Tja, jeg mener jo at vel så mye kan tilskrives måten å organisere forsvaret på og herunder valg av spillere til å bekle rollene i systemet. At Butland har reddet Stoke flere ganger, og derav blir en soleklar vinner av sesongens beste spiller, forteller vel også en del om hvor laget har slitt litt.
Mange har jo vært over seg av begeistring for Hughes sine "nye" idèer, mens de samtidig har slaktet andre som står for et annet syn som av de samme igjen blir oppfattet som "negativ fotball".
Det er åpenbart at Hughes vil ha litt mer "spillende" midtstoppere/backer som kan bidra fremover og trille ball, litt sånn libero/Beckenbauer-typer, mens han forgjenger og folk som f.eks. Ranieri Leicester, Mourinho osv. foretrekker forsvarsspillere som først og fremst skal forsvare.
For noen år siden, eller rettere sagt den perioden som flere i ettertid har gitt uttrykk for var kjip, så hadde Stoke et av PL`s beste, og kanskje det aller beste, stopperparet i England representert ved Shawcross og Huth. Hughes splittet disse to og ga bort Huth til Leicester. Det pussige er at etter at Huth kom til Leicester så snudde det nesten umiddelbart for den nedrykkstruede klubben forrige sesong. Siden den gang har suksessen vedvart, kan man vel trygt slå fast.
Som jeg har skrevet før, dette blir hva Jokke( i Valentinerne ) kalte "prisen for popen". Mange var svært begeistret for endelig å bli kvitt en fyr som prioriterte en sikker defensiv og som var, og er, i verdensklasse rundt organiseringa av dette. Nå skulle Stoke endelig få en fyr som kunne løsne opp, skape litt morro og litt "Stokalona" og kanskje også et lite snev av det tidligere så forhatte Arsenal. Sikkert greit nok, noe har blitt bedre, men det er vel for alle å se at Stoke de siste årene har blitt betydelig dårligere organisert bakover, er dårligere på defensiv/offensiv dødball og sjeldnere viser guts og innsats? Etter mitt syn er disse faktorene, og selvfølgelig en haug med andre, viktige i fotball.
Jeg mener Hughes har gjort flere gode transfers i sin tid i Stoke, det er det bare å innrømme, og jeg vil ikke gå i fella å ensidig og kronisk kritisere hans handlinger, som flere gjorde med hans forgjenger, men jeg vil fortsatt påstå at den største feilen Hughes har gjort på overgangsmarkedet var å kvitte seg med Huth. Allikevel kan jeg forstå dilemmaet til Hughes, for hadde han beholdt Huth så måtte han ha valgt en annen spillestil/formasjon enn den han sverger til i dag.
Jeg tror vi bare må akseptere at ting tar tid og av og til skue tilbake for å skjønne hvilke sjumilssteg klubben har tatt det siste tiåret. Det har blitt bygget et fantastisk fundament av Coates, Pulis og tidligere spillere og det synes jeg fortjener respekt og anerkjennelse. Kanskje er det noe i den gamle regla "mye vil ha mer, faen vil ha fler..." eller som den gamle Stokemanageren Gary Megson så treffende sa det: "Quick, but not too quick".