Svein Nilsen skrev:Morten T. skrev:onside skrev:
For hva er egntlig forventninger...? Hvordan oppstår de og hva slags ervervet kunnskap er de evt. basert på? Er de realistiske? Er det noen som stopper opp av og til og tenker i gjennom hvor de har disse forventningene fra og om de evt. er modne for en revurdering?
Husk at vi er fotballSUPPORTERE uten noen form for ansvar i forhold til våre forventninger. De skal/bør være høye fordi vi på vegne av vår klubb skal være optimistiske, tro på undre og at vi vinner hver kamp. Det er et privilegium som supporter. Realistiske? Nope, helt uinteressant!
Jeg har vært supporter av Stoke City i snart 50 år, og til tross for ufattelig mange nedturer, tap, elendig spill, dårlige spillere og managere og en uendelig rekke med uheldige omstendingheter og uflaks - jeg tror ALLTID vi vinner neste kamp. Om det er Chelsea borte eller Watford hjemme; i mitt hode er alt mulig og Stoke kan vinne hver kamp. Så må jeg leve med at skuffelsen blir stor, så stor at den ofte går utover humøret og omgivelsene hvis vi skulle gå på et tap (det hender jo....), eller surre bort en ledelse som mot Leicester. Trøsten er ofte at det snart er en ny kamp og nye muligheter - og et nytt overgangsvindu!
Utad forsvarer jeg Stoke i tykt og tynt, ingen får si noe negativt om min klubb uten at jeg tar til motmæle. Så er det deilig å ha dette forumet hvor jeg kan lette på trykket og si litt ifra når jeg er skuffa og forbanna. På kampen, på spillerne, på manageren, på dommeren, på taktikken, på formasjonen, på laguttaket osv.
Men som supporter vil jeg alltid ha en innstilling om at vi skal vinner hver kamp, vinne ligaen og alle cupene...... Urealistisk? Ja! Historien har jo vist at vi er helt udugelige, men jeg har valgt en klubb, et lag, og optimismen og trua er det som holder meg oppe! Jeg orker simpelthen ikke å være realistisk.
Ja, og det er greit, MEN det er også slik at det er forskjellige måter å være supporter på og at det blant supportere hersker forskjellige meninger. Og den ene måten er ikke nødvendigvis "bedre" eller "riktigere" enn den andre.
Her er et par-tre eksempler:
Da Sunderland valgte å ansette den selverklærte fascisten Paolo Di Canio som manager, så boikottet mange livslange supportere og sluttet å følge klubben, men noen ble også værende. De supporterne som valgte å boikotte gjorde det fordi de mente at det, tross alt, er større og viktigere ting i livet enn fotball.
I Tyskland har supportere klart å være med på å presse klubbene til å ha lave billettpriser, noe som har medført Europas beste stemning på kampene. I England har ikke supporterne klart å legge like mye press og det har ført til at flere har valgt å kutte ut fotball eller heller begynt å gå på kamper lenger nedover i systemet.
I Stoke er det, og har det, også vært delt. Noen supportere er, og har vært, konstant negative( men helt, helt stille i de periodene det har gått bra ), mens andre igjen synes å være ganske fornøyde med tingenes tilstand og synes at det er stas at en by av relativ moderat størrelse og med en halvveis ålreit beliggenhet har en fotballkubb i verdens tøffeste liga.
Red Bull, en energidrikk, ville kjøpe West Ham og har allerede kjøpt noen europeiske klubber til spott og spe fra flere. Noen supportere blåser en lang marsj i om et firmanavn inkluderes i klubbnavnet og/eller på stadionnavnet, mens andre blir eitrande forbanna( Jeg kjenner forøvrig et par Vålerengasupportere som ikke har vært og sett på klubben spille siden de flyttet inn på Ullevaal - fordi stadionet ligger plassert på Oslo sin vestkant.

).
Sjøl er jeg, og faktisk en del andre også, helt kompromissløs i forhold til dette med juks og skuespill og godtar like lite den type oppførsel fra motstandere som jeg gjør fra Stoke sine spillere. Der har jeg oppdaget at flere supportere vakler mye i sine standpunkter og gjerne feier under teppet det spillere fra eget lag gjør mens de skriker seg hese når motstandere gjør nøyaktig det samme. Jeg er ganske sikker på at jeg ikke hadde tatt del i en feiring hvis Stoke, hypotetisk sett, hadde vunnet en cupfinale med 1-0 på straffe etter at en spiller hadde "lagt seg" for å få straffen.
Det hele blir uansett litt som med kommentarfeltene i nettavisene: De som skriver der( eller "knoter" er et mer presist ord ) er kronisk misfornøyd og kjører på med begrenset ordforråd og fråde, men er de egentlig representative i det store og det hele?