Svein Nilsen skrev:Morten T. skrev:Svein Nilsen skrev:Jeg er definitivt ingen ekspert på området jeg heller men har løftet diskusjonen opp på styrenivå i SCSBN. Har da fått gode (nok) svar og årsaken til endringen er beskrevet på hjemmesiden. Flere skriver nå at de vil teste ut et annet forum. Fint det, men hvorfor ikke prøve ut det nye forumet til SCSBN? Enig i at det ligger mye historie i det gamle forumet, men hva skal det brukes til? Setter vi en strek nå og starter på nytt så er vel det innafor. Helt personlig synes jeg det er litt mye sutring av enkelte som virker unødvendig. Så er det frivillig å bli med over, og jeg synes det er synd at flere heavy-users forsvinner, men det må vi vel da leve med. Velkommen over til det mye forumet som vi helt sikkert skal teste og tilpasse til det beste for medlemmer i SCSBN.
Lykke til med det, Svein.
Nå må det ikke bli slik at all motstand mot endringer påklistres lappen «sutring», det går fort litt inflasjon og automatikk i å bruke det ordet når det kommer ( høyst velberettiget ) kritikk og spørsmål/undring/skuffelse rundt endringen.
Personlig savner jeg litt selvkritikk her. Jeg synes det er rart at supporterklubben ikke tok tak i dette med forumet lenge før det kom til en evt. «kollaps». Det har bare skuret og gått uten noen interesse i årenes løp( bortsett fra et par av oss da ). Det var dessverre en villet handling og bevisste valg å fokusere på andre kanaler. Å avfeie det som «sutring» at noen påpeker dette står jo de som måtte ville det fritt til å mene, personlig ser jeg heller på det som velbegrunnede innspill. Generelt så synes jeg kritikk har litt for lett for å bli avfeid med den slags ord. Spesielt hvis kritikken kommer fra få personer. Da skjer det fort at disse personene blir sett på som «vanskelige», «sutrete», «negative» osv. Innholdet i det som skrives blir liksom ikke interessant og det fokuseres litt for ofte på HVEM som skriver og ikke HVA som skrives. Det minner nesten litt om det som kalles «flertallets tyranni» og er egentlig ikke godt for noe.
Espen( som åpenbart har peiling ) tilbød seg også å se på dette. Har han blitt kontaktet og fått mulighet til å evt. nøste opp og se på det hele? Helt personlig har jeg faktisk ikke noe særlig tiltro til den forklaringen og årsaken som står på forsiden. Jeg tror tvert i mot at det kunne ha blitt fikset. Hvis viljen og interessen hadde vært til stede.
Og apropos dette med «historie», så har jeg en utfordring: Kan man ikke bare like greit slette alt som står på facebook/nettside i morgen den dag og begynne forfra igjen hvis dette med info og arkiv ikke betyr noe særlig?
Supporterklubben har gjort veldig mye bra i løpet av de siste 12-15 årene, men akkurat på dette feltet har man, mer eller mindre bevisst, tråkket feil.
Uansett, lykke til med det nye «forumet». Håper faktisk at dere får det til på et vis og at de som velger å delta der blir fornøyd med det. For alt jeg vet så kan det være nettopp den type «forumer» som de aller fleste vil være fornøyd og tilfreds med.
Hei Morten,
Beklager bruk av ordet sutring. Jeg synes det er bra med meningsytringer og det skal være takhøyde. Nå har styret i SCSBN tatt et valg på vegne av medlemmene og har også begrunnet dette. Så kan det selvfølgelig være at vi har bommet litt eller at produktet ikke er bra nok - ennå! Jeg har som tidligere nevnt lite peiling på dette. Personlig synes jeg derfor at alle burde gi det en sjanse, hjelpe til med å forbedre produktet og ikke starte et nytt forum ved siden av - ennå! Men, fungerer det dårlig(ere) og eventuelle justeringer ikke hjelper så er det et bedre grunnlag for å «hoppe av». Men for all del, man gjør som man vil
Det er helt greit Svein og det byttet er sikkert gjort i god tro, men det er likevel et par ting jeg lurer på:
1. Hvorfor dette hastverket med å bytte? Hvorfor er akkurat datoen 1. oktober valgt og ikke f. eks. 1. Februar neste år? På den måten kunne dere ha fått flere innspill fra medlemmer, forumbrukere og folk som har litt peiling på dette med digitale løsninger i forhold til forum. Hadde dere gjort det, så hadde sannsynligvis avgjørelsen ha blitt møtt med større forståelse og aksept - uansett hva dere hadde landet på til slutt. Fram til den avgjørelsen hadde skjedd, så kunne man ha kjørt på dette forumet. Og skulle dette forumet ha gått i kne og kollapset i løpet av den perioden, vel da hadde alt blitt slettet allikevel som følge av det. Derfor tenker jeg at det egentlig er det samme for de som ikke er så opptatt av å bevare historikken i forumet her og at vi bare kunne ha kjørt på videre. Værre for oss som faktisk bryr oss om den slags. Det er vi som bør skjelve i buksene over at en evt. kollaps kan skje.
2. Som Espen så lurer jeg på hvorfor dere har falt ned på akkurat den varianten? Skyldes det pris? Har dere sondert og sett på alternativer? Har dere rådført dere med, nei ikke selskapet som leverer nettsiden, men med folk som kan litt om forumer? Slike som Espen eller andre som åpenbart kan mye om dette?
Ikke meninga å være vrang og vanskelig i det hele tatt, og jeg vet jo at du brenner for dette og har gjort en vanvittig god jobb i alle år i SCSBN både foran og bak kulissene( etter mitt syn burde du ha fått æresmedlemsskap for lenge siden ), så absolutt nothing personal, men her er vi likevel uenig og det er selvfølgelig både lov og helt greit.