Ny hjemmeside og forum

Forum i ny hjemmeside

Re: Ny hjemmeside og forum

Innlegg Morten T. » 25 Sep 2021, 22:43

Svein Nilsen skrev:
Morten T. skrev:
Svein Nilsen skrev:Jeg er definitivt ingen ekspert på området jeg heller men har løftet diskusjonen opp på styrenivå i SCSBN. Har da fått gode (nok) svar og årsaken til endringen er beskrevet på hjemmesiden. Flere skriver nå at de vil teste ut et annet forum. Fint det, men hvorfor ikke prøve ut det nye forumet til SCSBN? Enig i at det ligger mye historie i det gamle forumet, men hva skal det brukes til? Setter vi en strek nå og starter på nytt så er vel det innafor. Helt personlig synes jeg det er litt mye sutring av enkelte som virker unødvendig. Så er det frivillig å bli med over, og jeg synes det er synd at flere heavy-users forsvinner, men det må vi vel da leve med. Velkommen over til det mye forumet som vi helt sikkert skal teste og tilpasse til det beste for medlemmer i SCSBN.

Lykke til med det, Svein.
Nå må det ikke bli slik at all motstand mot endringer påklistres lappen «sutring», det går fort litt inflasjon og automatikk i å bruke det ordet når det kommer ( høyst velberettiget ) kritikk og spørsmål/undring/skuffelse rundt endringen.

Personlig savner jeg litt selvkritikk her. Jeg synes det er rart at supporterklubben ikke tok tak i dette med forumet lenge før det kom til en evt. «kollaps». Det har bare skuret og gått uten noen interesse i årenes løp( bortsett fra et par av oss da ). Det var dessverre en villet handling og bevisste valg å fokusere på andre kanaler. Å avfeie det som «sutring» at noen påpeker dette står jo de som måtte ville det fritt til å mene, personlig ser jeg heller på det som velbegrunnede innspill. Generelt så synes jeg kritikk har litt for lett for å bli avfeid med den slags ord. Spesielt hvis kritikken kommer fra få personer. Da skjer det fort at disse personene blir sett på som «vanskelige», «sutrete», «negative» osv. Innholdet i det som skrives blir liksom ikke interessant og det fokuseres litt for ofte på HVEM som skriver og ikke HVA som skrives. Det minner nesten litt om det som kalles «flertallets tyranni» og er egentlig ikke godt for noe.

Espen( som åpenbart har peiling ) tilbød seg også å se på dette. Har han blitt kontaktet og fått mulighet til å evt. nøste opp og se på det hele? Helt personlig har jeg faktisk ikke noe særlig tiltro til den forklaringen og årsaken som står på forsiden. Jeg tror tvert i mot at det kunne ha blitt fikset. Hvis viljen og interessen hadde vært til stede.

Og apropos dette med «historie», så har jeg en utfordring: Kan man ikke bare like greit slette alt som står på facebook/nettside i morgen den dag og begynne forfra igjen hvis dette med info og arkiv ikke betyr noe særlig?

Supporterklubben har gjort veldig mye bra i løpet av de siste 12-15 årene, men akkurat på dette feltet har man, mer eller mindre bevisst, tråkket feil.

Uansett, lykke til med det nye «forumet». Håper faktisk at dere får det til på et vis og at de som velger å delta der blir fornøyd med det. For alt jeg vet så kan det være nettopp den type «forumer» som de aller fleste vil være fornøyd og tilfreds med.


Hei Morten,

Beklager bruk av ordet sutring. Jeg synes det er bra med meningsytringer og det skal være takhøyde. Nå har styret i SCSBN tatt et valg på vegne av medlemmene og har også begrunnet dette. Så kan det selvfølgelig være at vi har bommet litt eller at produktet ikke er bra nok - ennå! Jeg har som tidligere nevnt lite peiling på dette. Personlig synes jeg derfor at alle burde gi det en sjanse, hjelpe til med å forbedre produktet og ikke starte et nytt forum ved siden av - ennå! Men, fungerer det dårlig(ere) og eventuelle justeringer ikke hjelper så er det et bedre grunnlag for å «hoppe av». Men for all del, man gjør som man vil :D

Det er helt greit Svein og det byttet er sikkert gjort i god tro, men det er likevel et par ting jeg lurer på:

1. Hvorfor dette hastverket med å bytte? Hvorfor er akkurat datoen 1. oktober valgt og ikke f. eks. 1. Februar neste år? På den måten kunne dere ha fått flere innspill fra medlemmer, forumbrukere og folk som har litt peiling på dette med digitale løsninger i forhold til forum. Hadde dere gjort det, så hadde sannsynligvis avgjørelsen ha blitt møtt med større forståelse og aksept - uansett hva dere hadde landet på til slutt. Fram til den avgjørelsen hadde skjedd, så kunne man ha kjørt på dette forumet. Og skulle dette forumet ha gått i kne og kollapset i løpet av den perioden, vel da hadde alt blitt slettet allikevel som følge av det. Derfor tenker jeg at det egentlig er det samme for de som ikke er så opptatt av å bevare historikken i forumet her og at vi bare kunne ha kjørt på videre. Værre for oss som faktisk bryr oss om den slags. Det er vi som bør skjelve i buksene over at en evt. kollaps kan skje.

2. Som Espen så lurer jeg på hvorfor dere har falt ned på akkurat den varianten? Skyldes det pris? Har dere sondert og sett på alternativer? Har dere rådført dere med, nei ikke selskapet som leverer nettsiden, men med folk som kan litt om forumer? Slike som Espen eller andre som åpenbart kan mye om dette?

Ikke meninga å være vrang og vanskelig i det hele tatt, og jeg vet jo at du brenner for dette og har gjort en vanvittig god jobb i alle år i SCSBN både foran og bak kulissene( etter mitt syn burde du ha fått æresmedlemsskap for lenge siden ), så absolutt nothing personal, men her er vi likevel uenig og det er selvfølgelig både lov og helt greit.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Ny hjemmeside og forum

Innlegg Svein Nilsen » 28 Sep 2021, 23:27

Hei igjen Morten. Som sagt kjenner jeg ikke alle detaljer her, men jeg vet ikke om det er direkte hastverk da vi byttet leverandør for flere måneder siden. Jeg er overrasket hvis det nye (som jeg ikke har sjekket ut ennå fordi jeg fortsatt kobles opp mot det gamle når jeg logger meg inn?) ikke er relativt moderne og brukervennlig. Noen av dere påstår jo at det ikke er det, så derfor antar jeg at vi sjekker ut dette med leverandøren underveis for å få et best mulig produkt.
Svein Nilsen
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2469
Registrert: 06 Aug 2010, 22:47

Re: Ny hjemmeside og forum

Innlegg Morten T. » 29 Sep 2021, 10:42

Svein Nilsen skrev:Hei igjen Morten. Som sagt kjenner jeg ikke alle detaljer her, men jeg vet ikke om det er direkte hastverk da vi byttet leverandør for flere måneder siden. Jeg er overrasket hvis det nye (som jeg ikke har sjekket ut ennå fordi jeg fortsatt kobles opp mot det gamle når jeg logger meg inn?) ikke er relativt moderne og brukervennlig. Noen av dere påstår jo at det ikke er det, så derfor antar jeg at vi sjekker ut dette med leverandøren underveis for å få et best mulig produkt.

Som nevnt før så tviler jeg ikke på at dere har gjort en grundig og god jobb i forhold til leverandøren av selve nettsiden, men feilen dere har gjort( etter mitt syn ) er å ikke ha noe fokus i den prosessen på selve forumet. Disse to temaene burde ha blitt behandlet separat og ikke inn i en slags "pakke". Og der burde dere ha rådført dere underveis i prosessen med folk som faktisk har greie på forumer. Det hadde vært helt fair å strekke armene i været å si: "Dette har ingen av oss i styret det minste peiling på eller interesse av å sysle med, så her må vi prøve å få hjelp av folk som kan noe om tematikken før vi tar en avgjørelse". Slike ting som å lene seg på ekstern hjelp skjer jo hver eneste dag både i organisasjoner, arbeidsliv og privat.

Hadde dere gjort det så ville dere, med rimelig stor grad av sikkerhet, funnet en bedre løsning for forumet. Slik det er nå så framstår forumet som et slags billig og lite forseggjort vedheng til selve nettsiden.
Som Espen påpeker så finnes det flere gode varianter der ute og for en stund tilbake så oversendte jeg til Rune flere eksempler på hvordan forumer( både norske og engelske ) kan fungere, se ut rent visuelt og benyttes. Jeg foreslo også at det kunne opprettes nye underforumer, disse ser jeg nå er tatt inn i det nye "forumet". Egentlig var det dumt av meg å bruke tid på å hjelpe til med dette, for ikke ble jeg hørt i det hele tatt og høyst sannsynlig var avgjørelsen rundt etableringen av det nye "forumet" allerede tatt. Jeg gjorde det fordi jeg hadde et håp om å bevare og utvikle DETTE forumet.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor dere tar så lett på dette med å bare fjerne innholdet her. Hvorfor gjøres da ikke det samme på nettsidene og facebooksidene til SCSBN? Hvorfor er infoen og skriveriene som ligger på de to sidene tilsynelatende mer verdt enn det som er nedtegnet i forumet gjennom 12 år? Hvorfor ikke bare slette alt innhold på nettside og facebook med jevne mellomrom hvis dette med historikk ikke betyr noe som helst?
Jeg kan svare litt sjøl her. Dette skyldes synet som flere som har sittet i styre og stell har hatt på forumet i årenes løp. Forumet har helt glassklart blitt nedprioritert og bortsett fra deg og meg så var alle tilhengere av å bygge opp facebooksiden. Visstnok fordi ungdom skulle ha en digital boltreplass. Men er det ungdom som okkuperer, og har okkupert, facebooksiden til SCSBN? Hvis svaret er ja, så må jeg si at ungdommen nå til dags( ut i fra profilbildene å dømme ) ser modne ut for alderen og er nærmere geriatri enn de er pubertet...

Opp gjennom årene så er det vel bare deg, meg, Knut Ole og Espen som har sittet i styret som har benyttet dette forumet mye/ganske mye. Noen få til har vært av og på, mens resten aldri har benyttet seg av forumet. Jeg tror slike ting er med på å farge synet man har på dette temaet - begge veier. Derfor er dette som skjer nå også veldig forventet, fordi flesteparten av de som har gått inn for å la det 12 år gamle forumet her bli jevnet med jorda ikke har, eller har hatt, noe som helst forhold til det de river i filler.

Det er også noen billige og velbrukte poeng som benyttes for å markedsføre det forumet dere har gått for. Å skrive «NYE forum»( med store bokstaver til og med ) i stedet for f.eks. «GAMLE forum» virker selvfølgelig mer tiltalende. Alle vi som har syslet litt med markedsføring kjenner til det trikset( «NY design!», «NY, smart emballasje!», «NY Smak!» osv. ). De fleste går på limpinnen fordi de vil identifisere seg med noe som beskrives som nytt, de færreste synes det er feiende flott å bli slått i hartkorn med noe som beskrives som gammelt, og slik selges både budskap, varer og tjenester inn, men uten at det nødvendigvis fører til kvalitetsheving.

Som Espen så lurer også jeg på hva som kan utvikles videre i den forumløsningen dere har valgt? Hva er mulighetene der og hvorfor gå for noe som må/kan utvikles hvis det, som Espen allerede har påpekt, finnes høyst levedyktige forumvarianter der ute som til og med nesten er gratis? Dere hadde en mulighet til å gjøre det rett første gang her, men den muligheten er vel borte nå som forumet her skal destrueres.

Som nevnt så tviler jeg ikke på at firmaet dere har valgt som leverandør til hjemmesiden holder bra kvalitet, men jeg sjekket de litt opp og det virker ikke som om forumer helt er deres greie. Her er noen av referansene:
https://fortunaweb.no/referanser_nettside
Vel og bra de referansene der, men jeg kan vanskelig se for meg at campingplasser, musikkorps, alpinsentere og hoteller er de som virkelig setter som betingelse at de skal ha et knallbra forum på nettsidene sine. Jeg tviler rett og slett på at de er superbra på akkurat det feltet. Her kan jeg selvfølgelig ta helt feil, men forumer har stort sett alltid hatt en litt mer subkulturell form og har vært en slags samlingsplass for folk som er genuint interessert i tematikken, men også for alle andre selvfølgelig. Kall oss gjerne nerder, i min bok er det en hedersbetegnelse. Ikke sikkert at alle i IT-firmaer har noe særlig godt kjennskap til akkurat det feltet.

Noe bra kan det likefullt komme ut av dette og det vil da kanskje skyldes at 5-6 av oss faktisk har ytret kritikk og motstand mot dette vedtaket. Det kan føre til at beslutningstagerne bak skamferingen av forumet faktisk kan bli lydhøre og vil være mer på tå hev og ha fokus på forumet framover. I seneste laget spør du meg som jo er av den mening at dette burde ha skjedd for lenge siden, men lykke til med den prosessen uansett. Det kan også gå motsatt vei, at det blir en slags variant av "opplyst enevelde" hvor de som styrer og steller er sikre på at de vet best, men jeg håper og tror ikke det.

Synes fortsatt det er synd at dere har valgt å skrote dette forumet. Nå har vi riktignok funnet et bra alternativ( https://www.reddit.com/r/StokeCityNorge/ ) som fungerer godt og som vi nok forhåpentligvis skal klare å få dreisen på med tid og stunder, men det beste hadde jo selvfølgelig vært å bevare dette forumet. De siste tre-fire ukene har jeg dog skjønt at vedtaket om å legge ned her er endelig og at den fine evnen med å snu når man har gjort feil ikke vil bli benyttet her. Så da får man bare gå videre annet steds da. :)
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Ny hjemmeside og forum

Innlegg Lilledino » 28 Mar 2022, 15:43

En fornuftig grep å åpne opp gamle Forum.

Nå er det nye prøvd, med mindre suksess, og nå må det jobbes med å få tilbake aktiviteten her

Lilledino
Proud to be a Potter !
Brukerens avatar
Lilledino
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 7827
Registrert: 06 Aug 2010, 21:15
Bosted: Oslo

Re: Ny hjemmeside og forum

Innlegg Bjarne » 28 Mar 2022, 18:44

Flott at det gamle forummet er oppe!
Bjarne
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 555
Registrert: 10 Aug 2010, 19:35
Bosted: Ålesund

Re: Ny hjemmeside og forum

Innlegg EspenE » 28 Mar 2022, 22:03

Ok, så det gamle forumet er oppe. Har det vært det hele tida?

Men hva er planen med det? Skal det oppgraderes?

Forumet kjører på 15 år gammel software og er nok enkelt å både hacke og ta ned hvis noen skulle ha slike tanker om hærverk. Likevel sier det vel ganske mye at det faktisk er oppe ennå. Robust forumsoftware, det må det sies å være. Har noen i det hele tatt rørt serverne de siste 15 åra?
EspenE
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 553
Registrert: 23 Okt 2018, 20:46

Re: Ny hjemmeside og forum

Innlegg Rune » 28 Mar 2022, 22:48

Ja, da er det gamle forumet Styret prøvde å få igang et nytt som følge av overgang til ny webløsning og web support.
Dette gamle formuet støttes ikke, så vi får bare bruke det så lenge det varer.
Så da regner jeg med mange kamptråder og annen god diskusjon fremover, dette blir bra :)
Rune
Site Admin
 
Innlegg: 418
Registrert: 27 Nov 2016, 16:21
Bosted: Oslo

Re: Ny hjemmeside og forum

Innlegg Morten T. » 29 Mar 2022, 07:50

EspenE skrev:Ok, så det gamle forumet er oppe. Har det vært det hele tida?

Men hva er planen med det? Skal det oppgraderes?

Forumet kjører på 15 år gammel software og er nok enkelt å både hacke og ta ned hvis noen skulle ha slike tanker om hærverk. Likevel sier det vel ganske mye at det faktisk er oppe ennå. Robust forumsoftware, det må det sies å være. Har noen i det hele tatt rørt serverne de siste 15 åra?

Nei.
Absolutt all fokus, all markedsføring og alle ressurser har blitt benyttet til å løfte fram facebook.
Forumet har blitt stemoderlig behandlet og viet tilnærmet null interesse som satsningsområde.

Det er klart det går på rattata da. Hadde forumet her blitt viet bare en flik av samme ressurser og oppmerksomhet som Gubbenes Mekka facebook( https://www.kom24.no/facebook-instagram ... ere/443312 ), så hadde det selvfølgelig ha blitt brukt mer. Å hevde at forumer er avleggs er nemlig i beste fall kunnskapsløst. Det er bare å gjøre et enkelt søk for å sjekke at det ikke stemmer. Man kan jo f.eks. starte på den aller, aller mest populære digitale møteplassen for Stokesupportere world wide:
https://oatcakefanzine.proboards.com/
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Ny hjemmeside og forum

Innlegg Morten T. » 29 Mar 2022, 11:05

EspenE skrev:Ok, så det gamle forumet er oppe. Har det vært det hele tida?

Men hva er planen med det? Skal det oppgraderes?


Det har vært oppe hele tiden ja. Jeg har sjekka det dann og vann.

Jeg er jo også interessert i å vite hva planen videre er og om forumet her skal få en velfortjent oppgradering, ja om det endelig skal tas seriøst som en feiende flott digital møteplass for de som måtte ønske det. Et slags alternativ til facebook som kanskje kan være med på å favne folk med en annen innfallsvinkel og som er brukerstyrt. Minuset med at noe er brukerstyrt er at man må gi fra seg kontroll, at debatter og andre saker styres av de som proklamerer synspunkter og starter debatter/meningsutvekslinger, og at flere stemmer kommer til orde. Dette kan, slik som jeg gjør, også sees på som noe positivt.
Det er kun et unntak her, og det er hvis meningene som ytres blir så skrullete og nedrige at de omfatter f.eks. rasisme, sexisme, homofobi, spam, trusler og andre forhold som i flg. norsk og internasjonal lov er straffbare.
Derfor er det en fordel at noen viser såpass med interesse at de modererer forumer. Jeg gjorde det, sammen med Richard P. så vidt jeg husker, for en del år tilbake, men ikke nå lenger. Det er uansett, etter mitt syn, noe som bør på plass dette med å opprette et lite moderatorkorps.

Men dette er det jo andre som må stelle med…
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Ny hjemmeside og forum

Innlegg Go Potters » 29 Mar 2022, 13:05

Hei, når det gjelder tippekonkurransen, den var jo den del av det nye forumet. Blir den også "tilbakeført" til det gamle forumet? den ligger der jo, men er ikke oppdatert.
Go Potters
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 106
Registrert: 09 Sep 2020, 10:48

ForrigeNeste

Gå til Nytt forum i ny hjemmeside

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester

cron