Ny hjemmeside og forum

Forum i ny hjemmeside

Re: Ny hjemmeside og forum

Innlegg Lilledino » 22 Aug 2021, 19:31

Mulig jeg er premiedust, men hvor finner jeg terminlisten på Stoke.no ?
Proud to be a Potter !
Brukerens avatar
Lilledino
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 7827
Registrert: 06 Aug 2010, 21:15
Bosted: Oslo

Re: Ny hjemmeside og forum

Innlegg Rune » 25 Aug 2021, 18:31

Hei
Terminlsiten ligger nå som sak i nyhetsarkivet, som du finner nede på hovedsiden på stoke.no

mvh
Rune
Rune
Site Admin
 
Innlegg: 418
Registrert: 27 Nov 2016, 16:21
Bosted: Oslo

Re: Ny hjemmeside og forum

Innlegg Rune » 25 Aug 2021, 18:36

Nå kan dere som er aktive i det gamle forumet, gå inn på stoke.no, og under nedtrekksmenyen FORUM kan dere trykke dere til NYE FORUM. Så kan kan dere sammenligne den nye løsningen med den vi har nå. Som det står på forsiden i den NYE Forumet så må vi bytte løsning da den gamle ikke lenger lar seg understøtte.
Kom gjerne med innspill når dere har vært inne å tittet.

mvh
Rune
Rune
Site Admin
 
Innlegg: 418
Registrert: 27 Nov 2016, 16:21
Bosted: Oslo

Re: Ny hjemmeside og forum

Innlegg Morten T. » 25 Aug 2021, 23:05

Rune skrev:Nå kan dere som er aktive i det gamle forumet, gå inn på stoke.no, og under nedtrekksmenyen FORUM kan dere trykke dere til NYE FORUM. Så kan kan dere sammenligne den nye løsningen med den vi har nå. Som det står på forsiden i den NYE Forumet så må vi bytte løsning da den gamle ikke lenger lar seg understøtte.
Kom gjerne med innspill når dere har vært inne å tittet.

mvh
Rune

Sliter litt med å komme inn der, med mindre det er slik det skal være og se ut, eller er det en egen «knapp» for å komme videre inn som jeg har oversett? Er det slik at den løsninga som ligger der nå( under den «nye forum»-fanen ) blir slik det blir seende ut i forhold til oppsett, farger, innhold m.m,, eller har jeg misforstått her? For hvis det som ligger der nå er den endelige løsninga, så er det altfor dårlig. Det ser ut som en litt amatørmessig og hjemmesnekra utfylling av et excelark. En ekstremt billig løsning skrudd sammen av folk uten passion er førsteinntrykket, HVIS det er slik oppsett osv. vil se ut.

Nesten så man (mis)tenker at de som aldri har vært noe glad i forumer( ei heller deltatt i debatter og max lest det andre skriver ) har igangsatt en slags styrt avvikling….HVIS dette blir resultatet da, vel og merke.

Synd at innhold fra dette forumet ikke kan overføres inn i et nytt, jeg skjønner ikke helt hvorfor dette skulle by på plunder og trøbbel hvis man virkelig ønsker det, men når det er sagt så er jeg jo heller ingen ekspert på EDB…
Nettopp derfor lurer jeg på hva dette med "understøtte" betyr?
Jeg vet likefullt hva "migrering" er. Når man tar et gammelt system og legger det inn i et nytt. Men det koster kanskje penger å få gjort noe slikt? Penger som ikke finnes eller vil bli tilgodesett til et allerede lite prioritert forum?

Personlig synes jeg jo at forumet i dag er bra nok( bare litt småtterier som underforumer etc. som kunne rettes opp i ), men kanskje det likevel er slik at det hele bør revitaliseres både i forhold til det tekniske( les.: ny leverandør av nettside ) og for å få opp interessen og bruken..? Gjøre det mer «folkelig» rett og slett? Slik som facebook med kort-korte meldinger hvor man sløvt kan skrive et par ord mens man halvsover eller multitasker? Slik at det ikke i hovedsak er folk med genuin interesse som deltar og, aller viktigst, bidrar med skriverier?

Når stenges evt. denne siden og når er den «nye» oppe og går da? Er det noen spesifikk dato for dette?

Og en ting til: Forumet har opp gjennom årene fått svært lite reklame og markedsføring. Det forsvant mer eller mindre helt etter at det ble vedtatt at facebook( https://nrkbeta.no/2021/08/26/ida-aalen ... messenger/) "is the place to be» for gammel og ung av alle kjønn. Stort sett er det bare meg sjøl og en drøy håndfull andre som i alle år har fremsnakket forumets fortreffelighet. Rett og slett fordi jeg mener, og hele tiden har ment, at forumet her kvalitativt så til de grader gruser facebook-siden og at siden er "Av fans-for fans"( brukerstyrt ) og ikke styrt, kontrollert og forfattet av noen få indivder hvis primæroppgave er å jobbe for at det skal "likes og deles"...
Derfor: Skal det «nye» forumet bli mer vellykket i forhold til trafikk så må det dyttes fram og nevnes oftere og i langt større grad enn det har blitt gjort så langt. Det mener jeg helt uavhengig om jeg sjøl gidder å følge med over til «nytt» forum eller ei.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Ny hjemmeside og forum

Innlegg EspenE » 26 Aug 2021, 11:00

Vent, er det den som er det nye forumet? Enig med Morten, det forumet må opp mange hakk for å komme i nærheter av phpBB. Slik det ser ut nå ser det ikke ut som noe jeg kan tenke meg å bruke tid på, til det ser det rett og slett for amatørmessig ut.

Ta en titt her (på en av mine andre laster/lyster): https://forums.civfanatics.com/
Som man kan skimte startet denne også på phpBB, men kjører nå https://xenforo.com/ og har mange titusen brukere. Denne koster 1200,- pluss 550,- per år etter første året.
Andre muligheter finnes her: https://alternative.me/phpbb

Men jeg forstår ikke helt hva som er problemet med støtte? phpBB 3.3.4 ble sluppet i mai i år, det er ikke et dødt system (og det er open source, som jeg liker).

Kontakt meg gjerne om dere trenger hjelp til IT-drift-delen av forumet.
EspenE
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 553
Registrert: 23 Okt 2018, 20:46

Re: Ny hjemmeside og forum

Innlegg Morten T. » 26 Aug 2021, 12:19

EspenE skrev:Vent, er det den som er det nye forumet? Enig med Morten, det forumet må opp mange hakk for å komme i nærheter av phpBB. Slik det ser ut nå ser det ikke ut som noe jeg kan tenke meg å bruke tid på, til det ser det rett og slett for amatørmessig ut.

Ta en titt her (på en av mine andre laster/lyster): https://forums.civfanatics.com/
Som man kan skimte startet denne også på phpBB, men kjører nå https://xenforo.com/ og har mange titusen brukere. Denne koster 1200,- pluss 550,- per år etter første året.
Andre muligheter finnes her: https://alternative.me/phpbb

Men jeg forstår ikke helt hva som er problemet med støtte? phpBB 3.3.4 ble sluppet i mai i år, det er ikke et dødt system (og det er open source, som jeg liker).

Kontakt meg gjerne om dere trenger hjelp til IT-drift-delen av forumet.

Bra Espen.
Jeg forstår ikke så mye av dette med phpBB og de greiene der, men flott at du gjør det og evt. kan ta det videre.
Hvis det stemmer det du skriver om pris her, så er jo det latterlig lavt.

Jeg blir nok heller ikke med over på det "nye forumet" HVIS dette blir tilnærmet løsning og med høyde for at jeg har misforstått hele greia.

Og en ting til: Hvorfor ligger ikke skifte av forum ute som egen nyhetssak på stoke.no ? Det etterlater et inntrykk av at drift og bruk av forumet egentlig er en slags klamp om foten og heller ikke spesielt viktig. HVIS det er slik så blir mistankene jeg har hatt i ganske så lang tid og over flere år egentlig bekreftet. Engasjementet for å gjøre dette skikkelig og bra virker nemlig ikke å være spesielt stort...
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Ny hjemmeside og forum

Innlegg Morten T. » 26 Aug 2021, 13:25

Espen, jeg spør siden du åpenbart har peiling.
Hva med denne?: https://www.proboards.com/

Oatcake Fanzine( Stokesupporterne i England, og noen av oss i Norge,sitt førstevalg ) benytter proboards og best av alt, hvis jeg har forstått det rett, så er det gratis.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Ny hjemmeside og forum

Innlegg EspenE » 26 Aug 2021, 14:56

Morten T. skrev:Espen, jeg spør siden du åpenbart har peiling.
Hva med denne?: https://www.proboards.com/

Oatcake Fanzine( Stokesupporterne i England, og noen av oss i Norge,sitt førstevalg ) benytter proboards og best av alt, hvis jeg har forstått det rett, så er det gratis.


De aller fleste forumplattformer er ok, det gjelder også de som er gratis (som inkluderer phpBB). Det som ikke er gratis er "hosting" eller serverplass, men det krever nok ikke allverden (jeg betaler $7/mnd inkl. backup for husstandens skyløsning basetr på Nextcloud). Hvis vi derimot trenger hjelp til drift koster det timer for IT-personell, og da snakker vi minst 800 spenn i timen...
EspenE
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 553
Registrert: 23 Okt 2018, 20:46

Re: Ny hjemmeside og forum

Innlegg Morten T. » 26 Aug 2021, 15:54

EspenE skrev:
Morten T. skrev:Espen, jeg spør siden du åpenbart har peiling.
Hva med denne?: https://www.proboards.com/

Oatcake Fanzine( Stokesupporterne i England, og noen av oss i Norge,sitt førstevalg ) benytter proboards og best av alt, hvis jeg har forstått det rett, så er det gratis.


De aller fleste forumplattformer er ok, det gjelder også de som er gratis (som inkluderer phpBB). Det som ikke er gratis er "hosting" eller serverplass, men det krever nok ikke allverden (jeg betaler $7/mnd inkl. backup for husstandens skyløsning basetr på Nextcloud). Hvis vi derimot trenger hjelp til drift koster det timer for IT-personell, og da snakker vi minst 800 spenn i timen...

Hva ligger det i utgifter til slik hjelp til drift du nevner her, Espen?
Hvis systemet krasjer? Spam, sikkerhet o.l.? Daglig drift? Snekring av oppsett, design osv.?

Jeg spør fordi jeg er nysjerrig på det som er rimelig fremmed for meg.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Ny hjemmeside og forum

Innlegg Lilledino » 26 Aug 2021, 17:29

Rune skrev:Hei
Terminlsiten ligger nå som sak i nyhetsarkivet, som du finner nede på hovedsiden på stoke.no

mvh
Rune
`

Takk, fant den til slutt, men jeg mener den bør ligge som en link/meny på toppsiden..Å browse ned blandt mange utdaterte artikler gidder jeg ikke..
Proud to be a Potter !
Brukerens avatar
Lilledino
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 7827
Registrert: 06 Aug 2010, 21:15
Bosted: Oslo

ForrigeNeste

Gå til Nytt forum i ny hjemmeside

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron