Sparking av managere

Her diskuterer vi alt som har med vårt kjære Stoke City FC å gjøre

Re: Sparking av managere

Innlegg Morten T. » 09 Okt 2019, 12:16

Svein Nilsen skrev:
Morten T. skrev:Interessant det Jones sier her:
https://www.stokesentinel.co.uk/sport/f ... es-3407007

“I’ve come in to the club and it took me a long time to really put my stamp on it because there were so many individuals that had opinions and didn’t really care if this club won or lost.

“I’ve kept my counsel and taken all the blame for results but there wasn’t a together group here that cared enough about the football club, about me and cared enough about training or anything.

That’s alien for me because my previous group was so hungry. We’ve tried to add that.


Dette har vært mitt inntrykk også. Det er en god stund siden Stoke fungerte som en enhet, eller ett LAG hvor det trekkes i samme retning.
Derfor har den opprydningen som har foregått med å pælme ut en del spillere vært helt nødvendig. Så kan man selvfølgelig diskutere om erstatterne har de komplementære ferdighetene som behøves for å løfte laget. Det er ikke sikkert, men det som ER sikkert er at det går an å bygge gode LAG med spillere som flere velger å titulere som "gråstein". Det er bare å gå i gjennom hver eneste tropp til alle klubber som har rykket opp fra Championship opp gjennom årene for å få det bekreftet.


Hmm...virker som en unnskyldning på meg! Han har hatt laget i 9 måneder og hentet inn 12-14 egne spillere. Vi er akkurat like dårlige nå som da han overtok (seieren mot Swansea endrer ikke det!). Selv mot Swansea brukte han kun 3 av sine "egne" spillere. Ok, så har han kvittet seg med en del spillere, som sikkert var "dårlige egg", men allikevel!

Ikke umulig at du har rett i det, Svein. Det kan hende han benytter den seieren for alt den er verdt og benytter det som en unnskyldning, men det kan også hende at han treffer godt.

En av hans proklamasjoner da han tiltrådte var jo at han skulle ha dobbel dekning og konkurranse på alle plasser, det kan diskuteres om han har fått til det, men med en sånn policy så vil det jo alltid være godt og vel en halv tropp som går rundt og er skuffa fordi de ikke spiller( de bør i hvertfall være det og reagere med å bite tenna sammen ).
Kanskje det er noe i at det tar tid å bygge nytt og å snu ting rundt etter den nedadgående spiralen Mr. Hughes satte i gang? Eller kanskje ikke...?
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Sparking av managere

Innlegg Morten T. » 09 Okt 2019, 13:42

For å illustrere litt hvordan ting kan snu - både den ene og andre veien:
https://www.dagbladet.no/sport/dramatis ... r/71684340

Ole Gunnar Solskjær ble jo skrytt opp i skyene etter starten i Manchester United. Flere pekte på at hovedårsaken var at nå hadde de fått inn en fyr som "smilte mye" og "er positiv", mens forgjengeren (Jose Mouhrino) var "sur og gretten" og med "idèer som har gått ut på dato".
De av oss som våget å påpeke den gang at det neppe var så enkelt at det hang sammen på den måten, fikk så hatten passet av nasjonalromantikere med samme pass og statsborgerskap som Solskjær. Og det er helt greit, det. Det svei ikke akkurat så veldig mye...

F.eks. ble jo Mourinho forsøkt latterliggjort av en ikke ubetydelig mengde fotballinteresserte på den tiden. Nå ser det ut til at mange har snudd og det er bra, men hva med å sette seg skikkelig inn i en sak først, slik at man slipper å snu seg så ofte? Ja, jeg vet det høres "cocky" ut å utbasunere noe slikt, men det går greit. Mange av problemene til ManU er f.eks. strukturelle og ligger utenfor banen, dette har Mourinho og flere ex-spillere og andre som er nær klubben snakket om en god stund.
Spesielt er pkt. 1 og 7. interessante her:
https://www.givemesport.com/1511632-sev ... ter-united

Jose Mouhrino er en av verdens absolutt beste trenere, et slags fotballgeni, men "problemet" hans er at han oppfattes som "sur", "sint" og "mannevond" og at fotballen som ble spilt var "kjedelig". Dermed kommer den enorme kunnskapen han innehar om fotballspillet og det å få suksess fullstendig i bakgrunnen.

Manchester United skulle selvfølgelig ha beholdt Mouhrino. Solskjær er en flink trener, men ikke på Mouhrino sitt nivå. Det jeg reagerer på er at noen i fullt alvor kan ønske en trener til en klubb basert på at han smiler og en annen ut fordi vedkommende har en tendens til å stå opp med feil bein. Slike ting forteller meg at man trenger litt mer grundighet i forhold til vurderinger i fotballens verden for å avgjøre hva som faktisk funker og hva som ikke gjør det.

Solskjær kan sikkert til dels klare å snu det( skulle bare mangle med de forutsetniongene de innehar ), men aldri i verden tilbake til den ekstreme euforien som hersket da han tok over.

Så for å summere opp hva det vil si å være trener: Helt i dag - Idiot i morgen ( eller motsatt ) :) ;)
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Sparking av managere

Innlegg KaffeM » 10 Okt 2019, 14:58

Jeg var skeptisk til flere av signeringene i sommer og mener NJ sliter med å luke ut svakheter/risiko i spillet.
Feil oppstår når samhandling, spillesystem og roller ikke står i stil til utøvere.
Tror det ligger mye sannhet her.

"Boken tar også for seg hvor avhengig fotballag er av å ha en stjernespiller – en Lionel Messi, Cristiano Ronaldo eller Luis Suarez. Det viser seg at dette har liten eller ingen betydning.
Det som er viktig er å ha 11 jevngode spillere. Du trenger ikke å ha en stor måljeger eller tilrettelegger. Det er viktigere å unngå å ha én dårlig spiller, sier Sally.
Statistikken viser nemlig at den ene dårlige spillerens mange tabber har langt større utslag på kampresultatet enn stjernespillerens prestasjoner over tid.
Jeg tror fotballtrenere må bli flinkere til å luke ut, eller styrke, de svake leddene i laget fremfor å hylle lagets stjerner. Eller gjøre taktiske endringer som gjør at de svake leddene i laget ikke blir like avgjørende, sier Sally."

https://www.nrk.no/sport/fotball/ny-bok ... 1.11628118
Slutten for den som gir opp er begynnelsen for den som gir alt
KaffeM
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 82
Registrert: 03 Jul 2019, 11:59
Bosted: Kristiansand

Re: Sparking av managere

Innlegg Morten T. » 10 Okt 2019, 21:20

KaffeM skrev:Jeg var skeptisk til flere av signeringene i sommer og mener NJ sliter med å luke ut svakheter/risiko i spillet.
Feil oppstår når samhandling, spillesystem og roller ikke står i stil til utøvere.
Tror det ligger mye sannhet her.

"Boken tar også for seg hvor avhengig fotballag er av å ha en stjernespiller – en Lionel Messi, Cristiano Ronaldo eller Luis Suarez. Det viser seg at dette har liten eller ingen betydning.
Det som er viktig er å ha 11 jevngode spillere. Du trenger ikke å ha en stor måljeger eller tilrettelegger. Det er viktigere å unngå å ha én dårlig spiller, sier Sally.
Statistikken viser nemlig at den ene dårlige spillerens mange tabber har langt større utslag på kampresultatet enn stjernespillerens prestasjoner over tid.
Jeg tror fotballtrenere må bli flinkere til å luke ut, eller styrke, de svake leddene i laget fremfor å hylle lagets stjerner. Eller gjøre taktiske endringer som gjør at de svake leddene i laget ikke blir like avgjørende, sier Sally."

https://www.nrk.no/sport/fotball/ny-bok ... 1.11628118
Enig i mye av dette. Fokuset på enkeltspillere blir av og til for stort, mens fokuset på kollektiv, samhandling, spisskompetanse osv. havner litt i skyggen.
Likevel mener jeg dette er nyansert og jeg er ikke helt enig i dette rundt såkalte «stjernespillere». Spillere som Messi og Ronaldo er unike og forsterker ethvert lag. Det jeg ikke er enig i er når begrepet «stjernespiller» utvides til å gjelde veldig mange spillere, og nettopp i den gruppen så finnes det svært mange som rett og slett er oppskrytt og i sum ikke bidrar noe mer enn en «grå» venstreback når vi summerer opp plusser og minuser etter en kamp. Mange av disse såkalte «stjernespillerne» gjør tabber( de mister f.eks. ballen i farlig område som fører til brudd i mot ), men av en eller annen grunn så nevnes ikke dette like ofte som hvis en spiller titulert «gråstein» gjør feil. Egentlig er det et mysterium, men på den annen side så har det alltid vært rom for å peke ut syndebukker - eller såkalte «prügelknaber», men andre igjen holder seg flytende på tidligere bedrifter og hva slags klubber som står oppført på deres CV.

Noe interessant i forhold til dette er Drillo. Det tok mange år før man skjønte hvordan man skulle bryte ned laget hans. Dette på tross av at flere av landslagene Norge møtte hadde flere spillere som kunne tituleres «stjernespillere».
Så hvordan ble koden knekt? Jo, ved å benytte nøyaktig samme taktikk( 4-5-1 ) som Drillo og samtidig med spillere med mer ekstreme ferdigheter enn de norske.
Først så måtte man altså ha det taktiske påbplass, dernest spillernes ferdigheter( som f.eks. hurtighet, teknikk, hodestyrke osv. )
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Sparking av managere

Innlegg Morten T. » 11 Okt 2019, 10:16

Morten T. skrev:Snakker om sola eller speak about the devil, alt ettersom man ser det..., men Hughes skal faktisk være aktuell som manager i Reading. Kanskje ikke så rart siden hans relativt trofaste kompanjong Mark Bowen allerede jobber der:
https://www.readingchronicle.co.uk/spor ... t-manager/

https://southampton.vitalfootball.co.uk ... ht-choice/
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Sparking av managere

Innlegg Morten T. » 14 Okt 2019, 11:52

Morten T. skrev:
Morten T. skrev:Snakker om sola eller speak about the devil, alt ettersom man ser det..., men Hughes skal faktisk være aktuell som manager i Reading. Kanskje ikke så rart siden hans relativt trofaste kompanjong Mark Bowen allerede jobber der:
https://www.readingchronicle.co.uk/spor ... t-manager/

https://southampton.vitalfootball.co.uk ... ht-choice/

Det heller mot at Hughes sin tidligere assistent Mark Bowen tar over Reading. Han har faktisk aldri hatt en permanent managerjobb før.:
https://www.getreading.co.uk/sport/foot ... n-17079830
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Sparking av managere

Innlegg Lilledino » 16 Okt 2019, 20:48

Har alt med å hive ut Nj roet seg ned nå eller, etter en sier ?

Pussig vil jeg si,...
Proud to be a Potter !
Brukerens avatar
Lilledino
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 7827
Registrert: 06 Aug 2010, 21:15
Bosted: Oslo

Re: Sparking av managere

Innlegg Morten T. » 16 Okt 2019, 22:54

Lilledino skrev:Har alt med å hive ut Nj roet seg ned nå eller, etter en sier ?

Pussig vil jeg si,...
Kanskje flere har blitt avventende, og usikre og i tvil om tidligere bastante synspunkter den ene eller andre veien?

Hvis så er tilfelle: Tvil, usikkerhet, en moderat linje og langtekkelige skrivererier er sjelden noe som gjør seg spesielt godt på trykk anno 2019. Det skal helst være kort, konsist og polariserende...klar tale og «å kalle en spade for en spade» som det heter så smukt.

Men for all del: Tap eller uavgjort på lørdag, så blir det nok fyr på bålet igjen skal du se.

Og det er greit, det...

Det er forresten heller ingen endringer hos bookmakerne i forhold til dette. Oddsene på kandidatene til å overta for Jones har stått blikk stille etter seieren mot Swansea, så også der har det roet seg og det tyder på at Jones for øyeblikket er safe.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Sparking av managere

Innlegg Knut Ole » 26 Okt 2019, 19:59

Nå er det nok. Nå er det faen meg nok! (bill.mrk. vanligvis sindig fyr)
Knut Ole
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 3841
Registrert: 08 Aug 2010, 11:17

Re: Sparking av managere

Innlegg Torstein Norevik » 26 Okt 2019, 22:18

Knut Ole skrev:Nå er det nok. Nå er det faen meg nok! (bill.mrk. vanligvis sindig fyr)

Ja, Knut Ole, du er en sindig kar, så når du fyrer deg opp, da er det alvor ! ;) Og med rette...

Jeg håpet (og trodde vel kanskje ?) at kampene mot Swansea og Fulham innebar et vendepunkt, fordi vi spilte veldig bra mot gode lag og fikk resultater, og fikk en god dose sterkt tiltrengt selvtillit inn i spillerne.

Nå var vel kanskje heller ikke Sheff.W-kampen så ille, der vi ryker (igjen) på en personlig feil, og mister ett poeng borte mot et av divisjonens bedre lag, noe som i og for seg ikke hadde vært et så verst resultat. Kampen i dag derimot, er et stort tilbakesteg. Nå så jeg riktig nok bare annen omgang, der vi til tider dominerte stort, dog uten å komme til de store sjansene. Men så har jeg forstått at førsteomgangen var begredelig. Og Millwall er ikke et bedre lag enn at de bør vi kunne slå, selv på bortebane.

Jones har ikke lykkes med sitt prosjekt. Han har - uforståelig etter mitt syn - kvittet seg med spillere som Bojan, Bauer og Verlinden, og har til gjengjeld hentet en haug med spillere som ikke har vist seg på langt nær så bra som han gav uttrykk for da de ble hentet. Noe han vel - i alle fall delvis - selv har innrømmet, i kraft av at mange av disse har blitt brukt i veldig beskjeden grad. Har han ikke da bommet skikkelig på transferfronten ?

Og når han stadig setter sin lit til spillere som McClean, Clucas, Ince og Vokes - der knapt noen har prestert - så virker det som han ser noe helt annet i disse spillerne enn store deler av fansen gjør.

Jeg håpet at Jones skulle lykkes, og han snakket godt på forhånd. Han har på ingen måte greidd å innfri forventningene, faktisk i enda mindre grad enn det Rowett gjorde. Da er det kanskje bare å bite i det sure eplet, og innse at Jones ikke var rett mann likevel.

Men hvem bør da inn ? Ja, ikke vet jeg, annet enn at jeg ikke ønsker meg Pulis tilbake. Han splitter fansen, og jeg er vel også blant de som synest at han ikke er en så fantastisk manager som det en del andre mener, med relativt laber suksess både i WBA og Middlesbrough, etter å ha gjort en god jobb i Crystal Palace.

Men jeg er enig i at vi nå trolig trenger en stabiliserende manager, som fansen samlet kan stille seg bak, som har vært ute en vinternatt før og erfaring nok til å få oss ut av den vanskelige situasjonen vi har kommet i. Kunne David Moyes være en slik person ? ;)
Torstein Norevik
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2992
Registrert: 31 Jan 2011, 23:01
Bosted: Voss

ForrigeNeste

Gå til Om Stoke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 8 gjester

cron