St Pauli

Her diskuterer vi alt som har med vårt kjære Stoke City FC å gjøre

St Pauli

Innlegg vegar56 » 12 Jul 2017, 12:48

Stoke har inngått en allianse med tyske St. Pauli i samme gate som den man har med Orlando i USA.

Klubben holder til i Hamburg, og spiller i 2. Bundesliga.

Blant spillerne (på lån fra Freiburg) er Mats Møller Dæhlie.
Brukerens avatar
vegar56
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 3562
Registrert: 14 Aug 2012, 15:47
Bosted: Skoppum, Vestfold

Re: St Pauli

Innlegg Knut Ole » 16 Jul 2017, 08:24

Denne så jeg ikke komme... Stoke + St.Pauli = friends.
I utgangspunktet ville jeg tenke det er to rimelig forskjellige klubber / konsepter, men som det er nevnt et sted kanskje nettopp ulikhet kan gi synergier. Nå er det vel uansett få toppklubber som ligner på St. Pauli. Klubben har et spesielt syn på samfunn, politikk, supportere, kommersialisme etc etc som på flere måter går på tvers av hva som er imaget for fotballindustrien. Viljen til å trekke inn supportere for å definere verdisyn og holdninger er spesiell og i kontrast til de store (og sikkert mange mellomstore) klubb-konsern. Jeg har ikke dybde innsikt i St.Paulis daglige gjøren og laden, men forstår at de står knalltøft på i kamp mot rasisme og tar et solid samfunnsansvar for inkludering og menneskeverd i Hamburgs tøffe bydel. Det er lett å bli sjarmert av slikt og klubben har svær tilhengere-skare / følgerne rundt forbi. Jeg er en av dem :). Supportere har stort hjerte for klubb og har vel reddet klubben økonomisk minst en gang. Her snakker vi IKKE medgangssupportere, men livsstil og ekte kjærlighet også i røffe tider. Mer eller mindre fullt hus også når laget ligger desidert nederst på nivå 2. Ser ikke bort fra at passion i dette tilfelle faktisk utgjør den 12 mann på tribunen. I våres feide de i allefall det meste av motstand av banen og klatret opp til øverste del av tabellen med den godeste Mats Møller Dæhli som viktig bidragsyter. N-I-C-E
Sjekk forøvrig noen reportasjer om klubben på You tube. Og denne supportersangen er faktisk helt sjef - søk på "Le fly - we love Fc St. Pauli"

Jeg har vært så heldig å delta på noen møter i Stoke City Supporters Council, et flott demokratisk konsept hvor supportergrupper og klubbens ledelse drøfter store tema som billettpriser (frys av sesongkortprisene på 10 året nå?) og sikkerhetsrutiner på stadion og små temaer som at pølsene er for lunkene i pausekvarteret. En strålende møteplass for alle grupperinger i vårt kjære Stoke hvor supportere og direktører møtes rundt det samme bordet. Og stemmene blir hørt! Demokrati og innflytelse. Kan hende det er en Okei felles plattform disse to klubbene har.

Så blir det interessant å følge med på om samarbeidet gir sportslige og verdimessige gevinster. Jeg tenker i allefall at det er spennende og kult at vårt kjære Stoke etablerer dette samarbeidet med annerledesklubben i Tyskland.
Knut Ole
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 3841
Registrert: 08 Aug 2010, 11:17

Re: St Pauli

Innlegg Morten T. » 09 Okt 2019, 15:35

Da er samarbeidsavtalen med St. Pauli avsluttet:
https://www.stokecityfc.com/news/2019/o ... continued/

Etter mitt syn er St. Pauli en foregangsklubb, spesielt i forhold til verdier og har en fantastisk supporterskare( var det ikke snakk om over en million på verdensbasis?), så jeg synes det er synd at samarbeidet med den rock`n roll-klubben er avsluttet. På den annen side så skjer det jo ofte at slike samarbeidsavtaler ryker etter noen år.

Se forøvrig hva Knut Ole skriver over her. Det er vakkert og stemmer helt overens med det inntrykket jeg selv har. 8-) :)
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: St Pauli

Innlegg Morten T. » 15 Okt 2019, 10:34

Et ferskt eksempel på hva slags påvirkning St. Pauli sine supportere har i forhold til beslutninger i klubben:
https://www.nrk.no/sport/moller-daehlis ... 1.14742116

For de av oss som mener at fotball og idrett spiller en rolle i samfunnet langt utover tre poeng og pokaler så er dette supert og et skoleeksempel på hvordan klubber skal drives.
Supporterne skal selvfølgelig ikke bestemme over de sportslige vurderingene som blir foretatt av den til enhver tid gjeldene ledelse, men de skal være med på å påvirke og bestemme hva slags verdisett en klubb skal inneha.

Dette er bra og viser at fotball og idrett kan være med å bidra i kampen mot urettferdighet, generell samfunnsutvikling og avskyelige handlinger - HVIS mange nok orker, gidder og vil løfte blikket og se forbi staffasje og fjolleri, vel og merke....
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo


Gå til Om Stoke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester

cron