Jeg gav Jones to kamper til å beholde jobben. Da la jeg vel inn en forutsetning om tre poeng i dag, og minimum ett. Når vi ikke en gang greier det, hjemme mot nærmeste tabellnabo, ja, da har vel Jones fått mer enn nok sjanser.
Trist, for jeg hadde veldig god tro på Jones ut fra den imponerende jobben han gjorde i Luton, og slik han snakket på forhånd om hvilke type spillere han ville ha (unge, atletiske og sultne spillere) og hvilke type spill han ville ha (offensiv fotball med fokus på å score mange mål, slik de hadde gjort det i Luton).
Problemet har vist seg - i stadig økende grad - at dette bare ble ord, og aldri ble omsatt i praktisk handling. Skepsisen øket vel etter hvert proporsjonalt med at jeg forstod hvilke spillere som skulle ha klippekort (McClean, Clucas) og hvilke spillere han ikke ville satse på (Pieters, Bojan, Bauer). Stikk motsatt av hvilke tanker jeg hadde i mitt hode, og stikk i strid med slik han snakket straks etter at han ble ansatt.
Største feilen han har gjort er nok likevel den stadige skiftingen av både spillere og spillesystem. Det virker som det har skapt utrygghet, og han har aldri fått spilt sammen et lag, som følge av det stadig var nye spillere inne i elleveren, ja til tider skiftet han jo halve laget fra kamp til kamp. Det var nok veldig lite smart, og har i alle fall ikke gitt resultater.
Nå blir det spennende å se hvem vi henter inn, for jeg tar for gitt at han nå ryker. Og situasjonen er jo faktisk nå slik at den som overtar - samme hvem det blir - har lite å tape og alt å vinne, fordi det knapt nok er mulig å synke dypere enn det vi har gjort til nå. Og skulle vedkommende likevel mislykkes, så er det bare å vise til at ingen av de siste managerne i Stoke har lykkes (Lambert, Rowett, Jones) og at vedkommende i realiteten hadde en "umulig" oppgave.
Selv om jeg mener at den aller største feilen som klubben har gjort de siste par sesongene er å skifte ut "gull" med "gråstein", så har vi likevel underprestert. Vi burde i alle fall være kapable til å plassere oss midt på tabellen, selv om vi nå ikke fremstår som noen opprykkskandidat. Jeg tar nesten for gitt at en ny manager vil heve oss, enten han heter Chris Houghton, Lee Bowyer, Alan Pardew eller Tony Pulis - eller Mark Hughes for den del...
Da kan man fort også bli "genierklært" i etterkant, for å ha gjort en fantastisk jobb, mens man i realiteten ikke har gjort mer enn det man kunne forvente, men som fremstår veldig bra fordi forgjengeren har gjort en elendig jobb og det derfor er stor fremgang.
Vi har to meget gode midtbanespillere i Etebo og Badou Ndiaye. Vi får bare krysse fingrene for at vi får beholde de enda en stund, ellers vil det bli syltynt. Spesielt Etebo var meget god i dag.
Joda, vi har ballen mye, og er overlegne på de fleste statistikker. Men når vi på 17 skudd ikke har et eneste på mål så sier vel det alt om kvaliteten offensivt.
Laget eier per i dag ikke kreativitet, og de få kreative spillerne vi hadde (Bojan, Bauer, Verlinden, Adam), de har vi kvittet oss med. Å hente inn løpssterke "ledertyper", med masse erfaring fra Championship, men med begrenset teknikk, har i alle fall ikke vært noe sjakktrekk.
Jeg vet faktisk ikke hvem jeg nå ønsker meg i manager-stolen. Ingen av de som har vært nevnt er "my cup of tea". Men det er heller ingen veldig gode alternativer.
Men å se hvordan klubben har fallert, fra å være en klubb som hadde etablert seg på øverste halvdel i Premier League, til nå å ligge helt sist i Championship bare få år etterpå, ja, det er bare nitrist og litt uvirkelig.
Jeg har talt til 19 nye spillere bare de to siste sesongene, under Rowett og Jones. I dag startet vel kun to spillere som var med i Hughes epoken (Indi og Allen), resten er kommet til senere. Altså er det snudd opp/ned på det meste etter at Hughes forsvant, uten at jeg tror noen vil påstå i fullt alvor at det har gitt en positiv utvikling.
De neste dagene vil bli spennende, m.t.p. hvem som kommer til å overta. For jeg kan ikke begripe noe annet enn at det var siste halmstrået som røk for Jones i kveld...