Sparking av managere

Her diskuterer vi alt som har med vårt kjære Stoke City FC å gjøre

Re: Sparking av managere

Innlegg KaffeM » 25 Aug 2019, 19:49

Morten T. skrev:
KaffeM skrev:Det er flere interessante poenger her og jeg har full forståelse for langsiktig tankesett på trenersiden.
På den ene siden kan jeg være enig i flere av påstandene, men samtidig ønsker jeg å speilvende litt rundt dette.
Det er fullt mulig Brendan Rodgers hadde gjort en like god jobb som Klopp, hvis han hadde fått tid, eller at Hughes, Mancini eller Pellegrini hadde utrettet det samme som Guardiola.
Muligens NJ kommer opp på samme nivå som Hughes, men Churchill hadde et poeng da han sa følgende: Man kan ha tiltro til en statistikk - bare når man selv har forfalsket den.
Jeg mener det finnes en rekke eksempler på trenere som løfter kultur og resultater direkte, ofte med omtrentlig det samme materiale. Jeg er Start supporter og kan vise til Tom Nordli og Brede Skistad.
Trenere som roper etter langsiktighet blir ikke nødvendigvis en suksess. I flere tilfeller - tvert om.

Grunnet til at jeg ikke tror på prosjektet NJ - er todelt.
Det er tydelig at det foreligger et styrevedtak på bruk av reduserte midler på fremtidige spillerkjøp. Det handler bare om å få inn en trener som kan bygge lag av «gråstein». NJ selger seg inn som redningsmannen, der han blir tvunget til å spille fjerde fiolin på overgangs markedet. Når det først skal brukes en større slant på 1-2 attraktive spillere, evner ikke NJ å tiltrekke seg oppmerksomhet.
Samtidig «mobber» han ut spillere, som en sterk trener ville håndtert, gitt tillit og sørget for verdiøkning. Disse spillerne blir istedenfor en belastning. Da er det lett å skylde på tidligere historikk og be om mer tid.
I tillegg ser jeg ikke logikken i formasjon eller spillestil. Avstander henger ikke på greip, spillere forsvinner kontinuerlig inn i skyggen av spillet og alternativene blir mangelfulle. Det benyttes innøvd spillestil istedenfor og utnytte spillers kvaliteter. Joe Allen er et godt eksempel, der han stadig må ut i løpsduell istedenfor å forsere ledd via kombinasjonsspill.
Fotball handler tross alt om å forsere spillere/ledd der mål er resultat.
Samtidig som jeg skriver dette, håper jeg at jeg tar feil og at alt snur.
Jeg er og vil alltid være Stoke supporter resten av livet. I så måte håper jeg det beste for alle rundt klubben.
Har jeg for høye forventninger?
Jeg tror NJ kan fremskaffe ok resultater i år, men mine forventninger er PL spill.
I så måte kaster jeg ovennevnte statistikker på sjøen og håper på en manager som gir meg troen på PL spill.

Bra skrevet og mange gode poenger.
Aller først, dette er ikke statistikker som bare tolkes vilkårlig og selektivt, for deretter å settes inn i en konspiratorisk sammenheng for å gavne en part( slik f.eks. tobakksindustrien holdt på med på 80-90 tallet og såkalte «klimafornektere» raller rundt med i dag ). Dette er forskning, og en del av den forskningen( hvis den er bra ) består selvfølgelig av å innhente alt tilgjengelig statistisk materiale i tillegg til å foreta grundige analyser, intervjuer osv. Til slutt vil man da ende opp med hvor sannsynlig det er at noe vil inntreffe hvis man gjør en bestemt handling eller unnlater å gjøre det.

Og det er nettopp det de gjør her. De presiserer faktisk at det finnes trenere der ute som ikke er gode nok og fortjener å få sparken, men samtidig så ender de opp med en konklusjon om at det altfor ofte sparkes trenere og at de klubbene som velger å beholde treneren gjennom svake perioder ofte( men ikke alltid ) gjør det bedre eller like bra på sikt som hvis det kommer inn en ny trener.
De mener at mye av grunnen til at det skjer så ofte er at klubbledelser føler at de i forhold til omgivelsene må vise handlekraft. Ved å sparke treneren så viser de at de ikke sitter i ro og skaffer seg dermed pusterom. Samtidig skyver de ansvaret bort fra seg selv og over på en annen person, selv om mange av de innerst inne vet at handlingen kan være både kortsiktig og kontraproduktiv. Brian Clough, kanskje tidenes beste engelske manager, uttalte en gang: «If a chairman sacks the manager he initially appointed, he should go as well.» Det var bra sagt, men har det Cloughie snakket om der noensinne skjedd?
Et artig eksempel som brukes i frb. med dette er i forhold til straffespark. Statistisk sett settes de fleste straffespark midt i mål. Det betyr at sannsynligheten for at en keeper ville ha reddet en straffe ville ha vært størst hvis han hadde blitt stående på strek. Men redselen for å fremstå passiv gjennom å bli stående på strek hvis ballen blir satt i et av hjørnene gjør at han slenger seg allikevel, selv om sannsynligheten for å redde skuddet blir mindre. Altså er handlingen keeperen utfører kontraproduktiv.

Jeg vil også speilvende litt. F.eks. hva kommer til Alex Ferguson. Langt på vei de fleste ManU-supportere ville ha han ut( jeg tror det var i 1992 ). De var ikke fornøyd, men klubbledelsen holdt hodet kaldt og lot han fortsette. Resten av historien kjenner vi.
Det interessante for meg her er at svært få, om noen, supportere vedkjenner seg at de tok rungende feil i forhold til Ferguson. Det er akkurat som om det har inntruffet en slags kollektiv hukommelsessvikt. Dette viser altså at supportere ikke alltid har rett og det viser også med all mulig tydelighet at det å gjemme seg bak fraser som at «vi er mange som mener», «jeg, og mange med meg» osv. heller ikke medfører at man nødvendigvis har rett. Snarere tvert i mot i mange tilfeller. Massesuggesjon og det å gjemme seg ukritisk og sløvt bak hva en større menneskemengde måtte mene eller gjøre er ikke nødvendigvis med på å bringe enn nærmere ett svar.
Det finnes jo også flere slike eksempler. Pulis hadde vel en seier på sine 10 første kamper, men klarte allikevel å bli tidenes beste manager i Stoke. Horneland i RBK et annet. Dyche i Burnley, som rykket opp, ned og opp igjen og nå har stabilisert dem. Lagerbäck som brukte ett år på å heve Norge. Farke i Norwich. Mjelde, som vel var 5-6 sesonger i Brann før de vant serien osv.

Ellers enig i forhold til Pappa Tom( Nordlie ). Helt gull for oss i Skeid å ha han. Med de absurd begrensede ressursene vi har så er det nesten naturstridig at vi spiller der vi spiller og at vi spiller helt jevnt med alle lagene i divisjonen og gjør det med unge gutter hvorav 18 av spillerne i troppen kommer fra Oslo og 17 av de igjen er flaska opp i Skeid. Burde strengt tatt ha vunnet over Start i går også... ;)

Pappa Tom har forøvrig stått bak en av de morsomste meldingene jeg har hørt.
Da han ble spurt av en journalist hva han syntes om at han var den eneste treneren i Eliteserien som selv aldri hadde spilt på toppnivå, så svarte han: «Du trenger ikke å ha vært hest for å bli jockey!»
Gull! :D
Jeg håper vi får beholde han noen år til, da kan vi kanskje..., eller nei.... :P


Følger deg på mye av dette, Morten T, men håper jeg kan utfordre deg på tre områder?
Hvis keeperne fulgte forskning og ble stående på straffespark. Ville straffeskyttere endret taktikk og forsking endret seg?
Hvis Stoke bytter trener i dag. Tror du ny trener ville oppnådd dårligere, samme, eller bedre resultat?
Hvor lenge mener du eventuelt en trener burde få tillit i henhold forskning?

Sitter med en følelse at du har lest glasskula og løfter trenersparking i tidlig fase, Morten T?
Jeg tror dette temaet uansett vil eskalere i tiden som kommer.
Kanskje Tom Nordlie hadde vært løsningen?
Neppe, ettersom han trolig (håper) blir Start sine nye trener neste år:-)
Slutten for den som gir opp er begynnelsen for den som gir alt
KaffeM
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 82
Registrert: 03 Jul 2019, 11:59
Bosted: Kristiansand

Re: Sparking av managere

Innlegg KaffeM » 25 Aug 2019, 20:02

Morten T. skrev:Ser det er mange diskusjoner blant fansen i Stoke-on-Trent for tiden i forhold til å få inn en ny manager. Det er en naturlig diskusjon å ta etter den starten.
Navnene som nevnes oftest er:

-Chris Hughton. En flink fyr med gode resultater. Ble helt uforståelig sparket av Brighton etter forrige sesong.

-David Moyes. Har vel vært uten jobb en stund(?). Flink taktisk og i forhold til disiplin. En såkalt «gammel traver», som vel benyttes nedsettende av de som skriver det, men for meg er det motsatt. Kunnskap og erfaring er flott!

Nigel Adkins - gjorde en god jobb med Hull forrige sesong etter en elendig start. De tapte 6 av de 10 første matchene, men kom etterhvert i godt driv. Erfaren fyr.

Tony Pulis - Er faktisk den som nevnes hyppigst. Faglig sterk, kjenner klubben og brenner for klubben, erfaren. Også han kan vel tituleres «gammel traver» av de som måtte ønske det, men sånn er det. Kommer neppe tilbake i og med at han kan være splittende på fanbasen. Ikke sikkert han vil tilbake heller, hvis det hadde blitt aktuelt.

Gary Monk - en slags outsider. Han virker å være ganske flink, men virker også å få fyken relativt raskt i mange klubber. Hva kan årsaken være til det?

Nigel Pearson - gjorde en god jobb i Leicester og har jobbet i Stoke før. Erfaren og bra på disiplin.

Vel, jeg tror Jones vil sitte en stund til, men spennende tider er det jo uansett og at det vil komme opp mange navn framover er nok ganske sikkert. Med mindre det skulle snu. Da blir det nok som vanlig tyst og hukommelsessvikt...


Min favoritt på overnevnte liste er David Moyes.
Vi trenger en trener som forstår hvor listen ligger mtp PL spill, kan snu (u)kulturen i klubben, samt tiltrekke seg attraktive spillere, som har tiltro til trener og filosofi.
Tror også Moyes kan påvirke eierne i riktig retning.
Slutten for den som gir opp er begynnelsen for den som gir alt
KaffeM
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 82
Registrert: 03 Jul 2019, 11:59
Bosted: Kristiansand

Re: Sparking av managere

Innlegg Morten T. » 25 Aug 2019, 21:11

KaffeM skrev:
Morten T. skrev:
KaffeM skrev:Det er flere interessante poenger her og jeg har full forståelse for langsiktig tankesett på trenersiden.
På den ene siden kan jeg være enig i flere av påstandene, men samtidig ønsker jeg å speilvende litt rundt dette.
Det er fullt mulig Brendan Rodgers hadde gjort en like god jobb som Klopp, hvis han hadde fått tid, eller at Hughes, Mancini eller Pellegrini hadde utrettet det samme som Guardiola.
Muligens NJ kommer opp på samme nivå som Hughes, men Churchill hadde et poeng da han sa følgende: Man kan ha tiltro til en statistikk - bare når man selv har forfalsket den.
Jeg mener det finnes en rekke eksempler på trenere som løfter kultur og resultater direkte, ofte med omtrentlig det samme materiale. Jeg er Start supporter og kan vise til Tom Nordli og Brede Skistad.
Trenere som roper etter langsiktighet blir ikke nødvendigvis en suksess. I flere tilfeller - tvert om.

Grunnet til at jeg ikke tror på prosjektet NJ - er todelt.
Det er tydelig at det foreligger et styrevedtak på bruk av reduserte midler på fremtidige spillerkjøp. Det handler bare om å få inn en trener som kan bygge lag av «gråstein». NJ selger seg inn som redningsmannen, der han blir tvunget til å spille fjerde fiolin på overgangs markedet. Når det først skal brukes en større slant på 1-2 attraktive spillere, evner ikke NJ å tiltrekke seg oppmerksomhet.
Samtidig «mobber» han ut spillere, som en sterk trener ville håndtert, gitt tillit og sørget for verdiøkning. Disse spillerne blir istedenfor en belastning. Da er det lett å skylde på tidligere historikk og be om mer tid.
I tillegg ser jeg ikke logikken i formasjon eller spillestil. Avstander henger ikke på greip, spillere forsvinner kontinuerlig inn i skyggen av spillet og alternativene blir mangelfulle. Det benyttes innøvd spillestil istedenfor og utnytte spillers kvaliteter. Joe Allen er et godt eksempel, der han stadig må ut i løpsduell istedenfor å forsere ledd via kombinasjonsspill.
Fotball handler tross alt om å forsere spillere/ledd der mål er resultat.
Samtidig som jeg skriver dette, håper jeg at jeg tar feil og at alt snur.
Jeg er og vil alltid være Stoke supporter resten av livet. I så måte håper jeg det beste for alle rundt klubben.
Har jeg for høye forventninger?
Jeg tror NJ kan fremskaffe ok resultater i år, men mine forventninger er PL spill.
I så måte kaster jeg ovennevnte statistikker på sjøen og håper på en manager som gir meg troen på PL spill.

Bra skrevet og mange gode poenger.
Aller først, dette er ikke statistikker som bare tolkes vilkårlig og selektivt, for deretter å settes inn i en konspiratorisk sammenheng for å gavne en part( slik f.eks. tobakksindustrien holdt på med på 80-90 tallet og såkalte «klimafornektere» raller rundt med i dag ). Dette er forskning, og en del av den forskningen( hvis den er bra ) består selvfølgelig av å innhente alt tilgjengelig statistisk materiale i tillegg til å foreta grundige analyser, intervjuer osv. Til slutt vil man da ende opp med hvor sannsynlig det er at noe vil inntreffe hvis man gjør en bestemt handling eller unnlater å gjøre det.

Og det er nettopp det de gjør her. De presiserer faktisk at det finnes trenere der ute som ikke er gode nok og fortjener å få sparken, men samtidig så ender de opp med en konklusjon om at det altfor ofte sparkes trenere og at de klubbene som velger å beholde treneren gjennom svake perioder ofte( men ikke alltid ) gjør det bedre eller like bra på sikt som hvis det kommer inn en ny trener.
De mener at mye av grunnen til at det skjer så ofte er at klubbledelser føler at de i forhold til omgivelsene må vise handlekraft. Ved å sparke treneren så viser de at de ikke sitter i ro og skaffer seg dermed pusterom. Samtidig skyver de ansvaret bort fra seg selv og over på en annen person, selv om mange av de innerst inne vet at handlingen kan være både kortsiktig og kontraproduktiv. Brian Clough, kanskje tidenes beste engelske manager, uttalte en gang: «If a chairman sacks the manager he initially appointed, he should go as well.» Det var bra sagt, men har det Cloughie snakket om der noensinne skjedd?
Et artig eksempel som brukes i frb. med dette er i forhold til straffespark. Statistisk sett settes de fleste straffespark midt i mål. Det betyr at sannsynligheten for at en keeper ville ha reddet en straffe ville ha vært størst hvis han hadde blitt stående på strek. Men redselen for å fremstå passiv gjennom å bli stående på strek hvis ballen blir satt i et av hjørnene gjør at han slenger seg allikevel, selv om sannsynligheten for å redde skuddet blir mindre. Altså er handlingen keeperen utfører kontraproduktiv.

Jeg vil også speilvende litt. F.eks. hva kommer til Alex Ferguson. Langt på vei de fleste ManU-supportere ville ha han ut( jeg tror det var i 1992 ). De var ikke fornøyd, men klubbledelsen holdt hodet kaldt og lot han fortsette. Resten av historien kjenner vi.
Det interessante for meg her er at svært få, om noen, supportere vedkjenner seg at de tok rungende feil i forhold til Ferguson. Det er akkurat som om det har inntruffet en slags kollektiv hukommelsessvikt. Dette viser altså at supportere ikke alltid har rett og det viser også med all mulig tydelighet at det å gjemme seg bak fraser som at «vi er mange som mener», «jeg, og mange med meg» osv. heller ikke medfører at man nødvendigvis har rett. Snarere tvert i mot i mange tilfeller. Massesuggesjon og det å gjemme seg ukritisk og sløvt bak hva en større menneskemengde måtte mene eller gjøre er ikke nødvendigvis med på å bringe enn nærmere ett svar.
Det finnes jo også flere slike eksempler. Pulis hadde vel en seier på sine 10 første kamper, men klarte allikevel å bli tidenes beste manager i Stoke. Horneland i RBK et annet. Dyche i Burnley, som rykket opp, ned og opp igjen og nå har stabilisert dem. Lagerbäck som brukte ett år på å heve Norge. Farke i Norwich. Mjelde, som vel var 5-6 sesonger i Brann før de vant serien osv.

Ellers enig i forhold til Pappa Tom( Nordlie ). Helt gull for oss i Skeid å ha han. Med de absurd begrensede ressursene vi har så er det nesten naturstridig at vi spiller der vi spiller og at vi spiller helt jevnt med alle lagene i divisjonen og gjør det med unge gutter hvorav 18 av spillerne i troppen kommer fra Oslo og 17 av de igjen er flaska opp i Skeid. Burde strengt tatt ha vunnet over Start i går også... ;)

Pappa Tom har forøvrig stått bak en av de morsomste meldingene jeg har hørt.
Da han ble spurt av en journalist hva han syntes om at han var den eneste treneren i Eliteserien som selv aldri hadde spilt på toppnivå, så svarte han: «Du trenger ikke å ha vært hest for å bli jockey!»
Gull! :D
Jeg håper vi får beholde han noen år til, da kan vi kanskje..., eller nei.... :P


Følger deg på mye av dette, Morten T, men håper jeg kan utfordre deg på tre områder?
Hvis keeperne fulgte forskning og ble stående på straffespark. Ville straffeskyttere endret taktikk og forsking endret seg?
Hvis Stoke bytter trener i dag. Tror du ny trener ville oppnådd dårligere, samme, eller bedre resultat?
Hvor lenge mener du eventuelt en trener burde få tillit i henhold forskning?

Sitter med en følelse at du har lest glasskula og løfter trenersparking i tidlig fase, Morten T?
Jeg tror dette temaet uansett vil eskalere i tiden som kommer.
Kanskje Tom Nordlie hadde vært løsningen?
Neppe, ettersom han trolig (håper) blir Start sine nye trener neste år:-)

Ha-ha, takk. ;)
Skal forsøke å svare:
- Straffespark. Det er vanskelig å si. All god forskning gir ikke helt fullstendige svar. Det vil alltid være et moment av usikkerhet, men det eksemplet der var for å illustrere hvor sannsynlig det er at noe inntreffer hvis man gjør en bestemt handling. Vi vet, fra forskning, at det å fyllekjøre øker sannsynligheten for å skade seg selv, men det er ikke sikkert man skader seg likevel og vi vet at det spise feit mat øker sannsynligheten for å bli syk, men det er ikke sikkert man dør av det likevel.
Samme med straffer, hvis keeperen står stille på strek, så vil sannsynligheten øke for at han redder skuddet fordi flest straffespark settes der.
Så hva skjer den dagen spillerne oppdager dette? La oss si at det endrer seg slik at de fleste straffene settes i høyre hjørne. Da vil keeperen ha størst sannsynlighet for å redde hvis han hadde slengt seg dit. Da ville det vært kontraproduktivt å slenge seg den andre veien eller å bli stående på strek.
Sånn sett kan vi si at resultatet av forskningen ikke endrer seg selv om straffen settes et annet sted. Vektingen blir nemlig den samme. Denne forskningen tar bare for seg hvor sannsynlig det er at noe inntreffer hvis man utfører en bestemt handling.

-Bytte trener. Det er, ikke bare litt, men veldig vanskelig å gi noe krystallklart svar på. Et annet trekk med forskningen jeg fremla over her er at de mener at treneres rolle overvurderes. De mener at treneren er en del av et kollektiv, nærmest med en flat struktur( slik man i stor grad har organisert norsk arbeidsliv ). De mener altså at ansvaret for gode og dårlige resultater bør fordeles i kollektivet, og da er det jo betimelig å spørre om skoen trykker flere steder enn hos bare treneren eller om fokuset bør flyttes på flere i gruppa?
Men hvis jeg skal svare hva jeg tror...ja, jeg tror resultatene ville ha bedret seg - på kort sikt. På lengre sikt er det mer usikkert. Sannsynligvis ville nogenlunde den samme utvikling ha funnet sted ved å beholde treneren, men ikke alltid. Noen ganger blir det, med en statistisk sett liten overvekt, værre og noen ganger bedre. Tidligere i samme tråd har jeg lagt frem litt om Solskjær. Han startet veldig godt, men etterhvert har det stabilisert seg og gått betraktelig dårligere.
En av de mest horrible sparkingene jeg noensinne har vært borte i er den av Ranieri i Leicester. Alle med en flik av fotballkunnskap forsto at han ikke ville klare å gjenskape den fantastiske seieren i PL, allikevel fikk han fyken i løpet av neste sesong og inn kom en kar som het Shakespeare. Jeg har lenge hevdet at Ranieri leverte en genistrek i Leicester og like lenge har jeg av enkelte blitt forsøkt latterliggjort for det synspunket( selv om jeg la fram haugevis med dokumentasjon ). Forsøket på latterliggjøring tiltok i styrke da denne Shakespeare kom inn og vant fire kamper på strak arm, det var ikke måte på hvor smart det trenerbyttet var og hvor oppskrytt Ranieri var. Som «bevis» for å underbygge dette så ble det henvist til disse fire kampene. Vel, etter 27 kamper så fikk også Shakespeare fyken og jeg hørte aldri noe mer om saken. I dag har ikke Shakespeare jobb, men den oppskrytte Ranieri leder noe såpass stakkarslig som Roma...

-Hvor lenge bør en trener sitte.
Dette er det heller ikke et konkret svar på. Jeg forsøkte bare å henvise til forskning som viser til at det å sparke treneren ikke alltid fører til bedring, snarere tvert i mot i flere tilfeller enn færre. Jeg mener det aspektet bør vurderes nøye før man evt. går til det skritt å sparke. Noen ganger kan en trener klare det på et halvt år, andre ganger to, men det er langt flere faktorer enn bare treneren som spiller inn her.
Men det jeg gjør er å anerkjenne at det tar tid å få resultater og det tar tid å få til forbedring. Samtidig anerkjenner jeg også at det finnes svake trenere der ute som gjør en dårlig jobb, men for å vurdere hvorvidt de gjør det så er det mange forutsetninger det må tas hensyn til. Det er ikke svart/hvitt. Dessuten mener jeg at andelen svake trenere ikke er himmelropende stor, men at de finnes? Ja.

Pointet mitt her var å vise at det er et ganske stort misforhold i forhold til hvor mange trenere som sparkes og hvorvidt dette fører til bedring av resultatene - på sikt.
Det betyr at det også er et ganske drøyt misforhold mellom enkelte supporteres og klubbledelser sitt i mange tilfeller eneste ønske, eller forslag til hva som bør gjøres og hva som er mest sannsynlig vil virke for å oppnå bedring. Kort fortalt: Det er enkelt å gi en trener sparken eller ytre et ønske om dette, men er handlingen nødvendigvis gjennomtenkt og en bra løsning - hvis vi ser det på litt lengre sikt?

Flere av spørsmålene dine er interessante og gode, men som både du og jeg vet så er det ikke alltid enkle og entydige svar. Verden er en kompleks plass..:

Apropos Nordlie, han har vært tre år i Skeid nå og trives veldig godt i Oslo( og det skulle bare mangle ). Han bor rett utenfor byen( Lillestrøm tror jeg ) og ut i fra det jeg vet så vil han ikke flytte på seg. Bytter han klubb så er det mest sannsynlig at det blir noe i nærområdet, men ting kan jo snu, som alt annet. ;)
Han er jo flink med spillerne og har et rykte på seg for å komme inn å snu en negativ utvikling. Han er en litt annen type enn Drillo, men begge to er veldig flinke til å forenkle den kunnskapen de besitter slik at spillerne forstår.
Tom kjører konsekvent 4-3-3, jeg tror han har gjort det hele karrieren, og han går alltid for å vinne. Det KAN av og til bli litt vel naivt og store avstander, men systemet er jo bra og når det fungerer så fungerer det svært godt. Nordlie er jo egentlig en altfor god trener til å trene Skeid, men som nevnt han trives, har roet seg og virker å synes at det er okei med det sjarmerende forfallet som er i klubben. Oslo har jo historisk sett hatt 3-4 toppklubber, men nå for tiden er det stort sett bare en klubb som gjelder her( dessverre ). Til og med Oslo Kommune har jo vært med å bidra for at denne ene klubben skal få konkurransefortrinn. Det er trist som faen... :(
https://www.vg.no/sport/fotball/i/kaopq ... nesten-alt
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Sparking av managere

Innlegg Morten T. » 26 Aug 2019, 09:53

KaffeM skrev:
Morten T. skrev:Ser det er mange diskusjoner blant fansen i Stoke-on-Trent for tiden i forhold til å få inn en ny manager. Det er en naturlig diskusjon å ta etter den starten.
Navnene som nevnes oftest er:

-Chris Hughton. En flink fyr med gode resultater. Ble helt uforståelig sparket av Brighton etter forrige sesong.

-David Moyes. Har vel vært uten jobb en stund(?). Flink taktisk og i forhold til disiplin. En såkalt «gammel traver», som vel benyttes nedsettende av de som skriver det, men for meg er det motsatt. Kunnskap og erfaring er flott!

Nigel Adkins - gjorde en god jobb med Hull forrige sesong etter en elendig start. De tapte 6 av de 10 første matchene, men kom etterhvert i godt driv. Erfaren fyr.

Tony Pulis - Er faktisk den som nevnes hyppigst. Faglig sterk, kjenner klubben og brenner for klubben, erfaren. Også han kan vel tituleres «gammel traver» av de som måtte ønske det, men sånn er det. Kommer neppe tilbake i og med at han kan være splittende på fanbasen. Ikke sikkert han vil tilbake heller, hvis det hadde blitt aktuelt.

Gary Monk - en slags outsider. Han virker å være ganske flink, men virker også å få fyken relativt raskt i mange klubber. Hva kan årsaken være til det?

Nigel Pearson - gjorde en god jobb i Leicester og har jobbet i Stoke før. Erfaren og bra på disiplin.

Vel, jeg tror Jones vil sitte en stund til, men spennende tider er det jo uansett og at det vil komme opp mange navn framover er nok ganske sikkert. Med mindre det skulle snu. Da blir det nok som vanlig tyst og hukommelsessvikt...


Min favoritt på overnevnte liste er David Moyes.
Vi trenger en trener som forstår hvor listen ligger mtp PL spill, kan snu (u)kulturen i klubben, samt tiltrekke seg attraktive spillere, som har tiltro til trener og filosofi.
Tror også Moyes kan påvirke eierne i riktig retning.

Moyes eller Pulis ville ha vært mine favoritter fra den lista. Hughton også en meget god kandidat.
Uansett, hvis Coates bytter igjen, så føler jeg meg rimelig trygg på at treneren vil komme fra enten Storbritannia( England, Skottland, Nord-Irland, Wales eller Gibraltar ) eller Irland. Historisk sett har han nemlig KUN ansatt trenere fra ett eller flere av disse landene.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Sparking av managere

Innlegg Morten T. » 01 Sep 2019, 09:53

Ser at supporterne i Stoke kjører en poll på hvem som bør blir neste manager( HVIS Jones får fyken ).
Foreløpig ligger det an slik:

1. Chris Hughton
2. Tony Pulis
3. Sam Allardyce
4. David Moyes
5. Alex Neil
6. Qiuque S. Flores
7. Gary Monk
8. Nigel Pearson
9. Danny Cowley
10. John Terry

Vel, vi får sjå...
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Sparking av managere

Innlegg Morten T. » 01 Sep 2019, 13:26

Et annet spørsmål her, som jeg finner interessant, er: Må en manager nødvendigvis være «en ung, spennende fyr med «nye» idèer»?

Når skjedde det at kombinasjonen rutine-erfaring-kunnskap ble snudd til noe negativt?
Skjedde det samtidig med inntoget av såkalte «sosiale medier» eller med visdomsordene fra såkalte bloggere, influencere, en gjennomsnittlig Paradise Hotel-deltaker eller andre på samme nivå, og dermed begynte enkelte å se på dette med rutine og erfaring som noe døllt, truende, vanskelig, traurig og lite underholdene?

Just wondering...
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Sparking av managere

Innlegg Morten T. » 02 Sep 2019, 10:33

Pulis aktuell for Sheffield Wednesday?:
https://www.footballtransfertavern.com/ ... city-boss/

I så tilfelle kan "The Haters" puste lettet ut, for da betyr det jo ikke retur til Stoke... :twisted: :mrgreen: :P
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Sparking av managere

Innlegg KaffeM » 02 Sep 2019, 21:04

Ledelsen i Stoke står ovenfor et følgende dilemma. Skal de sparke NJ og samtidig erkjenne svakt lederskap og nye feilvalg, eller skal de sette sin lit til at NJ snur den negative trenden, som igjen bygger opp rundt ledelsen sine valg?
Det er i slike pressende og stressede situasjoner dyktige ledere står frem.
De tar riktige avgjørelser når andre sitter og klør seg på loddebolten.
Avgjørelsene er sjeldent basert på tilfeldigheter. Tvert imot.
De er basert på hardt arbeide, innsikt, marked, tiltro, tydelighet, kultur, utvikling, samarbeid, enkelhet, tilhørighet, kunnskap, vilje, gjennomføringskraft osv.
Når ledelsen i Stoke ikke foretar seg noe som helst til tross for at NJ er vaksinert mot 3 poengere, samt enkle ting som press på ballfører, avstander i laget og formasjoner ikke henger på greip, og utviklingen peker der høna sparker, tenker jeg at ledelsen i Stoke er mer håpefulle en beslutningsdyktige.
Få inn en manager med PL rutine og stort nettverk. En manager som trekker til seg kvalitet og som tydelig forteller ledelsen i Stoke hva som skal til for å spille PL de neste årene.
Jeg tror David Moyes kan løse denne oppgaven.
Slutten for den som gir opp er begynnelsen for den som gir alt
KaffeM
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 82
Registrert: 03 Jul 2019, 11:59
Bosted: Kristiansand

Re: Sparking av managere

Innlegg Morten T. » 02 Sep 2019, 22:10

KaffeM skrev:Ledelsen i Stoke står ovenfor et følgende dilemma. Skal de sparke NJ og samtidig erkjenne svakt lederskap og nye feilvalg, eller skal de sette sin lit til at NJ snur den negative trenden, som igjen bygger opp rundt ledelsen sine valg?
Det er i slike pressende og stressede situasjoner dyktige ledere står frem.
De tar riktige avgjørelser når andre sitter og klør seg på loddebolten.
Avgjørelsene er sjeldent basert på tilfeldigheter. Tvert imot.
De er basert på hardt arbeide, innsikt, marked, tiltro, tydelighet, kultur, utvikling, samarbeid, enkelhet, tilhørighet, kunnskap, vilje, gjennomføringskraft osv.
Når ledelsen i Stoke ikke foretar seg noe som helst til tross for at NJ er vaksinert mot 3 poengere, samt enkle ting som press på ballfører, avstander i laget og formasjoner ikke henger på greip, og utviklingen peker der høna sparker, tenker jeg at ledelsen i Stoke er mer håpefulle en beslutningsdyktige.
Få inn en manager med PL rutine og stort nettverk. En manager som trekker til seg kvalitet og som tydelig forteller ledelsen i Stoke hva som skal til for å spille PL de neste årene.
Jeg tror David Moyes kan løse denne oppgaven.

Det litt snodige her jo at Coates & co. så til de grader har klart å bygge opp sitt eget firma til å bli en suksess, ja faktisk verdens største innenfor sitt felt. Så prinsippene kan de jo.

Til dels det samme kan sies om fotballklubben. Coates hadde en veldig god plan som besto av å hente inn Pulis, bygge sten på sten og gi unge lokale gutter muligheten( f.eks. Wilkinson, Dickinson, Moult og Shotton).
Så skjedde det noe....
Dette var ikke bra nok og fremgangen kom ikke fort nok.
Coates begynte å låne litt for mye øre til svermere med svulstige ideer( «Stokalona» o.l. ), mens prinsipper, ideer og verdier som hadde gjort Stoke til en stabil PL-klubb sakte men sikkert, ja nesten umerkelig, ble kastet overbord.

Man ser det ofte i næringslivet også, det å ekspandere eller forsøke på dette( f.eks. bygge ti nye filialer ) fører faktisk ganske ofte til at man går på rattata.
Ønsket om rask framgang og inntjening vinner over møysommelighet eller «å skynde seg langsomt».

«Mye vil ha mer, faen vil ha flere» eller «å ta seg vann over hodet» passer bra her. Det er ikke alltid en ledelses feil alene at dette skjer. Av og til kan det også være folk i umiddelbar nærhet som presser ledelsen til å foreta slike ( irrasjonelle ) avgjørelser.

Avslutningsvis og på siden: «klør seg på loddebolten» må det i hvertfall være 25 år siden sist jeg har sett skrevet, men artig å se at det fortsatt holdes i hevd der ute. Moro med språk, spesielt det som har gått i glemmeboka. :)
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Sparking av managere

Innlegg Morten T. » 03 Sep 2019, 13:33

Her er nåværende resultat av en poll engelske supportere holder gående i forhold til hvem som evt. skal ta over for Jones.
Skal man konkludere her så blir det vel at flere supportere nå ønsker det trygge og velkjente?
Hughton, Pulis, Moyes og Allardyce er såvisst ingen førstereisgutter.:

1 Hughton 272

2 Pulis 124
3 Moyes 109
4 Allardyce 106

5 Sanchez Flores 72
6 Neil 65
7 Monk 51

8 Pearson 32
9 Cowley 26

10 Terry 16
11 Van Bronckhorst 13
12 P. Neville, Karanka 10

14 Campbell 9
15 Bowyer 8
16 Carvalhal 7

17 Adkins 5
18 Stendel, Coleman, Pardew, Cook , Puel 3
23 McInnes, Parkinson 2
25 O'Neill 1
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

ForrigeNeste

Gå til Om Stoke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 13 gjester

cron