Bolton-Stoke

Her postes kampene og kommentarene når Stoke spiller

Re: Bolton-Stoke

Innlegg Knut Ole » 30 Des 2018, 20:38

Drillo mener jo at ved å utnytte ubalanse hos motstanderen og tørre å spille ballen hurtig framover eller i bakrom vil føre til at man over tid vil skape flere sjanser enn hvis man gjør det motsatte. Ved å spille på måten Drillo vil så vil også en naturlig konsekvens bli lavere treffprosent på pasninger og mindre ballinnehav.

Veldig enig + helt sant, Morten, samt å utnytte motstanders svakheter og feil.
Klopp sitt gegenpress er jo dels tuftet på dette. Presse høyt , gjerne med to spillere opp mot ballfører på motstanders lag. Øker sjansen for feil, vinne ball høyt på deres halvdel - som gir kortere vei fram mot deres boks/mål hvor ballen som utgangspunkt skal trøkkes inn.
At Stoke skal gjøre fotballen så komplisert med sakte possesion-orientert spill er vanskelig (umulig) å se nytten av. Vi har verken kvalitet i laget til å komme oss forbi bussen de rekker å parkere på 16 meter og heller ikke kultur for slikt i SOT.
Jeg har flere ganger registrert at Rowett snakker opp possesion og at Stoke har høy kvalitet på sitt spill basert på høy %-andel possesion. Slike gjentakende uttalelser i takt med svake resultater gjør at min tillitt til GR nærmer seg frysepunktet.
Knut Ole
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 3841
Registrert: 08 Aug 2010, 11:17

Re: Bolton-Stoke

Innlegg kjell-etne » 30 Des 2018, 20:44

Nei, sjølvsagt er ikkje mykje ballbestiielse avgjerande for gode resultat, trur ikkje eg hevda det heller, men eg meiner framoverretta innehav av ball er ein like god måte eller bedre måte å finna nøkkeloppskrift for resultater som i tillegg gir ein bedre totalopplevelse. Når det gjeld Leicester var jo det veldig bra av både manager og spelerar (han fekk vel rett nok forresten fyken året etter) sjølvom den sesongen var VELDIG spesiell der alle topp seks klubbane i England var nede i bølgedalar heile gjengen. Hadde nok ikkje gjentatt det i ein`normal`sesong som som eks ifjor eller iår. Uansett spelestil ;)
Ballinnehav og meir kortpasningsspel framover på banen er ikkje nødvendigvis det same som spektakulære driblingar, hælspark og finurlig`samba fotball`som er lett å dra inn i diskusjonen (Stokealonia), meiner det blir feil, ledige rom er det om medspelar gjer seg synlig, samt at mann med ball har orientert seg; har vore trenar for guttelag oppigjennom, me hadde som fast regel at når ein har mottatt ball skal ein allerede ha orientert seg om neste trekk og ledig rom. Funka faktisk ganske bra, sjølv på detta låge nivået.
Er sjølvsagt enig i at publikumssvikt skyldast fleire ting enn underholdningen laget presterer, laget skal sjølvsagt støttast åkke som, kan skifte kjerring men ikkje klubb heiter det. Stoke er å blir laget uansett, har berre lyst å få maks utav reiser til Stoke og det me elles ser av laget.Trur nå heller ikkje det nødvendigvis er avgjerande med spelestil og taktikk i den situasjonen Stoke er i nå; få opp innsatsen, gløden, fanden-i-volskheten og få lov til å gå fram på banen å putta. Hadde jo ikkje vore feil om dei rette spelerane som er i form hadde fått deltatt i et rettferdig uttaks-opplegg då utifra kamp og treningsinnsats.
Men er vel skjønt enig om at å vinna kampar er viktig og kjekt, trur dessverre Rowett er på ville veier når han framstår som fornøyd etter sånne bedritne kampar samt refsar eget publikun, då er du i ferd med å grave egen grav, og kanskje klubbens og. Makan til irriterande fyr, er jo nesten verre enn sølvreven detta! :evil:
kjell-etne
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 66
Registrert: 31 Des 2013, 01:33

Re: Bolton-Stoke

Innlegg Morten T. » 31 Des 2018, 00:41

Knut Ole skrev:
Drillo mener jo at ved å utnytte ubalanse hos motstanderen og tørre å spille ballen hurtig framover eller i bakrom vil føre til at man over tid vil skape flere sjanser enn hvis man gjør det motsatte. Ved å spille på måten Drillo vil så vil også en naturlig konsekvens bli lavere treffprosent på pasninger og mindre ballinnehav.

Veldig enig + helt sant, Morten, samt å utnytte motstanders svakheter og feil.
Klopp sitt gegenpress er jo dels tuftet på dette. Presse høyt , gjerne med to spillere opp mot ballfører på motstanders lag. Øker sjansen for feil, vinne ball høyt på deres halvdel - som gir kortere vei fram mot deres boks/mål hvor ballen som utgangspunkt skal trøkkes inn.
At Stoke skal gjøre fotballen så komplisert med sakte possesion-orientert spill er vanskelig (umulig) å se nytten av. Vi har verken kvalitet i laget til å komme oss forbi bussen de rekker å parkere på 16 meter og heller ikke kultur for slikt i SOT.
Jeg har flere ganger registrert at Rowett snakker opp possesion og at Stoke har høy kvalitet på sitt spill basert på høy %-andel possesion. Slike gjentakende uttalelser i takt med svake resultater gjør at min tillitt til GR nærmer seg frysepunktet.
Helt riktig, Knut Ole. Og det høye presset du nevner her er også med på å minimere motstanderenes muligheter til å skape noe selv. Det er rett og slett veldig godt forsvarsarbeid. Jeg messet lenge om viktigheten av arbeidet Jonathan Walters la ned i forhold til å presse høyt, forstyrre oppspill osv. da han var i Stoke. Den jobben var nok "usynlig" for noen eller ble i visse kretser ikke satt særlig stor pris på, men i min fotballverden er nettopp dette med å ha noen spillere på laget som kan fremprovosere feil og dårlige valg hos motstanderen av meget stor viktighet.

Også enig i at ballen skal oftest mulig inn i boksen. Det laget som klarer det flest ganger i løpet av en kamp vinner som oftest, men ikke alltid. Kamper kan faktisk tapes selv om man produserer flere sjanser. Det skyldes ofte faktorer som uflaks, tilfeldigheter osv., men det er ikke til å komme fra at udyktighet også spiller inn.

Jeg liker heller ikke all praten om possesion og at det liksom skal være et slags bevis på bra spill. For meg blir det bare tullball og det er en av disse statistikkene i fotball som egentlig ikke indikerer noe som helst, all den tid en god del lag faktisk ikke proriterer å ha ballen i laget så mye som mulig for å få et resultat.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Bolton-Stoke

Innlegg Morten T. » 31 Des 2018, 01:20

kjell-etne skrev:Nei, sjølvsagt er ikkje mykje ballbestiielse avgjerande for gode resultat, trur ikkje eg hevda det heller, men eg meiner framoverretta innehav av ball er ein like god måte eller bedre måte å finna nøkkeloppskrift for resultater som i tillegg gir ein bedre totalopplevelse.

Manchester City spiller på en slik måte, men de har råd, arabersjeik-eid som de er, til å plukke spillere på aller øverste hylle hva kommer til individuelle ferdigheter. Kevin De Bruyne slår 50 meters pasninger som treffer rett på foten til en medspiller i fart. De har Silva som treffer helt på millimeteren med pasninger i trange rom osv., men klubbene bak dem fra rundt 8. plass og nedover har ikke tilgang på den type spillere. Etter mitt syn blir det derfor en feil vei å gå å hente inn bleke kopier av disse, jeg synes heller man bør akseptere det faktum at de spillerne man rår over ikke har samme kvaliteter på akkurat disse områdene og heller forsøke å hente spillere med andre kvaliteter. Det kan f.eks. være fysisk sterke spillere eller spillere med en eller annen spisskompetanse. Jeg tror mer at det er veien å gå og at det vil øke muligheten for gode resultater, selv mot de klubbene som har et bedre mannskap - på papiret.

Når det gjeld Leicester var jo det veldig bra av både manager og spelerar (han fekk vel rett nok forresten fyken året etter) sjølvom den sesongen var VELDIG spesiell der alle topp seks klubbane i England var nede i bølgedalar heile gjengen. Hadde nok ikkje gjentatt det i ein`normal`sesong som som eks ifjor eller iår. Uansett spelestil ;)
Jeg har jo lenge vært begeistret for det Leicester gjorde i 15/16. Like lenge har jeg blitt møtt med en slags motargumentasjon om at det de gjorde den gangen kanskje ikke var så spesielt allikevel og at den sesongen var VELDIG spesiell. Men var den egentlig det?
Hvis vi ser på de vanlige toppklubbene den sesongen så fikk de stort sett de samme plasseringene og poengsummene som de hadde hatt sesongene før. Det betyr at de fikk topplasseringer. Klubber som Arsenal, Tottenham, Man C. og ManU havnet rett bak Leicester. Rett skal være rett, Man C fikk noe færre poeng en tidligere sesonger. Liverpool ble nr. 8, men på den tiden var ikke det spesielt overraskende. De lå stort sett rundt den plasseringen i sesongene før. Et gigantisk unntak var dog Chelsea. De hadde en svært skuffende sesong og presterte ut i fra forutsetninger og forventninger meget svakt. Det er riktig at noen av disse klubbene hadde svake perioder eller kamper, men som vist foran så har ikke det vært helt uvanlig i tidligere sesonger heller.

Så er det noe annet jeg har lurt på. Hvis den sesongen var så laber hos såkalte "toppklubber" som noen har forsøkt å fremstille det som, hvorfor var det bare Leicester som klarte å utnytte dette? Hvorfor klarte ikke de andre klubbene og selv ende som ligavinner når, i følge skeptikerne til Leiceters suksess den sesongen, alle de vanligvis uoverkommelige lagene sviktet samtidig? Hvordan kunne en klubb som man fikk igjen 5000 ganger pengene på for å tippe som ligavinner hevde seg foran alle de andre klubbene, også de som normalt sett ikke regnes som "toppklubber", og vinne ligaen med 10 poengs forsprang?
Jeg har lagt frem veldig mye dokumentasjon på det over mange år, så jeg tar ikke den runden en gang til, men kortversjonen er at de, med et mannskap som før den sesongen var ukjente for mange, fant en mix og et system som var svært effektivt og de gjorde det på en måte som måtte ha skuffet "Gla`Fotballens Venner". De gjorde det med svært dårlig treffprosent på pasninger og minimal ballbesittelse.
Ja, Ranieri fikk fyken. Det var feil og forteller meg bare hvor absurd fotballverdenen har blitt. Det hevdet jeg den gangen, men fikk oppskriftsmessig motbør fordi etterfølgeren Craig Shakespeare vant 4-5 kamper på rappen etter overtagelsen etter Ranieri. 4 måneder etterpå fikk også Shakespeare sparken. Årsak: Svake resultater over tid...

Ballinnehav og meir kortpasningsspel framover på banen er ikkje nødvendigvis det same som spektakulære driblingar, hælspark og finurlig`samba fotball`som er lett å dra inn i diskusjonen (Stokealonia), meiner det blir feil,
Det er jeg enig i. Det viktigste for meg er at ballen går fort framover slik at det forsvarende laget ikke får tid til å organisere seg. For min del kan det gjerne være i form av drøssevis med lange baller, men da må spillerne på laget løpe mye, forstå når de skal starte, skape rom for seg selv og andre. "lukte" hvor nedfallsfrukten etter duellen havner og krige om andre og tredjeballer. Det er altså samhandling det handler om. Når en midtstopper slår en lang ball opp, så skal bevegelsene foran ham allerede ha startet.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Bolton-Stoke

Innlegg kjell-etne » 31 Des 2018, 21:07

Me har nok same intensjonane om at Stoke er kjekkast å følgja med på når trenar, spelerar og stab forøvrig fungerer og leverer og gir resultater og poeng. Du har og studert både statistikk og spelstil / laget ein god del meir enn det eg har og kan nok ikkje tas på den fronten :D Fotball er heldigvis til for å diskuterast, håpar på ein meir offansiv trenar :shock: og vinnarvillig lag mot Bristl City der me går for ein 3-0 seier. Godt nyttår!
kjell-etne
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 66
Registrert: 31 Des 2013, 01:33

Re: Bolton-Stoke

Innlegg nostalgo » 01 Jan 2019, 04:18

så stoke mot qpr, og mange mente innsatsen er er på topp KUN når vi ligger under i mål, ,scorer vi først,jages det ikke etter flere mål,noe er helt galt med innstillingen,og det er treneren som står bak, mye murring fra publikum,den gode stemninga er helt borte,og dette blir en trist sesong for oss,få inn en som har stokecity sjelvi er blitt trege stoke, med trege ledere.Gjør meg så deppa.
God ny sesong
nostalgo
Newbie
 
Innlegg: 2
Registrert: 01 Jan 2019, 02:58

Forrige

Gå til Stoke "live"

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 20 gjester

cron