Paul Lambert

Her diskuterer vi alt som har med vårt kjære Stoke City FC å gjøre

Paul Lambert

Innlegg onside » 15 Jan 2018, 15:24

Ja ja, mange følelser blant supporterne når vi nå får Paul Lambert inn dørene på Clayton Wood! Ikke dårlige meritter, men kommer med erfaring fra ordinære lag som Norwich, Aston Villa og Wolves. Ikke akkurat det vi hadde ønsket oss. Nå har han overbevist styret(?) om at han er mannen som skal berge plassen i PL (hmm....PL?). Jeg også husker han fra Norwich og Aston Villa hvor endel gikk galt, og hos oss står jo utfordringene i kø. Syns dette er modig av han, og håper han er sulten nok til å brette opp ermene og få skikk på skuta - som jo er i ferd med å havne i ChampionShip. Jeg skal etter beste evne stille meg positivt til de valg som er tatt, selv om de kunne vært spenstigere. :roll:

http://www.stokecityfc.com/news/in-profile-paul-lambert
onside
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2314
Registrert: 02 Des 2014, 23:23

Re: Paul Lambert

Innlegg Torstein Norevik » 15 Jan 2018, 16:28

I utgangspunktet ikke blant mine favoritter, kanskje mest på bakgrunn av at han fikk sparken i Aston Villa, uten å ha hatt den store suksessen der. Men så skal det sies at jeg heller ikke var særlig begeistret da Hughes ble ansatt, men at jeg - og mange med meg - ble grundig "proved wrong" av Hughes, i alle fall de første sesongene da han virkelig overrasket positivt. Hva som skjedde senere er en annen historie... :roll:

Etter ansettelsen av Lambert har jeg kikket litt på hva han har gjort som manager, og konkluderer vel med at han jevnt over har gjort det bra, og i Norwich veldig, veldig bra.

Han startet managerkarrieren i Livingston i juni 2005, men det ble en heller kortvarig karriere. Lambert trakk seg nemlig som Livingston-manager allerede i februar 2006, etter at Livingston hadde vunnet bare to ligakamper mens Lambert satt i sjefsstolen.

Veien gikk så til Wycombe Wanderers, der Lambert ble ansatt i juni 2006. Og Wycombe skulle virkelig gjøre seg bemerket med Lambert som sjef. Han ledet laget - som den gang hørte til på nivå fire i den engelske ligaen - til semifinale i ligacupen, etter blant annet å ha slutt ut PL-lagene Fulham og Charlton. I semifinalen holdt de selveste Chelsea til 1-1 på eget gress, før de tapte returmatchen på Stamford Bridge. Dette var imidlertid første gang på over 30 år at et lag fra nivå fire i ligaen kom så langt i ligacupen. Lambert sa opp jobben i Wycombe i mai 2008, etter at klubben røk ut mot Stockport i Play-Off i League Two.

Neste utfordring var League One-klubben Colchester i oktober 2008. Der ble det en plassering omtrent midt på tabellen i hans første sesong for klubben, etter at laget en periode hadde luktet litt på Play Off. Laget åpnet derimot den påfølgende sesongen (2009-10) med å "smadre" Norwich hele 7-1, noe som kostet daværende Norwich-manager, Bryan Gunn jobben. "Den enes død den andres brød" heter det jo, og som ved en skjebnens ironi var det nettopp Lambert som overtok Gunns jobb som Norwich-sjef etter denne kampen.

Mest kjent er han vel da også for å ha fått nettopp Norwich opp fra League One til Premier League på direkten, med to strake opprykk i sesongene 2009-10 og 2010-2011, for deretter å sikre plassen i PL i den vanskelige første sesongen (2011-12), da Norwich endte som nr 12, med 11 poeng margin til nedrykk.

Etter den sesongen overtok han Aston Villa, som sesongen før han overtok endte som nr 16, bare to poeng fra nedrykk. Tiden i Aston Villa startet svakt, og jobben var en tid under press. Men resultatene bedret seg, og han bidro til at Aston Villa endte sesongen på 15. plass, med PL's yngste lag. Lambert fikk etter dette ros fra ekspertkommentator Alan Hansen, som mente at Lambert var en utfordrer til titelen "Årets manager". Villa nådde også semifinalen i Ligacupen i Lamberts første sesong i klubben, som måtte sies å være "brukbar pluss".

Også i den påfølgende sesongen ble Aston Villa nr 15, med fem poeng til nedrykk, etter at sesongen hadde startet veldig bra. Lambert fikk imidlertid da en del kritikk for å basere seg for mye på kontringsfotball, uten noen plan B.

I sin tredje sesong i Villa endret han sin innkjøpspolicy, og Lambert - som tidligere hadde satset mye på ungdommen - handlet inn flere spillere med solid erfaring, heller enn lovende ungdommer, som han hadde gjort tidligere år. Også denne sesongen startet de bra, men resultatene ble svakere utover i sesongen og Lambert fikk sparken i februar 2015 da klubben lå på 18. plass og i nedrykksposisjon, etter fem strake tap. Sherwood overtok, og greidde å redde klubben fra nedrykk, men Villa rykket så ned sesongen etter, ved å bli helt sist på tabellen, med bare 17 poeng. Det var altså ikke Lambert som satt ved roret da Aston Villa rykket ned, han var forsvunnet året før.

Han overtok Blackburn i november 2015, da klubben lå på 16. plass i Championship, og førte klubben til 15. plass da sesongen var slutt. Så benyttet han seg av en klausul i kontrakten om å terminere denne ved sesongslutt, uvisst av hvilken grunn.

Han overtok så Wolverhampton, som lå som nr 19 i Championship da han ble ny manager der i november 2016. Der fikk han være med på å se laget sitt vinne 2-1 over Liverpool på Anfield i FA-cupens fjerde runde, etter å ha slått ut nettopp Stoke i runden før, gjennom en 2-0 seier på bet365 Stadium. Klubben endte sesongen på 15. plass i Championship, men klubb og manager ble likevel enige om å skille lag, angivelig etter å ha vært uenige om veivalget videre, rent fotballmessig.

Det kan derfor godt hende at Lambert kan vise seg å være et lykkelig valg for Stoke. Han har gjort det til dels veldig bra tidligere (Norwich) og var etter suksessen der en av de virkelig "hete" managerne m.t.p. engasjement i større klubber. Så kjølnet vel interessen noe etter oppholdet i Aston Villa, og senere Blackburn og Wolverhampton, men samtidig er det viktig å ha klart for seg at Lambert ikke "gjorde seg bort" i noen av disse klubbene heller, kanskje heller snarere at han ikke greidde å leve helt opp til de store forventningene som ble stilt til han etter Norwich-perioden ? 8-)

Jeg tror vi skal være fornøyde med at vi nå - i den pressa situasjonen vi var - har fått ansatt en manager som - tross alt - må anses relativt respektert i fotballkretser. Ingen kan spå om fremtida, men det kan godt hende at vi i ettertid vil omtale ansettelsen av Lambert som et lykkelig valg for Stoke City, den noe lunkne mottagelsen av dette valget til tross. ;)

La oss uansett stå bak han og spillerene nå resten av sesongen. Det trenger de, snarere enn surmuling over at vi ikke fikk ansatt hverken første-, andre- eller tredjevalget. 8-)
Torstein Norevik
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2992
Registrert: 31 Jan 2011, 23:01
Bosted: Voss

Re: Paul Lambert

Innlegg -Tottal- » 15 Jan 2018, 19:09

Helt greit
Brukerens avatar
-Tottal-
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 1168
Registrert: 10 Aug 2010, 16:48

Re: Paul Lambert

Innlegg Knut Ole » 15 Jan 2018, 19:39

onside skrev:Ja ja, mange følelser blant supporterne når vi nå får Paul Lambert inn dørene på Clayton Wood! Ikke dårlige meritter, men kommer med erfaring fra ordinære lag som Norwich, Aston Villa og Wolves. Ikke akkurat det vi hadde ønsket oss. Nå har han overbevist styret(?) om at han er mannen som skal berge plassen i PL (hmm....PL?). Jeg også husker han fra Norwich og Aston Villa hvor endel gikk galt, og hos oss står jo utfordringene i kø. Syns dette er modig av han, og håper han er sulten nok til å brette opp ermene og få skikk på skuta - som jo er i ferd med å havne i ChampionShip. Jeg skal etter beste evne stille meg positivt til de valg som er tatt, selv om de kunne vært spenstigere. :roll:

http://www.stokecityfc.com/news/in-profile-paul-lambert

Hjelp!
Må bla langt ut i min bok for å finne hans navn. Langt unna 10 på topp.
Well, gir mannen sjanse og første test er på lørdag. I kveld blir det som det blir. Neste test er bevegelser i januarvinduet. Primært inn men også ut. Hvilke spillere av bra kaliber på våre mest sårbare plasser (og dem er det jo ganske av) kan han trekke til Stoke?
Synes vinter og vår virker veldig usikker. Men så får vi se da.
Knut Ole
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 3841
Registrert: 08 Aug 2010, 11:17

Re: Paul Lambert

Innlegg Knut Ole » 16 Jan 2018, 20:01

Første pressekonferanse gir et godt førsteinntrykk. Fremoverlente og offensiv holdning. Trenger det!
Håp om at flere profilerte spillere kommer ut av dvalen som synes å ha preget en omtåket tilværelse under MH.
En innsatsfylt og konstruktiv (lagspiller) Shaqiri for eksempel vil nærmest være som en ny signering sammenlignet med siste 8-10 kamper. Super Moting dalte kraftig i kvalitet på slutten under MH, så her er det potensialet for forbedringer. Bojan tilbake med tillit av ny sjef? Ny mann Bauer viste tendenser. Litt mer trygghet i det defensive spillet så kan han bli bra. Behøver noe nytt i begge ender / sentral-linje. Det så vel Lambert mandag kveld.

http://www.stokesentinel.co.uk/sport/fo ... ke-1072857
Knut Ole
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 3841
Registrert: 08 Aug 2010, 11:17

Re: Paul Lambert

Innlegg gunny » 16 Jan 2018, 23:11

Knut Ole skrev:Første pressekonferanse gir et godt førsteinntrykk. Fremoverlente og offensiv holdning. Trenger det!
Håp om at flere profilerte spillere kommer ut av dvalen som synes å ha preget en omtåket tilværelse under MH.
En innsatsfylt og konstruktiv (lagspiller) Shaqiri for eksempel vil nærmest være som en ny signering sammenlignet med siste 8-10 kamper. Super Moting dalte kraftig i kvalitet på slutten under MH, så her er det potensialet for forbedringer. Bojan tilbake med tillit av ny sjef? Ny mann Bauer viste tendenser. Litt mer trygghet i det defensive spillet så kan han bli bra. Behøver noe nytt i begge ender / sentral-linje. Det så vel Lambert mandag kveld.

http://www.stokesentinel.co.uk/sport/fo ... ke-1072857

Han virker å være ydmyk og stolt over denne muligheten vi når gir ham. Og tidlig press på ballfører høres godt ut i mine ører, så får vi se om spillerne responderer på tankene hans.
gunny
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 938
Registrert: 09 Aug 2010, 13:36

Re: Paul Lambert

Innlegg vegar56 » 17 Jan 2018, 00:26

Huff, jeg sliter med den skotske dialekten :(
Brukerens avatar
vegar56
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 3562
Registrert: 14 Aug 2012, 15:47
Bosted: Skoppum, Vestfold

Re: Paul Lambert

Innlegg Torstein Norevik » 17 Jan 2018, 00:54

Statistikkene viser at Lambert kjapt har fått til resultatforbedring etter at han overtok både i Norwich, Aston Villa og Wolves.

http://www.stokesentinel.co.uk/sport/fo ... ch-1075214

Så kanskje han kan vise seg å være et bra valg for Stoke i vår nåværende situasjon ? ;)
Torstein Norevik
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2992
Registrert: 31 Jan 2011, 23:01
Bosted: Voss

Re: Paul Lambert

Innlegg gmel » 17 Jan 2018, 10:19

Torstein Norevik skrev:Statistikkene viser at Lambert kjapt har fått til resultatforbedring etter at han overtok både i Norwich, Aston Villa og Wolves.

http://www.stokesentinel.co.uk/sport/fo ... ch-1075214

Så kanskje han kan vise seg å være et bra valg for Stoke i vår nåværende situasjon ? ;)


Han meldte seg frivillig, og er motivert for jobben.
Tror dette går bra, men vi må nok i butikken før den stenger, nå har Theo Walcott som vel var en aktuell kandidat gjennomført medical hos Everton....
Brukerens avatar
gmel
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 1503
Registrert: 27 Jan 2011, 20:39
Bosted: Fister

Re: Paul Lambert

Innlegg vegar56 » 17 Jan 2018, 12:40

vegar56 skrev:Huff, jeg sliter med den skotske dialekten :(


Det gjør visst BBC også, de har tekstet intervjuet Lambert ga i Stoke i går :D
http://www.bbc.com/sport/football/42709034
Brukerens avatar
vegar56
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 3562
Registrert: 14 Aug 2012, 15:47
Bosted: Skoppum, Vestfold

Neste

Gå til Om Stoke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 19 gjester

cron