For to år siden...

Her diskuterer vi alt som har med vårt kjære Stoke City FC å gjøre

For to år siden...

Innlegg Torstein Norevik » 02 Jan 2018, 16:08

På dagen for to år siden stod dette å lese i landets største avis, der Mark Hughes og Stoke hylles for den stilendringen Sparky hadde innført etter sin forgjenger og landsmann, Pulis.

https://www.vg.no/sport/fotball/tippeti ... /23589024/

Begrepet "Stokelona" var nok en popularisert betegnelse, basert på at vi hadde flere spanjoler med fortid i Barcelona i spillerstallen, samtidig som dette nok også hintet til den endring av spillestil som var innført. Om noen likevel skulle leve i den villfarelse at dette hintet om at vi var i nærheten av Barcelonas kvaliteter, og derfor i ettertid gjør litt narr av begrepet, så tror jeg de har bommet og ikke helt ser det snev av ironi som nok lå i begrepet som ble lansert... 8-)

Som jeg ved flere anledninger har gitt uttrykk for mener jeg at å gå bort fra denne stilen, og fase ut de spillerne som stod som de fremste representantene for den, er det dummeste Mark Hughes har gjort i sin Stoke-karriere. Han hadde hatt stor suksess med denne stilen de to første sesongene, og hadde begge disse årene sikret oss både de høyeste poengsummene og de høyeste plasseringene i PL "ever". Høsten 2015 hadde vi vel vår beste periode noensinne, og de siste tre månedene det året var det bare Leicester (senere ligamester) og et par lag til som kapret flere poeng enn Stoke, og vi tok i løpet av kort tid skalpen på både Man.C, Man. U og Chelsea.

Da motgangen begynte å melde seg utpå nyåret, og Stoke kom inn i "downperiode" - som de aller fleste lag har innimellom - fikk Hughes tilsynelatende panikk. I stedet for å jobbe for å finne tilbake til godtaktene før årskiftet begynte han å gjøre endringer både i spillestil og med hensyn til hvilke type spillere han benyttet. De fremste representantene for den nye stilen ble ofret, og spillestilen ble mer direkte og basert på innsats, dueller og løpskraft, snarere enn den tekniske og mer kreative fotballen han hadde innført med "Stokelona".

Noen hyllet denne endringen, og proklamerte at Hughes "endelig hadde forstått" at "Stokelona" var et feiltrinn, og derfor hadde tatt fornuften fatt og forlatt denne retningen. Det skulle ha vært moro å vite om de som lovpriste denne endringen fortsatt mener at dette var en god idè.

Jeg mener at Stoke aldri har vært bedre i PL enn høsten 2015, og jeg synest derfor det er veldig trist at vi forlot en spillestil - og gav slipp på spillertyper - som var selve fundamentet for at så mye fungerte så bra de første to og en halv sesongene under Hughes. Tiden etterpå har vært en to års sammenhengende nedtur, og det skulle vel tilsi at den endringen Hughes den gang gjorde må anses som totalt mislykket.

Og nå er dette gått så langt at det neppe er noen vei utenom at Hughes må gå. For det er ingenting som tyder på at han er i stand til å lede oss ut av det uføret han har ledet oss inn i, og vi har stø kurs mot Championship.

Veldig trist, for det er altså ikke mer enn to år siden at fremtiden så meget lys ut for både Hughes og Stoke City. :?
Torstein Norevik
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2992
Registrert: 31 Jan 2011, 23:01
Bosted: Voss

Re: For to år siden...

Innlegg Kjell Ola » 02 Jan 2018, 23:41

.......og nå er vårt kjære Stoke under streken. Nå MÅ det skje noko på styrerommet.
Kjell Ola
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 638
Registrert: 12 Aug 2010, 19:30


Gå til Om Stoke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 12 gjester

cron