Torstein Norevik skrev:Morten T. skrev:vegar56 skrev:Det finnes heldigvis ingen fasit for hvordan dette spillet skal spilles

Men det finnes vel knapt noe vakrere enn en perfekt utført kontring

Ingen fasit, men det hjelper å være pragmatisk. Ingen vits i å forsøke å kopiere Barcelona, bare for å tilfredsstille folk som vil bli "underholdt", bedre å komme opp med en idè om hvordan man skal bryte de ned...

Jeg er blant de - som jeg har gitt utrrykk for en rekke ganger - som er glad for endring av spillestil under Hughes. Ikke fordi jeg er så glad i endeløs balltrilling på tvers og bakover, tvert i mot, det synes jeg kan være ganske så frustrerende å se på, fordi det kommer lite ut av det. Og det er liten tvil om at vi i perioder har overdrevet dette under Hughes, men jeg tror heller ikke nødvendigvis at Hughes mener det skal gå så mye på tvers og bakover. Dette vil gjerne derimot være en konsekvens av for dårlig bevegelse rundt ballfører, slik at ballfører ikke har andre pasningsalternativer enn på tvers og tilbake, snarere enn en bevisst strategi.
Jeg er slett ikke imot at ballen skal gå fort fremover i lengderetningen, gjerne i kjappe kontringer, fordi vi etter hvert har fått spilletyper som behersker kontringer på en god måte. Under Hughes har Vi fått spillere med fart inn i laget, som Diouf, Bojan, Arnie, Afellay og Shaqiri og da er det mulig å kjøre kjappe kontringer og la ballen gå kjapt i lengderetningen.
Den kanskje største forskjellen i spillestil synes jeg likevel er at Hughes vil ha ballen langs bakken, og gjennom midtbaneleddet, og ikke - som i Pulis-tiden - lange og høye pasninger fra forsvaret (gjerne Shawcross)opp mot en "target-man" i spiss-rollen, og veldig ofte over midtbaneleddet. Videre med veldig stor vekt på dødballer som kanskje vårt viktigste angrepsvåpen. Sjelden eller aldri så du en Stoke-back komme på en overlapp, slik vi nå ser stadig vekk med Pieters og Johnson.
Nei, jeg lengter ikke tilbake til Pulis-stilen. Så kan vi være enige om at heller ikke den nye stilen er fullt utviklet, men jeg mener vi absolutt er på gang. Jeg synes Hughes langt på vei er i ferd med å lykkes i å ta oss til "the next level", ved å etablere oss som et lag som hører hjemme på øverste halvdel at tabellen, og som etter hvert kan tillate oss å ha fokuset oppover på tabellen snarere enn nedover.
Og hva gjelder Leicester, så er vi enige om at det de presterer for tiden er veldig imponerende. Og det er en seier for fotballen og PL at også denne type lag faktisk kan hevde seg i toppen og sette på plass megastjernene i pengesterke klubber som Chelsea, Arsenal og Manchester-klubbene....

"Pulis-stilen", som du kaller den, hadde utviklingspotensial( som alle andre stilarter), men mannens pragmatisme og egenskaper i forhold til å tilpasse seg motstanderen sine svakheter er det vel få, om noen, som kan stille spørsmålstegn ved. Pragmatismen viste han kanskje best da han ledet Crystal Palace med en helt annen type spillergruppe og en annen taktikk. For øvrig samme sesong som de øvrige managerne/fagfolket i Premier League kåret han til ligaens beste. Mye av det samme har vi sett i WBA også, men nok om det , han må nok bare leve med at han for evig og alltid ikke får den kudosen han har gjort seg fortjent til...
Den kanskje største forskjellen i spillestil synes jeg likevel er at Hughes vil ha ballen langs bakken, og gjennom midtbaneleddet, og ikke - som i Pulis-tiden - lange og høye pasninger fra forsvaret (gjerne Shawcross)opp mot en "target-man" i spiss-rollen, og veldig ofte over midtbaneleddet. Videre med veldig stor vekt på dødballer som kanskje vårt viktigste angrepsvåpen.
Og akkurat måten med lange baller mot et etablert forsvar, eller et lag som er i balanse, liker jeg svært godt. Under forutsetning av når den lange ballen blir slått så må det være mye bevegelse rundt spilleren( target-man) ballen slås mot. Etter mitt syn er det den beste måten å skape ubalanse i etablert forsvar og komme til avslutning. Det krever duell- og løpssterke spillere, men det liker jeg også. Fordi jeg mener det er en effektiv spillestil.
En annen bonus med å spille slik er at risikoen for et brudd i mot blir betydelig redusert fordi det forsvarende laget( hvor ballen slås fra ) vil ha mange spillere bak ballen. Et ferskt eksempel er Southampton-Stoke. Southampton valgte å holde på ballen og trille den seg i mellom helt til de mistet den til en Stokespiller. Nesten alle sjansene til Stoke kom etter en foregående feil i farlig område fra en Southamptonspiller, og hjemmelaget klarte heller ikke å skape noe fordi Stoke organiserte seg klokt bakover. Jeg har sett Stoke flere ganger under Hughes spille tilnærmet slik Southampton forsøkte mot Stoke og jeg har, etter mitt syn med rette, valgt å kritisere det. Nå synes jeg Hughes i det siste har gjort en del endringer som ligger nærmere det jeg liker og det er kort fortalt: Et godt organisert forsvar, bedre på defensive og til dels offensive dødballer, counterattack, duellstyrke, bevegelse.
Dødballer liker jeg også svært godt at man utnytter seg maksimalt av. Det var vel den en gang i tiden forhatte Arsene Wenger( vet ikke om han er like forhatt lenger nå med det såkalte "stilskiftet" og alt det der?) som uttalte at innkast burde bli erstattet med innspark etter å ha blitt bombadert av kastene til smått legendariske Rory Delap. Og hvorfor liker jeg dødballer? Jo, fordi det er godt innenfor regelverket å være gode i den fasen av spillet. Dødballer( frispark, cornere, straffer ) er en viktig og integrert del av fotballsporten og for meg er det en gåte at man ikke skal forsøke å være sterkest mulig i den fasen av spillet.
Å stå for et sånn syn som jeg innehar krever likevel at man må stålsette seg for en del irrasjonell motargumentasjon type "lite underholdningsverdi", "midtbanespillere får kink i nakken", "primitivt" und so weiter, men det får stå til. Har blitt rimelig godt vant...
Men i sum, og det gleder meg at Hughes ser ut til å ha tatt en liten sving i taktikken til en fotball som jeg mener er bra( selv om Stoke produserer forholdsvis få sjanser og vinner stort sett 1-0 eller spiller 0-0, ikke ulikt under perioden med Pulis

) og det har, etter mitt syn, vært en medvirkende årsak til den siste tidens fremgang. Jeg synes retningen er riktig nå, men den var ikke det før.
Og tilbake til Leicester( eller Læææisester, som fader`n pleide å kalle dem ): De har et svakere lag enn Stoke på papiret, men så langt i sesongen har de vært flinkere enn lag som Stoke taktisk og har dermed klart å utligne, og vel så det, individuelle forskjeller.