For å belyse problematikken kan vi se hvor mange ganger de enkelte lag har blitt vist i de kampene som er vist på TV2 Premier League-kanalene til nå i januar, samt til og med de kampene som er satt opp ut februar måned. Oversikten gjelder utelukkende PL-kamper, altså ikke cup. Totalt 34 kamper er/vil bli vist i januar/februar:
6 ganger:
Liverpool, Man.U, Man.C, Arsenal
4 ganger:
West Ham, Everton, Chelsea, Newcastle, Crystal Palace, Tottenham
3 ganger:
Swansea, Leicester, Sunderland, Aston Villa
2 ganger:
Bournemouth, Watford
1 gang:
Norwich, WBA, Southampton, Stoke
Hvor er logikken i at Stoke, som ser ut til å gjøre sin beste PL-sesong noensinne, og snuser på plass i Europa, vises èn gang på to måneder, mens lag som Newcastle og Sunderland, som hele sesongen har ligget i nedrykkssonen vises henholdsvis 4 og 3 ganger i samme tidsrom ?
Jeg betaler kr 499, - per mnd for mine TV2 Premier League-kanaler, som primært abonneres på for å få se Stoke sine kamper direkte. Enkel hoderegning tilsier da at det har kostet meg kr 998,- å kunne se PL-kampen Stoke-Arsenal direkte.
OK, så har vi også fått flettet inn Capital One-kampene mot Liverpool og cupkampen mot Doncaster. Men hadde vi ikke kommet så langt som til semifinalen i førstnevnte cup så hadde vi heller ikke fått denne "bonusen".
Jeg har ikke sjekket statistikken for høsten 2015, men synest å huske at det ikke var veldig mange gangene vi fikk se Stoke "live in action".
Oppsigelse av kanalene, med begrunnelse, vil bli sendt TV2.