Morten T. skrev:Jeg synes dette er helt greit. Jeg tviler på at en 20-åring hjemmehørende i en middels liga er det Stoke trenger nå. Vi trenger en "proven goalscorer" i januar og kan finansiere det med salgene av Jerome, Kightly, Shotton, Jones og kanskje også Shea.
geddi skrev:Defoe er uten tvil en spiller vi kunne trengt, men hva sier Coates sin lommebok til den løsningen? Han blir vel ikke akkurat en billig mann.
Torstein Norevik skrev:geddi skrev:Defoe er uten tvil en spiller vi kunne trengt, men hva sier Coates sin lommebok til den løsningen? Han blir vel ikke akkurat en billig mann.
Jeg er kanskje kjerringa mot strømmenmen jeg er av den oppfatning at vi ikke bør kjøpe Defoe. Kvalitetsmessig holder han ennå mål i massevis, men min innvending er at dette vil bli en både dyr og kortsiktig løsning for oss. Han er passert 31, og spisser på den alderen er erfaringsmessig veldig ofte over toppen og på retur, eller i alle fall er dette veldig nært forestående. Jeg tror ikke Defoe har mer enn maks et par sesonger (i beste fall) igjen på toppnivå. Da kan det veldig fort bli at vi bruker mye penger på en spiller vi får lite glede av. Jeg ser i så måte en del paralleller med Crouch....
![]()
Vi har litt for mange ganger hentet inn spillere med "store" navn, men som - på det tidspunkt de kommer til oss - bare er en skygge av gammel storhet. Jeg kan nevne Woodgate, Owen og Gudjohnsen som eksempler på dette. Og til en viss grad Crouch, selv om vi har hatt langt mer nytte av "langemann" enn de tre andre, men kanskje likevel ikke så mye som vi hadde håpet da han ble hentet til klubben for rekordsummen 10m pund.![]()
Jeg mener vi bør gå for yngre krefter, jeg har nevnt Rhodes. Demba Ba - som du nevner Morten - synest jeg også er et langt bedre alternativ enn Defoe, han er tross alt ennå bare 28 og bør ennå ha 3-4 gode år foran seg. Diouf - som har vært i bildet før - og Shane Long, som også nå linkes til oss er andre alternativer som - i mitt hode - kan vise seg å være mer hensiktsmessige "targets" enn en aldrendeDefoe.....
Kanskje også en Papiss Cisse, som i øyeblikket er ute i kulden hos Newcastle, men som tidligere har vist seg som en "proven goalscorer"..... ?
Jeg bør kanskje presisere at det jeg her har skrevet er med tanke på kjøp. Med tanke på lån synest jeg derimot saken stiller seg ganske annerledes. I et låneperspektiv kan Defoe være et veldig bra valg, gitt at vi hadde fått en fordelingsnøkkel med Tottenham med tanke på lønn, ettersom han nok har en lønn som er langt over vår "lønnspolicy"....Men jeg tror at kostnaden med å hente han til klubben langt vil overstige nytten, hvis man snakker om en permanent overgang.
Morten T. skrev:Torstein Norevik skrev:geddi skrev:Defoe er uten tvil en spiller vi kunne trengt, men hva sier Coates sin lommebok til den løsningen? Han blir vel ikke akkurat en billig mann.
Jeg er kanskje kjerringa mot strømmenmen jeg er av den oppfatning at vi ikke bør kjøpe Defoe. Kvalitetsmessig holder han ennå mål i massevis, men min innvending er at dette vil bli en både dyr og kortsiktig løsning for oss. Han er passert 31, og spisser på den alderen er erfaringsmessig veldig ofte over toppen og på retur, eller i alle fall er dette veldig nært forestående. Jeg tror ikke Defoe har mer enn maks et par sesonger (i beste fall) igjen på toppnivå. Da kan det veldig fort bli at vi bruker mye penger på en spiller vi får lite glede av. Jeg ser i så måte en del paralleller med Crouch....
![]()
Vi har litt for mange ganger hentet inn spillere med "store" navn, men som - på det tidspunkt de kommer til oss - bare er en skygge av gammel storhet. Jeg kan nevne Woodgate, Owen og Gudjohnsen som eksempler på dette. Og til en viss grad Crouch, selv om vi har hatt langt mer nytte av "langemann" enn de tre andre, men kanskje likevel ikke så mye som vi hadde håpet da han ble hentet til klubben for rekordsummen 10m pund.![]()
Jeg mener vi bør gå for yngre krefter, jeg har nevnt Rhodes. Demba Ba - som du nevner Morten - synest jeg også er et langt bedre alternativ enn Defoe, han er tross alt ennå bare 28 og bør ennå ha 3-4 gode år foran seg. Diouf - som har vært i bildet før - og Shane Long, som også nå linkes til oss er andre alternativer som - i mitt hode - kan vise seg å være mer hensiktsmessige "targets" enn en aldrendeDefoe.....
Kanskje også en Papiss Cisse, som i øyeblikket er ute i kulden hos Newcastle, men som tidligere har vist seg som en "proven goalscorer"..... ?
Jeg bør kanskje presisere at det jeg her har skrevet er med tanke på kjøp. Med tanke på lån synest jeg derimot saken stiller seg ganske annerledes. I et låneperspektiv kan Defoe være et veldig bra valg, gitt at vi hadde fått en fordelingsnøkkel med Tottenham med tanke på lønn, ettersom han nok har en lønn som er langt over vår "lønnspolicy"....Men jeg tror at kostnaden med å hente han til klubben langt vil overstige nytten, hvis man snakker om en permanent overgang.
Gode synspunkter og jeg skjønner tankegangen, MEN når kommer januar så KAN det hende at Stoke står med begge beina i gjørma. Gjør vi det, så kan en spiller som Defoe vise seg å bli en billig investering. Et evt. nedrykk vil koste klubben svært dyrt og da er 4-7 millioner pund for en aldrende kvalitetsspiss som peanuts å regne i forhold til tapet klubben vil lide ved å friste tilværelsen sammen med Barnsley, Yeovil og lignende klubber.
Det er bedre alternativer, men det er ikke sikkert klubben har råd til luksusen det er å vente på at en eller annen jypling fra en halvdårlig liga skal slå til. Kanskje havnerr klubben i en situasjon hvor de rett og slett blir "tvunget" til å handle noe som kan levere nuh!, og ikke om to år?
mfkpotter skrev:Det må være et stort paradoks at en 20 år gammel amerikaner som i utgangspunktet ikke vil koste en skakkkjørt britisk økonomi en krone, ikke kan få arbeidstillatelse i England. Han vil vel heller tvert i mot tilføre noen kroner i skatteinntekter vil jeg tro. Synes det er veldig snodig at en person som garantert har "jobb" i flere år fremover ikke kan få denne arbeidstillatelsen, og hvorfor er det sånn at noen fra det amerikanske kontinentet får tillatelse mens andre ikke får. Kjenner ikke helt kriteriene her, men det lukter forskjellsbehandling og litt saksbehandling på måfå her.
Uansett så må Stoke hente inn en klassespiss i januar, er ganske så tydelig at det trengs andre enn Jon Walters og Asmir Begovic til å score mål for denne klubben.
Brukere som leser i dette forumet: Majestic-12 [Bot] og 1 gjest