Ny manager?

Her diskuterer vi alt som har med vårt kjære Stoke City FC å gjøre

Re: Ny manager?

Innlegg monken » 23 Mai 2013, 21:36

torage skrev:Må innrømme jeg er en av fansen som har fått mitt store ønske oppfylt. Jeg skal være svært forsiktig å hovere over at Pulis nå har fått sparken, av respekt av mange her som fremdeles trykker Pulis til sitt bryst, men jeg har over lengre tid ment at skal Stoke komme seg videre sportslig, så må det bli med en annen manager, en annen fotballfilosofi og med mange nye spillere inn. Jeg har ikke sett noe utviklingspotensiale med dette Stoke-laget på lang tid. Må innrømme jeg er fryktelig spent hva som skjer framover, både i hvem som kommer inn som manager og hvilke grep vedkommende tar.
Jeg er også en av dem som har argumentert for at underholdning betyr en del for meg som fotballtilhenger. Det har først og fremst med historien til Stoke og at underholdning var kjennemerket til Stoke fra midten av 70-tallet da NRK begynte med sine tippekamper og det var også en av grunnene til at jeg ble Stoke-tilhenger. Og jeg skal gladelig innrømme at når fritiden kan brukes til så mye, og jeg skal bruke tid foran TV-skjermen lørdag etter lørdag, reise over og se Stoke in live, så vil jeg gjerne få litt underholdning med på kjøpet. Og dessverre, ligge bakpå kamp etter kamp enten en spiller hjemme eller borte, omtrent være vaksinert for scoringer, blottet for tekniske spillere, men kansje flakse inn en seier i ny og ne, nei det er ikke den underholdningen jeg ønsker mitt favorittlag skal ha. Helt enig i at en skal blø for drakta, og regelen har jo blitt at Wilkinson og Walters får på seg en hodebandasje kamp etter kamp, men jeg mener oppriktig at det er andre kvaliteter en bør søke etter. Jeg er fullstendig klar over at mange definerer underholdning på mange måter, men jeg påberoper meg retten til å være en ekte Stoke supporter, selv om jeg har en "finere" tolkning av hva underholdende fotball er enn hva mange andre tydeligvis har her inne.
Barcelona nevnes alltid som en eksponent for god underholdning, vel jeg synes det var ganske så stor underholdning å se Bayern Munchen banke Barcelona sønder og sammen her for ikke mange ukene siden også. Men mitt poeng er at mange lag på Stoke sitt nivå når det gjelder ressurser har en fotballfilosofi som er så mye, mye mer underholdende. En kan jo nevne West Ham, Southampton, West Bromwich, Norwich og Aston Villa. Ja en kan vel nesten nevne alle andre lag, for Stoke har vært det desidert kjedeligste laget å se på de siste sesongene, ut fra hva jeg definerer hva underholdende fotball skal være. Jeg har mao store forventninger til hva som skjer framover, men er innstilt på at det vil ta tid å bygge opp en ny fotballfilosofi og et nytt Stoke-lag

Flott skrevet, er såååå hjertens enig.
At det tar tid å bygge noe nytt, ja det er jeg å flere intr i å vente på så lenge vi slipp mye at det som vart prestert i år.
Å se Bayern knuse Barca....kan vell ikke kalles noe annet enn en magisk kamp full av fotballunderholdning!!!.....forstår at Stoke ikke er der...å kommer aldri der.....eller:-)
monken
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 23 Mai 2013, 22:22

torage skrev: Jeg har mao store forventninger til hva som skjer framover, men er innstilt på at det vil ta tid å bygge opp en ny fotballfilosofi og et nytt Stoke-lag

Hvor lang tid mener du en manager bør få før alt bør gå sånn nogenlunde på skinner og alle de som inderlig ønsket et skifte blir glade og fornøyde?
10 kamper ?
1 sesong?
2 sesonger?
3?

Den nye manageren kommer jo, om ikke til dekket bord, så i hvertfall til en klubb med en meget bra infrastruktur, meget god økonomi, et brukbart akademi og en spillergruppe som har vist at de kan plassere seg sånn nogenlunde midt på tabellen sesong etter sesong. Visse krav og visjoner, og et tidsperspektiv for gjennomføring av disse, må vel også en ny manager finne seg i å få?

Og ja, Bayern München er fantastiske, men etter mitt syn er de( og Dortmund også ) først og fremst fantastiske fordi de har blitt enda bedre enn Barcelona i gjennvinnigsfasen og har en fantastisk bra defensiv. De har et meget direkte spill hvor det gjelder å få ballen fort framover, men jeg kan garantere at også lag som Bayern München og Barcelona ville gitt en lang beng i "underholdning" hvis det ikke hadde gitt sportslige resultater.
Hellas vant EM på ved å spille såkalt "kjedelig" fotball, italienske landslag og klubber har blitt beskyldt for det samme i mange tiår og senest i fjor vant Chelsea Champions League ved å spille svært så kynisk i semifinalen og finalen. Jeg tror alle de forannevnte setter resultater foran såkalt "underholdning". De siste årene har jo også spanjolene blitt beskyldt for å fremstå som kjedelige, mye pga. sitt evinnelige balltrilling og da Spania ble verdensmester i 2010 satte de faktisk rekorden som den minstscorende mesteren gjennom historien.

Det er mange meninger om hva som er underholdning og ikke, men uansett trekker jeg et skarpt skille mellom det å være supporter og tilskuer som søker avkobling/underholdning. Sannsynligvis er jeg litt farga av fascinasjonen for de muligens utgåtte verdiene fra de gamle supportermiljøene, men det er greit.

Og så til slutt dette med "gode, gamle dager"( les: 70-tallet ) som det stadig vekk refereres til i forskjellige sammenhenger. Her vil jeg gjerne benytte anledningen til å sitere nåværende RBK-trener Per Joar Hansen som advarte mot en "sutrekultur" i Trondheims-klubben rett før han ble ansatt i år og uttalte: "Klubben og trønderne må passe seg litt og realitetsorientere seg nå. Jeg tror mange trøndere lever i 90-årene fortsatt. De lever i Champions League og tror gammel 4-3-3 er oppskriften på alt. Den tida der pasningene kom inn i førti meters bakrom og to med hockeysveis kommer alene med keeper er forbi".
Jeg synes den uttalelsen er "Spot On" for langt flere klubber enn Rosenborg.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Innlegg BoBle » 23 Mai 2013, 23:06

monken skrev:Hei, må bare si at æ e total uening med dæ...og det er vel gjensidig og ok. Har selv spilt myyye fotball, har trener kurs, trent mange lag. Det å gå på fotballkamp å bet 2-300 pr kamp, da har du litt forvetninger til underholdning. Med hånda på hjerte å like ikke å si det men mitt kjære Stoke har spilt utrolig kjedelig fotball denne sesongen. Har nok mange med meg der. Det å få sjå Stoke i en offensiv rolle skal ikke mye til etter årets sesong. Å sjå reprisen Stoke- Norwich.....sier alt hva jeg mener med et stort gjesp. At Morten er enig med deg...forstår den, fordi han er totalt uening det æ skriver, men æ ønske å stå for at mitt kjære Stoke skal score mere mål, å spille mere offensiv fotball. Husk dette er IKKE kritikk mot din fotball opplevelse av hvordan Stoke skal spille, men min oppfatning på hvordan æ ønske dem ska/bør spille neste sesong.

Som eg sjøl sa mange ganger, så er eg rimelig klar over at svært mange er uenige med meg. Og det respekterer eg. Det er langt flere som ønsker og se offensiv fotball og målrike kamper kontra defensiv, destruktiv og målfattige kamper.

Men når eg betaler penger for å gå på stadion og se mitt lag spille (sparke ;)) fotball, da er eg ikke der for underholdning, men for å se at det laget eg elsker faktisk tar tre poeng. Om det blir 1-0 og sjansestatistikken er 1-1 i løpet av nitti minutter så bryr det ikke meg. Bare mitt lag tar tre poeng, det det hele faktisk handler om.

Som Morten skriver over her, så tror eg ikke Chelsea prøvde å underholde oss i Champions League. Eg er helt sikker på at de driter i å prøve å underholde oss, så lenge de kan få et nogleunde godt resultat. En annen ting Morten nevnte, er at du kan se hvilke lag som stort sett vinner forskjellige turneringer rundt om i verden (om du da tar vekk det spanske landslaget og de spanske klubblagene + årets tyske deltakere). Det er faktisk sånn at det stort er defensiv, organisert og kynisk fotball som seirer. Og ja, det er mye enklere og ødelegge et lags spill enn å bygge opp et slikt spill. Det er enklere og rive enn bygning enn å bygge den.

Helt til slutt her har jeg tatt med to screenshots fra min Football Manager-karriere i Stoke med tabell og terminliste. Skal si at eg koser meg. :D

Link 1: http://bildr.no/view/1623348 (Tabell)

Link 2: http://bildr.no/view/1623349 (Terminliste)
GOOAAAAARN STOKE!
BoBle
Ivrig Stokie

Innlegg Baretor » 24 Mai 2013, 01:20

Jeg synest i utgangspunktet at TPs avgang er synd. Mest fordi jeg oppriktig tror at han er garantist for fortsatt opphold i PL. Der ønsker jeg å være. Hvorfor ikke ny retning/og ett steg videre? Vel, ser en de siste 15-20 år i PL er det bare Manchester City som har tatt steget videre og blitt der. De andre spiller i championship og Legue 1. Aston Villa og Fulham er de eneste utenfor "de faste 7" som ikke er , eller har vært nede siden vi rykket opp. Det er ikke lenge siden sexy lag som Hull, Wolves, Blackburn og Wigan ble lovprist av "ny retning gjengen". Ikke fullt så sexy lenger. Vil jeg ikke opp i top 10? selvsagt vil jeg det, og ingenting hadde frydet meg mer, men for meg er det å supporte Stoke et forhold, en lidenskap, og jeg lever for øyeblikkene, ikke pokalene. Croach sin skåring mot ManC, seieren mot Lpool i jula, K.Jones sitt hælspark, Delap sitt perfekte innkast til bakre stolpe, 12 åringen med skilt: Rooney, watch out, Dicho knows where you live, Delilah, Walters med bot for filming etter 6 sting i hodet, Gruse Arsenal på Britannia, Wenger pottesur på tribunen, TP på morens dødsdag, Pennants forsering til linja, og 45 ut........ Vidunderlig, herlig, .......... Kan ikke andre gi oss dette?? selvsagt. Men jeg tror det er større sjangs for at justert TP vil gi bedre resultat, enn sexy fotball med de managere vi kan lokke til Britannia. Håper ved alle overnaturlige makter at jeg tar feil.
Baretor
Ivrig Stokie

Innlegg Svein Nilsen » 24 Mai 2013, 02:02

Vi bryr oss alle først og fremst om Stoke City - det er innlysende. Så er vi litt uenige om veien til målet. Men, det som er et faktum er at de fleste av oss har blitt bortskjemte på PL deltakelse og vi ønsker oss mer. Vi er historieløse! Men, vi lever i nåtiden og vi ønsker oss fremgang. DA er det riktig at TP måtte gå. Han KLARTE ikke å ta oss lenger. Han nådde dit han kunne, det kreves mer for å etablerer seg enda høyere på PL tabellen. Og underholdende fotball.....det er jo også subjekyivt men vi ønsker å se god fotball og Stoke har definitivt ikke vært eksponent for det den siste tiden. Jeg kan si mye om det i forhold til feil taktikk, feil laguttak, feil spillerkjøp, feil spillerutvikling osv.osv. I utgangspunktet vil jeg at Stoke skal vinne kamper, og gjerne under mottoet, we are Stoke and we play how we want. Men, et sted går grensen og den ble vel egentlig nådd vinteren 2013. Vi er nå en etabler klubb i PL, vi har logistikken,infrastrukturen og økonomien på plass. Vi har treningsfasiliteter og akademier og alle forutsetninger for å lykkes. Nå gjelder det bare at the Coates family gjør de rette grepene, bl.a. med ansettelse av ny manager. Vi går en stor fremtid i møte 8-)
Svein Nilsen
Ivrig Stokie

Innlegg Lilledino » 24 Mai 2013, 09:03

Enig Svein, og bra formulert.

Tusen takk til TP, for dit han har tatt oss. Men han klarte ikke, og hadde ikke ambisjoner om å ta oss videre.

Om en er happy med dagens tilstand, med å redde plassen såvidt, håpløs fotball, taktitkk som er ultradefensivt, spillerbruk og spillerbytter som er katastrofale, ja da hadde det vært ok med å fortsette med TP.

Skal vi videre, må vi ha en som ønsker oss å ta oss videre.

Ser også at Nzonzi ønsker seg bort. Pussig at den kommer nå, og jen antar at det kan være 2 årsaker :

1: Han drar fordi slik vi har spilt i år, ikke passer det han står for
2: Han drar fordi TP drar
Proud to be a Potter !
Brukerens avatar
Lilledino
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 24 Mai 2013, 09:12

Svein Nilsen skrev:Vi bryr oss alle først og fremst om Stoke City - det er innlysende. Så er vi litt uenige om veien til målet. Men, det som er et faktum er at de fleste av oss har blitt bortskjemte på PL deltakelse og vi ønsker oss mer. Vi er historieløse! Men, vi lever i nåtiden og vi ønsker oss fremgang. DA er det riktig at TP måtte gå. Han KLARTE ikke å ta oss lenger. Han nådde dit han kunne, det kreves mer for å etablerer seg enda høyere på PL tabellen. Og underholdende fotball.....det er jo også subjekyivt men vi ønsker å se god fotball og Stoke har definitivt ikke vært eksponent for det den siste tiden. Jeg kan si mye om det i forhold til feil taktikk, feil laguttak, feil spillerkjøp, feil spillerutvikling osv.osv. I utgangspunktet vil jeg at Stoke skal vinne kamper, og gjerne under mottoet, we are Stoke and we play how we want. Men, et sted går grensen og den ble vel egentlig nådd vinteren 2013. Vi er nå en etabler klubb i PL, vi har logistikken,infrastrukturen og økonomien på plass. Vi har treningsfasiliteter og akademier og alle forutsetninger for å lykkes. Nå gjelder det bare at the Coates family gjør de rette grepene, bl.a. med ansettelse av ny manager. Vi går en stor fremtid i møte 8-)

Et annet aspekt er jo hvor kjapt fremgangen skal skje. Jeg har klokkertro på stein-på-stein metoden og det betyr to skritt fram og et tilbake. Jeg liker klubber som bygger seg opp kultivert og løfter blikket nok til å se seg både fram og tilbake. Jeg erkjenner og aksepterer dog at et slikt synspunkt ikke har så altfor mange tilhengere i den tiden vi lever i.

Flere klubber har bestemt seg for "en ny retning" etter å ha opplevd relativ suksess i en årrekke, en god del av dem finner man pr. dato i Championship og noen finnes også i League One, League Two og til og med i Conference. Jeg mener allikevel at Stoke bør ha forutsetninger for å unngå samme endelikt, nettopp fordi klubben har bygd seg møysommelig opp de siste 7 årene( med god hjelp av mannen som nettopp fikk fyken ) og de har etablert et meget godt fundament og bør ha forutsetninger for å fortsatt være et PL-lag som plasserer seg sånn nogenlunde der klubben har havnet de siste årene.

Men dette med "We`ll play how we want" håper jeg å ikke se mer. Det ville ha vært ekstremt paradoksalt at noen benytter seg av denne frasen etter å ha fått gjennomslag for at nettopp spillestilen/underholdninga var den store klampen om foten og som gjorde at styre og stell til slutt bestemte seg for en "New Direction".

Apropos "New Direction", jeg ser at John Acres( BBC-journalist i Staffordshire ) skriver at Mark Hughes skal være den heteste kandidaten til å føre klubben i den retninga som mange supportere, og til syvende og sist også de ledende menn, har etterlyst. Så vi får bare vente å se. Spennede tider er det uansett.

Om ikke annet, nå blir det sikkert lettere å snakke med kollegaer og venner om Stoke, nå som dem får en ny, positiv og glanset fasade....
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 24 Mai 2013, 09:18

Lilledino skrev:Tusen takk til TP, for dit han har tatt oss. Men han klarte ikke, og hadde ikke ambisjoner om å ta oss videre.

Hvordan vet du at han ikke hadde ambisjoner om det?
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 24 Mai 2013, 09:39

Ekstremt interessant artikkel om en av de aller største favorittene til de som vil at klubben skal fremstå utad med en mer "underholdene" stil:
http://fourfourtwo.com/blogs/fanseyevie ... wards.aspx

Blir han Stoke City Football Clubs nye manager, mon tro?
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 24 Mai 2013, 14:20

Leser at en del fans allerede nå snakker om boikott og å rive i filler sesongkortene hvis Mark Hughes blir ansatt som ny manager i Stoke City Football Club.

Det befester bare inntrykket jeg har hatt i mange år om at en del supportere/fans snakker/skriver med store bokstaver og i ekstreme vendinger( et fenomen som har vokst betraktelig etter at internett ble en viktig del av hverdagen for mange mennesker).

Spørsmålet må bli om de som er beslutningstagere i en fotballklubb skal låne øre til kakofonien de omgis med på såkalte "sosiale medier" og foreta beslutninger basert på en opptreden som grenser til massesuggesjon og en konkurranse i hvem som kan strekke ordbruken lengst mulig, eller om de samme beslutningstagerne i størst mulig grad bør forsøke å forholde seg uberørt til den type ytringer før de tar avgjørelser som kan få meget stor betydning for klubbens videre vei?
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

ForrigeNeste

Gå til Om Stoke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest