-Tottal- skrev:Mitt viktigste spørsmål for STFC i 2013 er - Hva er egentlig ambisjonene ?
Er det greit at vi unngår nedrykk, år etter år - så lenge klubben er med i PL ?
Pulis klarte det nesten ingen andre ville ha klart - å få klubben opp til øverste nivå med sparsomme midler. Noen sesonger tidligere reddet samme mann klubben å rykke ned til tredje nivå.
Det er meget respektabelt. At Stoke brukte to sesonger for å etablere seg et sted på midten av tabellen, og sesongen etter kom til sin første FA-finale, neste sesong deretter Europa- spill med godt resultat -
har jeg sett som et ledd i å bringe klubben videre. Steg for steg, stein for stein osv.....neste skritt hadde vært veldig naturlig - etter min mening - å etablere seg på Top 10 og øvre halvdel av PL.
Økonomien er god - det er ingen sheiker som kan bla opp hva som helst - men det er en solid og meget god økonomi i forhold til de aller fleste andre klubber i PL.
Burde ikke da ambisjoner være mer enn å bare å klare å overleve enda en sesong på øverste nivå ? Jeg blir skuffa og frustrert når det virker som om det er greit nok. At vi burde være happy for at vi i det hele tatt får lov til å spille og kjempe mot de beste lagene i en av verdens beste ligaer. Sesong etter sesong, bare vi klarer oss...
Det er mulig Pulis ikke er mannen for det neste skritt for Stoke City. Hvis ambisjonene stanser her, da er tiden trolig moden for et manager-skifte.
Jeg vil gjerne gi Pulis mer tid, hvis han vil at klubben skal klatre enda ett skritt høyere - men hva er er egentlig ambisjonene for Stoke City i tiden fremover ?
Et bra innlegg

som reiser mange interessante spørsmål. Jeg sitter ikke med noen bombastiske svar( okei, noen da...

), bare med noen betraktninger...
Hva er ambisjonene til Stoke City F.C.? Dette har jeg selv lurt på flere ganger og fundert en del over. Jeg har også fundert en del på hvem i klubben som definerer ambisjonsnivået.
La oss tenke oss at Stoke City Football Club drives og styres som hvilken som helst annen bedrift eller kommersiell aktør. Hvem er det som setter målene i en bedrift slik at den kan være, bli, eller forbli lønnsom? For å svare selv: Primært er det eierne av bedriftene som gjør det. For at målsettingen en eier har satt seg skal gjennomføres, så er disse selvsagt interessert i å hente inn, og ansette, mennesker de mener kan virkeligjøre ambisjonene. Ansvaret for å gjøre om teori( ambisjoner ) til praksis( resultater ) påligger de som er ansatt til nettopp dette formål, MEN ingen bedriftseier på kloden er så uinteressert i sin egen virksomhet at han bare lar det skure og gå hvis han ser at det vedtatte ambisjonsnivået og resultatmålet er i ferd med å svekkes eller forringes. Bedriftens eiere og bedriftens ledere er med andre ord nødt til å ha ett tett samarbeid hvor de i fellesskap finner ut om prosessen og målene som er satt går bra, eller om det må foretas justeringer.
Og det er her Peter Coates kommer inn.
Jeg har tidligere forsøkt å forklare( til noens irritasjon, overraskende nok ) at Coates, som eier av klubben( bedriften ) er nødt for å godkjenne ambisjonsnivået Stoke City Football Club til enhver tid innehar. Dermed faller jeg ned på denne antagelsen og spørsmålene: Hvis Pulis proklamerer at målet for sesongen er å nå 40 poeng, er det da mulig at Coates har en helt annen ambisjon? Hvis Pulis sier at målet er å overleve, taler han da klubbens eier midt i mot? Hvis Pulis hypotetisk sett hadde sagt at Champions League-spill er sesongens store mål, ville det vært noe han kunne ha uttalt uten at eieren av klubben hadde vært involvert i forkant?
Og hvis Coates faktisk ikke deler ambisjonene til Pulis og er uenig og misfornøyd med mannens innsats sett over tid, hvorfor velger han da å beholde han som manager når han i morgen den dag kunne ha ansatt en ny med en annen filosofi og en annen målsetting?
Og det bringer meg over på neste spørsmål i forhold til dette om det er greit å ha som mål å unngå nedrykk sesong etter sesong.
Nå kjenner jeg ikke helt konkret til de kortsiktige og langsiktige målene til klubben, men la oss nå anta at dette er målet. Hvem har da definert disse målene? Svar: Peter Coates( sikkert i tett samarbeid med flere mennesker ). Det er det eieren av klubben ser på som realistisk og det er det han vil med klubben, og kanskje er det det han ser på som økonomisk forsvarlig og som vil gi høyest avkastning også.
Hvis det er slik, så betyr det at klubben må skaffe seg ny(e) eier(e) og en ny ledelse som kan ha andre ambisjoner eller at dagens eier gjør forandringer i ledelsen fordi han har satt seg andre mål. Dermed er det Peter Coates, nok en gang, som må ansvarliggjøres hvis ikke de forandringene som enkelte synes å kreve, blir gjennomført.
Og det bringer meg over på supporterne. Hva gjør supporterne i en klubb hvis de mener at klubbens mål og prestasjoner ikke samsvarer med de målene og resultatene de mener klubben burde ha? De kan boikotte. De kan glemme hele greia. De kan protestere/vise mishag eller de kan fortsette å støtte. De kan også være såre fornøyd med eierens ambisjoner, og godta at det er bra nok.
I alle tilfeller er det eieren av klubben som bør få pepper hvis han ikke gjør de forandringene som flere og flere synes å ønske. Jeg har riktignok ikke helt klart å gripe fatt i hva forandringene skal lede til( rent bortsett fra et managerbytte ) og det har egentlig manglet litt på dette med kort- og langsiktige visjoner i forhold til det de mest ivrige kritikerne av dagens tilsynelatende trøsteløse tilværelse.
Men spørsmålet om hvilken ambisjon Stoke City F.C. har( eller bør ha ) synes i hvertfall jeg er noe av det mest interessante for tiden hva betreffer klubben. Et annet interessant spørsmål som følge av dette er: Vil vi som supportere akseptere at klubben har lavere ambisjoner enn det vi selv mener den burde ha?