Torstein Norevik skrev:Morten T. skrev:I forhold til lagoppstilling er det mest iøyenfallende at Adam ble brukt mer og Jones kom inn for Crouch, men både Adam og Jones har vært delaktig i den dårlige perioden også, og Crouch var med i begynnelsen av den gode i November før tanngarden røyk mot Newcastle.
Kan det være at Walters har blitt dyttet mer ut på kant du skal fram til, mon tro...?
Nei, det er nok ikke det....

Det er nok heller den gamle sagaen om Crouch vs Jones, der jeg vel har erfart at vi har litt ulikt syn.

Og her skal jeg prøve å utdype poenget mitt noe...
Vi har alle diskutert Pulis opp og ned i mente i det siste, og som Poll’en på hovedsiden viser er nok meningene delte om han har tatt klubben så langt han kan, eller om han bør få fortsette.
En betydelig del av kritikken mot Pulis går på spillervalg, og hans hang til å spille sine favoritter uavhengig av om de leverer eller ikke. Whelan og Walters er nevnt av mange som to spillere som for lengst burde ha veket, pga generelt manglende kvalitet og formsvikt på toppen av det. Dette er også jeg helt enig i.
Vi er også mange som mener at det var totalt feil av Pulis å sette ut Jones rundt nyttår, for igjen å gi plass til Crouch. Jeg har sett på noen fact’s som jeg mener underbygger dette synet.
Det første jeg legger merke til er at den gode trenden vi hadde i høst begynte rundt de tidene da Crouch ble skadet, og Jones fikk tillit.
10-kampers rekken begynte med 1-0 hjemme mot QPR, etter scoring av Adam. Da startet Crouch, og Jones kom innpå mot slutten.
I neste kamp spilte vi 1-1 borte mot West Ham (Walters). Crouch spilte hele kampen, Jones ubenyttet reserve.
I tredje kamp (i 10-kampers rekken) vant vi 1-0 hjemme over Fulham. Igjen var Adam målscorer, Crouch startet, men ble byttet mot Jones da kvarteret gjenstod.
Så begynner det….vi spiller mot Newcastle, Crouch blir et par tenner fattigere, og Jones kommer inn som erstatter for Crouch. Crouch går ut på stillingen 0-0, Jones kommer inn og vi vinner til slutt 2-1.
Deretter spiller vi ytterligere seks kamper på rappen uten tap, med Jones i startoppstillingen. På disse seks kampene han starter, scorer han i tre av de fire siste kampene (Everton, Liverpool og Southampton). Deretter får han prøve seg i vanskelige kamper borte mot Manchester City (0-3) og hjemme mot Chelsea (0-4, Walters marerittkamp).
Innimellom disse to kampene starter Crouch i cupkampen mot Crystal Palace i London, som ender målløst.
Etter Chelsea-kampen får Crouch sjansen på ny i omkampen hjemme mot Palace. Vi vinner 4-1, men alle målene kom etter at Crouch hadde blitt skiftet ut på stillingen 0-0, i en kamp der Jones for øvrig scorer i sitt innhopp.
Så er det jevnt slutt for Jones, som aldri får sjansen fra start igjen, med unntak av FA-cup kampen hjemme mot Man.C, som vi taper 0-1.
Crouch scoret i 2-2 kampen mot Wigan i slutten av januar. Det er vel for øvrig hans eneste mål siden september. Ikke overvettes imponerende statistikk det akkurat.
Hvor vil jeg hen ?
Poenget mitt – er som dere sikkert for lengst har forstått – at vi fungerer langt bedre med Jones på topp enn med Crouch på topp. Crouch var veldig god i sin første sesong for Stoke, og i starten på denne sesongen. Deretter har det vært rask unnabakke for Crouch, som også har virket tung og ute av form i store deler av sesongen.
Min påstand er at vårt spill blir mer statisk med Crouch på topp. Da blir det nesten konsekvent spilt langt opp på Crouch, som er flink i mottaksfasen, og flink til å holde på ballen. Men han pådrar seg lett frispark i de situasjonene (ikke alltid like korrekt), og/eller midtbanen kommer for sent etter, slik at det blir sjelden videre farlig når vi spiller på den måten, og det er relativt enkelt for motstanderen å forsvare seg mot.
Jones er en annen type, som har langt mer fart enn Crouch, og også langt mer styrke enn «langemann». Da må forsvaret også være obs på at det kan komme baller i rom bak forsvaret, og ikke bare foran de. Angrepsspillet vårt blir mer variert, og det blir vanskeligere for motstanderen å forsvare seg, fordi vi har et større register å spille på.
Jeg ser at Jones kritiseres for at han ikke satte sjansen på overtid mot WBA, da han skjøt rett på Foster. Men måten han tok ned ballen på, i trengt posisjon, og fikk avsluttet, det var det klasse over. Hadde han truffet litt bedre i det avgjørende øyeblikket hadde det blitt en kjempescoring.
Statistikk kan brukes til så mangt, og den kan misbrukes. Mitt innspill her er nok også i betydelig grad farget av at jeg så desidert foretrekker Jones i startoppstillingen foran Crouch.
Men jeg mener facts’ene jeg nevner gir rom for ettertanke. Er det tilfeldig at våre gode og dårlige perioder i stor grad faller sammen med hvem av de to som har startet ?
Uansett kommer jeg aldri til å skjønne logikken i å sette ut Jones, som med unntak av kampene mot noen av ligaens sterkeste lag (Man.C og Chelsea) hadde scoret i tre av de fire siste kampene han hadde startet, for så å bli vraket.

Og spesielt når han vrakes til fordel for en spiss som – når han får sjansen igjen i januar – ikke hadde scoret siden i september.
For øvrig tror jeg at du har et godt poeng når det gjelder Adam. Selv om Adam på ingen måte har overbevist, så er han en av de få i laget med litt kreative gener. Jeg kan ikke skjønne at ikke Adam skal kunne gjøre en minst like god jobb som en Whelan totalt ute av form.
Og Adam spilte vel også langt mer i våre gode periode enn han har gjort nå i vår svake periode, slik du Morten nevner i din kommentar. Kanskje ikke tilfeldig det heller ?

For øvrig tror jeg også du har et godt poeng når det gjelder dette med intensitet. Jeg sitter også med et inntrykk av at vi spilte med større intensitet tidligere, og slakker vi av på den så faller også prestasjonene våre. Jeg har sagt det før - og der tror jeg vi er helt enige - vi er best når vi spiller med høyt press og høy intensitet. Det har vært mangelvare den senere tid og kan nok ha sin del av skylden for svake resultater, selv om jeg fortsatt er av den oppfatning at det meste skyldes feil laguttak og feil taktikkvalg fra mannen med capsen.

Skjønt tema som presshøyde og intensitet i og for seg vel også handler om hvilke taktiske valg som gjøres ?