Morten T. skrev:Noe annet interessant er det Pulis sa for noen dager siden:
http://www.stokecityfc.com/news/article ... 17176.aspx
Her forteller Pulis at han IKKE HAR FORANDRET PÅ NOE SOM HELST SIDEN LAGET GIKK GJENNOM 10 KAMPER UBESEIRET.
Så da spør jeg igjen: HVOR var alle kritikerne av mannen under den perioden? Spillet og taktikken var jo( i flg. manageren selv ) det samme, men resultatene er annerledes.
Men dette er vel nettopp en av de tingene Pulis har blitt kritisert hardest for den siste tiden ? At han fortsetter å kjøre stort sett de samme spillerne, selv om flere av disse åpenbart har vært totalt ute av form i lang tid, med påfølgende elendig spill og elendige resultater som konsekvens. Det er en managers jobb å justere, i større eller mindre grad, når ting ikke fungerer, slik som tilfellet har vært for Stoke hele dette året. Og det er det Pulis ikke har gjort, han durer videre i samme spor.

For det har ikke fungert. Resultatene er ikke en konsekvens av uflaks, uheldige dommeravgjørelser o.l., slik Pulis har en tendens til å bortforklare det med. De elendige resultatene er en konsekvens av elendig offensivt spill, hvor vi kamp inn og kamp ut knapt skaper sjanser, og heller ikke hjemme på Britannia lenger.

Fotball er ingen statisk greie. Fordi ting fungerer en periode, er ikke det sikkert at det samme fungerer på et senere tidspunkt. Det vil komme skader, suspensjoner, spillere som mister formen, motstandere som finner ut av hvordan vi spiller og finner ut hvilke mottiltak som bør settes i verk. You name it…

Se på Delaps innkast. Et kjempevåpen i vår første sesong i PL, og stemningen på Britannia steg til euforiske høyder hver gang Delap gikk for å ta innkast i nærheten av motstanderens målområde. Og vi scoret mange mål etter slike innkast. Men hva skjedde ? De andre lagene fant etter hvert ut hvordan de skulle møte denne trusselen, og Delaps innkast mistet etter hvert sin betydning.

Og hva med cornerne våre ? Det var livsfarlig hver gang vi fikk corner og vårt luftartilleri med Huth og Shawcross i spissen innfant seg i motstanderens felt. Også dette var et solid angrepsvåpen, og Huth var for et par sesonger siden den mestscorende forsvarsspilleren i PL, sammen med vår egen Brede Hangeland. Hvor mange mål har Shawcross og Huth delt mellom seg denne sesongen ?

Poenget er at ting endrer seg, og det som virket i går trenger ikke å virke i dag.

En god fotballmanager må ha evnen til å justere når ting ikke lenger går like bra, og her svikter Pulis totalt. Fordi det fungerte bra i høst kan han ikke bare kjøre på videre på med det samme opplegget når det ikke lenger fungerer. Da må han justere, og først og fremst må han benke spillere som er ute av form og la andre få sjansen.

Og det er jo nettopp dette han nå kritiseres hardest for nå. Han tviholder på Whelan, Walters og Crouch, som ikke har levert på lang tid, og til tross for at laget har hatt elendige resultater over like lang tid.

Så jeg synest at henvisningen til at dette fungerte bra i høst ikke er noe argument for at det er riktig og forståelig at vi kjører videre med det samme nå, når det åpenbart ikke fungerer lenger. Vi skal også huske på at de gode resultatene i høst i stor grad var basert på et bunnsolid forsvar. Når forsvarsspillet ikke lenger er like bunnsolid, sliter vi voldsomt fordi vi scorer så lite mål.

Jeg synest tvert i mot at Pulis uttalelse, om at han ikke har forandret noe, etterlater et inntrykk av en manager i total villrede. Fordi han ikke kan forstå at det som fungerte så bra tidligere ikke lenger fungerer. Det er langt fra betryggende.

Jeg har følt meg rimelig trygg på at vi ikke skulle behøve å se bakover på tabellen denne sesongen heller. Men faktum er, om Wigan vinner sin hengekamp, at vi kun er 4 poeng fra nedrykksposisjon. Med den formen vi har vist dette året er det en skremmende tanke…..

Men jeg tåler veldig godt at du er uenig, Morten, og setter stor pris på diskusjonene, både med deg og med andre....