Richard Prestegård skrev:Martin Smith i The Sentinel har kommet med en artikkel der han belyser noe veldig vesentlig rundt Tony Pulis. TP har gjort så mye for denne klubben - nå må han vise at han kan gjøre mer, skriver han. Kanskje problemestillingen er så enkel?
http://www.thisisstaffordshire.co.uk/Ma ... z2Ml8OdIL8
Absolutt "spot on".
For egen del synest jeg Pulis gjorde en meget god jobb ved at han klarte å få oss opp i PL, og klarte å holde oss der de første mest kritiske sesongene. Men så har det hele stoppet fullstendig opp, til tross for at vi på papiret har en langt sterkere tropp nå enn det vi hadde for et par-tre sesonger siden.
Når jeg lenge har sagt at jeg har et ambivalent forhold til mannen, er det nettopp fordi jeg synest at han gjorde en meget god jobb innledningsvis, men at han ikke har maktet å ta oss noe videre, til tross for en formidabel bruk av pundsedler. Etter mitt syn handler ikke det om å være kritisk når det går dårlig, og ikke kritisk når det går bra. Det handler om at jeg synest at Pulis gjorde en langt bedre jobb i starten av vår PL-historie enn det han har gjort de siste par sesongene.
Han får ikke lenger det beste ut av laget, fordi han velger en altfor forsiktig taktikk - uansett motstander - og fordi han spiller sine favoritter uansett hvor slett de presterer, samt at han stadig unnlater å spille spillere der de er best. Og han er så sta at han ikke vil innse at det ikke fungerer, og durer videre på samme måte, i håp om at det skal løsne. Det er det absolutt ingenting som tyder på at det vil gjøre, med den spilestilen vi nå sverger til.
Etter mitt syn er vi klart best når vi prøver å spille selv, gjennom midtbanen og langs bakken, med høyt press hvor vi stresser motstanderne til å gjøre feil, og følger opp med mange mann raskt fremover. Da skaper vi også målsjanser. Slik vi spiller nå, nesten utelukkende med høye baller frem mot Crouch, skaper vi omtrent ikke målsjanser, og er igjen blant de minst-scorende i hele ligaen, som i fjor.
Pulis har gjort mye bra, ja. Og det var kanskje - og til og med trolig - riktig å spille på denne måten da vi hadde spillere som Griffin, Diao, Sidibe, Faye og Higginbotham som dro lasset. Men i dag har vi et langt sterkere tropp, med langt bedre spillere. Og jeg tror vi hadde fått langt mer ut av dagens tropp ved en mer spillende spillestil, og et mer riktig laguttak, enn det tilfellet er.
Selv om vi langt fra har PL's beste mannskap, og en rekke spillere som egentlig ikke holder PL-standard, har vi likevel en tropp som burde prestere langt bedre enn det de gjør. Og det er jo nettopp her hovedkritikken mot Pulis ligger. Han holder laget tilbake - med sine laguttak, sin forsiktighet og taktiske valg - snarere enn å drive dem fremover. Det er også grunnen til at mange - inkludert meg selv - mener at Pulis nå kanskje bør få avløsning.
Ikke nå, men ved sesongslutt.