Er Pulis den rette for Stoke?

Her diskuterer vi alt som har med vårt kjære Stoke City FC å gjøre

Re: Er Pulis den rette for Stoke?

Innlegg Morten T. » 25 Feb 2013, 09:35

Bare noen korte betraktninger, Torstein. :) :
1. Hva betreffer Coates/Pulis-relasjonen er jeg enig( den er sterk ), men Coates har MAKT til å gjøre noe med det og det er å gi Pulis sparken. Hvorfor retter ikke de som er ivrigst på å sparke Pulis all sin vrede mot Peter Coates? Han har jo ikke skjønt et fnugg av hva dette handler om, hvis vi skal gi de argeste kritikerne rett. Peter Coates bør rett og slett være den aller, aller største syndebukken i denne gjengens øyne.

2. Her tror jeg du misforsto litt. Jeg mente ikke at noen skulle komme frem å lovprise etter en seier eller etter en rekke på ti kamper uten tap. Jeg mente: Hvorfor var de argeste kritikerne av Pulis fraværende og musestille i November/Desember i fjor da klubben unngikk tap i ti kamper på rad? Hvorfor sto ikke de samme kritikerne fram etter HVER ENESTE kamp som ble vunnet/spilt uavgjort i samme periode og høvlet ned innsatsen til Pulis? Legg merke til det ved neste korsvei, Torstein. Kritikerne er i praksis fullstendig fraværende når klubben opplever medgang, men popper opp når klubben sliter en periode( vi er fortsatt nr. 10 i serien ).
Jeg synes det er lite konsekvent og verdien av slike ytringer er egentlig begrensete, fordi de fremstår mer som sutring enn noe annet.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Innlegg JonC » 25 Feb 2013, 14:06

Dette er vanskelig. De fleste supporterne er nok mer enn fornøyd med statistikken Stoke har levert siden hjemkomsten i 2008. I inneværende sesong har vi kun tapt 8 av 27 kamper. 5 av disse mot topp 5 ( 2x Chelsea, 1 ManU, 1 Arsenal og 1 ManCity). Ellers har tapene kommet BORTE mot Swansea, Norwich og nå sist Fulham.

Men de fleste supportere har også et sterkt ønske om å se et lag som spiller (noe i nærheten av) attraktiv fotball. Som mange har nevnt virker det ikke som Pulis er det spor interessert i dette. At han reiser rundt i Europa for å lære virker jo rimelig komisk. Han lærer jo ingenting. Fordi han ikke bruker noe av det han ser. Jeg tar jo ikke et spanskkurs for så å legge neste ferie til Hellas for pokker.

Det som også slår meg er hvordan han leder kampene. Nå sist mot Fulham (som er en forholdsvis liten arena) hørte du enda bedre skrikene og ropene fra sidelinja. Han dikterer jo i en hver situasjon hva spillerne skal gjøre. Hvordan blir spillegleden av å ha en som står og gryler bak deg til enhver tid?

Nei, eneste sjanse for at dette skal kunne løses er, som noen har nevnt tidligere, å gi Pulis en annen rolle i Stoke-systemet. Da kan han pleie vennskapet med Coates og la laguttak og spillestil overlates til andre. Da får det heller våge seg at vi får en dårlig sesong grunnet ny sammensetning av både spillestil og evt. nye spillere.
Det de fleste (og undertegnede) er så dørgende lei er at Pulis står brast og last med samme arrogante måte å opptre på I BORTEKAMPER. Hjemmekampene viser ikke til underholdning, det kan man ikke påstå, men de viser positive tall i målkvote i alle år i PL (snittet er +7 , inneværende sesong ikke med).
Vi har spilt 90 bortekamper siden returen i 2008 og statistikken forteller dystre tall: 14 seire, 25 uavgjorte og 51 tap. Total målforskjell viser minus 88 mål ( 60 - 148 ). Da nytter det ikke å bortforklare alle tapene borte med en straffemiss eller to.
Jeg ønsker endring, og håper det vil skje i 2013 (men tror ikke på det).
Don’t plan to succeed, Work to succeed.
Brukerens avatar
JonC
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 25 Feb 2013, 14:32

JonC skrev:Nei, eneste sjanse for at dette skal kunne løses er, som noen har nevnt tidligere, å gi Pulis en annen rolle i Stoke-systemet. Da kan han pleie vennskapet med Coates og la laguttak og spillestil overlates til andre.

Det du skisserer her er nok den mest realistiske løsningen hvis et managerbytte skal skje. Allikevel tror jeg ikke på noen revolusjon i spillestil hvis et slik tenkt scenario skulle hende. Pulis vil fortsatt ha labbene på det meste - og Coates virker jo å ha ubegrensa tillit til waliseren.
Det beste er uansett å bytte trener mellom sesongene og ikke mens de pågår. Statistikk og historie viser at det veldig ofte slår uheldig ut og at det er et risikoprosjekt å gi en fotballeder fyken underveis i sesongen.

Flere foreslo for en tid tilbake Martin O`Neill som ny manager. Den gangen hevda jeg at han egentlig ikke har lykkes særlig godt hvis du ser bort i fra den fantastiske jobben han gjorde med Leicester. På tross av flere profilerte kjøp har han ikke lykkes spesielt bra i Sunderland. Det er m.a.o. ingen selvfølge at et bytte vil gi gi ytterligere fremgang heller.

Hva betreffer "underholdning", så har nok dette blitt et viktigere og viktigere aspekt i fotballen og blant supportere av klubbene. Før så var det nok vanligere at supportere og fans ga mer blaffen i den biten og at det var andre faktorer som var viktigere. Du ser det i Stoke også. Bare for noen måneder siden( når klubben unngikk tap i en forholdsvis lang periode ), så var det "We are Stoke and we`ll play how we want" som gjaldt når den sedvanlige kritikken haglet fra motstanderne. Gjelder det BARE når klubben vinner eller gjelder et slikt postulat når klubben taper også?
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Innlegg Svein Nilsen » 25 Feb 2013, 15:56

Hm, en vanskelig og interessant diskusjon! For å gi mine synspunker på de to punktene Morten hadde;

Morten T. skrev:Det som er litt merkelig er to faktorer:

1. Hvorfor kritiseres ikke Peter Coates mye, mye hardere av de som vil ha Pulis vekk? Coates er DIREKTE å laste for at Pulis fortsatt er å finne i klubben. Han har MAKT til å gi Pulis sparken, men svært få tar til orde for at Coates er en "idiot" eller lider av den svært alvorlige sykdommen Alzheimer fordi han har valgt å holde på Pulis som leder. Paradoksalt og merkelig...

2. Hvor er kritikerne når laget vinner? Med svært få unntak er de musestille og ikke en kjeft ville ha Pulis ut da laget nådde Wembley eller i november 2012. Dermed framstår kritikken ofte, men ikke alltid, mer som sutring enn noe annet. Og det er helt greit, men ikke spesielt konsekvent.

1; Peter Coates oppleves vel mer som vår "velgjører", han som i enda større grad enn manageren er årsaken til opprykket og til at vi har etablert oss. At PC og TP har gode personlige relasjoner er i utgangspunktet positivt, men kan være det motsatte hvis ønsket resultat/sportslig utvikling stagnerer. Da er det PC sin jobb å evaluere TP og sette de riktige spørsmålstegnene. Hvis PC har så stor makt som vi tror kan det jo også hende at han har litt større tålmodighet enn oss andre og ikke minst, han har referanser til da vi var på nivå 3. Og, han er ikke nødvendigvis så godt oppdatert på Barcelona og den type fotball......men liker vår spillestil :oops: Han er jo snart 100 år gammel........
2; Tja, vi fotballsupportere er følelsesmennesker! Glade når vi vinner og langt ned i kjelleren når vi taper. Så enkelt er det faktisk. Vi har meninger om spillestil, laguttak, prestasjoner osv.osv. At vi sutrer er jeg helt enig i, jeg er fæl til det sjøl, men etter å ha vært på Craven Cottage på lørdag så har jeg jaggu grunn til det også! Makan til dårlig fotball, dårlige individuelle prestasjoner, dårlig laguttak, dårlig taktikk osv.osv.....
Svein Nilsen
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 25 Feb 2013, 16:08

Svein Nilsen skrev:2; Tja, vi fotballsupportere er følelsesmennesker! Glade når vi vinner og langt ned i kjelleren når vi taper. Så enkelt er det faktisk.

Bullseye!
Det er den erkjennelsen jeg håper flere kan komme fram til også.
Selvfølgelig er supportere følelsesmennesker og derfor bør meninger som utbasuneres på nett, på tribune, på pub o.l,. i det store og hele tas for akkurat hva det er:
Sterkt preget av det som skjer akkurat NUH!
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Innlegg Richard Prestegård » 25 Feb 2013, 17:39

Slenger inn en interessant artikkel fra TeamTalk, og Stoke-fan, Mark Holmes. Nederst i artikkelen har han skrevet noen interessante punkter om Pulis, fansen, forventninger og en statistikk som er til å grine av.

"The problem at Stoke is not that the fans expect too much, but that the manager expects too little."

http://www.teamtalk.com/news/24685/8523 ... o-negative
STOKE CITY - SEEING IS BELIEVING
Richard Prestegård
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 25 Feb 2013, 22:08

Hvis Stoke blir en klubb som kommer til å prestere på samme høye nivå som Everton gjør mer eller mindre hver eneste sesong, så vil jeg bli virkelig happy. Etter mitt syn bør Everton være en klubb å strekke seg etter for Stoke. Everton har ikke vært ute av toppdivisjonen siden 1954(!) og har en pen bunke med titler.
Etter at skotske Moyes tok over på Goodison Park har de følgende plasseringer i PL: 15, 7, 17, 4, 11, 6, 5, 5, 8, 7, 7.
Han har ført klubben til en FA-cupfinale, spill i Europa fire ganger, har blitt kåret til Årets Manager tre ganger og månedens manager hele ni ganger( senest i september i 2012 ).

Med de (manglende) ressursene Everton har hatt, og har, så er det fint lite annet å si til de supporterne som måtte klage på Moyes: Mye vil ha mer, faen vil ha fler....

Jeg synes ikke Stoke og Everton bør sammenlignes direkte. Til det har Everton ligget så lenge i toppen at Stokes bedre økonomi pr. dato ikke greier å utligne dette...foreløpig. De tre T`ene gjelder i fotball også( Ting Tar Tid ).

Jeg hadde vært såre glad hvis Stoke hadde hatt noe tilnærmet av det samme som Everton å skilte med, men kravene noen har i dagens samfunn....vel,vel. :|
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 25 Feb 2013, 22:54

Bare enda et lite innspill for å sette det litt mer i kontekst:
Siden 1970( mange har vel hengt med siden "The Glory Years" og husker sikkert den perioden godt og ikke minst mishaget Waddington fikk mot seg på slutten av sin tid i Stoke? ) har klubben bare to ganger hatt en bedre ligaplassering på denne tiden av året....
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Innlegg Knut Ole » 02 Mar 2013, 20:41

Har Pulis mistet garderoben?
Energien hans på benken smitter i ikke over på spillerne på gresset. Vårt kanskje fremste varemerke på Brit: innsats og veldige energi er borte vekk.
Knut Ole
Ivrig Stokie

Innlegg O2Stokie » 03 Mar 2013, 12:10

Knut Ole skrev:Har Pulis mistet garderoben?
Energien hans på benken smitter i ikke over på spillerne på gresset. Vårt kanskje fremste varemerke på Brit: innsats og veldige energi er borte vekk.

Interessant observasjon. Har selv stilt meg det spørsmålet for det virker som spillerne er fornøyde? eller så gidder de ikke gi like mye som tidligere i sesongen. Har Pulis gitt intrykk av at nå er vi safe, men vi prøver å nå topp10? Da er det svært vanskelig å få spillere til å yte 100 %, altså hvis de ikke har noe spes å spille for.
En annen tanke jeg har gjort meg, er om Pulis sin vane å starte med de samme spillerne, selv om de ÅPENBART er ute av form, har fått "de andre" til å gi litt opp? Det nytter jo ikke å prestere på banen eller på trening når han allikevel plukker de samme?
O2Stokie
Ivrig Stokie

ForrigeNeste

Gå til Om Stoke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest