Torstein Norevik skrev:Helt sikkert ikke riktig tidspunkt å analysere om Pulis er rette mann til å bringe Stoke videre, på en kveld der vi ryker 3-4 hjemme mot et lag to divisjoner under oss. Det kan fort bli en affekt-analyse, snarere enn en effekt-analyse...![]()
Men jeg registrerer at den positivismen og medgangsbølgen vi red på de første to-tre sesongene i PL, synes å være i ferd med å snu. Og at Pulis' popularitet er dalende. Fansen forventer mer, i form av en viss bedring i ligaplasseringen fra år til år, og ikke minst er det forventninger om et gradvis stilskifte der vi går bort fra "måke frem til stor sterk spiss taktikken" for i stedet å bli et noe mer spillende lag.
Med mindre Pulis skulle greie å snu trenden, og få resultater i overkant av forventningene, tror jeg derfor at han vil kunne komme til et punkt der han kan bli nødt til å gå, og kanskje allerede i løpet av denne sesongen. Coates har riktig nok klokketro på mannen med capsen, men selv Coates kan ikke overse fansen dersom det etter hvert utvikler seg et veldig trykk på at Pulis må gå. En manager med rufsete tillit blant fansen, og kanskje etter hvert også spillerne, vil etter hvert få en umulig oppgave, og en ansvarlig chairman vil ikke bare kunne feie det under teppet.
Pulis har gjort mye bra, javisst ! Men han har også gjort mye rart, og han har spydd ut masse pundsedler som knapt kan sies å være vel anvendte penger. Med noen få hederlige unntak (Crouch, Huth), har vel mer eller mindre samtlige kjøp av spillere over 5m pund nærmest måtte karakteriseres som bomkjøp. Vi har vel lagt ut et sted mellom 20-25 millioner pund på spillere som Kitson, Tuncay, Jones og Palacios. Felles for dem alle er at de etter relativt kort tid forsvant ut i kulden, for deretter aldri å komme inn igjen i varmen. Palacios har vel heller aldri vært inne i varmen....
Samtlige har blitt solgt/vil bli solgt med betydelige tap, uten at de har fått utrettet stort i klubben. Dyrkjøpte erfaringer som Pulis må ta ansvaret for.
Nå skal det i sannhetens navn sies at Pulis også har gjort en del gode kjøp, og generelt kan det vel sies at han har vært flinkest/heldigst med de signeringene som ikke har kostet all verden (Sørensen, Begovic, Etherington, Pennant og Shawcross, for å nevne noen).
Men for mange bomkjøp ved de antatt "store" signeringene, merkelige laguttak, merkelige bytter og taktiske "blundere" (spesielt tendensen til igjen og igjen å legge seg bakpå når vi leder 1-0, og dermed "invitere" motstanderen inn i kampen igjen) tror jeg temmelig sikkert har kostet oss mange poeng. Noe av det mest frustrerende er vel kanskje å se at han ikke synes å lære av sine feil, men går i den samme fella gang på gang...
Jeg har sagt at jeg ikke har vært tilhenger av å skifte ut Pulis ennå, og vil gi han denne sesongen til å vise at han fortsatt duger. Men jeg merker nok at tålmodigheten med Pulis, og hans stadig merkelige krumspring, blir stadig mer tynnslitt. Ekstra godt merkes nok det på en kveld som i kveld...
Vel talt