Ny hjemmeside og forum

Forum i ny hjemmeside

Re: Ny hjemmeside og forum

Innlegg EspenE » 26 Aug 2021, 21:42

Morten T. skrev:
EspenE skrev:
Morten T. skrev:Espen, jeg spør siden du åpenbart har peiling.
Hva med denne?: https://www.proboards.com/

Oatcake Fanzine( Stokesupporterne i England, og noen av oss i Norge,sitt førstevalg ) benytter proboards og best av alt, hvis jeg har forstått det rett, så er det gratis.


De aller fleste forumplattformer er ok, det gjelder også de som er gratis (som inkluderer phpBB). Det som ikke er gratis er "hosting" eller serverplass, men det krever nok ikke allverden (jeg betaler $7/mnd inkl. backup for husstandens skyløsning basert på Nextcloud). Hvis vi derimot trenger hjelp til drift koster det timer for IT-personell, og da snakker vi minst 800 spenn i timen...

Hva ligger det i utgifter til slik hjelp til drift du nevner her, Espen?
Hvis systemet krasjer? Spam, sikkerhet o.l.? Daglig drift? Snekring av oppsett, design osv.?

Jeg spør fordi jeg er nysjerrig på det som er rimelig fremmed for meg.


Stemmer. Det koster normalt noe å sette det opp (her kan man vel få pakkepris), men all oppdatering ved nye versjoner og sikkerhetspatcher, og endringer/utvidelser er vanligvis ekstra kostnader. Feilsøking, oppdatering og patching er ofte med hvis man har en driftsavtale, men det vil nok ikke svare seg her. Nå skal det sies at dette går relativt smertefritt, så det skal ikke mye kunnskap til for å oppdatere. Hvis noe kræsjer derimot...

Spam: her finnes det autofiltre så vidt jeg vet (jeg driver kun en nettside med et enkelt kommentarfelt i wordpress og der finnes det), men ellers er det moderator som gjør den jobben.
EspenE
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 553
Registrert: 23 Okt 2018, 20:46

Re: Ny hjemmeside og forum

Innlegg Morten T. » 27 Aug 2021, 11:26

EspenE skrev:
Morten T. skrev:
EspenE skrev:
Stemmer. Det koster normalt noe å sette det opp (her kan man vel få pakkepris), men all oppdatering ved nye versjoner og sikkerhetspatcher, og endringer/utvidelser er vanligvis ekstra kostnader. Feilsøking, oppdatering og patching er ofte med hvis man har en driftsavtale, men det vil nok ikke svare seg her. Nå skal det sies at dette går relativt smertefritt, så det skal ikke mye kunnskap til for å oppdatere. Hvis noe kræsjer derimot...

Spam: her finnes det autofiltre så vidt jeg vet (jeg driver kun en nettside med et enkelt kommentarfelt i wordpress og der finnes det), men ellers er det moderator som gjør den jobben.

Hva vil du anslå en slik utgift kan beløpe seg på best case/worst case i løpet av et år da?

Jeg mener, er det snakk om et par høvdinger( tusenlapper for uinvidde ), så er det jo nesten slik at man kan åpne et forum sjøl og drifte det med folk som måtte være interessert. Er det derimot summer som man må være bosatt blant de velbeslåtte på Oslo Vest for å håndtere, så blir det værre for min del.

Det er ikke verdens undergang om forumet blir borte( eller erstattet med et "nytt" for å være korrekt ) for all del, det er langt viktigere utfordringer på planeten, og dessuten er det et veldig godt og interessant alternativ i f.eks. det engelske forumet Oatcake Fanzine som jeg leser en god del og av og til deltar i debattene også. Allikevel er det synd, men sånn er det. Engasjementet virker ikke å være helt på topp, så da får det bli som det blir...
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Ny hjemmeside og forum

Innlegg EspenE » 27 Aug 2021, 11:51

Morten T. skrev:Hva vil du anslå en slik utgift kan beløpe seg på best case/worst case i løpet av et år da?

Jeg mener, er det snakk om et par høvdinger( tusenlapper for uinvidde ), så er det jo nesten slik at man kan åpne et forum sjøl og drifte det med folk som måtte være interessert. Er det derimot summer som man må være bosatt blant de velbeslåtte på Oslo Vest for å håndtere, så blir det værre for min del.

Det er ikke verdens undergang om forumet blir borte( eller erstattet med et "nytt" for å være korrekt ) for all del, det er langt viktigere utfordringer på planeten, og dessuten er det et veldig godt og interessant alternativ i f.eks. det engelske forumet Oatcake Fanzine som jeg leser en god del og av og til deltar i debattene også. Allikevel er det synd, men sånn er det. Engasjementet virker ikke å være helt på topp, så da får det bli som det blir...


For å være helt ærlig, jeg vet ikke. Jeg kjenner ikke markedet, jeg drifter kun ei lokal partiside og noe backend-greier for samhandling (a la Teams). Det blir et par laken i året men da gjør jeg alt som ikke er "plattformavhengig" selv.

Greia er å ha noen som har litt peiling som kan gjøre dette gratis, så det kun er hosting som koster penger. Men jeg tenker jo at styret har sett litt på dette, og at hvis du lefler med tanken om å bryte forumet ut fra SCSCoN (eller hva akronymet vårt er nå) burde vi heller tatt en prat med styret om hva de tenker og hvilke muligheter som finnes og hva de har vurdert og hvorfor de gjør som de gjør.

Jeg kunne sikkert ha vært med å drifte noe, men jeg er litt urolig for tida det tar. Det jeg gjør nå har ingen krav til oppetid, men et forum krever litt mer. Så hvis vi var flere kunnde det vel gått an at jeg var med.

Og du er jo her dag og natt Morten, så en slags moderator-rolle er vel mulig å få deg til å gjøre uansett om det er SCSCoN "eier" forumet. Jeg trodde egentlig du hadde den rollen allerede :D
EspenE
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 553
Registrert: 23 Okt 2018, 20:46

Re: Ny hjemmeside og forum

Innlegg Morten T. » 27 Aug 2021, 12:05

EspenE skrev:
Morten T. skrev:Hva vil du anslå en slik utgift kan beløpe seg på best case/worst case i løpet av et år da?

Jeg mener, er det snakk om et par høvdinger( tusenlapper for uinvidde ), så er det jo nesten slik at man kan åpne et forum sjøl og drifte det med folk som måtte være interessert. Er det derimot summer som man må være bosatt blant de velbeslåtte på Oslo Vest for å håndtere, så blir det værre for min del.

Det er ikke verdens undergang om forumet blir borte( eller erstattet med et "nytt" for å være korrekt ) for all del, det er langt viktigere utfordringer på planeten, og dessuten er det et veldig godt og interessant alternativ i f.eks. det engelske forumet Oatcake Fanzine som jeg leser en god del og av og til deltar i debattene også. Allikevel er det synd, men sånn er det. Engasjementet virker ikke å være helt på topp, så da får det bli som det blir...


For å være helt ærlig, jeg vet ikke. Jeg kjenner ikke markedet, jeg drifter kun ei lokal partiside og noe backend-greier for samhandling (a la Teams). Det blir et par laken i året men da gjør jeg alt som ikke er "plattformavhengig" selv.

Greia er å ha noen som har litt peiling som kan gjøre dette gratis, så det kun er hosting som koster penger. Men jeg tenker jo at styret har sett litt på dette, og at hvis du lefler med tanken om å bryte forumet ut fra SCSCoN (eller hva akronymet vårt er nå) burde vi heller tatt en prat med styret om hva de tenker og hvilke muligheter som finnes og hva de har vurdert og hvorfor de gjør som de gjør.

Jeg kunne sikkert ha vært med å drifte noe, men jeg er litt urolig for tida det tar. Det jeg gjør nå har ingen krav til oppetid, men et forum krever litt mer. Så hvis vi var flere kunnde det vel gått an at jeg var med.

Og du er jo her dag og natt Morten, så en slags moderator-rolle er vel mulig å få deg til å gjøre uansett om det er SCSCoN "eier" forumet. Jeg trodde egentlig du hadde den rollen allerede :D

He-he, ja jeg er jo her en del, men det tar faktisk ikke såååå mye tid. Jeg får tid til en del andre ting også.
Dessuten er jo dette en slags hobby også, og akkurat på det feltet har jeg dessverre den svakheten at jeg er litt sånn som Ibsen skrev om, "fullt og helt, ikke stykkevis og delt". Klarer jeg ikke å opprettholde det så mister jeg interessen- i hvertfall i perioder...

I forhold til forumet, så tviler jeg på at interessen vil være stor nok til å dra i gang et eget. Til det er det for få som deltar og bidrar. Egentlig litt pussig, all den tid klubben har fans som etter sigende skal ha hengt med i både 30, 40, 50, ja kanskje til og med 100 år. Man skulle tro at en så lang periode med trofast tilhørighet fremkalte et vell av historier, men det gjør det ikke.
Det som fra mitt ståsted bidro til en svekkelse for forumet var etablering av facebook-side. Det var jeg sterk motstander av da jeg mente at det var et helt unødvendig substitutt til nettside og forum i en så liten forening. Jeg mener det samme i dag som jeg gjorde den gangen forøvrig, men det er ingenting jeg får gjort med det nå.

Jeg var moderator her for mange år siden og var jo på mange måter med på å starte opp forumet, rulla i gang tippekonkurranser o.a., men det er mange år siden og ble kutta helt ut da jeg forlot styre og stell. Jeg vet faktisk ikke hvem som modererer nå, ja om det i det hele tatt blir moderert?
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Ny hjemmeside og forum

Innlegg Morten T. » 27 Aug 2021, 18:14

Vet ikke om det har noen betydning, men på hjemmesiden til de( FortunaWeb) som leverer den nye nettsiden til Stoke.no så står det bl.a. å lese: «Selv om Fortunaweb leverer nettsider til alle typer bransjer, har det blitt mer og mer campingfokus de siste årene».

Jeg vet ikke jeg, og det er mulig jeg er «way off», men jeg klarer ikke helt å se for meg at campingfolket er de som presser hardt på nettsideleverandøren de velger for å få et forum hvor man kan diskutere trekkspillteknikk, vaffellkos, priser på bobiler, kvaliteten på grillkøl, hvor det beste stedet for tømming av toaletter er og hvilket respatex-bord som egner seg best til utebruk.
Kanskje, men bare kanskje, dette firmaet rett og slett ikke har noe særlig med erfaring, kunnskap eller interesse hva kommer til dette med å snekre sammen et dugandes forum?
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Ny hjemmeside og forum

Innlegg Rune » 12 Sep 2021, 15:52

Hei folkens
Etter dielog med Fortunaweb er det ikke noe problem at vi kan beholde det gamle forumet. Det vi tenker å gjøre er bare å endre navnet på menypunkene slik at «FORUM" går rett til nytt forum og at dagens forum legges som underpunkt i menyen (det som heter Nye forum nå). Dvs etter 1.oktober kommer man til den nye forumet ved å trykke på menylinjen, og så vil man finne "Gamle Forum" på undermenyen.
Så tenker jeg at vi må bygge opp det nye forumet etterhvert. Nåværende forum har jo eksistert noen år, og har over tid funnet sin form og sitt innhold. Håper vi får til det med det nye også.
Jeg ønsker å oppfordre alle som er har fått bruker på nye forum å logge seg på å legge inn en listen hilsen :)
vennlig hilsen
Rune
Rune
Site Admin
 
Innlegg: 418
Registrert: 27 Nov 2016, 16:21
Bosted: Oslo

Re: Ny hjemmeside og forum

Innlegg Morten T. » 12 Sep 2021, 17:08

Rune skrev:Hei folkens
Etter dielog med Fortunaweb er det ikke noe problem at vi kan beholde det gamle forumet. Det vi tenker å gjøre er bare å endre navnet på menypunkene slik at «FORUM" går rett til nytt forum og at dagens forum legges som underpunkt i menyen (det som heter Nye forum nå). Dvs etter 1.oktober kommer man til den nye forumet ved å trykke på menylinjen, og så vil man finne "Gamle Forum" på undermenyen.
Så tenker jeg at vi må bygge opp det nye forumet etterhvert. Nåværende forum har jo eksistert noen år, og har over tid funnet sin form og sitt innhold. Håper vi får til det med det nye også.
Jeg ønsker å oppfordre alle som er har fått bruker på nye forum å logge seg på å legge inn en listen hilsen :)
vennlig hilsen
Rune

Skjønte ikke helt her Rune.
Har dere tenkt å kjøre to parallelle forumer, altså både det nye og det her, eller beholder dere dette og skrinlegger det nye eller viceversa?
Eller skal dette forumet bli liggende som et slags «arkiv» som kun er lesbart, men ikke kan eller skal benyttes utover det?
Og hvorfor evt. beholde det nye forumet hvis dette beholdes eller viceversa?
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Ny hjemmeside og forum

Innlegg EspenE » 16 Sep 2021, 21:12

Slik jeg tolker det er det kun lenkene som skal byttes, og at forumene skal eksistere side om side?
Skjønner ikke helt poenget med det, og siden det ikke vil være noen binding mellom dem, og vi da vil få en delt medlemsmasse
EspenE
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 553
Registrert: 23 Okt 2018, 20:46

Re: Ny hjemmeside og forum

Innlegg Morten T. » 16 Sep 2021, 22:17

EspenE skrev:Slik jeg tolker det er det kun lenkene som skal byttes, og at forumene skal eksistere side om side?
Skjønner ikke helt poenget med det, og siden det ikke vil være noen binding mellom dem, og vi da vil få en delt medlemsmasse

Akkurat slik tolker jeg det også. I den( når alt kommer til alt ) knøttlille foreningen SCSBN vil det da være 3 forskjellige steder man kan legge igjen meldinger( facebook + 2 forumer ). Det kan sees på som rimelig eksklusivt, ja til og med ganske så ekstravagant, hvis man legger godviljen til, men er det strengt tatt nødvendig?

Jeg mener at fjellvettregel nr. 8 fint kan brukes her.
Slik jeg har forstått det kan dette forumet fortsette å være operativt( eller tar jeg feil? ), så da er jeg av den krystallklare mening at det er like greit å skrote det nye forumet. Jens Stoltenberg skrota CO2-prosjektet på Mongstad og Erna har snudd i forhold til oljeskatt. Pointet er at det er helt greit å snu og derav, i dette tilfellet, legge det nye forumet på is. Ja, med mindre det er et unisont krav og en dyd av nødvendighet å etablere et nytt forum da, men slik har jeg ikke oppfattet det.

Forumet Oatcake Fanzine, som er det suverent mest populære blant de engelske Stokesupporterne( og mange andre bosatt forskjellige steder på kloden ) har, meg bekjent, eksistert i 17-18 år. På den tiden har det bare skjedd noen små designmessige endringer og noen underforumer er lagt til. Det kan sees på som gammeldags og konservativt, men jeg tror det først og fremst skyldes at for rutinerte og ivrige forumbrukere så er det innholdet og brukervennligheten som er viktigst og ikke trangen til forandring bare for forandringens skyld.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Ny hjemmeside og forum

Innlegg Morten T. » 17 Sep 2021, 20:08

Hele denne greia er veldig merkelig, synes jeg.
Sikkert greit å bytte nettside og leverandør en gang i blant og for alt jeg vet kan det ha blitt gjort en grundig, omfattende og god jobb i frb. med den prosessen, MEN…

hva kommer til prosessen rundt forumet så virker det, sett utenfra vel og merke, som om det ikke er gjort en jobb, forarbeid, planlegging, utredning eller at det har vært noe tidsbruk i det hele tatt. Litt sånn harelabb over det hele….

En ting er at det nye «forumet» ser ut som noe en svært lite datakyndig person bare har skramlet sammen på et par minutter, noe annet er vedtaket om å bare legge ned et eksisterende forum med nesten 12 års historie uten å forhøre seg med forumets medlemmer først.

Jeg er foreningsmann sjøl, har vært det hele voksenlivet faktisk og gudene skal vite at jeg har vært med på prosesser av langt viktigere art enn et fotballforum sin eksistens, men nettopp derfor så synes jeg at fremgangsmåten her er ganske…spesiell. Det er i og for seg greit, vi gjør alle feil, men feil kan alltid rettes opp igjen.

Hvis viljen er til stede.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

ForrigeNeste

Gå til Nytt forum i ny hjemmeside

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester

cron