Ny hjemmeside og forum

Forum i ny hjemmeside

Ny hjemmeside og forum

Innlegg Rune » 03 Jun 2021, 22:05

Vi har nå fått en ny leverandør til vår hjemmeside, og i den forbindelse så blir forumet med over.
Spm er om det er ønske om noen justeringer eller om vi skal overføre den slik den er i dag, dvs slik vi kjenner den, og bruker den.

Kom gjerne med innspill :)

mvh
Rune
Rune
Site Admin
 
Innlegg: 418
Registrert: 27 Nov 2016, 16:21
Bosted: Oslo

Re: Ny hjemmeside og forum

Innlegg Oddvin » 15 Jun 2021, 09:07

Bra ny nettside, men ved skifte av leverandør har vi mistet mail .......@stoke.no? Får ikkje logget meg inn på min mail lenger og der har eg ein del som eg må ha tak i.
Oddvin
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 1102
Registrert: 07 Aug 2010, 13:57
Bosted: Os

Re: Ny hjemmeside og forum

Innlegg Rune » 26 Jun 2021, 18:26

Hei Oddvin

Det skal jeg sjekke opp.

Mvh
Rune
Rune
Site Admin
 
Innlegg: 418
Registrert: 27 Nov 2016, 16:21
Bosted: Oslo

Re: Ny hjemmeside og forum

Innlegg Oddvin » 26 Jun 2021, 23:57

Virker nå!
Oddvin
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 1102
Registrert: 07 Aug 2010, 13:57
Bosted: Os

Re: Ny hjemmeside og forum

Innlegg vegar56 » 19 Jul 2021, 10:10

Angående Facebook-siden:
https://www.facebook.com/search/top?q=s ... -%20norway

Jeg gikk inn på den, og fikk opp reklame for ManU-drakter :evil:
Brukerens avatar
vegar56
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 3562
Registrert: 14 Aug 2012, 15:47
Bosted: Skoppum, Vestfold

Re: Ny hjemmeside og forum

Innlegg Morten T. » 28 Jul 2021, 10:17

Forumet er bra og langt, langt bedre enn facebook som jo er mer for en blogg å regne og hvor tematikken som til enhver tid tas opp styres av noen få.
Et forum er mer "brukerstyrt" hvor de som velger å delta selv bestemmer tematikk og hva som debatteres til enhver tid. Hvem som helst kan opprette en tråd om et tema de ønsker å diskutere.
Uten at jeg skal uttale meg skråsikkert i forhold til det, men det virker som om tradisjonelle "forumer" er litt "ut", mens facebook, twitter o.l. er mer "in", i hvertfall i noen aldersgrupper( Hovedsaklig menn, 50+ ??? ). Forumer( uansett hva det gjelder ) får vel også heller sjelden den samme oppmerksomheten og "markedsføringen" som andre kanaler.
Allikevel er et forum langt mer interessant sett fra mitt ståsted og favner kanskje i større grad det genuine? Det blir litt mye "Enig? Lik og Del!" på facebook og lignende plasser og det finner jeg kjedelig og uinteressant. Jeg liker bedre forum hvor debattene og diskusjonene er bedre, mer givende, mer utfyllende( ikke en overvekt av kort-korte meldinger ala «Heia Stoke!», «Kult», «Ræva!» osv. ) i mange tilfeller og i mye større grad lever opp til en setning jeg liker svært godt, nærmere bestemt "Av fans - For fans".

Så ja, bevar gjerne forumet som det er( kanskje ved å legge til noen underforumer som f.eks. "Quiz", "Salg og kjøp av effekter", "Norsk fotball", "Internasjonal fotball", "Mat og Drikke", "Reisetips", "Stoke sin historie" osv. Bare fantasien setter grenser ). Et forum er på mange måter selvgående og det er bra, men som alt annet i vår tid så må det dyttes fram og markedsføres.

Ofte skrives det på mange nettsider hist og her: "Følg oss på facebook!". Jeg antar at dette gjøres som en slags oppfordring for at folk skal la seg friste til å klikke seg videre inn til bloggen facebook, bli overøst med diverse reklame enten der og da eller det algoritmene måtte finne ut av til senere bruk, for dernest trykke "Lik og Del" eller tommel eller noe sånt.
Hvorfor ikke lage en tilsvarende slogun og promotering for forum også? F.eks. "Vil du debattere klubben i ditt hjerte med andre som brenner for Stoke? Gå inn på forumet!".
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Ny hjemmeside og forum

Innlegg EspenE » 01 Aug 2021, 22:37

Enig med deg Morten, bortsett fra en ting: forumer lever i beste velgående. Det er bare det at de kun består av de som _faktisk_ er interessert i den saken/hobbyen/emnet/kunnskapen forumet handler om, og ikke alle de andre som bare foretrekker å scrolle videre til neste sak algoritmisk bestemt ut fra "engangement"-hensyn. Derfor er i min mening forumer det aller beste mediet for dypere diskusjoner. Som du sier er det ofte kun en setning, eller kanskje bare et ord med 10 eller flere emojies og utropstegn på andre plattformer. Svært få gidder å lese mer enn et avsnitt eller to på facebook, og twitter har jo ei grense på 140 tegn! (Har sett twitter-historier på 20+ meldinger a 140 tegn, og forstår ikke hvorfor de ikke bruker et annet type forum enn et designet for enkelt tullprat...)

Jeg er veldig glad i forumet, og andre forumer om ting jeg er interessert i. Håper vi får beholde det så lenge som mulig!
EspenE
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 553
Registrert: 23 Okt 2018, 20:46

Re: Ny hjemmeside og forum

Innlegg Morten T. » 02 Aug 2021, 10:04

EspenE skrev:Enig med deg Morten, bortsett fra en ting: forumer lever i beste velgående. Det er bare det at de kun består av de som _faktisk_ er interessert i den saken/hobbyen/emnet/kunnskapen forumet handler om, og ikke alle de andre som bare foretrekker å scrolle videre til neste sak algoritmisk bestemt ut fra "engangement"-hensyn. Derfor er i min mening forumer det aller beste mediet for dypere diskusjoner. Som du sier er det ofte kun en setning, eller kanskje bare et ord med 10 eller flere emojies og utropstegn på andre plattformer. Svært få gidder å lese mer enn et avsnitt eller to på facebook, og twitter har jo ei grense på 140 tegn! (Har sett twitter-historier på 20+ meldinger a 140 tegn, og forstår ikke hvorfor de ikke bruker et annet type forum enn et designet for enkelt tullprat...)

Jeg er veldig glad i forumet, og andre forumer om ting jeg er interessert i. Håper vi får beholde det så lenge som mulig!

Enig Espen.
Det er vel et slags tegn i tiden at dette med lengre tekster og "dypdykk i materien" har blitt til et ork og strev for flere. Jeg leste faktisk at flere foreldre nå for tiden velger å premiere barna sine for å lese en bok(!). Da jeg vokste opp var det en premie i seg selv å lese bøker og gå inn i den verden som diverse litteratur presenterte.
Jeg også liker forumer fordi, som du nevner, det er folk som faktisk er interessert som deltar, det er styrt av brukerne, og det er i en del tilfeller lærerikt også. Det minner faktisk litt om metoden til de gamle greske filosofene som jo brukte debatt og diskusjon for å gjøre seg selv smartere og mer kunnskapsrike.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Ny hjemmeside og forum

Innlegg Rune » 09 Aug 2021, 19:35

Hei folkens og takk for innspill og gode momenter. Tanken er å bevare formuet som et brukerstyrt medie der vi kan diksutere fritt og enkelt om saker som angår Stoke. Så det blir ikke en endring av forumet i retning ala FB og lignende. Det vil imidlertid bli noen desigmessige endringer, og noen nye måter å logge inn og skrive inn i forumet på en brukervennlig måte. Planen er å gjøre endingene og legge det ut til prøve, og få ytterligere tilbakemeldinger. NB! Det kan være at vi må logge inn på nytt.
Rune
Rune
Site Admin
 
Innlegg: 418
Registrert: 27 Nov 2016, 16:21
Bosted: Oslo

Re: Ny hjemmeside og forum

Innlegg Morten T. » 11 Aug 2021, 10:23

Rune skrev:Hei folkens og takk for innspill og gode momenter. Tanken er å bevare formuet som et brukerstyrt medie der vi kan diksutere fritt og enkelt om saker som angår Stoke. Så det blir ikke en endring av forumet i retning ala FB og lignende. Det vil imidlertid bli noen desigmessige endringer, og noen nye måter å logge inn og skrive inn i forumet på en brukervennlig måte. Planen er å gjøre endingene og legge det ut til prøve, og få ytterligere tilbakemeldinger. NB! Det kan være at vi må logge inn på nytt.
Rune

Enig i at forumer er brukerstyrt. Folk som bruker det er ofte, som Espen også er inne på, interessert i det som til enhver tid debatteres. Et forum er jo ikke en «offisiell» kanal som bindes opp av en redaksjonell linje eller hvor noen få bestemmer hva som forfattes( ref. facebook/blogg/nettsider ). Allikevel er et forum uten en skygge av tvil en inspirasjonskilde og informasjonskilde for de som forfatter slike sider, fordi diverse temaer som det skrives om på facebook/blogger/nettsider av og til, ofte eller svært ofte hentes fra forumer.

Forumer er viktige, rent demokratisk og i forhold til ytringsfrihet. Det må likefullt være noen kjøreregler, etter mitt syn, og derfor må det modereres hvis det skulle dukke opp rasisme, sexisme, trusler osv. Lista må legges der, etter mitt syn.

Jeg mener også at forumer ofte glemmes( med vilje? ) i form av å løfte de fram og markedsføre de. Det er klart, hvis anbefalingen «Følg oss på facebook! Lik og Del!» promoteres nærmest ustanselig, men forumer aldri nevnes med et eneste ord som en glimrende kilde til innhenting av kunnskap, informasjon og debatt fra de som bestyrer nettsider hvor forumer er inkludert ja så blir det jo fort slik at man kan finne på å søke seg til facebook.
Markedsføring/promotering betyr svært mye i vår tid, ja det er nesten alfa og omega, men massiv markedsføring av et produkt eller tjeneste reflekterer ikke nødvendigvis kvaliteten på produktet/tjenesten. Et eksempel her kan være ølmerkene Guinness og Carlsberg. Begge merkene har vært veldig gode på markedsføring( fordi de har penger ), men alle med et snev av interesse for øl vet at man finner langt bedre stout- og pilsnertyper enn disse to. Slik er det på nett også. facebook, og de som brenner for den plattformen, har vært gode på å markedsføre dette, men…

Ser man på de engelske supporterne, så er det ikke diverse facebook-sider som i størst grad benyttes av hardcore-fansen, ei heller fra andre mer «vanlige» supportere. Det er forum og aldersspennet er også stort( fra 15-75 år vil jeg anslå ut i fra det som skrives og hvilke epoker det mimres fra ). Dette i kontrast til facebook hvor profilebildene i stor grad kan fortelle oss at det er grovt sett kategorien «Menn, 50+ år» som benytter seg av den tjenesten/bloggen. Greit nok det, men det blir feil å kalle facebook «ungdommelig» slik det før ble fremsatt påstander om at det var og at akkurat den faktoren visstnok var viktig…

Det mest populære( og det har det vært i mange år ) blant Stokefansen i England er forumet Oatcake Fanzine som springer ut fra den tidligere papirfanzinen med samme navn. Kvaliteten er varierende, slik må det bli når så mange forskjellige folk deltar, men temaene er likefullt mange og varierende og engasjementet er til å ta og føle på. Etter mitt syn er slike forum langt, langt mer interessante enn et facebook-innlegg som en eller annen har skrevet og hvor man bes om å ta stilling til skriveriene gjennom å gi tommel eller svare på spørsmål om man er enig.

Her er linken til Oatcake som etter mitt syn bør være en plass Stokesupportere oppsøker med jevne mellomrom:
https://oatcakefanzine.proboards.com/
Kanskje kan oppbyggingen av det forumet også være til inspirasjon?
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Neste

Gå til Nytt forum i ny hjemmeside

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron