Rune skrev:Hei folkens og takk for innspill og gode momenter. Tanken er å bevare formuet som et brukerstyrt medie der vi kan diksutere fritt og enkelt om saker som angår Stoke. Så det blir ikke en endring av forumet i retning ala FB og lignende. Det vil imidlertid bli noen desigmessige endringer, og noen nye måter å logge inn og skrive inn i forumet på en brukervennlig måte. Planen er å gjøre endingene og legge det ut til prøve, og få ytterligere tilbakemeldinger. NB! Det kan være at vi må logge inn på nytt.
Rune
Enig i at forumer er brukerstyrt. Folk som bruker det er ofte, som Espen også er inne på, interessert i det som til enhver tid debatteres. Et forum er jo ikke en «offisiell» kanal som bindes opp av en redaksjonell linje eller hvor noen få bestemmer hva som forfattes( ref. facebook/blogg/nettsider ). Allikevel er et forum uten en skygge av tvil en inspirasjonskilde og informasjonskilde for de som forfatter slike sider, fordi diverse temaer som det skrives om på facebook/blogger/nettsider av og til, ofte eller svært ofte hentes fra forumer.
Forumer er viktige, rent demokratisk og i forhold til ytringsfrihet. Det må likefullt være noen kjøreregler, etter mitt syn, og derfor må det modereres hvis det skulle dukke opp rasisme, sexisme, trusler osv. Lista må legges der, etter mitt syn.
Jeg mener også at forumer ofte glemmes( med vilje? ) i form av å løfte de fram og markedsføre de. Det er klart, hvis anbefalingen «Følg oss på facebook! Lik og Del!» promoteres nærmest ustanselig, men forumer aldri nevnes med et eneste ord som en glimrende kilde til innhenting av kunnskap, informasjon og debatt fra de som bestyrer nettsider hvor forumer er inkludert ja så blir det jo fort slik at man kan finne på å søke seg til facebook.
Markedsføring/promotering betyr svært mye i vår tid, ja det er nesten alfa og omega, men massiv markedsføring av et produkt eller tjeneste reflekterer ikke nødvendigvis kvaliteten på produktet/tjenesten. Et eksempel her kan være ølmerkene Guinness og Carlsberg. Begge merkene har vært veldig gode på markedsføring( fordi de har penger ), men alle med et snev av interesse for øl vet at man finner langt bedre stout- og pilsnertyper enn disse to. Slik er det på nett også. facebook, og de som brenner for den plattformen, har vært gode på å markedsføre dette, men…
Ser man på de engelske supporterne, så er det ikke diverse facebook-sider som i størst grad benyttes av hardcore-fansen, ei heller fra andre mer «vanlige» supportere. Det er forum og aldersspennet er også stort( fra 15-75 år vil jeg anslå ut i fra det som skrives og hvilke epoker det mimres fra ). Dette i kontrast til facebook hvor profilebildene i stor grad kan fortelle oss at det er grovt sett kategorien «Menn, 50+ år» som benytter seg av den tjenesten/bloggen. Greit nok det, men det blir feil å kalle facebook «ungdommelig» slik det før ble fremsatt påstander om at det var og at akkurat den faktoren visstnok var viktig…
Det mest populære( og det har det vært i mange år ) blant Stokefansen i England er forumet Oatcake Fanzine som springer ut fra den tidligere papirfanzinen med samme navn. Kvaliteten er varierende, slik må det bli når så mange forskjellige folk deltar, men temaene er likefullt mange og varierende og engasjementet er til å ta og føle på. Etter mitt syn er slike forum langt, langt mer interessante enn et facebook-innlegg som en eller annen har skrevet og hvor man bes om å ta stilling til skriveriene gjennom å gi tommel eller svare på spørsmål om man er enig.
Her er linken til Oatcake som etter mitt syn bør være en plass Stokesupportere oppsøker med jevne mellomrom:
https://oatcakefanzine.proboards.com/Kanskje kan oppbyggingen av det forumet også være til inspirasjon?