Dwight Gayle

Løse rykter og diskusjoner om spillere vi vil ha eller ikke vil ha

Re: Dwight Gayle

Innlegg Morten T. » 24 Jun 2019, 16:16

Svein Nilsen skrev:
Morten T. skrev:20 millioner pund er drøyt.
Klubbens nære historie i forhold til å handle inn spillere for meningsløse og moralsk forkastelige summer bør få alarmklokkene til å ringe.

Høyt. Veldig høyt.

Heller en hardtarbeidende Lee Gregory for min del.


Joda, gjerne en hardtarbeidende Lee Gregory. Vi har noen og har hatt mange, hardtarbeidende spillere - også spisser. Men, det hjelper jo ikke all verden hvis du ikke scorer mål. For meg kan gjerne spissen sitte på midtstreken når motstanderne er i angrep så lenge han scorer nok mål! Det er MÅL vi trenger, ikke arbeidshester. Gjerne en som er begge deler (kanskje ikke Gregory?), men det Stoke først og fremst trenger og må ha for å rykke opp igjen, er en målscorer! Se Norwich hvor Pukki scoret hele 29 ligamål og var den viktigste årsaken til opprykk. Sheffield United hadde Billy Sharp som scoret 23. Afobe scoret 8 ganger i ligaen for oss og ble toppscorer. Vi rykker ikke opp uten en målsnik! Koster det £20 mil å få tak i han som scorer 25 mål så bør det definitivt vurderes, det kan være en god investering. Så har vi derimot fryktelig dårlig erfaring med spillere som koster oss dyrt - de har nesten uten unntak floppet!
Prisen er for høy, den er faktisk helt absurd.
5-8 mill pund hadde vært mer enn nok for han. Han prises sannsynligvis kunstig høyt fordi han er britisk.

Å gi 200 millioner norske kroner for en spiller som ble lånt ut til en klubb ett steg ned( fra Newcastle til WBA ) forrige sesong er helt meningsløst.
Jeg ser at flere i England reagerer på denne prisen. Flere tror rett og slett ikke at det er sant.

Jeg skjønner at jaget etter å bli bedre får både klubber og supportere til å gå fullstendig bananas i forhold til villigheten med å «splash the cash», men jeg mener altså at det finnes en annen vei. Det handler ikke så mye om prisen markedet setter på hver enkelt spiller, mer dette med å hente inn spillere som kan være med å bidra for å skape et slagkraftig LAG. Og nettopp her kan vi bruke f.eks. Norwich, Sheffield United, Leeds og Aston Villa som eksempler. Hvilke svindyre spillere hadde disse klubbene på laget forrige sesong?
F. eks. kom Pukki gratis fra Brøndby og Sharp ble hentet tilbake til SheffU etter å ha blitt droppa av Leeds.
Men hadde f.eks. disse to nødvendigvis scoret like mye for forrige sesongs Stoke?
For å svare selv: Neppe.
Hovedproblemet offensivt forrige sesong var å skape kvalifiserte målsjanser. Som nevnt mange ganger før: Det spiller null og niks rolle hvordan disse sjansene oppstår, men her er det uansett viktig at flere bidrar. Spillere som Pukki og Sharp er sjanseløse hvis ikke resten av laget gjør jobben enklere for dem.

Pointet er at markedspris ikke er alt. At det finnes et moralsk aspekt her ved å gi så mye spenn for EN spiller er i og for seg en annen debatt, men likevel...
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Dwight Gayle

Innlegg onside » 25 Jun 2019, 09:34

Skjønner veldig godt hva du mener Morten, men hva syns du om at vi ga £9m for Vokes, for knappe 6 måneder siden. God investering?
onside
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2314
Registrert: 02 Des 2014, 23:23

Re: Dwight Gayle

Innlegg Morten T. » 25 Jun 2019, 11:09

onside skrev:Skjønner veldig godt hva du mener Morten, men hva syns du om at vi ga £9m for Vokes, for knappe 6 måneder siden. God investering?

Nei, av flere årsaker.
Alder
Prisnivå
Tidligere prestasjoner

Og til slutt: Passer han inn i Stoke? Jeg forstår utmerket godt ideen med store og fysisk sterke spisser, det fungerer meget godt hvis et lag velger å spille på en slik måte at slike egenskaper kommer til sin rett, men vil Stoke spille slik?
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Dwight Gayle

Innlegg Svein Nilsen » 25 Jun 2019, 13:06

£20 mil er selvfølgelig alt for mye for Gayle. MEN, scorer han 25 mål så er det sannsynligvis verdt innvesteringen, selv om jeg nok tror prisen på han vil ligge på rundt 12-15. Berahino kostet vel 12 mil - DET er absurd! Og tar vi med at Imbula kostet 18 og Wimmer vel det samme så vil det jo nesten gi mening med nærmere 20 mil for Gayle - HVIS han presterer.
At prisene i dag er helt absurde er vi jo helt enige om, og at Stoke har kastet ufattelig mange millioner ut av vinduet er det vel også bred enighet om. Mitt poeng er at vi trenger en målscorer, og ja, han er avhengig av service fra andre spiller, MEN noen spillere er naturlige målscorere og scorer på halv-sjanser og skaper sjanser på egenhånd som de omsetter. Etter min oppfatning er Gayle en av disse, og vi har ingen av disse i dagens tropp!
Svein Nilsen
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2469
Registrert: 06 Aug 2010, 22:47

Re: Dwight Gayle

Innlegg Morten T. » 25 Jun 2019, 13:30

Svein Nilsen skrev:£20 mil er selvfølgelig alt for mye for Gayle. MEN, scorer han 25 mål så er det sannsynligvis verdt innvesteringen, selv om jeg nok tror prisen på han vil ligge på rundt 12-15. Berahino kostet vel 12 mil - DET er absurd! Og tar vi med at Imbula kostet 18 og Wimmer vel det samme så vil det jo nesten gi mening med nærmere 20 mil for Gayle - HVIS han presterer.
At prisene i dag er helt absurde er vi jo helt enige om, og at Stoke har kastet ufattelig mange millioner ut av vinduet er det vel også bred enighet om. Mitt poeng er at vi trenger en målscorer, og ja, han er avhengig av service fra andre spiller, MEN noen spillere er naturlige målscorere og scorer på halv-sjanser og skaper sjanser på egenhånd som de omsetter. Etter min oppfatning er Gayle en av disse, og vi har ingen av disse i dagens tropp!

Mon det, her er noen mål av Gayle:
https://m.youtube.com/watch?v=4SaFWPqVSOo

Langt på vei de fleste målene kommer etter godt forarbeid, slik at Gayle nærmest kan pirke de inn( av og til er det tilfeldig at ballen kommer fram til han ) men det kommer også en del scoringer etter den utskjelte ballen inn i bakrom. Det synes jeg er Gayle sin største styrke: Han løper mye og han løper fort. Det er bra egenskaper for å utnytte ubalanse hos motstanderen.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Dwight Gayle

Innlegg onside » 25 Jun 2019, 14:40

Morten T. skrev:Langt på vei de fleste målene kommer etter godt forarbeid, slik at Gayle nærmest kan pirke de inn( av og til er det tilfeldig at ballen kommer fram til han ) men det kommer også en del scoringer etter den utskjelte ballen inn i bakrom. Det synes jeg er Gayle sin største styrke: Han løper mye og han løper fort. Det er bra egenskaper for å utnytte ubalanse hos motstanderen.

Det er vel dette som har vært mangelvare i Stoke over lang tid. Evnen til å true bakrom. Det er jo slik vi får "strech" på den bakre fireren til motstanderen og vi får muligheter til å skape målsjanser fra flere hold. Så med tanke på at vi ga £9m for Vokes er £20m for Gayle en bedre investering, selv om vi nå kan bli sittende med både Afobe, Vokes, Gregory, Campbell og da eventuelt Gayle. Panikk-kjøpet av Vokes fremstår mer og mer irriterende, fullt på høyde med herrene som du nevner over her, Svein... (Imbula, Wimmer og Berahino)
onside
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2314
Registrert: 02 Des 2014, 23:23

Re: Dwight Gayle

Innlegg Morten T. » 25 Jun 2019, 15:36

onside skrev:
Morten T. skrev:Langt på vei de fleste målene kommer etter godt forarbeid, slik at Gayle nærmest kan pirke de inn( av og til er det tilfeldig at ballen kommer fram til han ) men det kommer også en del scoringer etter den utskjelte ballen inn i bakrom. Det synes jeg er Gayle sin største styrke: Han løper mye og han løper fort. Det er bra egenskaper for å utnytte ubalanse hos motstanderen.

Det er vel dette som har vært mangelvare i Stoke over lang tid. Evnen til å true bakrom. Det er jo slik vi får "strech" på den bakre fireren til motstanderen og vi får muligheter til å skape målsjanser fra flere hold. Så med tanke på at vi ga £9m for Vokes er £20m for Gayle en bedre investering, selv om vi nå kan bli sittende med både Afobe, Vokes, Gregory, Campbell og da eventuelt Gayle. Panikk-kjøpet av Vokes fremstår mer og mer irriterende, fullt på høyde med herrene som du nevner over her, Svein... (Imbula, Wimmer og Berahino)
Jepp.
Disse løpene inn i bakrom har jeg etterlyst selv. Du vet sikkert som meg at de fleste av disse løpene aldri blir omsatt i mål, men mange av de blir omsatt i målsjanser, nettopp fordi man «stretcher» forsvaret, eller tar de når de er i ubalanse. For å spille slik er man nesten nødt for å ha spillere( og en trener ) som vil at ballen skal dyttes kjapt opp i lengderetning etter at ballen har blitt vunnet.
Stoke har i stedet forsøkt å tilegne seg en slags «kontinental» stil hvor ballbesittelse er mantraet og hvor det satses på at tålmodig balltrilling på tvers og bakover til slutt skal finne en åpning i manglende skideforskyvning eller markering hos motstanderen. Det er få lag som behersker den måten å spille på og samtidig skape sjanser.

Så ja, en bakromsspiss hadde vært bra, men da må også Stoke spille på en slik måte at en spiss med de egenskapene kommer til sin rett. For meg så betyr det mye raskere spillvendinger med det som risiko at vi vil få se mange færre pasninger på fot, men desto flere inn i rom hvor spillerne må gjøre noe av det viktigste i moderne fotball: Løpe. Mye og fort.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Dwight Gayle

Innlegg Morten T. » 18 Jul 2019, 22:23

For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Dwight Gayle

Innlegg Morten T. » 21 Jul 2019, 15:52

For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Dwight Gayle

Innlegg Morten T. » 30 Jul 2019, 11:34

Jones virker vel å være interessert i å hente han utifra det han sier her?:
https://nothingbutnewcastle.com/2019/07 ... des-jones/
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

ForrigeNeste

Gå til Ryktebørsen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 18 gjester

cron