onside skrev:Problemet er at han fikk så forbanna god og lang kontrakt med Stoke at han sitter hele kontrakten ut, uten "å måtte jobbe for penga". Han er vel en av grunnene til at vi er der Stoke er nå; kjemper for å sluse inn en fire-fem "Free Agent" spillere, på korttidskontrakter i bunnen av Championship....
Denne beskrivelsen er jeg helt enig i.
Dette er i og for seg ikke et problem som bare Stoke har, det gjør seg gjeldene i flere klubber.
Hodeløse investeringer etter et slags "press" fra omgivelsene( supportere, sponsorer osv. ) for å forsøke å ta det lille steget videre ender dessverre veldig ofte helt galt.
"Mye vil ha mer, faen vil ha fler" er et godt uttrykk å benytte her.
For meg er det mye mer viktig å ha en klubb å holde med som oppfører seg anstendig og med gode verdier både på og utenfor banen, enn å sette alt over styr bare for å forsøke å løfte en klubb fra f. eks. 8.- til 7. plass.
Supportere bærer faktisk et stort ansvar her. Hvis den ansiktsløse massen, som en supporterskare er, består av et overveldende flertall med notoriske sutre- og sytefolk som sammenligner enhver prestasjon opp mot nivået til verdens beste spillere og klubber, så vil selvfølgelig klubbledelser la seg påvirke av dette.
Coates sto lenge i mot hylekoret mot Pulis, men ga seg til slutt og sparket tidenes beste manager i klubben, men det beste eksempelet er likevel klubbledelsen til Manchester United som sto i mot presset fra et nærmest samstemt Old Trafford om å tuppe Alex Ferguson på hue og ræva ut. De hadde det jeg mener enhver velfungerende ledelse bør ha, de hadde is i magen, og hevet seg over kakofonien og primalskrikene fra folk med et langt svakere kunnskapsnivå enn dem selv. Det dette styret i ManU gjorde den gangen, mot de aller fleste supporterne sin vilje, var å la Alex Ferguson fortsette. De ga han tid, og den tiden brukte Alex F. på å skape det mest suksessfulle laget i England noensinne.
Summasummarum: Klubbledelser må lære seg å puste med magen, slappe av litt, og ikke bry seg om de evigvarende klagesangene fra folk som har usvikelig tro på at det å skrike høyest vil gi dem rett. Det kan nemlig få noen svært uheldige konsekvenser og virke kontraproduktivt....