Thibauld Verlinden...

Løse rykter og diskusjoner om spillere vi vil ha eller ikke vil ha

Re: Thibauld Verlinden...

Innlegg EspenE » 22 Jan 2021, 09:25

Ja, det har dessverre liggi i korta siden Clarke blei klar.

TV blei henta hjem fra et veldig vellykka lån hos Bolton(?) i fjor, kom inn på laget, virka frisk og offensiv, og jeg husker spesielt godt at jeg tenkte "vi har faen meg uflaks" når han blei langtidsskada rett etterpå i januar. At han så ikke skal få sjansen I DET HELE TATT når han er tilbake fra skade, mens Brown og McClean er elendige i kamp etter kamp, og at føkkings Ince er foran i køen, det er rett og slett uforståelig.

Joda, det er ikke populært å gå ut offentlig å si at man vil bytte klubb hvis man ikke får spille, men jeg tenker at saken har to sider. For det første har nok TV sagt noe sånn som "For at jeg skal kunne ha fotball som karriere må jeg spille, og hvis jeg ikke får førstelagsfotball her, må jeg vurdere å flytte på meg" - vi som har vært borti journalister veit at det blir til "Stiller knalltøffe krav til manageren - ønsker seg bort om han ikke garanteres plass i førsteellever'n!" innen det kommer på trykk.

For det andre har jeg stor forståelse for at en ung spiller som ønsker å leve av å spille fotball må ha førstelagsfotball, spesielt når han nå er 20(21?). Hvis han skal bli noe må han spille nå, ellers blir det max Keuken Kampioen/Jupiler/Proximus League i framtida.

Synes dette er ei ripe i lakken til MON. Å ikke greie å få plass til vårt eneste (nå som Campbell er ute) egne offensive talent/unge spiller i troppen engang er dårlig planlegging og elendig mannskapshåndtering. Jeg er veldig skuffa over ham. Å kun satse på lånespillere er elendig for klubben framover, og ingen måte å få reell framgang på. Man kan få en god sesong ut av det, men man kan ikke bygge lag med spillere på lån. For å si det rett ut - jeg stiller spørsmålstegn ved MONs holdninger. Jeg ønsker ihvertfall ikke at Stoke skal drive på sånn. Å bli et sted hvor spillerne til "the big 6" kan få utvikle seg helt gratis er helt forferdelig.
EspenE
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 553
Registrert: 23 Okt 2018, 20:46

Re: Thibauld Verlinden...

Innlegg Morten T. » 22 Jan 2021, 11:13

Ser noen rykter nå på at Verlinden allerde nå skal ha skrevet under for en klubb i treskolandet.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Thibauld Verlinden...

Innlegg onside » 22 Jan 2021, 11:30

Morten T. skrev:Ser noen rykter nå på at Verlinden allerde nå skal ha skrevet under for en klubb i treskolandet.

Fortuna Sittard ?

http://www.football-oranje.com/fortuna- ... ty-winger/
Jeg er også overrasket over at vi slipper 21-åringen uten at han nesten ikke har fått sjansen men det er vel de som er tett på fra dag til dag som vet best?
Leste også litt på oatcake om "dårlig holdning på trening og i kamper", uten at jeg vet noe om dette....
onside
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2314
Registrert: 02 Des 2014, 23:23

Re: Thibauld Verlinden...

Innlegg Torstein Norevik » 22 Jan 2021, 13:21

Verlinden er vel nok et eksempel på at det er en lang vei å gå fra å være "wonderkid" til å etablere seg i det ypperste skiktet. Jeg husker at det var stor glede da Verlinden signerte for oss som 16 åring tilbake i 2015, ettersom "halve Europa" visstnok var ute etter å signere han den gang. Ikke ulikt som for Julien N'Goy, som også signerte for oss som 16-åring, et par år tidligere. Begge var blant Europas mest ettertraktede unge spillere på den tid da de signerte for Stoke.

Og vi husker vel alle Ollie Shenton, som var spådd en stor karriere, og som for knapt seks år siden debuterte i PL bare 17 år gammel. I dag er han 23 og spiller for Chorley på nivå seks....

Trist selvsagt at slike stortalenter ikke greier å følge opp, men eksemplene er mange hvis en også ser utenfor øyriket. Freddy Adu, Ravel Morrison, vår egen Bojan, Giovanni dos Santos, Alexandre Pato og Royston Drenthe, for å nevne noen.

Hva som er årsaken(e) til at disse aldri fikk den karrieren som var forventet kan selvsagt variere. Men de er likevel gode eksempler på at det ikke trenger å være grunn til "å ta bølgen" selv om man greier å sikre seg såkalte "wonderkids". Det er en lang, lang vei å gå i prosessen med å foredle et vanvittig talent til en fullblods kvalitetsspiller. Det kommer en tid der det man ikke lenger kan leve på å være "ung og lovende", men der man faktisk må prestere på et høyt nivå.

Den overgangen greidde dessverre hverken N'Goy eller Shenton, og det kan se ut til at det samme nå gjelder Verlinden. I alle fall ser det ut til at MON tenker i de baner... :? Og han er nok kanskje den som er nærmest til å vurdere dette, som ser spillerne hver dag på trening og i kamp...?
Torstein Norevik
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2992
Registrert: 31 Jan 2011, 23:01
Bosted: Voss

Re: Thibauld Verlinden...

Innlegg EspenE » 22 Jan 2021, 13:33

Torstein Norevik skrev:Og han er nok kanskje den som er nærmest til å vurdere dette, som ser spillerne hver dag på trening og i kamp...?

Ja, vanligvis er det jo det, ihvertall på trening. I kamp ser jo vi dem også. Bare synd at de som er "best på trening" er så dårlige i kamp...
EspenE
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 553
Registrert: 23 Okt 2018, 20:46

Re: Thibauld Verlinden...

Innlegg Morten T. » 22 Jan 2021, 13:40

Torstein Norevik skrev:Verlinden er vel nok et eksempel på at det er en lang vei å gå fra å være "wonderkid" til å etablere seg i det ypperste skiktet. Jeg husker at det var stor glede da Verlinden signerte for oss som 16 åring tilbake i 2015, ettersom "halve Europa" visstnok var ute etter å signere han den gang. Ikke ulikt som for Julien N'Goy, som også signerte for oss som 16-åring, et par år tidligere. Begge var blant Europas mest ettertraktede unge spillere på den tid da de signerte for Stoke.

Og vi husker vel alle Ollie Shenton, som var spådd en stor karriere, og som for knapt seks år siden debuterte i PL bare 17 år gammel. I dag er han 23 og spiller for Chorley på nivå seks....

Trist selvsagt at slike stortalenter ikke greier å følge opp, men eksemplene er mange hvis en også ser utenfor øyriket. Freddy Adu, Ravel Morrison, vår egen Bojan, Giovanni dos Santos, Alexandre Pato og Royston Drenthe, for å nevne noen.

Hva som er årsaken(e) til at disse aldri fikk den karrieren som var forventet kan selvsagt variere. Men de er likevel gode eksempler på at det ikke trenger å være grunn til "å ta bølgen" selv om man greier å sikre seg såkalte "wonderkids". Det er en lang, lang vei å gå i prosessen med å foredle et vanvittig talent til en fullblods kvalitetsspiller. Det kommer en tid der det man ikke lenger kan leve på å være "ung og lovende", men der man faktisk må prestere på et høyt nivå.

Den overgangen greidde dessverre hverken N'Goy eller Shenton, og det kan se ut til at det samme nå gjelder Verlinden. I alle fall ser det ut til at MON tenker i de baner... :? Og han er nok kanskje den som er nærmest til å vurdere dette, som ser spillerne hver dag på trening og i kamp...?
Enig.
Dette synes jeg er et veldig interessant( og kompleks ) tema.
Jeg tror det er mange årsaker til dette. Spillernes egen motivasjon, skader, trenere, "på rett sted til rett tid"( flaks/uflaks ), disiplin, rett veiledning, livsstil utenfor banen m.m.
Jeg har sjøl vokst opp med noen slike her i Oslo. Folk som var store talenter, dro tunneler for moro skyld, scoret mål, herja med, ja nærmest latterliggjorde, motstanderen og aspirerte til både kretslag og landslag. Mange av de mislyktes, sett i lys av karrierene de ble spådd. Det som slår meg som en slags gjennomgangsmelodi for disse folka( som jeg kjenner ) er at når de prater om seg selv så er det så godt som aldri deres egen feil at de ikke nådde opp. Det er nesten alltid en utenforliggende årsak, som f.eks. at treneren ikke brukte de rett, dårlige medspillere osv.
På den annen side har man spillere som kanskje ikke har et utpreget talent, men som jobber som fy og får ålreite karrierer. Whelan og Walters kan være gode eksempler på det. Her hjemme kan man f.eks. trekke fram Gunnar Halle og Øyvind Leonhardsen.
Dette er veldig sammensatt, mener jeg. Det er en kjede av forskjellige hendelser som avgjør om man lykkes eller ei. Personlig heller jeg mest mot at den vanligste årsaken i de fleste tilfeller finnes igjen i en selv.

En tilsvarende ting er: Hvor langt kunne, hypotetisk sett, spillere med talent ha nådd hvis de hadde jobbet litt hardere. Daniel Braaten er et eksempel på dette. Et rått talent som blandet det å ligge å slenge i gresset eller stå med hofteste i fem minutter med eksplosivitet, mål og noen vanvittige raids. En slags fotball-freelancer. Hadde han blitt bedre av en mer disiplinert fremtoning eller hadde han blitt dårligere med for mye struktur

Apropos spillere med et stort talent som har falt helt ut: Hvor har det blitt av sjarmtrollet Ballotelli?
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Thibauld Verlinden...

Innlegg onside » 22 Jan 2021, 13:57

Morten T. skrev:En tilsvarende ting er: Hvor langt kunne, hypotetisk sett, spillere med talent ha nådd hvis de hadde jobbet litt hardere. Daniel Braaten er et eksempel på dette. Et rått talent som blandet det å ligge å slenge i gresset eller stå med hofteste i fem minutter med eksplosivitet, mål og noen vanvittige raids. En slags fotball-freelancer. Hadde han blitt bedre av en mer disiplinert fremtoning eller hadde han blitt dårligere med for mye struktur

Apropos spillere med et stort talent som har falt helt ut: Hvor har det blitt av sjarmtrollet Ballotelli?


Da er han definitivt ute av Stoke...
https://www.stokesentinel.co.uk/sport/f ... er-4916306

Daniel Braaten er en spiller jeg har/hadde sans for. Fantastisk når han holder på, blir mer lek enn "arbeid" men han nådde jo ganske langt da. Hadde jo noen gode år i Toulouse blant annet....
Fotballens veier er uransakelige. Det er et trangt nåløye. For å bruke ett par floskler......
onside
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2314
Registrert: 02 Des 2014, 23:23

Re: Thibauld Verlinden...

Innlegg EspenE » 22 Jan 2021, 14:01

Haha, jeg har selv provosert på meg hele stallen til Kvik Halden med uttalelsen "Alle kan bli 2.div-spillere bare de jobber hardt". Det falt ikke i god jord :-)

Det er mye som skal klaffe for at man skal bli god, men et minimum er nok hardt arbeid. Samtidig - noen har et enormt talent uten å gjøre så mye for det. Det beste eksempelet er vel Soton-legenden Matt LeTissier.

Du nevner de fleste forklaringene Morten, men mangler en: personlig kjemi mellom spiller og leder/manager/trener. Noen ganger er personkjemien så dårlig at det ikke hjelper hva man gjør. Var selv en gang på et jobbintervju hvor jeg var godt kvalifisert, men skjønte etter 30 sek at dette var ikke noe vits, han hater meg, og jeg liker ikke han heller, her får jeg aldri jobb uansett. :-D
EspenE
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 553
Registrert: 23 Okt 2018, 20:46

Re: Thibauld Verlinden...

Innlegg Svein Nilsen » 22 Jan 2021, 14:57

EspenE skrev:Haha, jeg har selv provosert på meg hele stallen til Kvik Halden med uttalelsen "Alle kan bli 2.div-spillere bare de jobber hardt". Det falt ikke i god jord :-)

Det er mye som skal klaffe for at man skal bli god, men et minimum er nok hardt arbeid. Samtidig - noen har et enormt talent uten å gjøre så mye for det. Det beste eksempelet er vel Soton-legenden Matt LeTissier.

Du nevner de fleste forklaringene Morten, men mangler en: personlig kjemi mellom spiller og leder/manager/trener. Noen ganger er personkjemien så dårlig at det ikke hjelper hva man gjør. Var selv en gang på et jobbintervju hvor jeg var godt kvalifisert, men skjønte etter 30 sek at dette var ikke noe vits, han hater meg, og jeg liker ikke han heller, her får jeg aldri jobb uansett. :-D


Det er haugevis av spillere som presterer på høyt nivå over tid i en klubb, blir solgt, og faller helt igjennom. Et eksempel kan være Rosenborg for 10-20 år siden. Som lag presterte de i europatoppen og enkeltspillere briljerte. Mange ble solgt, de fleste uten stor suksess. I våre siste år i PL handlet jo Mark Hughes som en full sjømann. Dette sliter vi med ennå. Wimmer og Bauer HAR vært gode fotballspillere, landslagsspillere, nå får de allernådigst trene med vårt U23 lag. Vi betalte 200 millioner kroner for Wimmer, nå vil ingen ha han gratis! Leste her om dagen hvor mye penger Arsenal har brukt på spillere som ikke fortjener lønna si, skremmende.
Kjemi med trener/manager er en ting, viktig er også spillestil, formasjon, treningsruppe og medspillere. Mange kommer fra en "konge"-tilværelse i en mindre klubb til en stor klubb hvor du er stallfyll. Det krever litt å omstille seg fra å være den største stjerna til å være fjerdevalget som spiss. Spillere og agenter blir fort for grådige, går etter penga! De største klubbene henter inn alt som ligner på talent i ung alder av redsel for at andre klubber skal få tak i den nye Messi. Stallene blir for store, for få får muligheter og alt for mange "mister det". Bankkontoen renner over og de er mer interessert i å bruke pengene enn å trene, på sikt betyr nok dette at flere og flere yngre spillere faller fra. Tjener du en halv million i uka som 18-åring, vil det for mange være vanskelig å holde fokus. Jeg tror vi fremover vil se at flere og flere 24-åringer gir seg med fotball selv på toppnivå.
Svein Nilsen
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2469
Registrert: 06 Aug 2010, 22:47

Forrige

Gå til Ryktebørsen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 28 gjester

cron