Bojan Krkić

Løse rykter og diskusjoner om spillere vi vil ha eller ikke vil ha

Re: Bojan Krkić

Innlegg Morten T. » 06 Aug 2019, 21:49

onside skrev:
Morten T. skrev: Til MLS så strengt tatt kan da dette sees på som et knepp opp for den vesle katalalaneren...

Til eventuelt å få spille i MLS, fra å ikke sitte på benken i Championship engang, vil jeg vel kalle dette et kvantesprang :shock:

Enig. Det har vært en klar nivåheving på MLS noen år.
Fortsatt bærer det litt preg av aldrende stjerner som reiser dit for å avslutte karrieren, men forskjell fra før er at flere av disse stjernene fortsatt holder mål. Zlatan, tidenes beste fotballspiller fra Skandinavia, er jo et bevis på det. Rooney var heller ikke helt ferdig når han reiste dit.
Montreal gjør det vel også ganske bra.
Det mest tullete med den ligaen( og andre idretter i USA/Canada ) er at det Ikke er muligheter for opp- eller nedrykk, det tar bort en del av sjarmen, men det er slik de vil ha det.

Jeg tror dette kan være en klubb og liga som vil passe Krkic godt, men mye er opp til han selv også. Jeg tror ikke på tesen om at han ikke har noen som helst delaktighet i at det ikke har gått så bra for han de siste plussminus 10 årene, det blir for lettvint for meg å skylde på alle eksterne og indirekte årsaker, og da spesielt over tid. Og dette er vel da noe som egentlig kan benyttes som forklaringsmodell av ALLE spillere som opplever motgang eller ikke kvalifiserer seg for spill på et lag?
Men han har udiskutabelt talentet og noen veldig gode ferdigheter. For han gjelder det bare å jobbe så hardt at han får ut sitt potensial. Det er egentlig mest opp til han selv, det synes hvertfall ikke jeg bør underslås.

Trur eg.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Bojan Krkić

Innlegg Torstein Norevik » 07 Aug 2019, 00:35

En artikkel i The Sentinel har noen interessante refleksjoner om hvordan Bojan, i løpet av kort tid, gikk fra å være blant lagets store stjerner til å bli en "fringe player", som knapt ble brukt. De beskriver også ironien i at han i februar 2016 fikk en ny langtidskontrakt med klubben, for så å bli benket i neste kamp og frem til april, for så kun å spille tre kamper resten av sesongen og senere bli sendt på lån. Den beskriver også hvordan Hughes endret noe som hadde fungert veldig bra, etter at de gikk på et tap mot WBA etter en veldig god periode. Noen hevder at Hughes da "bottled it", som engelskmennene sier, altså at han ble feig og trakk seg (endret spillemåte) akkurat idet han var i ferd med å gjøre det helt store med klubben.

Interessant å høre også hva vår gamle storspiller Alan Hudson den gangen sa om Bojan. Og Hudson er vel en som bør vite hva han snakker om. Han sa:

"He's fantastic and I think Stoke supporters should think how lucky they are to have him. They've been mainly used to workhorses in the Premier League in the past and they've never had so much class in one player.

“He was head and shoulders above any Arsenal player when Stoke beat them recently. Liverpool very nearly won the Premier League last season and they didn't have anyone as good as him, just a player in Luis Suarez who could take his chances.

“When you look at Juan Mata and how much he cost Chelsea and then United, he isn't as good as this fella. He could walk into the Man United team now and Louis van Gaal would play everything through him. He's that good and it'll be interesting to see if Stoke can hang on to him.”

En meget interessant artikkel i The Sentinel, som tar situasjonen helt på kornet, og som understreker det noen av oss lenge har hevdet, at behandlingen av Bojan og det at han ikke lenger skulle være god nok for Stoke fremstår som helt ubegripelig. Og bare for å presisere..det er det som hele tiden har vært mitt utgangspunkt når vi diskuterer Bojan, om han er/var god nok for Stoke nå og de siste sesongene, ikke om han nå er god nok for Roma, AC Milan, Barcelona eller Ajax. Det hverken påstår eller tror jeg at han er, men det er heller ikke det saken dreier seg om, men om han er god nok for Stoke, og der er svaret mitt et høyt og rungende JA !

Det er i så måte interessant å se klubbens statistikk i perioden Bojan har vært borte, der klubbens ulike managere har ment at de ikke har hatt bruk for Bojan. En scoring per kamp i snitt, og ny (negativ) klubbrekord i antall kamper på rad der de ikke har greidd å score mer enn to mål.

Men Bojan, en av lagets store stjerner, frem til den uforståelige benkingen like etter kontraktsforlengelsen, hadde de altså ikke bruk for...

Ser for øvrig at Leeds-fansen nå er begynt å sende meldinger på Twitter, der de ber Bielsa hente Bojan til klubben. Men god nok for Stoke er han visstnok ikke...

Her er artikkelen i The Sentinel for de som har interesse av å lese den...

https://www.stokesentinel.co.uk/sport/f ... es-3179062
Sist endret av Torstein Norevik den 07 Aug 2019, 11:18, endret 1 gang
Torstein Norevik
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2992
Registrert: 31 Jan 2011, 23:01
Bosted: Voss

Re: Bojan Krkić

Innlegg Morten T. » 07 Aug 2019, 11:14

Señor Krkic Perez jr. på plass i Montreal:
https://www.reddit.com/r/MLS/comments/c ... ecause_it/

Får håpe han gjør Impact i Impact, da. :P
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Bojan Krkić

Innlegg mfkpotter » 07 Aug 2019, 18:52

Takk for alle magiske øyeblikk Bojan, lykke til videre. Nå kan Nathan Jones fortsette å handle inn spisser som Vokes, Gregory, Powell og lignende. Spe så på med en annen håpløs spiss i Afobe, så har Stoke snart like stor fart i laget som bedriftslaget til Aftenposten. Det eneste som mangler nå, er at Campbell lånes ut, og laget står igjen med gamlehjemmet uten fart. Klubben mangler absolutt alt for øyeblikket og styrer mot League One.

Nathan Jones snakker i store ord om et lag som skal spille fantastisk fotball, og gjøre byen stolt. Det han gjør er det stikk motsatte, og han kan egentlig bare pakke bagen og dra.
mfkpotter
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 481
Registrert: 09 Aug 2010, 21:00

Re: Bojan Krkić

Innlegg Morten T. » 07 Aug 2019, 19:50

OFFISIELT.
Krkic klar for Montreal Impact.
https://www.impactmontreal.com/bojan

Han blir da lagkamerat med 36 år gamle, og velkjente, Bacary Sagna samt en finne som spilte for Sogndal for et par år siden.
De to var de eneste jeg kjente igjen etter å ha skumlest troppen til Montreal.

Good Luck, Krkic!
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Bojan Krkić

Innlegg Torstein Norevik » 08 Aug 2019, 06:46

Bojan føyer seg inn i rekken av det vi har sett de siste 2-3 sesongene, at noen av våre beste spillere forsvinner, og at spillerne vi har fått inn ikke har vært av samme kvalitet som de som har forsvunnet. Da svekkes laget over tid. Det er selvsagt en uheldig utvikling, og vi har sett konsekvensene av det.

Hovedargumentet mot Bojan har vært at 4-5 managere ikke kan ta feil. Vel...hvor stor suksess har disse 4-5 managerne hatt med klubbene der de ikke har funnet plass til Bojan ? Samtlige, unntatt Jones, har vel blitt sparket pga manglende resultater, altså fordi de ikke har gjort en god nok jobb. Er det et kvalitetsstempel for gode vurderinger ?

Og heller ikke Jones har så langt greidd å få resultater, med bare 3 seire på over 20 kamper.

Bojan ble «ofret» av Hughes straks Hughes møtte litt motgang, kort tid etter at Bojan ble tilbudt ny langtidskontrakt, og spilte knapt under Hughes etterpå. I Mainz fikk han kun 8 kamper fra start og for Alaves kun 5. Har han da fått noen reell sjanse til å spille seg inn på laget ?

I Stoke gikk det nesten to måneder før han fikk spille, og mange lurte på om han ville bli en flopp. Da han først fikk sjansen over litt lenger tid briljerte han, men ble senere aldri vist den samme tålmodigheten.

Managere som Lambert og Rowett prioriterte «arbeidshester» heller enn teknikere med overblikk, Jones ser ut til å gjøre det samme, og de satser derfor ikke på spillertyper som Bojan. Spesielt vellykket har vel ikke det vært.

Jeg mener Bojan har vært svært uheldig, fordi han har vært utsatt for «poor management» der hans kvaliteter ikke har blitt verdsatt av de respektive managerne. Og jeg har stilt spørsmål ved hvilke offensive Stoke-spillere som har prestert så bra de siste sesongene at det rettferdiggjør den totale utelukkingen av Bojan.

Jeg kan ikke se at noen har kommet med noe godt svar på det. Det skjønner jeg, for det er vanskelig å gi noe godt svar på det.

At Bojan aldri ble den spilleren han så ut til å bli, omtalt som «den nye Messi», er alle enige om. Men at en såpass god og kreativ spiller som Bojan ikke skal være god nok for en klubb på nederste halvdel av Championship, som de siste sesongene har utmerket seg negativt nettopp ved total mangel på kreativitet, sjanseskapende spill og scoringer, ja det er nesten ufattelig.

Og det er det diskusjonen handler om. Ikke om han er eller var god nok for klubber som Barcelona, Roma, AC Milan eller Ajax. Det er, etter mitt syn, en avsporing av diskusjonen rundt Bojan.

For meg er dette historien om managere som hadde en juvel rett foran nesen, men som ikke evnet å se dette. Og det synest jeg er ufattelig trist, ikke minst for Bojan selv.

Jeg ønsker han alt det beste i Montreal, og håper at han etter hvert verdsettes og får den anerkjennelsen han vitterlig fortjener. Det har ikke vært for mye av det de siste årene.
Torstein Norevik
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2992
Registrert: 31 Jan 2011, 23:01
Bosted: Voss

Re: Bojan Krkić

Innlegg gmel » 25 Aug 2021, 08:30

Bakenga skal i hotellkarantene i Japan i 14 dager sammen med Bojan står det i en bisetning i VG….
Brukerens avatar
gmel
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 1503
Registrert: 27 Jan 2011, 20:39
Bosted: Fister

Re: Bojan Krkić

Innlegg Morten T. » 25 Aug 2021, 08:52

gmel skrev:Bakenga skal i hotellkarantene i Japan i 14 dager sammen med Bojan står det i en bisetning i VG….
Krkic er å finne i Japan nå?
Jeg trodde han la opp etter at Montreal ikke benyttet seg av opsjonen på forlengelse av kontrakt. Hvor gammel er han nå? 30-35 år?

Synd hvordan det har gått med han. Kjempetalent i Barcelona som pur ung gutt, men mange nedturer og middelmådige prestasjoner etter det. Kanskje ble forventningene spent for høyt?

Kjenner ikke veldig godt til nivået på ligaen i Japan, men vil anta at den ligger rundt den norske? Altså relativt svak i europeisk målestokk.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Bojan Krkić

Innlegg EspenE » 25 Aug 2021, 14:47

Det var vel rykter og snakk om dårlig kultur i Barca på den tida, utfrysinger, mobbing, osv. noe som gikk sterkt ut over selvtilliten og psyken til Bojan. Han var jo bare 17 da han ble tatt opp i A-stallen.
Ang. nivå så scorer vel Glimt-dansken Kasper Junker fortsatt godt med gåller i Japan, og det uten wundersystemet til Knudsen.
EspenE
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 553
Registrert: 23 Okt 2018, 20:46

Re: Bojan Krkić

Innlegg Morten T. » 25 Aug 2021, 15:11

EspenE skrev:Det var vel rykter og snakk om dårlig kultur i Barca på den tida, utfrysinger, mobbing, osv. noe som gikk sterkt ut over selvtilliten og psyken til Bojan. Han var jo bare 17 da han ble tatt opp i A-stallen.
Ang. nivå så scorer vel Glimt-dansken Kasper Junker fortsatt godt med gåller i Japan, og det uten wundersystemet til Knudsen.

Var det ikke Guardiola som trente dem da Krkic kom opp på A-laget?
Jeg er helt enig med dette med press. Krkic leverte jo helt fantastisk i ungdomsavdelingen til Barcelona. Og deretter ta steget opp på A-laget i en av verdens aller største klubber kan umulig ha vært lett. Jeg har ikke hørt noe om dårlig miljø i Barcelona på den tiden, jeg har hele tiden hatt forståelse av at det var overgangen fra ungdomsfotball til å spille A-lagsfotball, og all viraken rundt som følger med, som knakk han litt?

Han har uansett hatt en ok karriere, er( eller har vært ) en god spiller etter Barcelona og virker som en særdeles hyggelig fyr, men forventningene for 10-15 år siden var nok noe helt annet enn at han skulle spille for Mainz, Stoke og Montreal.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

ForrigeNeste

Gå til Ryktebørsen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 15 gjester

cron