Bojan Krkić

Løse rykter og diskusjoner om spillere vi vil ha eller ikke vil ha

Re: Bojan Krkić

Innlegg Morten T. » 26 Jul 2014, 09:38

Bjarne skrev:Spennende signering, men han har jo ikke levert på mange år...

Akkurat dette er mitt ankepunkt også. Hvorfor benyttet f.eks. ikke Ajax seg av opsjonen de hadde på å låne Krkic enda en sesong etter at 13/14-sesongen var over? Etter det jeg har lest og fått opplyst så var årsaken at han ikke fungerte særlig bra. Ajax er selvfølgelig en god klubb, men det begynner å bli noen år siden de hevdet seg internasjonalt. De er først og fremst blant de beste på utvikling. Sett i lys av slike faktorer så spretter nok ikke jeg sjampisen riktig ennå.

Et annet aspekt er hvordan han er som spillertype. Kan stilen hans føre til mange misbrukte sjanser offensivt og en manglende rytme i angrepsspillet? Og enda værre, kan det føre til mange brudd i mot etter unødvendige tikitaka-balltap? Vi får sjå.....
Bojan har lenge hatt et "navn" innen fotballen og det fører nok til forventninger. Det blir spennende å se om han klarer å levere i Stoke og Premier League.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Bojan Krkić

Innlegg Morten T. » 26 Jul 2014, 10:45

Interessant sak i lokalavisa i Stoke som vel sneier innom en god del av det jeg sjøl hevder:
http://www.stokesentinel.co.uk/Stoke-Ci ... story.html

Ser at blant fansen i England er det heller ikke "alle" som har trua på denne signeringen. Det er flere forskjellige syn, akkurat som ved foregående spillerkjøp, salg, managerbytter etc. Og det er jo skøy. :)
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Bojan Krkić

Innlegg Richard Prestegård » 26 Jul 2014, 12:04

Morten T. skrev:
Bjarne skrev:Spennende signering, men han har jo ikke levert på mange år...

Akkurat dette er mitt ankepunkt også. Hvorfor benyttet f.eks. ikke Ajax seg av opsjonen de hadde på å låne Krkic enda en sesong etter at 13/14-sesongen var over? Etter det jeg har lest og fått opplyst så var årsaken at han ikke fungerte særlig bra. Ajax er selvfølgelig en god klubb, men det begynner å bli noen år siden de hevdet seg internasjonalt. De er først og fremst blant de beste på utvikling. Sett i lys av slike faktorer så spretter nok ikke jeg sjampisen riktig ennå.

Et annet aspekt er hvordan han er som spillertype. Kan stilen hans føre til mange misbrukte sjanser offensivt og en manglende rytme i angrepsspillet? Og enda værre, kan det føre til mange brudd i mot etter unødvendige tikitaka-balltap? Vi får sjå.....
Bojan har lenge hatt et "navn" innen fotballen og det fører nok til forventninger. Det blir spennende å se om han klarer å levere i Stoke og Premier League.


En ting jeg mener kan helle mot at Bojan kommer til å gjøre det bra, er at en av hans beste venner, Marc Muniesa, er Stoke-spiller. Odemwingie skrøt mye av den gode kjemien i spillertroppen og at det var en sterk grunn til at han fikk den renessansen han hadde i vår. Jeg vil heller ikke sprette sjampisen enda, men håper at Bojan slår til. Spennende tider er det uansett :mrgreen:
STOKE CITY - SEEING IS BELIEVING
Richard Prestegård
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 1610
Registrert: 05 Aug 2010, 00:05
Bosted: Oslo

Re: Bojan Krkić

Innlegg Torstein Norevik » 26 Jul 2014, 13:31

Vi har ingen garanti for at Bojan blir en suksess. Når jeg likevel er veldig positiv til signeringen er det fordi vi - ut fra hva som har kommet frem - har betalt slikk og ingenting for han, at han utvilsomt er en spiller med stort potensial, at han fortsatt bare er 23 og fortsatt kan få en stor karriere. I motsetning til spillere som Woodgate, Owen og Gudjohnson som alle var langt "over the top" da vi signerte de.

Det er jo riktig, som flere skriver, at han ikke slo til i Ajax og at det er et tankekors at de ikke ville signere han. Hvis det da ikke var slik at Bojan ikke ville forlenge, det er jeg ikke helt sikker på hva som var hva.

Men hvorfor fikk han ikke den utviklingen som han var spådd ? "Nye Messi", yngste spiller til å debutere for Barcelona o.l. Det kan jo ikke være så mye tvil om at konkurransen er hard i klubbene han har vært i, og at det ikke skal så mye til før man blir satt ut av laget, med så mange gode spillere å velge i. Presset er stort, og kanskje gikk det litt for lett litt for tidlig for Bojan ?

Deri ligger mitt håp....Jeg tror ikke at Bojan nødvendigvis har blitt en så mye dårligere spiller disse årene, når det gjelder teknikk, fart, spillerforståelse og andre basisferdigheter. Det er vel kanskje like sannsynlig at mye kan ligge på det mentale plan, på områder som tillit, selvtillit, trygghet, trivsel o.l. Odemwingie uttalte nylig at det er slike faktorer som ligger til grunn for hans blomstring i Stoke, etter å ha vandret i "skyggenes dal" de siste par årene. Og det finnes mange slike eksempler i fotballens verden.

Dersom Bojan blir gitt tid og trygghet, og finner tilbake selvtilliten, har jeg tro på at han kan blomstre opp igjen og finne tilbake til gamle takter. Og for den prisen vi har betalt er det så absolutt verdt å ta den sjansen.

For vi har heller ingen garanti for at spillere som koster mange millioner pund slår til. Fotballen er full av eksempler på spillere som kjøpes inn for store summer, men som "flopper". Vi trenger ikke gå lenger enn til vår egen klubb for å finne flere eksempler på det.

Det er ikke sikkert Bojan slår til, men det ville - etter mitt syn - være idioti å ikke ta sjansen når vi kan få han for den prisen som har vært nevnt. Vi kan ha skutt gullfuglen med den signeringen. Og om han ikke slår til, så har vi "tapt" 1m pund pluss lønna. Men vi har "tapt" adskillig høyere beløp tidligere på spillere som ikke har slått til. Sammenlignet med dette synes signeringen av Bojan som en signering hvor det kan være veldig mye å vinne og lite å tape. 8-)
Torstein Norevik
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2992
Registrert: 31 Jan 2011, 23:01
Bosted: Voss

Re: Bojan Krkić

Innlegg Morten T. » 26 Jul 2014, 14:49

Tja, kanskje det er tillitt han har slitt med i sine siste klubber? Han har jo ikke klart å tilrive seg en fast plass på noen av klubbene han har vært i.
Jeg er mest opptatt av om han passer inn( uavhengig av pris ) i Stoke og engelsk fotball. Jeg tillater meg å tvile...
Han er 23 år nå og kan ikke flyte for evig på en slags "wonderkid-status". Han må slå til relativt raskt og det håper jeg han gjør...
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Bojan Krkić

Innlegg TrondG » 27 Jul 2014, 14:31

Hovedgrunnen til at jeg er optimistisk på vegne av denne signeringen er at Mark Hughes har vist ved to tilfeller at han evner å få spillere på "rett kjør" med hensyn til Odemwingie og Arnautovic. Det tror jeg han klarer denne gangen også. Bojan kommer til en spillergruppe som tilsynelatende ser ut til å være preget av svært god moral, samhold og kameratskap. Han kommer til en klubb som han personlig mener passer stilen hans(!), og han vil få alle muligheter til å utvikle seg til å bli den klassespilleren han kan være.

Dette blir bra.
UTMP
Brukerens avatar
TrondG
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 1012
Registrert: 07 Aug 2010, 03:23
Bosted: Askøy

Re: Bojan Krkić

Innlegg Torstein Norevik » 27 Jul 2014, 15:32

Her er en bra artikkel fra The Sentinel, som jeg synes oppsummerer bra hvorfor det kan være lov å håpe at Bojan kan bli en "hit" selv om karrieren ikke har utviklet seg like bra som forventet så langt.

http://www.stokesentinel.co.uk/Stoke-Ci ... story.html

Jeg tror mye når det gjelder Bojan handler om det mentale - manglende tillit/selvtillit - og ikke det rent fotballtekniske.

Og som Trond helt korrekt skriver, så har også Hughes - i likhet med Pulis - vært flink til å få spillere som har vært i en blindgate tilbake til gammel storhet.

Jeg mener også at vi må være villige til å gi Bojan tid, og ikke forvente at han skal levere umiddelbart. I dag hylles Arnautovic som en av våre beste og mest kreative spillere og kjøpet av han som et scoop. Da kan det være greitt å ha i mente at han i første halvdel av sesongen kun viste små glimt av storhet, og at en del da begynte å snakke om han som et bomkjøp. Han var jo også litt inn og ut av laget i en periode.

Som kjent blomstret han i takt med våren, og har vel vært enda bedre enn vi turte å håpe på da han ble signert.

Også Bojan må få tid til å venne seg til den nye tilværelsen i PL. Tempoet, nye lagkamerater, og det generelt høye nivået i verdens tøffeste liga. Får han det kan vi ha fått inn en spiller som kan gi oss Stoke-supportere mye glede i årene som kommer. Men vi må være tålmodige og ikke hugge hodet av han om han ikke markerer seg så voldsomt på denne siden av nyttår. Mener nå jeg.... ;)
Torstein Norevik
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2992
Registrert: 31 Jan 2011, 23:01
Bosted: Voss

Re: Bojan Krkić

Innlegg Morten T. » 27 Jul 2014, 22:58

Og med "relativt raskt" menes sånn ca. fram til jul, men man bør også ha i mente at Bojan har erfaring fra meget bra klubber i Europa, og ikke kommer direkte fra f.eks. Brann eller Sandnes/Ulf. Dermed bør det forventes at han bør ta overgangen litt kjappere. Jeg er lunken, men avskriver han ikke i like stor grad som jeg ser at en del engelske Stoke-fans gjør. På den annen side slår jeg ikke stiften heller( noe som uansett ville ha ført til et besøk på legevakten ).
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Bojan Krkić

Innlegg Svein Nilsen » 28 Jul 2014, 09:49

Slik jeg opplever stemningen i S-o-T (dvs Oatcake) så er det stor overvekt av positivitet til Bojan, og det er bra! Også vi, som de fleste andre....., har mange dårlige kjøp bak oss, både i overgangssum og ikke minst lønn. Rekken begynner å bli lang. Noen har høy overgangssum (Kitson, Palacios, Jones etc), andre har høy lønn (Gudjohnsen, Carew, Owen etc), noen begge deler.......og ikke minst sign-on-fee.
Bojan har en formkurve som peker bratt nedover, det er det sikkert mange grunner til, MEN; jeg velger å være veldig optimistisk av flere grunner; han er fortsatt veldig ung, han har bevist at han har et høyt nivå inne, han kommer til en klubb som vil ta godt "vare" på han og en manager som vet hva som kreves. Og ikke minst; nå er han solgt fra Barca, båndene er brutt, han må og skal prestere for en klubb som satser på han og gitt han en 4-års kontrakt. Men, jeg gir han ikke veldig lang tid på å vise hva han duger til! Han skal prestere nesten med en gang, det håper og tror jeg han gjør........
Svein Nilsen
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2469
Registrert: 06 Aug 2010, 22:47

Re: Bojan Krkić

Innlegg Morten T. » 28 Jul 2014, 10:02

Her er også en meget interessant vurdering av Bojan fra en nederlandsk journalist som følger Ajax tett, og dermed også kan fortelle litt om hvordan han er som spiller:
But what does Bojan bring to a team?

Driessen explained: "He is quick with his feet and he is good in small spaces.

"If he gets space then he is quick and has a good shot around the box.

"In a group he is very nice and is good for the team."

But it is the lesser aspects of his game that made Driessen surprised when he heard the news that Bojan had moved not only to the Premier League, but to Stoke City.

He added: "He is a small player, very small, especially to play in the centre-forward position, which is why I was surprised with the transfer.

"I did not see him going to England.

"And Stoke is not the best club in the world, so he will have to work very hard because he won't have the best players around him. This will be different for him as he is not a player that can do it all by himself.

"You have to defend as well as attack now as an attacking player, and that is where he had problems at Ajax. And in England he will have to work even harder."-

Jeg synes denne vurderingen er interessant fordi den er utført av en fyr som har sett Bojan over tid i det som er den kanskje 6.-8. beste ligaen i Europa. Spesielt interessant er dette med at han har spilt for klubber i Europa som har dominert seriekampene og at han har hatt spillere rundt seg som har vært så gode at de har gjort det enklere for han.

Det blir spennende å se hva som skjer i Stoke og England med Bojan og det er jo bare å håpe at det vil gå bra. :)
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

ForrigeNeste

Gå til Ryktebørsen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 21 gjester

cron