John Carew...

Løse rykter og diskusjoner om spillere vi vil ha eller ikke vil ha

Re: John Carew...

Innlegg Morten T. » 22 Jan 2011, 14:25

Svein Nilsen skrev:Og, selv om Morten T. ikke er enig, det er helt normalt å være ekstra begeistret når en landsmann spiller for ditt lag. Jeg prøver å fortrenge det men når Solskjær, Johnsen og Berg var viktige spillere i Scum United, hadde jeg et litt mer vennligsinnet forhold til den klubben. Sorry, jeg måtte bare få det ut..... :oops:

Nå er ikke jeg så veldig opptatt av hva som evt. oppfattes som "normalt" eller ikke....

Poenget mitt var at jeg synes man bør se forbi nasjonalitet når man ønsker en spiller til den klubben man er supporter av. Klubbens ve og vel kommer først og derfor synes jeg det sportslige nivået på en spiller bør vektlegges aller, aller mest når man vurderer om dette er en bra eller dårlig deal for klubben. Jeg tilhører dessverre ikke typen som hadde veiva med et norsk flagg hvis Tom Høgli, Henning Hauger eller Thorstein Helstad hadde skrivi under for klubben i morra. Fordi jeg vet at alternativene hadde vært så mye, mye bedre( på tross av at alternativene hadde hatt et annet statsborgerskap ). Mulig jeg ikke er patriotisk nok og at litt familie fra utlandet kan ha gjort meg til en dårlig viking, men uansett hvordan jeg snur og vender på det så er det aller viktigste for Stoke å få inn best mulig spillere til enhver tid. Om et slikt synspunkt anses som unormalt, så leves det definitivt fint med det... :ugeek:

Jeg tipper at Carew kommer til å starte bra i Stoke. Det jeg er mest spent på er hvordan han kommer til å gjøre det over tid.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: John Carew...

Innlegg Knut Ole » 22 Jan 2011, 14:32

Relativt lite relevant denne, ....
http://www.abcnyheter.no/node/124500
Knut Ole
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 3841
Registrert: 08 Aug 2010, 11:17

Re: John Carew...

Innlegg Morten T. » 22 Jan 2011, 14:35

Knut Ole skrev:Relativt lite relevant denne, ....
http://www.abcnyheter.no/node/124500

2 ukers "jobb" og det er nedbetalt... ;)
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: John Carew...

Innlegg Morten T. » 23 Jan 2011, 23:13

Carew hinter om å bli værende i Stoke etter låneperioden.:
http://www.skysports.com/story/0,19528, ... 56,00.html
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: John Carew...

Innlegg Morten T. » 26 Jan 2011, 17:42

Jeg var visst ikke helt "unormal" allikevel... ;)

Norges desidert største ekspert på fotballkultur, sosialantropologen Hans Hognestad( som jeg kjenner litt privat ) har nemlig skrevet dette:
- Fotballen blir mer og mer transnasjonal, sier Hans Hognestad.
- Vi er vant til at nordmenn holder med Norge i idrett, det være seg olympiske leker eller et verdensmesterskap. Med fotballen er det ikke slik. Mange nordmenn holder med et lokalt, norsk lag, men har samtidig et vel så emosjonelt forhold til en klubb i England. Som regel er det en av de store klubbene, men mange nordmenn er også trofaste tilhengere av Macclesfield, Barnet og andre uglamorøse lag langt ned i divisjonene.

De siste 20 årene har det tiltatt. En grunn er det voksende tv-tilbudet av fotballkamper fra utlandet, særlig England. Gjennom mediene har norske fotballsupportere blitt stadig mer anglofilt orienterte. Finnes det noen skolegård i Norge uten minst 11 unger i Manchester United-drakt? Forrige fredag, klokken 12.25, ble 40-åringen Bjørn Martens Meyer fra Frogner medlem nummer 17.000 i Liverpools supporterklubb her i landet. Ingen norsk klubb har så mange betalende medlemmer. Hvor mange norske gutter og jenter har plakat med det norske landslaget på rommet sitt, egentlig?
- Nasjonen mister sin kraft som privilegert identitetsmarkør i fotball. Mange fotballfans stiller seg likegyldige til landslaget og lever i et lidenskapelig eksil i det engelske fotballuniverset, sier Hans Hognestad.


Jeg visste jo det fra før at f.eks. i England så vil en god del fans f.eks. holde med Danmark og Thomas Sørensen hvis de møter et England uten en eneste Stoke-spiller. Det var også mitt poeng: Nasjonalitet er underordna i klubbsammenheng.

Et slikt standpunkt gjør meg faktisk til en "normal" fyr. I hvertfall hvis emnet snevres inn til å dreie seg om "fotballkultur"... :lol:
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

John Carew

Innlegg HudsonShilton » 04 Mar 2011, 13:05

Jeg har stor tro på Carew i angrepet til Stoke, han vil passe utmerket i Stokes "powerplay" stil! Få spillere er sterkere enn John!
HudsonShilton
Newbie
 
Innlegg: 1
Registrert: 04 Mar 2011, 12:55

Re: John Carew...

Innlegg TomS » 12 Mar 2011, 02:32

Hognestads argumentasjon stemmer vel dårlig med at landskampen mot DK ble utsolgt i løpet av timer. Selv om Stoke betyr noe for hjertet, er det ikke dermed sagt at jeg kaster fedrelandet, kongen og flagget over bord. Med andre ord: Ja, det kan være mennesker som ikke har noen nasjonalfølelse (i fotball eller generelt), men er det egentlig et nytt fenomen?
Brukerens avatar
TomS
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 14
Registrert: 18 Okt 2010, 21:54

Re: John Carew...

Innlegg Morten T. » 12 Mar 2011, 13:53

TomS skrev:Hognestads argumentasjon stemmer vel dårlig med at landskampen mot DK ble utsolgt i løpet av timer.

Hvorfor det?
Hognestad bedriver forskning basert på empiriske holdepunkter og har selvfølgelig greie på hva han uttaler seg om, men det å være seriøs forsker betyr selvfølgelig også at man er konstant usikker på sine egne standpunkter underveis før man kommer fram til en definisjon.
Har det slått deg at folk som går på landskamper er litt annerledes enn de som f.eks. er med i Klanen eller er ihuga Brann-supportere? Her er en grei definisjon( som mange benytter seg av ):

"En fotball-flanør en type tilskuer som oppsøker fotball der kriterier som suksess og estetikk er viktigere enn lojalitet og moral.

Flanøren kan ha kunnskaper om fotball, men flørter gjerne, og helst, med lag som enten spiller bra fotball eller som vinner titler og har suksess.

Flanørene finnes overalt i fotballens verden, men er kanskje ekstra synlige i forbindelse med store mesterskap. "



Og litt til:
- Alt fokus på fotball generelt gjør at supporterne nå bruker energien på det som skjer lokalt i større grad enn tidligere. I havet av muligheter blir det viktigere for bergenseren å rendyrke Brann framfor å reise til Oslo på landskamp.

- Klubbfotballen har overtatt kommersielt. Voldsomme pengesummer - også gjennom den norske tv-avtalen - er blitt sprøytet inn i klubbfotballen, og har bidratt til å øke oppslutningen.

- Spesielt det siste tiåret har denne spiralen akselerert voldsomt. Den reelle interessen for landslaget er derfor blitt mindre.


Og en siste:
http://ipad.aftenposten.no/meninger/kro ... 717948.ece

Selv om Stoke betyr noe for hjertet, er det ikke dermed sagt at jeg kaster fedrelandet, kongen og flagget over bord.
Må forholdet til egen nasjon vises gjennom deltagelse på et idrettsarrangement? At noen kaster vrak på Det Norske Landslaget I Fotball til fordel for en klubb i et annet land betyr neppe at man fortjener et stempel som landsforræder av den grunn. Eller hva?

Med andre ord: Ja, det kan være mennesker som ikke har noen nasjonalfølelse (i fotball eller generelt), men er det egentlig et nytt fenomen?
Ja. I den grad du betrakter "nytt" for å være i et tidsrom på 20-30 år( her snakker jeg om fotball ).

Men "nasjonalfølelse" utover sport er det selvfølgelig mange som ikke har, eller har hatt. Og det spørs jo selvfølgelig hvem som definerer ordet "nasjonalfølelse" også. Personlig er jeg republikaner og er dermed for avskaffelse av Kongehuset. Gjør det meg til en person med svak "nasjonalfølelse"?( Kongefamilien er jo uansett "tredjegenerasjonsinnvandrere av søkenbarnekteskap" hvis man skal følge terminologien til disse folka som ofte tar ordet "nasjonal stolthet" i sin munn ). Det er mange måter å like/mislike nasjonen man er født i/oppholder seg i, men flagg og konge er uansett bare symbolikk for meg og forteller svært lite om hva som er bra med landet. Personlig synes jeg det er bra for nasjonen Norge at gutter som John Carew, Tettey og Moa spiller på landslaget( hvis de er gode nok ). Jeg VET derimot at NFF i ny og ne mottar brev fra folk med egendefinert "nasjonalfølelse" hvor det står at disse ikke burde spilt med flagget på brystet pga. deres utseende...
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: John Carew...

Innlegg TomS » 13 Mar 2011, 00:12

Hognestad skriver: "Vi er vant til at nordmenn holder med Norge i idrett, det være seg olympiske leker eller et verdensmesterskap. Med fotballen er det ikke slik."

Mulig jeg uttrykker meg uklart, men jeg er stadig av den oppfatning at de fleste nordmenn vil holde med Norge i fotball-VM, på tross av eventuelle anglofile tilbøyligehter i det daglige.
Brukerens avatar
TomS
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 14
Registrert: 18 Okt 2010, 21:54

Re: John Carew...

Innlegg Morten T. » 13 Mar 2011, 01:35

TomS skrev:Hognestad skriver: "Vi er vant til at nordmenn holder med Norge i idrett, det være seg olympiske leker eller et verdensmesterskap. Med fotballen er det ikke slik."

Greit nok, men her har du jo klippet bort det vesentligste:
Mange nordmenn holder med et lokalt, norsk lag, men har samtidig et vel så emosjonelt forhold til en klubb i England. Som regel er det en av de store klubbene, men mange nordmenn er også trofaste tilhengere av Macclesfield, Barnet og andre uglamorøse lag langt ned i divisjonene.

De siste 20 årene har det tiltatt. En grunn er det voksende tv-tilbudet av fotballkamper fra utlandet, særlig England. Gjennom mediene har norske fotballsupportere blitt stadig mer anglofilt orienterte. Finnes det noen skolegård i Norge uten minst 11 unger i Manchester United-drakt? Forrige fredag, klokken 12.25, ble 40-åringen Bjørn Martens Meyer fra Frogner medlem nummer 17.000 i Liverpools supporterklubb her i landet. Ingen norsk klubb har så mange betalende medlemmer. Hvor mange norske gutter og jenter har plakat med det norske landslaget på rommet sitt, egentlig?
- Nasjonen mister sin kraft som privilegert identitetsmarkør i fotball. Mange fotballfans stiller seg likegyldige til landslaget og lever i et lidenskapelig eksil i det engelske fotballuniverset,


Mulig jeg uttrykker meg uklart, men jeg er stadig av den oppfatning at de fleste nordmenn vil holde med Norge i fotball-VM, på tross av eventuelle anglofile tilbøyligehter i det daglige.
Enig, men som Hognestad så presist formulerer så kan folk som ser fotball kategoriseres i grupper. De som beskjeftiger seg med landslag er i det store og hele flanører og/eller tilhengere, mens de som følger en klubb( nasjonalt og/eller internasjonalt ) i større grad kan kategoriseres som supportere.
Sånn sett er matchen mot Danmark interessant. Hvor mange av de som har billett til den kampen ville ha sett en privatkamp mot Malta på Ullevaal?
Selvfølgelig er det helt greit å se Norge( og holde med dem også ), men tendensen er at fotballen har blitt mer og mer global og grenseoverskridene de siste 20-30 åra. Mye skyldes nok at TV bringer oss bilder fra ligaer som i England, Tyskland, Spania osv.
Andre faktorer er at klubb og lokalmiljø settes foran nasjonal tilhørighet og dermed prioriteres av mange fotballsupportere. Ett eks.: Jeg har vært i Siena i Italia en del ganger. I flg. mange av de som bor der kommer de først og fremst fra en bydel i Siena, deretter fra selve Siena, deretter fra Toscana og til sist fra Italia. Jeg tror man finner mye av det samme i fotball også.
Det paradoksale er jo at nesten ingen som spiller i en klubb i dag faktisk kommer fra stedet hvor klubben hører til. Og det er vel ett utviklingstrekk som gjør seg gjeldene ellers i samfunnet også? At mange av oss har null problemer med å akseptere integrasjon. Være seg om det er på eller av en fotballbane.

Jeg tror nok det er mange forskjellige meninger om et sånt tema som det her, men interessant er det! ;)
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

ForrigeNeste

Gå til Ryktebørsen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 114 gjester

cron