Bojan Krkić

Løse rykter og diskusjoner om spillere vi vil ha eller ikke vil ha

Re: Bojan Krkić

Innlegg Torstein Norevik » 17 Jan 2017, 14:05

Svein Nilsen skrev:For meg er Bojan er stor fotballSPILLER som dessverre ikke har kommet helt tilbake på det nivået han var før skaden mot Rochdale ødela han! Men, fortsatt er han god nok for Stoke City! Ser vi bort fra fadesen mot Wolverhampton, da han ble ofret for en forferdelig laginnsats i første omgang, var han faktisk vår beste spiller sist han startet en kamp (hjemme mot Leicester). Til tross for det var han ikke i startoppstillingen i neste kamp! Og det er her jeg sliter med å følge Mark Hughes......

Vi er veldig enige her, Svein... ;)
Torstein Norevik
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 17 Jan 2017, 14:43

Torstein Norevik skrev:Men er du enig i, Morten, at Bojan var veldig god for Stoke før han ble skadet ? Så vidt jeg husker var det i alle fall, i tiden rett før han ble skadet, gjengs oppfatning i fotballkretser at han var et kanonkjøp, og frykten den gang gikk vel heller på at han skulle bli snappet opp av en større klubb. Blant annet fordi det gikk rykter på at han hadde en utkjøpsklausul i sin kontrakt på 10-12m pund, noe som forøvrig senere ble avvist av Mark Hughes.

Jeg mener i alle fall det blir feil å fremstille det som at Bojan aldri har vært god i Stoke. Han var tvert imot knallgod før skaden, og omtalt som en av våre aller beste spillere, kanskje den aller beste i den perioden. Og det er vel det vi som liker Bojan håper på, at han skal finne tilbake til taktene fra den gang. Herunder mener jeg at det er altfor tidlig å avskrive han som "ferdig", selv om jeg er enig i at han ikke har vært like god etter at han kom tilbake fra skaden. Erfaringsmessig tar det likevel gjerne tid å komme skikkelig tilbake etter en så alvorlig skade som den Bojan hadde, og spilletid er gjerne alfa og omega i den sammenheng. Tålmodighet er et sentralt stikkord her.

Så er det jo litt interessant at mannen du omtaler som Stokes beste manager gjennom tidene, og som du hyppig minner om ble kåret til PL´s beste manager i 2013/14-sesongen, visstnok skal være interessert i å hente denne "lettbeinte ballettdanseren" til WBA. For da burde vel det i seg selv være et skikkelig kvalitetsstempel på den godeste Bojan ? ;)

http://www.express.co.uk/sport/football ... ews-Gossip

Torstein Norevik skrev:Men er du enig i, Morten, at Bojan var veldig god for Stoke før han ble skadet ?

Jeg synes han periodevis vekslet mellom å være god, veldig god og ganske svak, men ja maxnivået hans er høyt. Han startet egentlig ganske svakt i Stoke, men det bedret seg etterhvert og i noen( men definitivt ikke alle ) kamper før den ulykksalige skaden så viste han seg fra en meget god side. Men også i den gode perioden gjorde han en god del feilvalg og det er nettopp derfor jeg ikke kaster meg på "hypen" og ovebegeistringen rundt en spiller med fortid i selveste Barcelona: Han leverer periodevis prestasjoner på meget høyt nivå, men feilvalgene( som skjer, men av en eller annen grunn ikke påpekes i særlig grad ) trekker også litt ned. Men ja, han viste periodevis at han kan være god, og ved nærmere ettertanke: Det skulle vel blott mankere også, eller hva?

Det er ikke lett å rokke på synet noen har på Krkic og derfor forventer jeg heller ikke at denne gode artikkelen vil gjøre det, men jeg registrerer uansett at flere er inne på det samme som meg:
https://www.theguardian.com/football/bl ... r-happened

Så vidt jeg husker var det i alle fall, i tiden rett før han ble skadet, gjengs oppfatning i fotballkretser at han var et kanonkjøp, og frykten den gang gikk vel heller på at han skulle bli snappet opp av en større klubb. Blant annet fordi det gikk rykter på at han hadde en utkjøpsklausul i sin kontrakt på 10-12m pund, noe som forøvrig senere ble avvist av Mark Hughes.
Frykt ja...det mest brukte ordet i den tabloide pressen for å skaffe seg lesere... ;)
Men ja, jeg registrerte også at flere den gangen uttalte at Krkic spilte bra, meg selv inkludert, men ord som "kanonkjøp" o.l. kan jeg nok ikke erindre.

Jeg mener i alle fall det blir feil å fremstille det som at Bojan aldri har vært god i Stoke.
Det mener jeg også. Samtidig mener jeg også at det vil være feil å påstå at han har prestert veldig godt - spesielt hvis vi ser det over tid.

Og det er vel det vi som liker Bojan håper på, at han skal finne tilbake til taktene fra den gang.
Og det er greit. Det får meg forresten til å tenke på en fotballspiller som jeg liker godt. En spiller som er tacklingssterk, tøff i duellene, en god hodespiller, taktisk god, aldri "faker" skade eller faller lett, fysisk godt utrustet og, som en ekstra bonus, ikke går av veien for å gi motstanderen et og annet blåmerke eller arr. Spilleren jeg snakker om heter Robert Huth og utgjorde i sin tid et av PL sine beste stopperpar sammen med Ryan Shawcross. Han ble dog skadet og kom aldri inn på laget igjen( manglende spilletid ) for dernest å bli solgt videre til Leicester. Her leverte han utrolig sterkt både forrige sesong og sesongen før der igjen også, og det var vel nettopp det noen av oss som liker Huth håpet på, at Huth skulle finne tilbake til taktene fra den gang i Stoketrøya, og ikke i trøya til forrige sesongs seriemester. Noen av oss syntes altså at det salget ikke var særlig bra og at erstatterne( Wollscheid, Muniesa ) ikke holdt samme nivå. Ikke alle delte det synet og så vidt jeg kan erindre så har det vært en gjengs oppfatning i fotballkretser at Huth var et kanonkjøp av Leicester.

Herunder mener jeg at det er altfor tidlig å avskrive han som "ferdig", selv om jeg er enig i at han ikke har vært like god etter at han kom tilbake fra skaden. Erfaringsmessig tar det likevel gjerne tid å komme skikkelig tilbake etter en så alvorlig skade som den Bojan hadde, og spilletid er gjerne alfa og omega i den sammenheng. Tålmodighet er et sentralt stikkord her.
Han er neppe "ferdig", men kanskje han passer bedre i en annen klubb og en annen liga? La meg ta et eksempel: Iago Aspas ble hentet til Liverpool fra Celta Vigo i 2013. Spanjolen ble imidlertid aldri noen suksess i engelsk fotball og sesongen etter ble han solgt videre til Sevilla. Nå er han tilbake i moderklubben Celta Vigo, debuterte i fjor på det spanske landslaget og ble kåret til La Ligas beste spiller i Oktober 2016. For tiden er han nr. 4 på toppscorerlisten i Spania med sine 11 mål bare slått av Suarez(14), Messi(14) og Ronaldo(12), og dette på tross av at de tre sistnevnte tilhører en av de to toppklubbene, mens Celta Vigo pr. dato er nr. 8. Poenget er altså det at selv om man ikke lykkes i en liga( eller klubb ) så kan man godt lykkes i en annen og det er det absolutt ingenting feil med. Jeg tror at Krkic er en slik type spiller som hadde fått ut mer av sitt potensial i en annen liga.

Og apropos tålmodighet: Her er et spørsmål som repeteres, men som vel foreløpig ikke er besvart: Er det slik at dette med "tålmodighet" også kan benyttes som årsakssammenheng hvis man skal vurdere prestasjonene til andre spillere i klubben, eller er dette noe som kun kan benyttes for å vurdere Krkic, og en håndfull andre spilleres, prestasjoner eller mangel på sådane? Og hvor lenge skal man være tålmodig? Krkic ble skadet i januar 2015 og returnerte for spill i juli 2015. Det er ett og et halvt år siden han ble erklært spilleklar igjen og da lurer jeg på: Hvor lang tid mener du, Torstein, at mannen med 1 landskamp for Spania bør få før han skal vurderes ut i fra det han faktisk gjør på banen og at vikarierende argumenter for hans evt. svake prestasjoner ikke har noen gyldighet lenger?

Så er det jo litt interessant at mannen du omtaler som Stokes beste manager gjennom tidene, og som du hyppig minner om ble kåret til PL´s beste manager i 2013/14-sesongen, visstnok skal være interessert i å hente denne "lettbeinte ballettdanseren" til WBA. For da burde vel det i seg selv være et skikkelig kvalitetsstempel på den godeste Bojan ? ;)

Ja, jeg nevner hyppig at han ble kåret til PL`s beste manager i 13/14-sesongen - av kollegaene sine som alle har forskjellig oppfattelse av hvordan fotballspillet skal praktiseres. Og hvorfor gjør jeg så det? Jo, det er for å bringe inn en smule edruelighet blant alle de som sablet ned mannen( noen til og med fullstendig ), og for å vise at elendigheten kanskje ikke var så stor og prekær som noen har forsøkt å illustrere den som. Det er med andre ord et godt stykke fra oppfattelsen fra noen supportere om hvor elendig den mannen praktiserer sitt yrke og til den oppfattelsen som mannens kollegaer og profesjonelle yrkesutøvere hadde og, ikke minst, har.
Ja, jeg så ryktet om at Hughes så gjerne vil ha en spiller til klubben som knapt nok har spilt en kamp på et par sesonger og i den anledning, i flg. ryktet, skal ha lagt ut Krkic som et slags "agn" for å lose den avtalen i havn. Jeg vil dog bli overrasket hvis det er noe i dette, men for å snu på det: Ville det ikke ha vært sårt for de av dere som setter Krkic svært høyt å se at han evt. hadde havnet hos en klubb som på papiret er klart svakere enn Stoke( men så langt har gjort det bedre ) og som er ledet av en fyr som noen av dere ikke har stort til overs for? Ville ikke slikt bytte ha vært en nedtur for Krkic som ut i fra de maleriske beskrivelsene noen har valgt å benytte for å beskrive hans egenskaper som spiller kanskje heller burde ha blitt linket opp mot en overgang til en såkalt "storklubb"?

På tross av at vi lever i et samfunn hvor såkalte "polariserende debatter" tar større plass enn før, så skal jeg forsøke å summere opp litt, sånn for balansens skyld, selv om jeg har repetert disse synspunktene et utall av ganger før:
Mark Hughes er en ok, eller bra, manager som har gjort en bra jobb i Stoke. Relativt sett har han gjort det bra og det betyr: Ikke forferdelig dårlig( selv om noen synes det ) og ikke fantastisk god heller, men rett og slett bra og godkjent.
Tony Pulis er en meget god manager og skal jeg peke på den mest åpenbare svakheten hans så er det å organisere et lag slik at de har mer variasjon i angrepsspillet. Defensivt er han imidlertid meget flink til å organisere et lag og han er også flink til å få lagene han trener til å prestere bedre enn det spillermaterielet skulle tilsi.
Bojan Krkic er en god spiller. Han var uten tvil et kjempetalent den første tiden i Barcelona da han var omgitt av noen av verdens beste spillere, men etterhvert har karrieren hatt en fällende kurve og flere klubber opp gjennom årene, som har hatt opsjon på kjøp, har latt være å benytte seg av denne. Han leverer varierende prestasjoner, noen på høyt nivå, noen middels og noen svake. Det betyr at jeg ikke ser på han som en spektakulær spiller, men en god/helt okei spiller.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 17 Jan 2017, 15:03

Svein Nilsen skrev:For meg er Bojan er stor fotballSPILLER

Han er helt ok - sett over tid.
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Innlegg Torstein Norevik » 19 Jan 2017, 01:10

Det er helt greitt, Morten, at du ikke har den helt store sansen for Bojan, og foretrekker en spiller som Walters i stedet. For jeg leser mellom linjene at du mener at Bojan er oppskrytt, ettersom du omtaler han som en OK spiller, men heller ikke noe mer. Det er en ærlig mening, som du selvsagt er berettiget å ha. ;)

Men når det kommer til det at vi - som liker spillere som Bojan og Shaqiri - påstås å dysse ned eller overse feilvalgene til Bojan og/eller Shaqiri, mens vi hausser opp når de gjør noe bra, så har vel kanskje vi den samme opplevelsen når skoen er på den andre foten, og vi snakker om en spiller som f.eks. Walters, som du med jevne mellomrom trekker frem som en spiller du liker veldig godt, og som du mener er viktig for laget...

Joda Walters løper mye, har en flott innstilling, og skal ha kred for det. Og joda, Walters gjør en del bra ting, men han gjør også mange feil i løpet av en kamp. Fordi han ikke har fart nok, og blir løpt opp. Og fordi han har klare tekniske begrensninger, og derfor ikke alltid er like god venn med ballen. Men det snakkes det ikke så mye om, av dere som liker Walters som spiller, men det fokuseres heller på hvor mye han løper og hvilken innsats han nedlegger, og hvilket forbilde han er for de andre. Men er det primæroppgaven til en spiss å være den som løper mest ? Selvsagt ikke, spør du meg. Primæroppgaven til en spiss er å lage mål, og greier han ikke det, så hjelper det lite om han så løper en hel maraton underveis i kampen.

Jeg har hatt gleden av å se Messi "live", hjemme på Camp Nou. Det var skikkelig moro. Han hadde noen fantastiske involveringer, scoret et lekkert mål, dro gjerne av tre-fire spillere med noen vanvittige driblinger der ballen var limt til foten, og var helt fantastisk i glimt. Dette visste jeg jo egentlig fra før, Men det som virkelig slo meg var hvor lite han faktisk løp. Jeg tror ikke jeg tar for hardt i når jeg sier at han i løpet av kampen var den av samtlige aktører på banen (unntatt keeperne) som løp minst. Og etter et brutt angrep var han konstant siste mann ut igjen, liggende 20 meter bak siste forsvarer. Det er kanskje ikke så lett å se på TV, der fokuset gjerne er på ball og ikke på han som kommer luntende ut igjen på sakte fart, som siste mann. Poenget er at hans oppgave ikke er å løpe mest, men å være den som kan lage mål, alternativt å sette opp lagkompisene sine slik at laget scorer.

Og det er det som egentlig er poenget mitt. Det hjelper ikke om Walters løper mest, når han ikke greier å score mer enn to mål på 16 kamper. Da får han kritikk, og det synest jeg er berettiget, uansett hvor mye han løper. For rollen hans i laget, som vanligvis er spissrollen, den handler primært om å score mål, greier han ikke det så er det feil mann på feil plass.

Du spør hvor lang tid Bojan skal få etter skaden og mener han har hatt sjansen til å vise hva han er god for siden juli 2015. Nå er vel det en sannhet med modifikasjoner. Riktig nok spilte han vel en kamp eller to da i Pre-season, men han spilte vel ikke sin første kamp i PL etter skaden før i midten av september 2015 ? Og pussig nok sammenfalt det noenlunde i tid med da det snudde for Stoke, og vi endelig begynte å vinne etter ikke å ha vunnet på de første kampene. Da Bojan kom inn på laget lå Stoke på 18. plass etter 2 poeng på fire kamper. Han åpnet med 0-2 tap borte mot Arsenal i sin første kamp, før det ble uavgjort hjemme mot Leicester (hvor forøvrig Bojan scoret), for deretter å notere sesongens første PL-seier for Stoke i bortekampen mot Bournemouth i slutten av september.

Deretter var høsten en eneste lang opptur, hvor vel bare Leicester og Arsenal tok flere poeng enn Stoke i årets tre siste måneder. Herrene Arnie, Bojan og Shaqiri briljerte, var stort sett de som scoret mål og hadde assists, og ble alle kåret til Man of the Match i ulike kamper utover høsten. Den høsten viste Stoke hvor gode vi kan være når disse tre gutta "klikker" samtidig, og Stoke fikk masse, masse kudos fra alle hold for både resultater og spill. Og aller viktigst, det ble masse poeng av det !

Så "kollapset" vi av en eller annen grunn, etter å ha vunnet på Anfield, bare for å miste finaleplassen i Ligacupen (som jeg fortsatt ynder å kalle den) på en tapt straffesparkkonkurranse. Hva som deretter skjedde vet vel ingen, men vi hadde en meget svak vårsesong og Bojan var heller ikke på langt nær så god som han hadde vært om høsten.

Og så er jo også sannheten at han etterpå - altså denne sesongen - i liten grad har fått sjansen, og har vel bare spilt 5 kamper fra start. Likevel står han bokført med tre scoringer og fire assists på disse få kampene.

Hvorfor han ikke får spille kan man jo saktens spørre seg om. Helt greitt at han ikke har vært veldig god i de kampene han har spilt, i likhet med de fleste andre på laget. Men scoringer og assists - på tross av dette - indikerer likevel en viktig spiller. Så synest jeg da også at det var veldig påfallende at han ble satt ut mot Liverpool, etter å ha blitt kåret til Man of the Match i kampen før, mot Leicester. Og det kunne da være betimelig å spørre Mark Hughes om det er en god måte å bygge opp en spillers selvtillit på ?

Men for de som mener at Bojan er en høyst ordinær spiller, som ikke presterer noe særlig utover å være OK, så kan det kanskje være nyttig å friske litt på hukommelsen. Så jeg har like godt sakset noen avisklipp om denne "OK" spilleren, for de som gidder å lese... ;) Og la meg skynde meg å legge til at alle klippene er fra ulike kamper...

http://www.fourfourtwo.com/news/southam ... wns-saints

http://www.mirror.co.uk/sport/football/ ... es-4762252

http://www.sport-english.com/en/news/pr ... ne-3674486

https://www.pressreader.com/uk/the-mail ... 3241912767

https://www.balls.ie/football/gif-brill ... ale-195467

http://www.independent.co.uk/sport/foot ... 86641.html

https://www.theguardian.com/football/20 ... tch-report

http://www.bbc.com/sport/football/30259193.app

Til og med vår egen Jon Walters skryter i dette avisanlegget av Bojan, og det kan kanskje være verd å merke seg at han her også snakker om Bojans jobbing uten ball, ikke bare med ball...

http://talksport.com/football/exclusive ... 1109123597

Og apropos lagkamerater kan det kanskje også være på sin plass å minne om hva kaptein Shawcross uttalte om Bojan forleden...

http://www.tribalfootball.com/articles/ ... ke-4057382

Eller hva Arnie har sagt om Bojan...

http://www.stokesentinel.co.uk/stoke-ci ... story.html

Dette er bare et lite knippe artikler jeg fant på nettet i full fart. Som - etter mitt syn - illustrerer veldig godt at Bojan er - og har vært - langt mer enn bare en OK spiller i Stoke-trøya.

Og angående "frykten" for at han skulle forsvinne til en større klubb, så er det ikke mer enn et års tid siden han var linket til storklubber som Chelsea, Man.U og Liverpool.

http://www.express.co.uk/sport/football ... ter-United

Jeg tipper at denne type klubber sikter litt høyere enn å hente inn bare OK spillere... ;)

Jeg sier ikke at Bojan er spektakulær, sammenlignet med mange andre toppspillere. Jeg har heller aldri hverken ment eller sagt at han er i nærheten av Messis nivå, og heller ikke at han er i topp 10 blant Europas beste spillere, så langt derfra. Men det jeg har sagt - og som jeg står fast ved - er at han er en av de aller beste spillerne vi har i dag i Stoke City, og at det derfor vil være rimelig meningsløst å la han få forlate klubben. Og han bør spille, ikke sitte på benken.

Det har vært litt diskusjoner rundt hva Stoke måtte ut med for å hente Bojan til klubben. Jeg har sett nevnt summer både på rundt 1m pund, og jeg har sett nevnt summer på rundt 3m pund. The Sentinel skrev eksempelvis i sin tid at det var snakk om et seks-sifret beløp, altså under 1m pund.

I dag verdsettes Bojan til 10-12m pund. Altså har han i løpet av tiden i Stoke mangedoblet verdien sin. Er det en indikasjon på en spiller som ikke har levert ?

Når det hevdes at en spiller som Walters er kraftig undervurdert, er det derfor min oppfatning at det samme - blant enkelte - i fullt monn er gjeldende når det gjelder Bojan... ;)
Torstein Norevik
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 19 Jan 2017, 12:19

Torstein Norevik skrev:Det er helt greitt, Morten, at du ikke har den helt store sansen for Bojan, og foretrekker en spiller som Walters i stedet. For jeg leser mellom linjene at du mener at Bojan er oppskrytt, ettersom du omtaler han som en OK spiller, men heller ikke noe mer. Det er en ærlig mening, som du selvsagt er berettiget å ha. ;)

Men når det kommer til det at vi - som liker spillere som Bojan og Shaqiri - påstås å dysse ned eller overse feilvalgene til Bojan og/eller Shaqiri, mens vi hausser opp når de gjør noe bra, så har vel kanskje vi den samme opplevelsen når skoen er på den andre foten, og vi snakker om en spiller som f.eks. Walters, som du med jevne mellomrom trekker frem som en spiller du liker veldig godt, og som du mener er viktig for laget...

Joda Walters løper mye, har en flott innstilling, og skal ha kred for det. Og joda, Walters gjør en del bra ting, men han gjør også mange feil i løpet av en kamp. Fordi han ikke har fart nok, og blir løpt opp. Og fordi han har klare tekniske begrensninger, og derfor ikke alltid er like god venn med ballen. Men det snakkes det ikke så mye om, av dere som liker Walters som spiller, men det fokuseres heller på hvor mye han løper og hvilken innsats han nedlegger, og hvilket forbilde han er for de andre. Men er det primæroppgaven til en spiss å være den som løper mest ? Selvsagt ikke, spør du meg. Primæroppgaven til en spiss er å lage mål, og greier han ikke det, så hjelper det lite om han så løper en hel maraton underveis i kampen.

Jeg har hatt gleden av å se Messi "live", hjemme på Camp Nou. Det var skikkelig moro. Han hadde noen fantastiske involveringer, scoret et lekkert mål, dro gjerne av tre-fire spillere med noen vanvittige driblinger der ballen var limt til foten, og var helt fantastisk i glimt. Dette visste jeg jo egentlig fra før, Men det som virkelig slo meg var hvor lite han faktisk løp. Jeg tror ikke jeg tar for hardt i når jeg sier at han i løpet av kampen var den av samtlige aktører på banen (unntatt keeperne) som løp minst. Og etter et brutt angrep var han konstant siste mann ut igjen, liggende 20 meter bak siste forsvarer. Det er kanskje ikke så lett å se på TV, der fokuset gjerne er på ball og ikke på han som kommer luntende ut igjen på sakte fart, som siste mann. Poenget er at hans oppgave ikke er å løpe mest, men å være den som kan lage mål, alternativt å sette opp lagkompisene sine slik at laget scorer.

Og det er det som egentlig er poenget mitt. Det hjelper ikke om Walters løper mest, når han ikke greier å score mer enn to mål på 16 kamper. Da får han kritikk, og det synest jeg er berettiget, uansett hvor mye han løper. For rollen hans i laget, som vanligvis er spissrollen, den handler primært om å score mål, greier han ikke det så er det feil mann på feil plass.

Du spør hvor lang tid Bojan skal få etter skaden og mener han har hatt sjansen til å vise hva han er god for siden juli 2015. Nå er vel det en sannhet med modifikasjoner. Riktig nok spilte han vel en kamp eller to da i Pre-season, men han spilte vel ikke sin første kamp i PL etter skaden før i midten av september 2015 ? Og pussig nok sammenfalt det noenlunde i tid med da det snudde for Stoke, og vi endelig begynte å vinne etter ikke å ha vunnet på de første kampene. Da Bojan kom inn på laget lå Stoke på 18. plass etter 2 poeng på fire kamper. Han åpnet med 0-2 tap borte mot Arsenal i sin første kamp, før det ble uavgjort hjemme mot Leicester (hvor forøvrig Bojan scoret), for deretter å notere sesongens første PL-seier for Stoke i bortekampen mot Bournemouth i slutten av september.

Deretter var høsten en eneste lang opptur, hvor vel bare Leicester og Arsenal tok flere poeng enn Stoke i årets tre siste måneder. Herrene Arnie, Bojan og Shaqiri briljerte, var stort sett de som scoret mål og hadde assists, og ble alle kåret til Man of the Match i ulike kamper utover høsten. Den høsten viste Stoke hvor gode vi kan være når disse tre gutta "klikker" samtidig, og Stoke fikk masse, masse kudos fra alle hold for både resultater og spill. Og aller viktigst, det ble masse poeng av det !

Så "kollapset" vi av en eller annen grunn, etter å ha vunnet på Anfield, bare for å miste finaleplassen i Ligacupen (som jeg fortsatt ynder å kalle den) på en tapt straffesparkkonkurranse. Hva som deretter skjedde vet vel ingen, men vi hadde en meget svak vårsesong og Bojan var heller ikke på langt nær så god som han hadde vært om høsten.

Og så er jo også sannheten at han etterpå - altså denne sesongen - i liten grad har fått sjansen, og har vel bare spilt 5 kamper fra start. Likevel står han bokført med tre scoringer og fire assists på disse få kampene.

Hvorfor han ikke får spille kan man jo saktens spørre seg om. Helt greitt at han ikke har vært veldig god i de kampene han har spilt, i likhet med de fleste andre på laget. Men scoringer og assists - på tross av dette - indikerer likevel en viktig spiller. Så synest jeg da også at det var veldig påfallende at han ble satt ut mot Liverpool, etter å ha blitt kåret til Man of the Match i kampen før, mot Leicester. Og det kunne da være betimelig å spørre Mark Hughes om det er en god måte å bygge opp en spillers selvtillit på ?

Men for de som mener at Bojan er en høyst ordinær spiller, som ikke presterer noe særlig utover å være OK, så kan det kanskje være nyttig å friske litt på hukommelsen. Så jeg har like godt sakset noen avisklipp om denne "OK" spilleren, for de som gidder å lese... ;) Og la meg skynde meg å legge til at alle klippene er fra ulike kamper...

http://www.fourfourtwo.com/news/southam ... wns-saints

http://www.mirror.co.uk/sport/football/ ... es-4762252

http://www.sport-english.com/en/news/pr ... ne-3674486

https://www.pressreader.com/uk/the-mail ... 3241912767

https://www.balls.ie/football/gif-brill ... ale-195467

http://www.independent.co.uk/sport/foot ... 86641.html

https://www.theguardian.com/football/20 ... tch-report

http://www.bbc.com/sport/football/30259193.app

Til og med vår egen Jon Walters skryter i dette avisanlegget av Bojan, og det kan kanskje være verd å merke seg at han her også snakker om Bojans jobbing uten ball, ikke bare med ball...

http://talksport.com/football/exclusive ... 1109123597

Og apropos lagkamerater kan det kanskje også være på sin plass å minne om hva kaptein Shawcross uttalte om Bojan forleden...

http://www.tribalfootball.com/articles/ ... ke-4057382

Eller hva Arnie har sagt om Bojan...

http://www.stokesentinel.co.uk/stoke-ci ... story.html

Dette er bare et lite knippe artikler jeg fant på nettet i full fart. Som - etter mitt syn - illustrerer veldig godt at Bojan er - og har vært - langt mer enn bare en OK spiller i Stoke-trøya.

Og angående "frykten" for at han skulle forsvinne til en større klubb, så er det ikke mer enn et års tid siden han var linket til storklubber som Chelsea, Man.U og Liverpool.

http://www.express.co.uk/sport/football ... ter-United

Jeg tipper at denne type klubber sikter litt høyere enn å hente inn bare OK spillere... ;)

Jeg sier ikke at Bojan er spektakulær, sammenlignet med mange andre toppspillere. Jeg har heller aldri hverken ment eller sagt at han er i nærheten av Messis nivå, og heller ikke at han er i topp 10 blant Europas beste spillere, så langt derfra. Men det jeg har sagt - og som jeg står fast ved - er at han er en av de aller beste spillerne vi har i dag i Stoke City, og at det derfor vil være rimelig meningsløst å la han få forlate klubben. Og han bør spille, ikke sitte på benken.

Det har vært litt diskusjoner rundt hva Stoke måtte ut med for å hente Bojan til klubben. Jeg har sett nevnt summer både på rundt 1m pund, og jeg har sett nevnt summer på rundt 3m pund. The Sentinel skrev eksempelvis i sin tid at det var snakk om et seks-sifret beløp, altså under 1m pund.

I dag verdsettes Bojan til 10-12m pund. Altså har han i løpet av tiden i Stoke mangedoblet verdien sin. Er det en indikasjon på en spiller som ikke har levert ?

Når det hevdes at en spiller som Walters er kraftig undervurdert, er det derfor min oppfatning at det samme - blant enkelte - i fullt monn er gjeldende når det gjelder Bojan... ;)

Et bra innlegg, men i og for seg ikke noe nytt som jeg ikke har lest før og selvfølgelig har jeg tatt med alle faktorene du har nevnt her i min vurdering av at Krkic har gjort det helt ok, eller bra, sett over tid.
Og det å finne noe positiv omtale om alle spillere går ganske kjapt med dagens teknologi. Her er f.eks. noen om Walters:

https://wizardsofdribble.com/2016/12/05 ... n-walters/

http://www.stokesentinel.co.uk/stoke-0- ... story.html

http://www.skysports.com/football/news/ ... ll-seasons

https://www.sportsjoe.ie/football/jon-w ... ball/43433

Og woops! 8-) :
https://www.sportsjoe.ie/football/jon-w ... essi/70624

Men for all del og for nok en gang å bringe litt balanse inn: Jepp, Walters har sine svakheter, herunder fart og ballbehandlig, noe han veier opp med andre egenskaper. Begge deler, altså de positive og negative egenskapene, har jeg vært inne på en rekke ganger før så det er vel liten vits i å repetere det. Kanskje heller summere opp her også, for balansens skyld: Walters er en god spiller som jobber hardt for laget både defensivt og offensivt. Han er sterk, god i luften, har en ok innleggsfot og skuddfot, en voldsom stamina og flink til å gjøre en type grovarbeid i laget( som i hvertfall jeg mener er nødvendig ) og som igjen skaper rom for andre spillere i laget slik at disse får lettere arbeidsforhold. Jonathan Walters er først og fremst en lagspiller i det som først og fremst er, for noen av oss, LAGsporten fotball. Men han har også svakheter, som f.eks. tempo i forhold til gjennombrudd og teknisk utførelse. Dette har jeg også påpekt flere ganger i årenes løp.

Hva betreffer Krkic så har han også sine åpenbare svakheter, men i motsetning til Walters, så benyttes en annen forklaringsmodell når fansen hans ytrer seg om dette. Det er nesten KONSEKVENT en utenforliggende eller sekundær årsak til at den lille spanjolen ikke lykkes. Det er skade, mangel på tillit, mangel på spilletid, feil posisjon o.l. Og benyttes den samme type metode for å forklare andre spilleres feil? Nei, selvfølgelig ikke. Ikke EN eneste gang har jeg sett at f.eks. Crouch sin innsats har blitt vurdert ut i fra at han "mangler spilletid" eller har "slitt med å få tillit", i stedet så hentes det fram ordgyteri som f.eks. at: "Vi må ikke glemme at Crouch har hatt innhopp før denne sesongen uten å gjøre noe spesielt ut av seg" osv. Og det er nettopp her vi er ved kjernen: Hvorfor skal Krkic sin innsats, eller mangel på sådan, vurderes ut ifra helt andre grunnleggende standarder?

Utover det så henviser jeg til tidligere innlegg i forhold til hvorfor jeg klassifiserer Krkic som en god fotballspiller - sett over tid. ;)
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 20 Jan 2017, 11:49

Krkic er med i morgendagens tropp og manager Hughes avkrefter vel langt på vei at det har kommet inn konkrete bud på 26-åringen, men samtidig også at det har vært forespørsler:
http://www.stokecityfc.com/news/article ... 28511.aspx
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 22 Jan 2017, 21:41

Ser at det spekuleres i nå om den nyopprykkede klubben Middlesborough vil intensivere jakten på Krkic. I artikkelen antas det også at spanjolen med en fortid, om enn av det kortvarige slaget, i klubber som Roma, Milan og sist i Ajax, vil havne enda lenger ned på prioriteringslista til manager Mark Hughes etter Saido Berahino sin ankomst til Stoke:
http://www.shoot.co.uk/middlesbrough-se ... ojan-deal/

Rykter er rykter, så vi får sjå, men helt usannsynlig virker det jo ikke...
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 23 Jan 2017, 13:02

Har sett et par steder nå at Krkic kobles til en mulig overgang, muligens sesonglangt lån, til Celtic i Skottland.
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

Innlegg Lilledino » 23 Jan 2017, 13:58

Morten T. skrev:Har sett et par steder nå at Krkic kobles til en mulig overgang, muligens sesonglangt lån, til Celtic i Skottland.

Akkurat det kan være lurt, så har han en mulighet til å vise seg frem, uten å gå til en konkurrent.

Det er jo vinn/vinn for alle slik jeg ser det.
Proud to be a Potter !
Brukerens avatar
Lilledino
Ivrig Stokie

Innlegg Morten T. » 23 Jan 2017, 15:22

Lilledino skrev:
Morten T. skrev:Har sett et par steder nå at Krkic kobles til en mulig overgang, muligens sesonglangt lån, til Celtic i Skottland.

Akkurat det kan være lurt, så har han en mulighet til å vise seg frem, uten å gå til en konkurrent.

Det er jo vinn/vinn for alle slik jeg ser det.

Tja, kanskje det.
På den annen side så ville det ha vært litt snålt hvis en spiller som er omtalt i svært så rosende ordelag av enkelte ville havne i en liga som bare er marginalt bedre enn den norske( Skottland er nr. 23 og Norge nr. 24 på UEFA sin ranking ). Skotsk fotball er veldig tøff og fysisk hard, men for all del: Celtic er en ganske god klubb( som muligens skulle ha slitt for å overleve i PL ).

Jeg tviler på at Krkic ville ha passet hos tøffe skotter og tror heller at det ville ha vært bedre muligheter for han i en middels/rett under middels klubb i Spania i forhold til å få ut potensialet sitt.
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie

ForrigeNeste

Gå til Ryktebørsen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest