Navnet virket umiddelbart kjent for meg, fordi jeg mener å huske at han var veldig "hot" for fire-fem sesonger siden ? Husker jeg feil eller var han den gang linket blant annet til Liverpool ?
Så var det vel som om han forsvant litt av radaren, så jeg har måtte "google" ltt for å få litt mer "kjøtt på beina".
Men det viser seg at han var i Real Madrid fra 2013-2015, og at Real Madrid betalte 32,2 mill Euro for han da han ble kjøpt, noe som den gang var det meste Real Madrid noen gang hadde betalt for en spansk spiller. Han spilte nærmere 60 kamper for de helhvite i den perioden, etter å kommet dertil fra sin nåværende klubb Real Sociedad, før han returnerte til baskerne i 2015 for omtrent halve prisen.
I 2012-2013 ble han endog kåret til beste midtbanespiller i La Liga, sammen med Andres Iniesta, I den årlige offisielle La Liga-kåringen over de beste spillerne den aktuelle sesongen.
Han har spilt på aldersbestemte landslag for spania fra U17 og oppover, og fikk i juni i år sin debut for Spanias A-landslag i en privatkamp mot Colombia. Han var også kalt inn til A-landslaget i mars i år, både til VM-kvalik mot Israel og privatkamp mot Frankrike. Han fikk imidlertid ikke spille i noen av disse kampene, og jeg er litt usikker på om han var på benken eller om han ble sittende på tribunen.
Dette ser altså ut som en spiller - nå 27 år - som var spådd en lysende karriere, men som ikke slo helt til likevel, selv om hans debut for Spanias A-landslag dette året kanskje vitner om at karrieren er på vei oppover igjen ?
Han er vel først og fremst regnet som en ballvinner i sin defensive midtbaneposisjon. Statistikken viser da også at i forrige sesong var det bare N`Golo Kante som hadde flere "interceptions" enn Illaramendi, i de fem største ligaene i Europa.
Han kunne nok ha vært en kjempebra tilvekst, men jeg ser også at noen nettsteder anser ryktet om en mulig overgang til Stoke som lite sannsynlig, ettersom han er under kontrakt med Real Sociedad frem til 2021.

Og med tanke på vår transferhistorikk er det vel kanskje ikke så sannsynlig at vi kommer til å signere en spansk landslagsspiller, blant annet med tanke på pris ? På den annen side var det vel ikke mange som hadde trodd at vi skulle signere Shaqiri heller...