Morten T. skrev:Ja takk!
Jeg ser at Svein nevnte Zlatans alder( 32 år ) i et tidligere innlegg og jeg tror trenden framover blir at flere og flere spillere vil kunne prestere på et ganske høyt nivå helt til de blir rundt 40. Zlatan blir jo bare bedre og bedre...
Man ser det jo i Norge også. Flere av profilene er jo fra 35 og oppover.
Joda, man kan finne eksempler på spillere som er veldig bra selv om de har bikket 32, som Zlatan

Men jeg mener dette er ikke det typiske, de tilhører unntakene.
Når spisser bikker et par og tredve, så er de veldig ofte over toppen og på retur. Vår egen Ricardo Fuller er et godt eksempel på det, Crouch det samme.
Selv om man kan argumentere med at de kompenserer med erfaring og klokskap, så har de fleste spisser på den alderen begynt å tape seg når det gjelder hurtighet, noe som er en viktig egenskap for en god spiss. Videre vil man ofte i den alderen bli mer utsatt for (slitasje)skader og ofte trenge mer tid på komme tilbake etter skader, og de er som regel ikke like på høyden rent fysisk som de var i yngre dager, selv om unntak selvsagt finnes.
Og når du nevner Morten, at flere av profilene i Norge er fra 35 og oppover - og vi vet at toppscoreren er 39 - så er jeg redd det sier mest om kvaliteten på norsk fotball for tiden. Den samme trenden kan vel ikke sies å gjøre seg gjeldende i de store utenlandske ligaene....