Stoke - Nottingham Forest

Her postes kampene og kommentarene når Stoke spiller

Re: Stoke - Nottingham Forest

Innlegg Torstein Norevik » 21 Aug 2021, 18:25

Tre nye poeng i boks, fullt fortjent. Vi var klart bedre enn Nottingham, selv om vi var langt i fra like gode som mot Swansea. Men dette var en annen type kamp, der Nottingham åpenbart var fornøyde om de hadde fått med seg ett poeng og spilte deretter, med mange mann bak ballen og uthaling av tid straks anledningen bød seg, for å dra ned tempoet. Da blir det vanskelig for Stoke å holde oppe trøkket.

Synest likevel at vi kontrollerer kampen fra start til slutt, vi virker solide, og fremstår rett og slett som et bedre lag enn gjestene.

Bursik har nesten ingenting å gjøre, blant annet fordi de tre stopperne rydder veldig godt opp foran han. Smith og Tymon også gode idag, og spesielt matchvinner Tymon, som var en stadig trussel på venstre kant. Dette må vel ha vært en av Tymons aller beste kamper i Stoke-trøya ? Han trives åpenbart mot Nottingham... ;)

Allen god på midten, Clucas og Vrantic mer på det jevne, og sistnevnte traff vel heller ikke like godt med dødballene idag som tidligere.

Fremst jobbet som vanlig Fletcher og Brown godt. Brown ser ut til å være i fin utvikling, løper mye, og er stadig en trussel for motstanderen med sin energi og fart. Tidligere ble det mye løping, men lite annet med Brown. Nå virker han langt farligere, og er en spiller som stadig må følges med, og binder derfor også opp motstanderens forsvar.

Sawyers var ikke med lenge, men viste i de små glimtene at han kan bli en veldig nyttig tilvekst. God med ballen, hadde ro og virker å ha godt overblikk. Lovende takter, selv om de få minuttene han spilte selvsagt er altfor lite til å få et skikkelig inntrykk.

Stoke har gjort en kjempejobb i dette transfervinduet, ved å kvitte seg med mange spillere som ikke hadde noen fremtid her, samtidig som nyervervelsene som er hentet inn jevnt over har gitt et veldig godt inntrykk i de første kampene.

Det er langt igjen, og altfor tidlig å ta av. Men det må være lov å si at starten på årets sesong har vært lovende. Og ennå har vi spillere som Powell og Campbell i bakhånd... 8-)
Torstein Norevik
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2992
Registrert: 31 Jan 2011, 23:01
Bosted: Voss

Re: Stoke - Nottingham Forest

Innlegg bjørn123 » 22 Aug 2021, 06:15

Bli litt fintet ut av opplysningen om nytt forum og trodde dette gamle var lagt ned.Nå venter jeg på nytt passord for å logge meg inn der...
Ang. kampen var det , ikke overraskende, en liten nedtur i forhold til Swansea kampen. Allikevel deilig med 3 nye poeng.
bjørn123
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 3426
Registrert: 10 Aug 2010, 18:26

Re: Stoke - Nottingham Forest

Innlegg Morten T. » 22 Aug 2021, 12:32

onside skrev:
vegar56 skrev:
Lilledino skrev:Jaaaaa, og så Tymon da

Tymon har fått alt for lite spilletid under tidligere managere. Men det er bare en subjektiv mening :!:

og Morten sa: Tymon var nære ved å bli lånt ut til Shrewsbury forrige sesong.
Jeg er imponert over at han har jobbet seg tilbake i førsteelleveren. Det er nettopp den type spillere jeg liker. De som krummer nakken ved motgang og ikke bruker tida på å surve på alle andre enn seg sjøl.

Han fikk mye pepper etter et par slurver og havnet i Portugal. Siden har han kommet tilbake og fått tyn igjen. Men kommet tilbake. Best på trening - slitt i kamp. Nå blomstrer han. Veldig fortjent.

O’Neill virker også å glede seg over fremgangen til Tymon. Keywords: Tillit, selvtillit, hard jobbing.
https://www.stokesentinel.co.uk/sport/f ... st-5817352
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Stoke - Nottingham Forest

Innlegg Torstein Norevik » 22 Aug 2021, 17:13

Jeg har tidligere synest at ving-backene har vært et lite draw-back når vi spiller med tre stoppere, og at de har kommet for lite med offensivt, noe som er viktig når vi spiller med tre stoppere og uten rene vinger. Både mot Swansea og Nottingham synest jeg dette har vært betraktelig bedre, og både Smith og Tymon har vært gode, og Tymon endog veldig god.

Tillit, selvtillit og hard jobbing er helt sikkert viktige faktorer i så måte. Det viktigste synest jeg har vært å få de mer med offensivt, og det er der jeg synest den største forskjellen har vært i det siste. Men jeg sitter og tenker på om ikke dette også kan ha å gjøre med de utskiftningene som har vært gjort i den bakre treeren ?

Med tre stoppere og ving-backer, er det viktig med stoppere som er hurtige, både med tanke på sideforflytning og ved kontringer, fordi offensive ving-backer kan gi mer rom bakover, og dermed gjøre oss mer sårbare nettopp ved kontringer. Da tenker jeg at det er viktig å ha stoppere med fart, og nettopp mangel på fart har vel vært achilleshælen for både Batth, Chester og Fox. Både Østigard og Wilmot ser for meg ut til å være langt hurtigere, samtidig som de er tacklingssterke og gode duellspillere. Poenget mitt er at treeren bak virker mer robust og vanskeligere å komme forbi etter at Østigard og Wilmot inntok disse rollene, enn da eksempelvis Batth og Chester/Fox spilte der. Da er det også større rom for at ving-backene kan være mer med offensivt, enn om vi har en langsom bakre treer, fordi risikoen reduseres når vi har stoppere med god fart, kontra å ha relativt trege stoppere.

Dette er bare tanker fra min side, og antakelig bare èn faktor blant flere, der også tillit, selvtillit og hard jobbing - som du Morten nevner - også nok er svært viktige faktorer. Summa summarum synest jeg at spesielt de to siste kampene fra Smith og Tymons side har vært meget bra. Og det at ving-backene kommer med i det offensive spillet er vel alfa og omega når man spillere uten rene vinger, både for å komme til innlegg og for å kunne strekke motstanderen ut til siden, og dermed også skape mer rom sentralt.

Tenker nå jeg... 8-)
Torstein Norevik
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2992
Registrert: 31 Jan 2011, 23:01
Bosted: Voss

Re: Stoke - Nottingham Forest

Innlegg onside » 22 Aug 2021, 17:51

Torstein Norevik skrev:Med tre stoppere og ving-backer, er det viktig med stoppere som er hurtige, både med tanke på sideforflytning og ved kontringer, fordi offensive ving-backer kan gi mer rom bakover, og dermed gjøre oss mer sårbare nettopp ved kontringer. Da tenker jeg at det er viktig å ha stoppere med fart, og nettopp mangel på fart har vel vært achilleshælen for både Batth, Chester og Fox. Både Østigard og Wilmot ser for meg ut til å være langt hurtigere, samtidig som de er tacklingssterke og gode duellspillere. Poenget mitt er at treeren bak virker mer robust og vanskeligere å komme forbi etter at Østigard og Wilmot inntok disse rollene, enn da eksempelvis Batth og Chester/Fox spilte der. Da er det også større rom for at ving-backene kan være mer med offensivt, enn om vi har en langsom bakre treer, fordi risikoen reduseres når vi har stoppere med god fart, kontra å ha relativt trege stoppere.
Tenker nå jeg... 8-)

Helt enig Torstein, hvis vi i tillegg tenker på, i mange kamper, (ikke alle) hvor statisk og treg Mikel var så har du vel svar på hvorfor ting fungerer en del bedre nå!
onside
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2314
Registrert: 02 Des 2014, 23:23

Re: Stoke - Nottingham Forest

Innlegg Lilledino » 22 Aug 2021, 18:41

Torstein Norevik skrev:Jeg har tidligere synest at ving-backene har vært et lite draw-back når vi spiller med tre stoppere, og at de har kommet for lite med offensivt, noe som er viktig når vi spiller med tre stoppere og uten rene vinger. Både mot Swansea og Nottingham synest jeg dette har vært betraktelig bedre, og både Smith og Tymon har vært gode, og Tymon endog veldig god.

Tillit, selvtillit og hard jobbing er helt sikkert viktige faktorer i så måte. Det viktigste synest jeg har vært å få de mer med offensivt, og det er der jeg synest den største forskjellen har vært i det siste. Men jeg sitter og tenker på om ikke dette også kan ha å gjøre med de utskiftningene som har vært gjort i den bakre treeren ?

Med tre stoppere og ving-backer, er det viktig med stoppere som er hurtige, både med tanke på sideforflytning og ved kontringer, fordi offensive ving-backer kan gi mer rom bakover, og dermed gjøre oss mer sårbare nettopp ved kontringer. Da tenker jeg at det er viktig å ha stoppere med fart, og nettopp mangel på fart har vel vært achilleshælen for både Batth, Chester og Fox. Både Østigard og Wilmot ser for meg ut til å være langt hurtigere, samtidig som de er tacklingssterke og gode duellspillere. Poenget mitt er at treeren bak virker mer robust og vanskeligere å komme forbi etter at Østigard og Wilmot inntok disse rollene, enn da eksempelvis Batth og Chester/Fox spilte der. Da er det også større rom for at ving-backene kan være mer med offensivt, enn om vi har en langsom bakre treer, fordi risikoen reduseres når vi har stoppere med god fart, kontra å ha relativt trege stoppere.

Dette er bare tanker fra min side, og antakelig bare èn faktor blant flere, der også tillit, selvtillit og hard jobbing - som du Morten nevner - også nok er svært viktige faktorer. Summa summarum synest jeg at spesielt de to siste kampene fra Smith og Tymons side har vært meget bra. Og det at ving-backene kommer med i det offensive spillet er vel alfa og omega når man spillere uten rene vinger, både for å komme til innlegg og for å kunne strekke motstanderen ut til siden, og dermed også skape mer rom sentralt.

Tenker nå jeg... 8-)


Veldig enig og gode tanker. Nå er jeg en enkel sjel, og min fotballfilosofi er gjerne forankret i 4-4-2, eller 4-3-3, men jeg er svært glad i løp bakfra og opp på siden. I min tid som trener (på 90 tallet) premierte jeg spillere når de kom på bla overlapp. det er sykt effektfult og forsvarere blir usikker på hvordan det håndteres. Men det krever spillere med hastighet og utholdenhet. Kanskje vi får til det ...
Proud to be a Potter !
Brukerens avatar
Lilledino
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 7827
Registrert: 06 Aug 2010, 21:15
Bosted: Oslo

Re: Stoke - Nottingham Forest

Innlegg Morten T. » 22 Aug 2021, 19:39

onside skrev:
Torstein Norevik skrev:Med tre stoppere og ving-backer, er det viktig med stoppere som er hurtige, både med tanke på sideforflytning og ved kontringer, fordi offensive ving-backer kan gi mer rom bakover, og dermed gjøre oss mer sårbare nettopp ved kontringer. Da tenker jeg at det er viktig å ha stoppere med fart, og nettopp mangel på fart har vel vært achilleshælen for både Batth, Chester og Fox. Både Østigard og Wilmot ser for meg ut til å være langt hurtigere, samtidig som de er tacklingssterke og gode duellspillere. Poenget mitt er at treeren bak virker mer robust og vanskeligere å komme forbi etter at Østigard og Wilmot inntok disse rollene, enn da eksempelvis Batth og Chester/Fox spilte der. Da er det også større rom for at ving-backene kan være mer med offensivt, enn om vi har en langsom bakre treer, fordi risikoen reduseres når vi har stoppere med god fart, kontra å ha relativt trege stoppere.
Tenker nå jeg... 8-)

Helt enig Torstein, hvis vi i tillegg tenker på, i mange kamper, (ikke alle) hvor statisk og treg Mikel var så har du vel svar på hvorfor ting fungerer en del bedre nå!

Helt enig jeg også.
Batth har vel først og fremst sin styrke i forhold til å forsvare, men ikke like flink med ball som Wilmot og Østigård. De to er også gode( nok ) i forhold til igangsetting bakfra, noe jeg vanligvis er skeptisk til fordi det innebærer høy risiko og sinker spillet med mye balltrilling.
Men for Stoke synes jeg igangsetting bakfra fungerer bedre nå fordi ballføreren har flere alternativer når bevegelsen foran han er god, noe som gjør risikoen for feil og brudd i mot mindre og samtidig gjør at Stoke kommer seg kjappere fram i banen og kan skape overtall, sjanser og mål. Og akkurat dette med hva kommer til bevegelse synes jeg laget som helhet har blitt betraktelig bedre på i de kampene som er spilt så langt. Jeg er rimelig trygg på at spillerne til Stoke som helhet og i gjennomsnitt løper lengre( og smartere ) enn de gjorde i store deler av forrige sesong. En spiller som Smith var sjelden over midtstreken forrige sesong, nå spurter han opp og ned langs krittet i langt større grad.

Jeg synes også samhandlingen mellom spillerne har blitt bedre. Ofte skyldes slikt terping og trening over tid og en klart definert taktikk som spillerne klarer å ta til seg( pedagogikk ), noe som ender opp med en slags persepsjon, hvor spillerne nærmest sanser hvor lagkameratene befinner seg. Nils Arne Eggen og Egil Roger Olsen var gode på slike ting. Skikkelig gode og da i særlig grad klubbtrener Eggen.

Det ser bra ut, men som du nevner Torstein, det er lenge igjen av sesongen.., :)
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Stoke - Nottingham Forest

Innlegg Lilledino » 22 Aug 2021, 20:07

Morten T. skrev:
onside skrev:
Torstein Norevik skrev:Med tre stoppere og ving-backer, er det viktig med stoppere som er hurtige, både med tanke på sideforflytning og ved kontringer, fordi offensive ving-backer kan gi mer rom bakover, og dermed gjøre oss mer sårbare nettopp ved kontringer. Da tenker jeg at det er viktig å ha stoppere med fart, og nettopp mangel på fart har vel vært achilleshælen for både Batth, Chester og Fox. Både Østigard og Wilmot ser for meg ut til å være langt hurtigere, samtidig som de er tacklingssterke og gode duellspillere. Poenget mitt er at treeren bak virker mer robust og vanskeligere å komme forbi etter at Østigard og Wilmot inntok disse rollene, enn da eksempelvis Batth og Chester/Fox spilte der. Da er det også større rom for at ving-backene kan være mer med offensivt, enn om vi har en langsom bakre treer, fordi risikoen reduseres når vi har stoppere med god fart, kontra å ha relativt trege stoppere.
Tenker nå jeg... 8-)

Helt enig Torstein, hvis vi i tillegg tenker på, i mange kamper, (ikke alle) hvor statisk og treg Mikel var så har du vel svar på hvorfor ting fungerer en del bedre nå!

Helt enig jeg også.
Batth har vel først og fremst sin styrke i forhold til å forsvare, men ikke like flink med ball som Wilmot og Østigård. De to er også gode( nok ) i forhold til igangsetting bakfra, noe jeg vanligvis er skeptisk til fordi det innebærer høy risiko og sinker spillet med mye balltrilling.
Men for Stoke synes jeg igangsetting bakfra fungerer bedre nå fordi ballføreren har flere alternativer når bevegelsen foran han er god, noe som gjør risikoen for feil og brudd i mot mindre og samtidig gjør at Stoke kommer seg kjappere fram i banen og kan skape overtall, sjanser og mål. Og akkurat dette med hva kommer til bevegelse synes jeg laget som helhet har blitt betraktelig bedre på i de kampene som er spilt så langt. Jeg er rimelig trygg på at spillerne til Stoke som helhet og i gjennomsnitt løper lengre( og smartere ) enn de gjorde i store deler av forrige sesong. En spiller som Smith var sjelden over midtstreken forrige sesong, nå spurter han opp og ned langs krittet i langt større grad.

Jeg synes også samhandlingen mellom spillerne har blitt bedre. Ofte skyldes slikt terping og trening over tid og en klart definert taktikk som spillerne klarer å ta til seg( pedagogikk ), noe som ender opp med en slags persepsjon, hvor spillerne nærmest sanser hvor lagkameratene befinner seg. Nils Arne Eggen og Egil Roger Olsen var gode på slike ting. Skikkelig gode og da i særlig grad klubbtrener Eggen.

Det ser bra ut, men som du nevner Torstein, det er lenge igjen av sesongen.., :)


Der har du rett Morten, gode lag, med spillere som har spilt sammen lenge, vet hvor medspilleren er og kan slå blindt. Det er seff avhengig av at de har spilt sammen en stund, men det gjorde bartene på slutten av 90 tallet og bar frukter av det..
Proud to be a Potter !
Brukerens avatar
Lilledino
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 7827
Registrert: 06 Aug 2010, 21:15
Bosted: Oslo

Forrige

Gå til Stoke "live"

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 16 gjester

cron