Barnsley - STOKE CITY

Her postes kampene og kommentarene når Stoke spiller

Re: Barnsley - STOKE CITY

Innlegg Torstein Norevik » 24 Feb 2021, 23:05

Dette var ikke mye å skrive hjem om. Så da gjør jeg ikke det.... :evil:
Torstein Norevik
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2992
Registrert: 31 Jan 2011, 23:01
Bosted: Voss

Re: Barnsley - STOKE CITY

Innlegg Morten T. » 24 Feb 2021, 23:08

Faktisk ikke så overrasket over kamputviklinga her. Litt som vi antok før i dag. Barnsley langt bedre enn sitt rykte, men likevel skuffa fordi Stoke ikke hadde noen mottrekk.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Barnsley - STOKE CITY

Innlegg Knut Ole » 24 Feb 2021, 23:08

Barnsley vinner fortjent. Virker som de er langt bedre forberedt. Skårer tidlig og spikrer kampen på tampen. De er aggressive hele veien og forstyrrer vårt forsøk på spill. Stor vilje + evne til press. Noe jeg tror Morten nevnte i forkant av matchen. Det preger mye av matchen , at vi ikke lykkes i forsøk på ett-eller-annet oppbygging av spill (hvis man er litt rause ovf Stoke). Utover 2.omg går nesten alt i stå og vi treffer verken med pasninger eller samhandling. Og Barnsley er for gode til at tilfeldigheter fra Stoke skal føre til utligning. Så viser de i stedet hvor enkelt det kan gjøres med presisjon og samhandling på 2-0 skåringen.
Dessverre ble det ingen bedring med byttene våre, kvaliteten falt vel heller i takt med 5 bytter.
Spøtt i nevene og legg denne raskt i skuffen. Opp i tingene for ny match lørdag.
Knut Ole
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 3841
Registrert: 08 Aug 2010, 11:17

Re: Barnsley - STOKE CITY

Innlegg EspenE » 24 Feb 2021, 23:44

Svein Nilsen skrev:Ræva! Dette var helt forferdelig. En brukbar førsteomgang ble avløst av kanskje den dårligste omgangen vi har spilt denne sesongen, og det sier ikke så lite. Selv om det står BAR-STK på tv-skjermen så møtte vi ikke Barcelona....det var Barnsley, fucking Barnsley. Gleder meg til å høre fra MON etter kampen, han bør si at dette var ræva. Faen så forbanna jeg blir av så dårlig innsats og evner.
God natt!! :evil:

Som jeg skulle sagt det selv! At det er mulig å spille så dårlig i en omgang man trenger å score er helt ufattelig!

Det verste er at jeg ikke synes innsatsen/løpinga var dårlig i dag, det var (den manglende) planen, den forbanna leflinga med taktikken (det så ut som 3-4-3 og 5-2-3, men det var ikke enkelt å skjønne) og Mikel. Fy faen så dårlig han var. Thompson var milevis bedre, ta av Mikel istedet! Vi var fullt på høyde i vanlig formasjon, jeg fatter ikke behovet for å bytte?! Spesielt ikke når Fletcher må av, da trenger vi relasjoner, ikke prøving og feiling!

Denne er din skyld, MON. Du fikk skryt forrige kamp, men denne andreomgangen er noe av det verste jeg har sett. Hodeløse kyllinger!
EspenE
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 553
Registrert: 23 Okt 2018, 20:46

Re: Barnsley - STOKE CITY

Innlegg Morten T. » 25 Feb 2021, 10:36

EspenE skrev:
Svein Nilsen skrev:Ræva! Dette var helt forferdelig. En brukbar førsteomgang ble avløst av kanskje den dårligste omgangen vi har spilt denne sesongen, og det sier ikke så lite. Selv om det står BAR-STK på tv-skjermen så møtte vi ikke Barcelona....det var Barnsley, fucking Barnsley. Gleder meg til å høre fra MON etter kampen, han bør si at dette var ræva. Faen så forbanna jeg blir av så dårlig innsats og evner.
God natt!! :evil:

Som jeg skulle sagt det selv! At det er mulig å spille så dårlig i en omgang man trenger å score er helt ufattelig!

Det verste er at jeg ikke synes innsatsen/løpinga var dårlig i dag, det var (den manglende) planen, den forbanna leflinga med taktikken (det så ut som 3-4-3 og 5-2-3, men det var ikke enkelt å skjønne) og Mikel. Fy faen så dårlig han var. Thompson var milevis bedre, ta av Mikel istedet! Vi var fullt på høyde i vanlig formasjon, jeg fatter ikke behovet for å bytte?! Spesielt ikke når Fletcher må av, da trenger vi relasjoner, ikke prøving og feiling!

Denne er din skyld, MON. Du fikk skryt forrige kamp, men denne andreomgangen er noe av det verste jeg har sett. Hodeløse kyllinger!

Etter å ha fått matchen i går litt på avstand så tror jeg faktisk Jan Åge Fjørtoft sin gamle arbeidsgiver vil være nærmere å pushe for play-off enn det Stoke vil.
Stoke har muligens en sterkere tropp - på papiret, men fotballkamper avgjøres ikke på papiret og det går an å utligne individuelle forskjeller hvis man f.eks. gidder å løpe mer enn motstanderen, ødelegger for motstanderens spill gjennom høyt press og duellstyrke, har et framoverrettet spill som gjør at man utnytter ubalansen og en uorganisert motstander, selvtillit, fokus på lagmaskineriet og ikke enkeltspillere, en dose flaks, selv er godt organisert bakover og Fandens Oldemor....

Man blir ikke verdens beste lag av å spille slik, men man får kanskje ut potensialet i en klubb som ikke kan kjøpe seg fremgang og derav er nødt for å finne andre veier som gjør at de kan "push above your own weight" - altså overprestere i forhold til forutsetningene.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Barnsley - STOKE CITY

Innlegg Torstein Norevik » 25 Feb 2021, 23:25

The Sentinel har en artikkel på sin nettside i kveld, der de hevder at Barnsleys første scoring skulle ha vært annulert for offside. Da Barnsley-spilleren fyrte av "kanonen" stod det nemlig en Barnsley-spiller helt klart i offside-posisjonen. Da er vel regelen at det skal blåses offside om han influerer på spillet.

Her ser det ut til at han står i siktlinjen for Gunn, som må lene seg litt mot høyre, og står derfor med tyngden på feil fot når skuddet kommer, og rekker ikke tidsnok i motsatt retning. Barnsley-spilleren må faktisk bøye seg litt unna, for ikke å bli truffet av skuddet.

Det kan jo forklare at Gunn slet med å komme raskt nok etter skuddet, noe jeg selv var noe kritisk til, og var av den formening at en god keeper kanskje burde ha tatt skuddet. For selv om det var hardt og velplassert, kom det fra veldig langt hold. Men etter å ha sett bildene, så må jeg nok kanskje unnskylde Gunn litt... ;)

https://www.stokesentinel.co.uk/sport/f ... al-5045066

Nå har jeg ingen dommererfaring, men ut fra nevnte regel så høres det i mitt hode ut som det skulle ha vært blåst offside. For når Barnsley-spilleren står i siktlinjen for keeper kan det vel vanskelig hevdes at han ikke influerer på spillet ? Men her er det kanskje gradsforskjeller på influeringen for når det skal blåses og ikke ?

Hva sier du, Morten, som tidligere dommer ? :)
Torstein Norevik
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2992
Registrert: 31 Jan 2011, 23:01
Bosted: Voss

Re: Barnsley - STOKE CITY

Innlegg Morten T. » 25 Feb 2021, 23:57

Torstein Norevik skrev:The Sentinel har en artikkel på sin nettside i kveld, der de hevder at Barnsleys første scoring skulle ha vært annulert for offside. Da Barnsley-spilleren fyrte av "kanonen" stod det nemlig en Barnsley-spiller helt klart i offside-posisjonen. Da er vel regelen at det skal blåses offside om han influerer på spillet.

Her ser det ut til at han står i siktlinjen for Gunn, som må lene seg litt mot høyre, og står derfor med tyngden på feil fot når skuddet kommer, og rekker ikke tidsnok i motsatt retning. Barnsley-spilleren må faktisk bøye seg litt unna, for ikke å bli truffet av skuddet.

Det kan jo forklare at Gunn slet med å komme raskt nok etter skuddet, noe jeg selv var noe kritisk til, og var av den formening at en god keeper kanskje burde ha tatt skuddet. For selv om det var hardt og velplassert, kom det fra veldig langt hold. Men etter å ha sett bildene, så må jeg nok kanskje unnskylde Gunn litt... ;)

https://www.stokesentinel.co.uk/sport/f ... al-5045066

Nå har jeg ingen dommererfaring, men ut fra nevnte regel så høres det i mitt hode ut som det skulle ha vært blåst offside. For når Barnsley-spilleren står i siktlinjen for keeper kan det vel vanskelig hevdes at han ikke influerer på spillet ? Men her er det kanskje gradsforskjeller på influeringen for når det skal blåses og ikke ?

Hva sier du, Morten, som tidligere dommer ? :)
He-he, jo jeg har vært bort i tilsvarende flere ganger og det skal blåses offside på slike situasjoner, men det er ikke alltid lett å se. Kanskje spesielt hvis man inntar linjedommerens perspektiv og synsfelt. Det var muligens(?) en del spillere i mellom linjedommeren og spilleren også, noe som kanskje kan ha forhindret linjedommeren i å faktisk se at det sto en spiller i offside. Og det var et skudd, ikke en pasning direkte til medspiller. Som linjedommer er det også en oppgave å se om ballen er over linja eller ei, og da er det fort gjort å følge selve skuddet med blikket og ikke spillerne ballen passerer på vei mot mål. Hadde VAR vært i bruk her så hadde målet sannsynligvis blitt underkjent, men...ja...vet ikke om jeg er tilhenger av det systemet likevel.

Når man dømmer så kan, eller bør, man prøve å følge det som kalles «diagonalen». Det betyr at dommeren løper opp og ned en slags diagonal mellom motsatte cornerflagg og dekker i stor grad områdene lengst unna linjedommerne, mens linjedommerne har et slags ansvar for området i sin nærhet hva kommer til alle avgjørelser. Derfor synes jeg det var vanskeligst, da jeg var linjedommer, å følge med på spillet som var veldig nær meg. Da må man både følge med på om ballen går over en av linjene og offside samt å hjelpe dommeren med avgjørelser rundt frispark. Alt på en gang. Man får en slags rutine i det, men det er ikke til å unngå at det av og til blir feil. Det gikk mange ganger veldig fort, så et sånn flueøye-syn hadde vært et greit hjelpemiddel. Ikke var jeg spesielt kjapp heller, så det ble fort 10-20 meter mellom meg og Kjell Roar Kaasa og lignende hurtigtog. Men artig var det lell. :P 8-)
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Barnsley - STOKE CITY

Innlegg Torstein Norevik » 26 Feb 2021, 00:33

Morten T. skrev:
Torstein Norevik skrev:The Sentinel har en artikkel på sin nettside i kveld, der de hevder at Barnsleys første scoring skulle ha vært annulert for offside. Da Barnsley-spilleren fyrte av "kanonen" stod det nemlig en Barnsley-spiller helt klart i offside-posisjonen. Da er vel regelen at det skal blåses offside om han influerer på spillet.

Her ser det ut til at han står i siktlinjen for Gunn, som må lene seg litt mot høyre, og står derfor med tyngden på feil fot når skuddet kommer, og rekker ikke tidsnok i motsatt retning. Barnsley-spilleren må faktisk bøye seg litt unna, for ikke å bli truffet av skuddet.

Det kan jo forklare at Gunn slet med å komme raskt nok etter skuddet, noe jeg selv var noe kritisk til, og var av den formening at en god keeper kanskje burde ha tatt skuddet. For selv om det var hardt og velplassert, kom det fra veldig langt hold. Men etter å ha sett bildene, så må jeg nok kanskje unnskylde Gunn litt... ;)

https://www.stokesentinel.co.uk/sport/f ... al-5045066

Nå har jeg ingen dommererfaring, men ut fra nevnte regel så høres det i mitt hode ut som det skulle ha vært blåst offside. For når Barnsley-spilleren står i siktlinjen for keeper kan det vel vanskelig hevdes at han ikke influerer på spillet ? Men her er det kanskje gradsforskjeller på influeringen for når det skal blåses og ikke ?

Hva sier du, Morten, som tidligere dommer ? :)
He-he, jo jeg har vært bort i tilsvarende flere ganger og det skal blåses offside på slike situasjoner, men det er ikke alltid lett å se. Kanskje spesielt hvis man inntar linjedommerens perspektiv og synsfelt. Det var muligens(?) en del spillere i mellom linjedommeren og spilleren også, noe som kanskje kan ha forhindret linjedommeren i å faktisk se at det sto en spiller i offside. Og det var et skudd, ikke en pasning direkte til medspiller. Som linjedommer er det også en oppgave å se om ballen er over linja eller ei, og da er det fort gjort å følge selve skuddet med blikket og ikke spillerne ballen passerer på vei mot mål. Hadde VAR vært i bruk her så hadde målet sannsynligvis blitt underkjent, men...ja...vet ikke om jeg er tilhenger av det systemet likevel.

Når man dømmer så kan, eller bør, man prøve å følge det som kalles «diagonalen». Det betyr at dommeren løper opp og ned en slags diagonal mellom motsatte cornerflagg og dekker i stor grad områdene lengst unna linjedommerne, mens linjedommerne har et slags ansvar for området i sin nærhet hva kommer til alle avgjørelser. Derfor synes jeg det var vanskeligst, da jeg var linjedommer, å følge med på spillet som var veldig nær meg. Da må man både følge med på om ballen går over en av linjene og offside samt å hjelpe dommeren med avgjørelser rundt frispark. Alt på en gang. Man får en slags rutine i det, men det er ikke til å unngå at det av og til blir feil. Det gikk mange ganger veldig fort, så et sånn flueøye-syn hadde vært et greit hjelpemiddel. Ikke var jeg spesielt kjapp heller, så det ble fort 10-20 meter mellom meg og Kjell Roar Kaasa og lignende hurtigtog. Men artig var det lell. :P 8-)

Takk for interessant og lærerik kommentar, Morten :) Dette med "diagonalen", og at linjedommerne har såpass mye ansvar for alle avgjørelser i sine "nærområder" har jeg faktisk ikke tenkt over. Og så er det interessant å begynne å tenke over hvor mye dommeren - og linjedommerne - faktisk må tenke gjennom i sine vurderinger, før de tar en avgjørelse.

For egen del kunne jeg aldri ha vært fotballdommer, for jeg hadde ikke fått med meg halvparten av det som dommeren må ta stilling til. Jeg la for eksempel ikke merke til episoden med Barnsley-spilleren, selv etter å ha sett målet i reprise i sakte kino flere ganger, og fra ulike vinkler, og ble ikke obs på dette før jeg leste artikkelen i The Sentinel. Like fullt kan jeg bli kraftig irritert på feilaktige dommeravgjørelser, men da kan det være lurt å telle til ti og erkjenne at dommeren kanskje er den aktøren på banen med den vanskeligste jobben. For som du sier, spillet går fort og situasjonene oppstår i brøkdelen av et sekund, og dommeren må (uten VAR) ta avgjørelsen der og da, avgjørelser som vi supportere kanskje diskuterer frem og tilbake - selv etter å ha sett situasjonen i sakte kino og fra alle vinkler - men kanskje likevel er usikre på, og kanskje uenige om. Dommeren på sin side må ta avgjørelsen i løpet av sekunder, uten disse hjelpemidlene.

Så all honnør til deg og andre som tar - eller tidligere har tatt - på seg denne vanskelige oppgaven, dere har ofte en utakknemlig jobb der det vanker kjeft samme hva avgjørelsene går ut på. Så får heller vi supportere tåle at ikke alle avgjørelser kan bli riktige. Å få alle avgjørelser korrekt ville rett og slett ikke være menneskelig... ;)

Jeg er for øvrig heller ingen tilhenger av VAR, i alle fall ikke slik systemet benyttes i dag. Tanken er for så vidt god, men samtidig mister man mye av spontaniteten i spillet når situasjoner stadig skal sjekkes, f.eks. når VAR skal sjekke om en scoring kan godkjennes eller ikke. Samtidig som f.eks. offside-regelen nærmest blir parodisk når VAR skal sjekke om angriperen er innenfor offsidegrensa med lillefingeren... :twisted: Diskusjoner rundt dommeravgjørelser skaper engasjement, og det er bra. Så får vi heller leve med at noen avgjørelser som går oss imot er feilaktige. I det lange løp jevner det nok seg ut om man har fordeler eller ulemper av feilaktige dommeravgjørelser. ;) Om VAR skal brukes, burde det kanskje være begrenset til helt avgjørende situasjoner, f.eks. der det er tvil om ballen har vært over mållinja eller ikke, og la det bli med det...mener jeg... ;)
Torstein Norevik
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2992
Registrert: 31 Jan 2011, 23:01
Bosted: Voss

Re: Barnsley - STOKE CITY

Innlegg Morten T. » 26 Feb 2021, 11:10

Torstein Norevik skrev:
For egen del kunne jeg aldri ha vært fotballdommer, for jeg hadde ikke fått med meg halvparten av det som dommeren må ta stilling til. Jeg la for eksempel ikke merke til episoden med Barnsley-spilleren, selv etter å ha sett målet i reprise i sakte kino flere ganger, og fra ulike vinkler, og ble ikke obs på dette før jeg leste artikkelen i The Sentinel. Like fullt kan jeg bli kraftig irritert på feilaktige dommeravgjørelser, men da kan det være lurt å telle til ti og erkjenne at dommeren kanskje er den aktøren på banen med den vanskeligste jobben. For som du sier, spillet går fort og situasjonene oppstår i brøkdelen av et sekund, og dommeren må (uten VAR) ta avgjørelsen der og da, avgjørelser som vi supportere kanskje diskuterer frem og tilbake - selv etter å ha sett situasjonen i sakte kino og fra alle vinkler - men kanskje likevel er usikre på, og kanskje uenige om. Dommeren på sin side må ta avgjørelsen i løpet av sekunder, uten disse hjelpemidlene.

Så all honnør til deg og andre som tar - eller tidligere har tatt - på seg denne vanskelige oppgaven, dere har ofte en utakknemlig jobb der det vanker kjeft samme hva avgjørelsene går ut på. Så får heller vi supportere tåle at ikke alle avgjørelser kan bli riktige. Å få alle avgjørelser korrekt ville rett og slett ikke være menneskelig... ;)

Noe får man en slags rutine på i forhold til avgjørelser. Man lærer etterhvert hvor det er best å plassere seg i forhold til å oppfatte situasjonene, men man kan ikke stole helt på dette heller og må, som spillerne, være "på" fra første spark på ballen. Nedover i divisjonene ( i Norge tror jeg det er fra 5.-6. divisjon? ) og det meste av barne-og ungdomsfotball så har man heller ikke med seg linjedommere, og da blir det jo på mange måter enda vanskeligere å ta noen av disse avgjørelsene( selv om tempoet i kampene er lavere ). Det blir nesten så man opparbeider seg en form for "intuisjon" rundt en del situasjoner hvis man dømmer kamper uten linjedommere( og til en viss grad ellers også ).

Dette med kjeft, med hånda på hjertet, var ikke noe problem for meg. Jeg har alltid sett på det som en del av spillet, men jeg skilte skarpt mellom to "typer" kjeft. Den ene var den umiddelbare reaksjonen etter en avgjørelse som jeg så på som helt grei, den andre var kjeft/skjellsord som kom uten noen foranledning. Det resulterte som regel i gult, og noen ganger, rødt kort.
På den annen side har jeg sett dommere( spesielt yngre ) som har sluttet tidlig pga. kjeftinga fra spillere og, aller værst, foreldre på sidelinjen. At 40-50 år gamle gubber står og kjefter på en ung gutt eller jente på 15-16 år pga. en dommeravgjørelse i en barnefotballkamp er sannsynligvis på seierspallen hva kommer til patetisk oppførsel, men klarer man å heve seg over slike tirader fra folk så går det etterhvert greit, men det er ikke lett for unge som jo er i en sårbar alder og ikke har livserfaring nok til å være herdet i forhold til å bli utsatt for oral galle fra såkalte "voksenpersoner". Det beste hadde jo vært at de 40-50 år gamle gubbene hadde skjerpa seg. Ingen lett jobb å få til det heller.

Det beste med dømminga, synes jeg, var at man lærte seg å forholde seg rolig og holde hodet kaldt i situasjoner hvor det "blåste" mye, samt å tenke kjapt. Det var faktisk ganske god mental trening og kan anbefales til alle som ikke har prøvd. :) ;)
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Barnsley - STOKE CITY

Innlegg Morten T. » 26 Feb 2021, 13:53

...en annen ting med dømming som jeg liker, og likte, da jeg holdt på var å snakke/kommunisere med spillerne. I England er dette veldig vanlig og etter mitt syn og erfaring så roer det ned spillerne hvis man forklarer de hvorfor man blåste i fløyta og generelt prøver å fleipe litt underveis. Jeg likte også godt å innrømme feil( selv om det var få av dem :mrgreen: ) under eller etter kampene. De fleste spillere med en viss forståelse for hvordan det hele fungerer aksepterte og roet seg som følge av dette.
Jeg vet at ikke alle dommere i Norge deler det synet. For noen dommere er det viktig å fremstå med sin egen oppfatning av hva autoritet er og bryskt feie bort alle protester, spørsmål og utbrudd og nesten ikke kommunisere i det hele tatt.
Det var ikke noe for meg, av den enkle grunn at jeg ville ha det gøy sjøl. Og for meg ville det ikke ha vært gøy å fremstå som en streng gammal overlærer/prest/politi på banen. Etter mitt syn så er dommeren der, helt enkelt, for å gjøre fotballen en tjeneste, passe på at regelverket blir fulgt og samtidig ha det gøy selv, og ikke for å få fritt utløp for maktarrogante tilbøyeligheter.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Forrige

Gå til Stoke "live"

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 16 gjester

cron