Stoke - Leicester ( FA-cup, 3. runde )

Her postes kampene og kommentarene når Stoke spiller

Re: Stoke - Leicester ( FA-cup, 3. runde )

Innlegg Morten T. » 09 Jan 2021, 19:14

Knut Ole skrev:
Morten T. skrev:
onside skrev:Showcross snur ræva til ja..... huff of huff....

Ja, men de vender spillet veldig kjapt og dytter frem mange folk. I returrommet også.
Det er det, og ikke maratonløpere og friidrettsutøvere, jeg snakker om når jeg hevder at løpskraft i fotball er veldig viktig.

Sant Morten. Hele den defensive delen av Stoke som ble satt ut ved 0-4. tempo og bevegelser med og uten ball. Og vips er motstander alltid et steg eller to bak motstander. Shawcross var vel faktisk den eneste som stod opp i oppspillet til målet og gjorde en helt ok klarering i forkant av skuddet

Ja, det er nettopp dette.
De feilene/feilvalgene som gjøres et godt stykke oppe i banen får fort konsekvenser, spesielt når motstanderen vender spillet så kjapt( og tidvis presist ) som Leicester. Man kan se at de har øvd og trent mye på dette.
De provoserer fram feil/feilvalg hos ballfører ved å dytte 2-3 mann på vedkommende, så går de veldig fort framover etter å ha vunnet ballen og utnytter ubalansen.
Egentlig en ganske enkel oppskrift som jeg er forundret over at flere lag ikke benytter seg av, uavhengig av hvor presise føtter de måtte ha i laget, men å spille slik er ikke gjort over natta. Det krever masse trening, øving og repetering. Også i styrkerommet og på tredemølla.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Stoke - Leicester ( FA-cup, 3. runde )

Innlegg mfkpotter » 09 Jan 2021, 19:26

Det er bare pinlig å se på dette Stoke laget. Er ikke i nærheten av å score mål mot verken PL lag eller bånnlagene i Championship.
Når hele konseptet er å kælke ballen opp mot Vokes, å håpe at det skal skje noe, ja da må du finne deg noe annet å gjøre. En ting er en forferdelig taktikk, en annen ting er hvilke spillere som er på banen. Tommy Smith kostet klubben 50 millioner, for den summen så skulle jeg personlig ha klart å kjøpe et helt lag fra Eliteserien i Norge, og ha stablet et bedre lag på beina.Smith er tidenes dårligste back i klubben. Macclean hadde faktisk ikke forvart en plass på Lambertseter sitt 5.div lag. Ta med Batth og Brown på samme lag og start opp et bedriftslag i stedet.

Slik Stoke spiller for tiden, så er det som å se Stoke på sitt verste med Tony Pulis. Ingen målsjanser og ingen plan.
mfkpotter
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 481
Registrert: 09 Aug 2010, 21:00

Re: Stoke - Leicester ( FA-cup, 3. runde )

Innlegg Morten T. » 09 Jan 2021, 20:01

Knut Ole skrev:
Morten T. skrev:Ikke mye moro for tida. Stoke taper, hockeysesongen er stoppa, lockdowns og været er kjipt.
Bra at Vinmonopolet er rett i nærheten...

Ja, det kan være behov for å trøste seg litt med godsaker fra polet. Nå er det veldig veldig vanskelig å finne lyspunkter i Stoke sitt spill. At vi sparkes på ræva ut av FA cupen er isolert sett ingen krise, mer en tradisjon. Nå ble dette enda en kamp nesten fri for Stoke-sjanser og enda en gang 0 mål. Og vår vanligvis gode defensive uttelling fikk en skikkelig skrape. Jeg sliter virkelig med å se lyspunkter. MON snakkes mye opp, og jeg tenker at han er fotball-klok. Nå må du vise oss din gode kompetanse. Han ser vel det samme som de fleste av oss at vi må skape mer med smarte og raske bevegelser. Kontringer må utnyttes. Tilsvarende for dødballer. Trene trene , øve øve!

O’Neill er fotballklok, ja. Derav hersker ingen tvil.
Kanskje ikke helt overraskende at Stoke sliter litt nå, tatt i betraktning skader og det tette kampprogrammet, MEN allikevel MÅ O’Neill framover knekke koden i forhold til det offensive. Spesielt hjemme på Britannia Stadium.

Som du skriver, så er jo fiasko i FA-cupen nærmest som tradisjon å regne. Riktignok et par semifinaler på begynnelsen av 1970-tallet og en finale i 2011, men utover det har det stort sett vært semre saker.

Håper det snur kjapt, men dette er nok fortsatt, som O’Neill også har vært inne på, «work in progress».
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Stoke - Leicester ( FA-cup, 3. runde )

Innlegg onside » 09 Jan 2021, 22:58

Morten T. skrev:
onside skrev:
Morten T. skrev:0-4

Showcross snur ræva til ja..... huff of huff....

Ja, men de vender spillet veldig kjapt og dytter frem mange folk. I returrommet også.
Det er det, og ikke maratonløpere og friidrettsutøvere, jeg snakker om når jeg hevder at løpskraft i fotball er veldig viktig.

Løpskraft, hurtighet, teknikk, timing og samspill er fryktelig viktig i fopall ja, Det at Shawcross, som siste forsvarer i den siste goal'en var å snu ræva til, var nok et symptom på nettopp det - at vi ble ganske så rævkjørt mot slutten.
Vi stilte nok ikke med toppet lag i dag, men uansett det viser at det er et stykke opp til PL-nivå for Stoke, så resultatet ble egentlig som forventet, vi burde kanskje unngått att par av disse, da hadde det ikke sett så ille ut, men fire null er litt i overkant. Vi er ute av Cup-ene så nå har resten av sesongen til å konsentrere oss om den topp 8 - plasseringen, og det krever litt bedre tendenser enn det vi så i dag - uten å svartmale altfor mye. Men svakhetene som kom frem i dag er veldig kjente, og har vært der i nesten hele sesongen.
onside
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2314
Registrert: 02 Des 2014, 23:23

Re: Stoke - Leicester ( FA-cup, 3. runde )

Innlegg Morten T. » 09 Jan 2021, 23:42

onside skrev:
Morten T. skrev:
onside skrev:Showcross snur ræva til ja..... huff of huff....

Ja, men de vender spillet veldig kjapt og dytter frem mange folk. I returrommet også.
Det er det, og ikke maratonløpere og friidrettsutøvere, jeg snakker om når jeg hevder at løpskraft i fotball er veldig viktig.

Løpskraft, hurtighet, teknikk, timing og samspill er fryktelig viktig i fopall ja, Det at Shawcross, som siste forsvarer i den siste goal'en var å snu ræva til, var nok et symptom på nettopp det - at vi ble ganske så rævkjørt mot slutten.
Vi stilte nok ikke med toppet lag i dag, men uansett det viser at det er et stykke opp til PL-nivå for Stoke, så resultatet ble egentlig som forventet, vi burde kanskje unngått att par av disse, da hadde det ikke sett så ille ut, men fire null er litt i overkant. Vi er ute av Cup-ene så nå har resten av sesongen til å konsentrere oss om den topp 8 - plasseringen, og det krever litt bedre tendenser enn det vi så i dag - uten å svartmale altfor mye. Men svakhetene som kom frem i dag er veldig kjente, og har vært der i nesten hele sesongen.

0-4 var litt flatterende, ja. På 0-2 så må Stoke prøve litt mer( uten at de fikk det til ) og ta litt mer risiko. Lag som Leicester er gode på å utnytte og straffe motstandere som gjør feil og fremstår uorganisert. De er godt drillet på det.
På stillingen 0-0, og til og med 0-1, så synes jeg Stoke hadde rimelig grei kontroll selv om det kom noen løp inn i feltet fra Leicester som «dro» Stokeforsvaret ut av posisjonene og gjorde det småfarlig. Forøvrig en bra metode for å bryte ned velorganiserte forsvar.

En ting jeg synes O’Neill bør gjøre nå er å skrote 3-5-2(5-3-2) og gå for 4-4-2, evt. 4-5-1. Det funker ikke med Smith og McClean som vingbacker, hverken offensivt eller defensivt. Akkurat det håper jeg han forandrer snart.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Stoke - Leicester ( FA-cup, 3. runde )

Innlegg EspenE » 11 Jan 2021, 14:16

Morten T. skrev:En ting jeg synes O’Neill bør gjøre nå er å skrote 3-5-2(5-3-2) og gå for 4-4-2, evt. 4-5-1. Det funker ikke med Smith og McClean som vingbacker, hverken offensivt eller defensivt. Akkurat det håper jeg han forandrer snart.


Her er vi ganske enige, men jeg tviler på (og håper ikke) at han går til 4-4-2. Vi har ikke bra nok kantspillere til det. Både Verlinden og brown er vinger (AM R/L for dere FM-fans) og har ikke de defensive kvalitetene som trengs til å spille kant (M R/L).

5-3-2 (den er rimelig defensiv, så la oss kalle en spade for en spade) borte mot bedre lag fungerer jo ok, så lenge vi har en brukbar spiss og en ving på banen, men hjemme og mot dårligere lag bør vi spille en 4-5-1/4-3-3-variant. En slik formasjon er også mye mer fleksibel, da man enkelt kan spille både 4-5-1, 4-2-3-1 og 4-3-3 med de samme spillerne. Man kan også kjipe ut og legge om til 5-2-3, som vi har spilt med hell tidligere i sesongen.
EspenE
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 553
Registrert: 23 Okt 2018, 20:46

Re: Stoke - Leicester ( FA-cup, 3. runde )

Innlegg Morten T. » 11 Jan 2021, 15:23

EspenE skrev:
Morten T. skrev:En ting jeg synes O’Neill bør gjøre nå er å skrote 3-5-2(5-3-2) og gå for 4-4-2, evt. 4-5-1. Det funker ikke med Smith og McClean som vingbacker, hverken offensivt eller defensivt. Akkurat det håper jeg han forandrer snart.


Her er vi ganske enige, men jeg tviler på (og håper ikke) at han går til 4-4-2. Vi har ikke bra nok kantspillere til det. Både Verlinden og brown er vinger (AM R/L for dere FM-fans) og har ikke de defensive kvalitetene som trengs til å spille kant (M R/L).

5-3-2 (den er rimelig defensiv, så la oss kalle en spade for en spade) borte mot bedre lag fungerer jo ok, så lenge vi har en brukbar spiss og en ving på banen, men hjemme og mot dårligere lag bør vi spille en 4-5-1/4-3-3-variant. En slik formasjon er også mye mer fleksibel, da man enkelt kan spille både 4-5-1, 4-2-3-1 og 4-3-3 med de samme spillerne. Man kan også kjipe ut og legge om til 5-2-3, som vi har spilt med hell tidligere i sesongen.
I en 4-4-2 variant med soneforsvar mener jeg det ikke er like viktig for vinger å bidra defensivt( på den første tredjedelen ), deres primære oppgave vil være å angripe, men også jeg liker 4-5-1/4-3-3 og er helt enig i at dette er et fleksibelt system.
Jeg har dog sett noen varianter av 4-3-3 som jeg ikke har likt så godt hvor backene går altfor langt opp i banen og hvor man fort blir overspilt etter et brudd i mot. Tom Nordlie står litt for den stilen hvor det å jage mål 2 og 3 blir viktigere enn å sikre bak. Av og til går det bra, men oftere enn man liker å tro er den type naivitet også veldig kostbar, ikke minst fordi en motstander, naturlig nok, vil dytte frem flere folk når de jager utligning eller redusering. Men i sum er 4-5-1 eller 4-3-3 veldig bra fordi den viktige balansen mellom det defensive og det offensive er god( hvis det spilles på en kontrollert måte ).


Jeg er likevel mest glad i 4-4-2, sikkert fordi jeg er glad i tradisjonelt vingspill og backer som har det som sin primære oppgave å forsvare( å angripe for backer er sekundært og aldri begge to samtidig / Catenaccio ).
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Forrige

Gå til Stoke "live"

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 45 gjester

cron