Stoke - Bournemouth

Her postes kampene og kommentarene når Stoke spiller

Re: Stoke - Bournemouth

Innlegg EspenE » 03 Jan 2021, 00:14

Er villig til å prøvde de fleste foran der jeg altså, selv McClean... Men han er vel ikke akkurat sterk i posisjonering og "uten ball".

Jeg tenker fortsatt at Vokes må spille hvis Fletcher ikke kan, men da må vi ha Verlinden inn på en av kantene, så kan Brown og McC kjempe om den andre vingen. Men da må de spille som vinger, ikke vingbacker.
EspenE
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 553
Registrert: 23 Okt 2018, 20:46

Re: Stoke - Bournemouth

Innlegg Etne-Kjell » 03 Jan 2021, 00:20

EspenE skrev:Igjen ryker vi på manglende evne til å skape sjanser og score mål. At vi ikke har noen spisser som kan score er jo kjent, men at de ikke engang greier å komme til noe som gjør at midtbanen kan banke inn et mål er enda mer frustrerende. Mikel har vel aldri vært noen målscorer, heller ikke Allen, og Clucas kom jo ikke til en eneste skuddmulighet. Og når vi spiller med vingbacker, ja da blir det tynt framover.

Og igjen, jeg lurer på hva i helvete MON tenkte når han satte inn Brown foran Vokes. Alle kunne jo se at han sleit som bare rakkern som en slags mikrotanksenter. Tror jeg så han vant en duell og fikk lagt igjen en eneste gang i hele kampen. Hva er det med Stoke og ikke greie å legge om for å tilpasse seg hvilke spillere man faktisk har på banen? Tror faktisk vi hadde begynt å spille i bakrom hvis det var Vokes som hadde kommet inn...

Menmen, klar framgang spillemessig enn mot Coventry og Forest, vi hang godt med i store deler av kampen og taper nok for et bedre lag. Men jeg er mer bekymra for "evolusjonen" og "utvikling av offensivt spill". Ser ingen tegn til dette dessverre. Det blir bare verre og verre jo flere skader vi har.

Veldig mykje godt innhold i ditt innlegg, fint med meiningar som går på tema, kamp, lag og refleksjonar framover osv...samt at du `tar ballen og ikkje sleivar innom mannen` Det er desse innlegga som er viktige, interesante og kjekke for dei fleste å lesa her på forumet. Så igjen, sånne innlegg og lignande med fokus på tema er veldig bra og innholdet sluttar eg meg heilt til :) Har nok meiningar som går på ønske om Stoke litt opp i prestasjonar som kan føre oss opp i topp seks, om me klarer opprykk i år eller neste sesong, vil berre framtida vise, men håpar det er et felles mål... :roll:
Etne-Kjell
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 52
Registrert: 12 Des 2020, 19:05

Re: Stoke - Bournemouth

Innlegg Morten T. » 03 Jan 2021, 00:30

[quote=“centauri“] mangel av noe bedre:
Jeg gjentar hva jeg skrev for 2 kamper siden:
Kjør McClean som spiss som alternativ for Fletcher.
McClean er sterk, god på hodet, og skyter som en struts. [/quote]

"
Han har «ett bein», det venstre. Høyrebeinet er like dødt som Kaptein Ahab sitt trebein. Det lyser panikk av McClean hvis han havner i en situasjon hvor han tvinges til å bruke høyrebeinet.
Han er ok når han kan følge barneregla «vi går rett på, samme hva vi støter på» og slå innlegg. Litt av problemet er at nesten alt han gjør i fart i angrepsfasen foregår på instinkt. Som spiss så må du være litt smartere, kaldere i topplokket og løpe riktig for å skape rom for deg selv og andre. Det tviler jeg veldig sterkt på at McClean hadde klart. Det hadde sannsynligvis endt opp like tannløst som Brown.
Da er jeg mer enig med Espen. Hvis Fletcher ikke spiller så bedre å benytte Vokes, men da MÅ det komme legg fra kantene inn i boks eller oppspill mot Vokes og bevegelse rundt. Hvis ikke er også Vokes( og I og for seg Fletcher også )verdiløs på topp.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Stoke - Bournemouth

Innlegg EspenE » 03 Jan 2021, 00:50

Etne-Kjell skrev:Veldig mykje godt innhold i ditt innlegg, fint med meiningar som går på tema, kamp, lag og refleksjonar framover osv...samt at du `tar ballen og ikkje sleivar innom mannen` Det er desse innlegga som er viktige, interesante og kjekke for dei fleste å lesa her på forumet. Så igjen, sånne innlegg og lignande med fokus på tema er veldig bra og innholdet sluttar eg meg heilt til :) Har nok meiningar som går på ønske om Stoke litt opp i prestasjonar som kan føre oss opp i topp seks, om me klarer opprykk i år eller neste sesong, vil berre framtida vise, men håpar det er et felles mål... :roll:


Takker, det er gøy å høre. Det er derfor jeg elsker dette forumet, en god del meninger av folk som har sett mye fotball, og med egne tanker om hvordan fotball og ikke minst Stoke skal spilles. Vi er alle "armchair managers", med eller uten FM-erfaring, og det er jo mer enn halve moroa og tenke tankene om hvordan ting burde vært hvis bare MON hadde tatt til vettet og hørt på akkurat meg :lol:
EspenE
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 553
Registrert: 23 Okt 2018, 20:46

Re: Stoke - Bournemouth

Innlegg EspenE » 03 Jan 2021, 00:55

Morten T. skrev:Han har «ett bein», det venstre. Høyrebeinet er like dødt som Kaptein Ahab sitt trebein. Det lyser panikk av McClean hvis han havner i en situasjon hvor han tvinges til å bruke høyrebeinet.
Han er ok når han kan følge barneregla «vi går rett på, samme hva vi støter på» og slå innlegg. Litt av problemet er at nesten alt han gjør i fart i angrepsfasen foregår på instinkt. Som spiss så må du være litt smartere, kaldere i topplokket og løpe riktig for å skape rom for deg selv og andre. Det tviler jeg veldig sterkt på at McClean hadde klart. Det hadde sannsynligvis endt opp like tannløst som Brown.
Da er jeg mer enig med Espen. Hvis Fletcher ikke spiller så bedre å benytte Vokes, men da MÅ det komme legg fra kantene inn i boks eller oppspill mot Vokes og bevegelse rundt. Hvis ikke er også Vokes( og I og for seg Fletcher også )verdiløs på topp.


Syns du er streng med McClean, han hadde opptil to-tre gode berøringer med høyra i dag! :D

Dessverre synes jeg han mangler mye av farta han hadde for et par sesonger siden, så han er nok på hell. Han kunne kanskje vært en kaoselement foran der i sluttminuttene, men synes han ikke greier rolla med å være på andreballene som Vokes og Fletcher vinner. I denne kampen var nok det mest fordi han spilte vingback, men ellers også har han sliti med det.
EspenE
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 553
Registrert: 23 Okt 2018, 20:46

Re: Stoke - Bournemouth

Innlegg Torstein Norevik » 03 Jan 2021, 02:34

Synest vi gjør en bra kamp rent spillemessig der vi er fullt på høyde med Bournemouth på det meste av banen, med bra balltempo der gutta finner hverandre bra, men der vi som vanlig sliter med å skape noe på den siste tredjedelen. En kamp vi kanskje ville ha karakterisert som en godt gjennomført kamp dersom vi hadde vunnet 1-0 i stedet for å tape 0-1.

Så er det jo ikke rakettforskning å se hvor problemet ligger. Vi har scoret 5 mål på de 10 siste kampene, og kun 2 på de 6 kampene vi har spilt etter at vår toppscorer Campbell ble skadet. Da hjelper det lite at vi på de samme 6 kampene kun har sluppet inn 2, som i seg selv er strålende. Men når vi ikke scorer selv hjelper det så lite om vi holder tett bak, og uttellingen i poeng på de samme 6 kampene er fattige 7 poeng av 18 mulige, til tross for bare ett tap på de samme 6 kampene.

Det er et betimelig spørsmål om fokuseringen på å holde tett bak - som i og for seg er et viktig fokus - går for mye på bekostning av det offensive spillet, spesielt nå når vi mangler spillere fremover som kan gjøre noe på egen hånd, skape noe ut av ingenting og avgjøre en kamp til vår fordel, slik Campbell var i stand til og ved flere anledninger gjorde.

Selv om jeg synest O´Neill har gjort en formidabel jobb, stiller jeg et lite spørsmål ved hans hang til å spille med tre stoppere - spesielt på hjemmebane - når ikke ving-backene fungerer offensivt. McClean har ikke vært i nærheten av formen han viste i fjor, og Smith synest jeg også blir for puslete fremover og kommer for sjelden til innlegg, og snur for ofte og slår støttepasninger i stedet for å utfordre fremover.

Vi har per i dag ikke spisser som kan utrette noe på egen hånd, og når støtten bakfra - både fra vingbackene og midtbanen - er minimal blir det som det blir. Det som kanskje er mest bekymringsverdig er at dette ikke ser ut til å være noe forbigående fenomen, men har vedvart over tid, og vi har gått fra å være et av de mestscorende lagene i divisjonen i starten av sesongen til å bli et av lagene som scorer minst.

Så er jeg heldigvis overbevist om at det neppe er noen som er mer klar over dette problemet enn O´Neill selv, noe som nok også er bakgrunnen for at han har signalisert at han kan ønske seg både en spiss og en venstreback i januarvinduet.

Bursik fortsetter i samme spor, og jeg er utrolig imponert over hva denne unggutten har prestert. Jeg var i utgangspunktet veldig skeptisk til å bruke en så ung og urutinert keeper, spesielt med tanke på alle skadene i laget, men jeg må si at han har gjort denne skepsisen grundig til skamme. Våken og trygg i det meste han foretar seg, og det virker som at også forsvaret stoler fullt og fast på unggutten.

Stopperne Collins/Souttar/Chester gode som vanlig, selv om Collins nok må ta målet på sin kappe, da forsvaret stod veldig høyt og gav mye bakrom, og Collins var feil posisjonert da pasningen ble slått i dette bakrommet.

Så er det også å håpe at trioen Mikel/Allen/Clucas vil bli stadig bedre etter hvert som de får spilt noen kamper. Clucas og Mikel er ennå veldig rustne, Allen noe bedre idag, selv om også han - etter mitt syn - har mer å gå på. Når disse tre kommer i kampform vil vi nok ha en vesentlig styrket midtbane sammenlignet med det de presterte idag.

Brown løper mye, men skaper lite. Fletcher litt det samme, jobber bra, men har ikke vært like skarp etter at spissmakker Campbell måtte kaste inn håndkleet.

Jeg savner Verlinden, og tror kanskje at både han og Ince hadde vært bedre alternativer på kantene enn Smith og Mc Clean, m.t.p å skape noe fremover. Og hva med å prøve Powell som spiss, med disse to på kant i 4-3-3 ? Powell er vel trolig den mest målfarlige av våre spillere per idag, og han er også en sterk hodespiller, og en smart spiller, men jeg synest ofte at han blir liggende for dypt og derfor ikke blir så involvert i det offensive spillet som han kunne - og burde - være. Han må oftere komme i posisjon foran motstanderens mål.

Likevel ingen grunn til å krisemaksimere etter dagens kamp, men mangelen på scoringer er bekymringsverdig og noe som må løses.
Torstein Norevik
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2992
Registrert: 31 Jan 2011, 23:01
Bosted: Voss

Re: Stoke - Bournemouth

Innlegg Svein Nilsen » 03 Jan 2021, 11:11

Da har jeg talt til ti.....og sovet på det. Det skal man som kjent gjøre når man er sint og skuffet ;) . Neida, litt mer skuffet enn sint men faktum er vel at vi gjorde en mye bedre kamp enn på lenge i går kveld. Hadde vi spilt såpass og lagt ned så mye arbeid i de foregående 5-6 kampene hadde vi nok unngått noen 0-0 kamper! Litt tilfeldig at det er Bournemouth og ikke Stoke som fikk med seg 3 poeng. Når det er sagt så er det lett å se hvor problemet (fortsatt) sitter. Vi er totalt ufarlige foran motstanderens mål. Begovic hadde vel en av sine roligste kamper på Bet365 Stadium noensinne! Fortsatt solide bakover med Bursik og 3 stoppere som alle leverer. At vi ligger høyt og blir avslørt noe på farten er en pris vi må betale for å være mer offensive, og det skal vi! Tror vi gradvis nå blir bedre og bedre, mye på grunn av Joe Allen. Han er mer fremadrettet, pasningene går fremover, har litt mer risiko men treffer som oftest. Beveger seg også mer i bakrom og kommer til avslutninger. En mer tydelig offensiv spiller enn de alternativene vi har. Får Mikel opp farten og Clucas blir venn med ballen igjen så bør vi ha en bra sentral midtbane, bra nok. Kantene er fortsatt et problem, og var vel det også i går. Smith prøver så godt han kan, er bevegelig men blir litt enten eller, mest ingenting. Har ikke fart og teknikk til å utfordre på kanten, og hver gang han prøver å overlappe og gå til linja, vender han og slår støtte. Har noen ok innlegg men det er fra en litt dypere posisjon. McClean er en ufattelig dårlig fotballspiller, har kraft og arbeidsinnsats, men mangler mye på å kalle seg fotballSPILLER. Verlinden får ikke sjansen, satt heller ikke på benken i går. Med noen forventede nye spillere inn i januar bærer det nok på utlån eller et salg på Verlinden, dessverre. Så er det spissplassen. Det er her vi sliter mest, det lukter ikke mål av noen av våre såkalte spisser. Powell er jo en 10'er og blir ofte fryktelig dyp, men for meg virker han som den som kan sette noen goal'er. Kanskje kan han spille ren spiss? Og ikke bruke alle kreftene på lange defensive løp. Fletcher var positiv den korte stunden han spilte i går, med han på banen hadde vi vår beste periode. Han vinner dueller og han flikker videre med mening. Kan holde på ballen. En ok spiss men lite målfarlig i det siste. Vokes hadde vel en bedre kamp enn de fleste "så" mot Forest, men også han ufarlig foran mål og svakere i duellene enn Fletcher. Også dårligere med ball! Brown er en stor skuffelse. Har ingen spisskompetanse. Taper absolutt alle dueller og mister ballen med dårlige mottak, dårlige pasninger eller snubler i egne bein. Løper en del, men da mest som en hodeløs kylling. Bør hviles, lenge!
Med andre ord; vi har en bra keeper, og flere gode keepere er på vei tilbake fra skader. Stoppere har vi i hopetall, og av god kvalitet. Backer har vi ikke, den som har klart seg best er faktisk Collins når han har blitt plassert på høyrebacken. God med ball, brukbar fart, duellsterk og kan vel også slå noen bra innlegg, Vi trenger en ny venstreback hvis ikke Tymon kan prøves og han overbeviser. Med alle skadeutsatte spillere tilbake på midtbanen bør vi være godt nok forspent der også. På kantene har vi utfordringer fordi flere av de vi har brukt ikke leverer - har verken fart, teknikk eller innleggsfot. Her må det handles! Og spissplassen skriker etter en med et minimum av målteft. Vi savner Campbells naturlige og kliniske avslutter egenskaper, men det finnes nok flere der ute. Det er vel uvisst hvordan vi ligger an med tanke på Financial Fair Play, men er det rom for investeringer bør vi putte en del i en målscorer. Det vil være forskjellen på opprykk og fortsatt spill i Championship.
Svein Nilsen
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2469
Registrert: 06 Aug 2010, 22:47

Re: Stoke - Bournemouth

Innlegg EspenE » 03 Jan 2021, 11:52

Torstein Norevik skrev:Det er et betimelig spørsmål om fokuseringen på å holde tett bak - som i og for seg er et viktig fokus - går for mye på bekostning av det offensive spillet, spesielt nå når vi mangler spillere fremover som kan gjøre noe på egen hånd, skape noe ut av ingenting og avgjøre en kamp til vår fordel, slik Campbell var i stand til og ved flere anledninger gjorde.

Selv om jeg synest O´Neill har gjort en formidabel jobb, stiller jeg et lite spørsmål ved hans hang til å spille med tre stoppere - spesielt på hjemmebane - når ikke ving-backene fungerer offensivt.


Vel, disse to henger helt tydelig sammen. Nathan Jones prøvde jo å spille med offensive backer i halvannet år uten at det funka - fordi vi ikke har noen offensive backer bortsett fra Tymon, og da kan man velge å gå med 3 bak eller finne på noe annet. Det jeg synes er litt rart er at 4-2-3-1/4-3-3 funka tidvis bra forrige sesong, så hvorfor har han bytta til 3 stoppere? Spesielt nå som vi har fått inn ankeret Mikel burde vel 2 (med skjold foran) fungere greit?

Torstein Norevik skrev:Så er jeg heldigvis overbevist om at det neppe er noen som er mer klar over dette problemet enn O´Neill selv, noe som nok også er bakgrunnen for at han har signalisert at han kan ønske seg både en spiss og en venstreback i januarvinduet.


Enda en venstreback? Personlig tror jeg ikke vi skal bruke tid og penger på det, det er framover vi trenger forsterkninger. Men han er vel ikke fornøyd med Fox da. Jeg har fortsatt trua på Tymon, men han trenger støtte og veiledning. Han har jo den desidert beste venstrefoten i forsvaret, og mer fart enn både Fox og McClean, så jeg synes det er rart han ikke får en "run" i laget, 5-6 kamper på rad for å bygge seg opp.

Torstein Norevik skrev:Stopperne Collins/Souttar/Chester gode som vanlig, selv om Collins nok må ta målet på sin kappe, da forsvaret stod veldig høyt og gav mye bakrom, og Collins var feil posisjonert da pasningen ble slått i dette bakrommet.

Dette må vi regne med at skjer. Han er ung, og de fleste lag slipper inn mål innimellom :-)

Torstein Norevik skrev:Jeg savner Verlinden, og tror kanskje at både han og Ince hadde vært bedre alternativer på kantene enn Smith og Mc Clean, m.t.p å skape noe fremover. Og hva med å prøve Powell som spiss, med disse to på kant i 4-3-3 ? Powell er vel trolig den mest målfarlige av våre spillere per idag, og han er også en sterk hodespiller, og en smart spiller, men jeg synest ofte at han blir liggende for dypt og derfor ikke blir så involvert i det offensive spillet som han kunne - og burde - være. Han må oftere komme i posisjon foran motstanderens mål.

Jeg er ikke så glad i å bruke spillere "out of position", vi bør heller fokusere på å gjøre ham til en playmaker istedet for å banke den opp til "Tanksenter Brown"

Torstein Norevik skrev:Likevel ingen grunn til å krisemaksimere etter dagens kamp, men mangelen på scoringer er bekymringsverdig og noe som må løses.

Enig
EspenE
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 553
Registrert: 23 Okt 2018, 20:46

Re: Stoke - Bournemouth

Innlegg Morten T. » 03 Jan 2021, 12:29

EspenE skrev:
Torstein Norevik skrev:Stopperne Collins/Souttar/Chester gode som vanlig, selv om Collins nok må ta målet på sin kappe, da forsvaret stod veldig høyt og gav mye bakrom, og Collins var feil posisjonert da pasningen ble slått i dette bakrommet.

Dette må vi regne med at skjer. Han er ung, og de fleste lag slipper inn mål innimellom :-)

Det er nettopp dette. ALLE lag får mål eller målsjanser mot seg. Det viktigste er å spille på en slik måte at muligheten for å slippe et lag til målsjanser minimeres.
Det er en slags akademisk øvelse på Drillo-nivå å se en kamp og samtidig telle opp de hypotetiske målsjansene til motstanderen som KUNNE ha skjedd hvis ikke f.eks. Brown, Vokes, Allen eller Clucas hadde utført press i oppspillsfasen eller spillere som faller ut av strukturen og skaper sjanser for motstanderen når de hodeløst går framover.

Uansett hvor bra man stiller opp defensivt, så vil man altså alltid få mål og målsjanser mot, men å benytte slike mål eller målsjanser i mot for å beskrive det generelle forsvarsspillet sett over tid blir ikke helt riktig. Glipper, feil og uflaks vil alltid skje, det viktigste er å opprette et system som forhindrer at det skjer ofte

Synonymet på det såkalte «Boring Arsenal», den suksessfulle manageren George Graham sa det en gang så vakkert og morsomt( eller nei, glem morsomt, morsomt er ikke bra): «The goalkeeper is the jewel in the crown and getting at him should be almost impossible. It's the biggest sin in football to make him do any work.»
Dette er knakende godt sagt. Det er jo en slags helt urealistisk nullvisjon det der, som nullvisjoner flest, det skjønte Graham også, men hele poenget her er jo å jobbe hardest mulig for å slippe inn minst mulig.

Et annet aspekt her er det vi kan kalle «running power»( løpskraft ). Det er ikke mange nok hos Stoke som er villig til å løpe de meterne ekstra for å skape sjanser framover. Det bør bedres. Moderne fotball handler mye om spillere som er villig til å løpe langt, og lengre enn langt, for LAGET sin skyld...

Og nettopp derfor er jeg enig med Torstein i at det ikke er noe grunnlag for å krisemaksimere.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Stoke - Bournemouth

Innlegg onside » 03 Jan 2021, 14:41

Måtte kikke litt på kampen i dag igjen, og lese litt kommentarer her, mange som oppsummerer veldig bra, om enn med noen variasjoner. Ett par refleksjoner i tillegg:
1. Brown får jo mye kritikk, og jeg syns det er synd at han blir brukt som ensom spiss. Han var som en snøball i helvete mot Simpson, Kelly og Cook. Jobber veldig bra og forsjekker godt, men det er jo ikke primæroppgaven til en spiss! Han får nok sjansen på kant igjen, han er mye bedre enn det han viste i går. Syns litt synd han ble «misbrukt» slik....
2. Mikel er ikke kampklar. Han prøver å spille som om han er kampklar, men han løper altfor lite, slår bare enkle støttepasninger fordi han får dårlig tid, greier aldri utfordre og ble forbigått uten å greie å takle. Dette ble mer og mer tydelig ettersom klokka tikket. Lurer sterkt på om MON burde valgt Cousins som DM i denne kampen. Dette også med tanke på at Allen også er såpass rusten men leverte en «løpssterk» 1.omgang, men faller veldig i andre.....

Med tanke på Fletchers skade ( i tillegg til Campbell og Gregory) vil dette aktualiserer at det vi trenger er å låne en spiss i januarvinduet.
onside
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2314
Registrert: 02 Des 2014, 23:23

ForrigeNeste

Gå til Stoke "live"

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 23 gjester

cron