Stoke - WBA

Her postes kampene og kommentarene når Stoke spiller

Re: Stoke - WBA

Innlegg kjell-etne » 05 Nov 2019, 00:48

Kanskje et forventa tap eller iallefall vanskelig utgangspkt. for Delap og co med så få dagars varsel. Ufattelig merkeleg tidspkt å sparke ein trenar på enten dei hadde hatt ein ny eller ei, dustefyren Jones ( iallefall dust som manager av det han har vist i Stoke, kan jo kanskje ver hyggeleg på privaten :( , er jo ikkje alltid det heng isamen) måtte jo blitt pelma ut fyren, for lenge siden og hatt ny mann på plass samt gitt sparken på et tids pkt med speleopphold og naturleg pause.
Nei då, minst mulig tid for nytt team å samspele/ta ut tropp/kommunisere med tropp, ja i heile tatt gjer det så vanskeleg i overgangen som mulig ; må vera litt dusteinngrep inne i bilde der og ser det ut som.
Sjølv om det kan virka som kun ein mann kan løysa dette trur ikkje eg det stemmer, om så var tilfelle er det merkeleg at denne mannen går ledig :shock: Han burde jo vore i fast jobb kontinuerlig då, skulle ein tru; nei mange litt etablerte trenerar der ute bl a av dei som er nevnte som favorittar til jobben klarer nok dette, men å snu trenden på to dagar klarer vel ikkje sjølv Delap om han var aldri så sentral i Stoke. :(
Kva skjer nå; vekesvis med midlertidig løysing? Har styret eller eigar eit navn, ein plan, vil noken overta? Det å rydda etter Jones er kanskje heller ikkje berre berre ( eller etter Hughes vil det vel bli hevda) her er ein stor jobb å gjer med å få vekk ein god del daukjøtt dessverre. Men må nå ha trua, atter ein gang då :D
kjell-etne
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 66
Registrert: 31 Des 2013, 01:33

Re: Stoke - WBA

Innlegg Torstein Norevik » 05 Nov 2019, 01:07

Delap sender utpå et lag som i all hovedsak består av spillere som har sine fortrinn i fysikk og løpsstyrke, snarere enn kreative egenskaper. Noen har ønsket dette velkommen, men det hjelper så lite med fysikk når laget er totalt blottet for kreative spillere. Det skapes null og niks.

Langballene bakfra fører ikke frem, er enten uten adresse eller klareres enkelt av WBA-forsvaret. Det finnes ikke balltempo, og spillerne bruker som regel flere touch før ballen spilles videre. Da går det for seint, og det blir enkelt å forsvare seg.

Det første WBA-målet var et stjerneeksempel på det motsatte. Ja, jeg ser det klages over tafatt forsvarsspill, men WBA spilte kjappe kombinasjoner på en-touch, og det gikk rett og slett for fort til at Stoke-forsvaret greidde å henge med. Det var ikke bare svakt forsvarsspill, men også veldig bra angrepsspill, av kjappe og gode WBA-spisser, som har teknikk og ferdigheter nok til å kunne regissere slike angrep. Stoke har ikke lenger den type spillere, de er valgt bort. WBA spilte et kjapt kortpasningsspill, der pasningene veldig ofte ikke ble sendt mer enn 5-10 meter, men det gikk fort i kjappe kombinasjoner, ofte på en-touch, og Stoke-spillerne hang ikke med, men ble løpende imellom. WBA fremstod rett og slett som et langt bedre lag, med langt bedre spillere som hadde egenskaper som fart, teknikk og et kjapt fotballhode. Noe som virker helt fraværende i dagens Stoke-lag.

Men det er slik jeg så gjerne skulle ønske vi kunne sett Stoke spille, og som vi så fra tid til annen i glansperioden med Bojan, Shaqiri og Arnautovic. I dagens stall har vi ikke den type spillere, fordi det har vært fokusert på andre egenskaper når nye spillere har blitt hentet.

Det har vært mye fokus på de personlige feilene fra Stoke-spillerne denne sesongen, som har kostet oss mange poeng. Og det har vært fokus på at spillerne har vært for slappe og ikke har giddet å yte skikkelig innsats. Ja, det har vært mange personlige feil, og manglende innsats har det nok også vært til tider, og begge deler har kostet oss poeng.

Men i diskusjonen om å bringe tilbake den såkalte "tapte identiteten" synest jeg det er overraskende at det ikke fokuseres mer på den totale mangelen på kreativitet i dagens Stoke-lag. Som en konsekvens av en tilsynelatende bevisst policy for å finne tilbake til denne såkalte "identiteten", ved at noen av de mest kreative spillerne har fått - eller er blitt bedt om å - forlate klubben, for så å bli erstattet av spillere som først og fremst har fysikk som sitt fremste våpen, men er i manko på kreative gener.

Fotball er så mye mer enn å løpe, men når jeg leser enkelte innlegg så sitter jeg igjen med et inntrykk av at det faktisk ikke er så farlig om spilleren faktisk kan håndtere kula, så lenge det løpes og kjempes, og laget er godt organisert. Helt feil i mitt hode.

Selvsagt er det sammenheng mellom spillernes kvaliteter og resultater, og dette er etter mitt syn den viktigste sammenhengen. Det er bare å sjekke lagoppstillingene til de ulike lagene, eksempelvis i PL, for å danne seg et inntrykk av om det er lagene med de største stjernene som gjennomgående gjør det best, eller om det er lagene som stort sett baserer seg på "gråstein", og der innsats og organisering er de viktigste virkemidlene, som gjør det best. Svaret er at det gjennomgående er lagene med "stjerner" som gjør det best, selv om det finnes noen unntak innimellom.

Dette henger selvsagt også sammen med økonomi, fordi de rikeste klubbene er de som har råd til å hente de beste spillerne. Lag som Man.C, Man.U, Liverpool, Chelsea, Arsenal og Tottenham har dominert PL i årevis, ikke fordi de har vært uovertrufne rent taktisk og fysisk, eller fordi de har spillerne som løper mest, men fordi de har hatt økonomi til å kunne hente de beste spillerne fra andre klubber, som kan håndtere kula, og som har gode "fotballhoder". Disse gjør oftere de riktige valgene i de viktige situasjonene, og har teknikk nok til å sette disse valgene ut i livet i praksis. Det gir ofte resultater.

Og selv om det kan vises til lag som har rykket opp med "gråstein" - eller som ligger i toppen av Championship med "gråstein", så kan det være grunn til å minne om at de siste 15 sesongene er det kun to sesonger at ikke minst ett eller to av de nyopprykkede lagene til PL har rykket direkte ned igjen ved første anledning. Og mange har også rykket ned den andre sesongen, selv om de (kanskje med et nødskrik) har greidd seg den første.

"Gråstein" holder kanskje i Championship, men blir fort avslørt - og holder sjelden godt nok mål - i PL.

Og så må jeg si at jeg er ganske overrasket over at såpass mange ønsker seg Pulis tilbake, og ser på han nærmest som en frelser. Han forlot et Stoke som hadde stagnert, og det var nok også grunnen til at han måtte gå. Overtok Crystal Palace og gjorde en god jobb der, for så å gjøre en middels jobb i WBA og i Boro. I WBA var han sågar "medskyldig" i nedrykket, ettersom laget lå i nedrykkssumpa med begge beina da han fikk sparken, ett poeng over nedryksstreken.

Som forøvrig var det samme Stoke gjorde da Hughes fikk sparken, og der han fikk det meste av skylden for nedrykket. Hvorfor gjelder ikke det samme for TP, som forlot WBA omtrent i samme situasjon ?

Og han har aldri vært linket mot noen av de større klubbene, men stort sett mot Championship-klubber eller klubber som sliter på nederste halvdel av PL. For egen del jeg synest jeg dette er pussig hvis han er så dyktig som det hevdes fra enkelte hold, der man kan få inntrykk av at han er en av de dyktigste managerne i hele ligasystemet. Tittelen "Manager of the year" brukes gjerne som "bevis" på TP's dyktighet. Alan Pardew har også vunnet den tittelen, selv om nok få i dag vil fremheve han som en av de dyktigste managerne på øyriket.

Nok om det, nå var det WBA-kampen det skulle dreie seg om. ;) Men mitt syn er at fokuset på å finne denne såkalte "tapte identiteten" kan være ødeleggende, fordi det etterlater et inntrykk av at om det bare kjempes og slåss, så vil alt bli bra. Så kommer dette med spillernes kvaliteter totalt i bakleksa, og gis veldig lite fokus. Og det ser vi i kveld, der vi totalt mangler kreativitet, mens WBA har kreative spillere som f.eks. Diangana og Pereira, som skaper farligheter på egenhånd. Det vinner WBA til slutt kampen på, og det er ikke første gangen vi taper av denne grunnen.

Jeg er redd det heller ikke er den siste... :?

Rory Delap var for øvrig inne på det samme i intervjuet etter kampen, der han gav uttrykk for at noe av det som skuffet han mest fra kampen var nettopp lagets manglende evne til å skape sjanser.
Sist endret av Torstein Norevik den 05 Nov 2019, 11:30, endret 5 ganger.
Torstein Norevik
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2992
Registrert: 31 Jan 2011, 23:01
Bosted: Voss

Re: Stoke - WBA

Innlegg Morten T. » 05 Nov 2019, 10:33

Har alltid hatt sansen for folk som skader seg på merkeligste vis, enten det er helt bevisst på Jackass-måten, eller helt tilfeldig i en merkelig setting, som her :mrgreen: :
https://www.stokesentinel.co.uk/sport/f ... ry-3502024
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Stoke - WBA

Innlegg Morten T. » 05 Nov 2019, 14:23

Delap etter matchen:
https://www.stokecityfc.com/news/2019/n ... t-verdict/

Enig med Rory i dette:
"We have to be better and we know that, we’re in a real scrap and we need more in terms of the fight for the ugly side of the game, we need to win the challenges and the second balls, we need to be better all over the pitch."

Det som Delap preiker om her har vært mangelvare en god stund, dessverre... :(
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Forrige

Gå til Stoke "live"

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 18 gjester

cron