Birmingham-Stoke

Her postes kampene og kommentarene når Stoke spiller

Re: Birmingham-Stoke

Innlegg Svein Nilsen » 31 Aug 2019, 22:38

Morten T. skrev:
Svein Nilsen skrev:Jeg har sagt det før; hvis man skal måle en fotballspiller etter løpsferdigheter så finnes det jo en million langdistanseløpere man kan hente ned fra høyfjellet i Kenya!

Det holder ikke BARE å løpe mye, det tror jeg absolutt INGEN av oss som mener at det å løpe mye i moderne fotball er en viktig egenskap noensinne har hevdet. Det er en, av flere, komponenter som må på plass.
De beste lagene løper veldig mye. Det gjelder nesten uansett hvilken liga man dissekerer.

Man kan jo snu på det også. Det hjelper ikke med skjøre ballettdansere og ballvirituoser hvis de ikke løper( mye ).
Individuelt skikkelige spillere er fint det, men det holder ikke BARE med det. Kanskje i futsal, på løkka osv, men ikke i moderne profesjonell fotball.


Mitt poeng var mer at Jones "forsvarer" uttaket av Clucas og McClean med at de løper mest, eller jobber mest som managere ofte sier. Løpe og jobbe er tydeligvis det samme. Å løpe fort og lurt er vel så viktig. Mange som løper mye er flinke til å dekke rom defensivt og skaper rom offensivt, men de skal defensivt også bl.a. kunne takle og vinne dueller og offensivt dra av en spiller og komme i posisjon til innlegg, skudd, gode pasninger osv. Det virker som om våre to er best på å løpe - mest uten mål og mening, dessverre!
Svein Nilsen
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2469
Registrert: 06 Aug 2010, 22:47

Re: Birmingham-Stoke

Innlegg Morten T. » 31 Aug 2019, 23:01

Svein Nilsen skrev:
Morten T. skrev:
Svein Nilsen skrev:Jeg har sagt det før; hvis man skal måle en fotballspiller etter løpsferdigheter så finnes det jo en million langdistanseløpere man kan hente ned fra høyfjellet i Kenya!

Det holder ikke BARE å løpe mye, det tror jeg absolutt INGEN av oss som mener at det å løpe mye i moderne fotball er en viktig egenskap noensinne har hevdet. Det er en, av flere, komponenter som må på plass.
De beste lagene løper veldig mye. Det gjelder nesten uansett hvilken liga man dissekerer.

Man kan jo snu på det også. Det hjelper ikke med skjøre ballettdansere og ballvirituoser hvis de ikke løper( mye ).
Individuelt skikkelige spillere er fint det, men det holder ikke BARE med det. Kanskje i futsal, på løkka osv, men ikke i moderne profesjonell fotball.


Mitt poeng var mer at Jones "forsvarer" uttaket av Clucas og McClean med at de løper mest, eller jobber mest som managere ofte sier. Løpe og jobbe er tydeligvis det samme. Å løpe fort og lurt er vel så viktig. Mange som løper mye er flinke til å dekke rom defensivt og skaper rom offensivt, men de skal defensivt også bl.a. kunne takle og vinne dueller og offensivt dra av en spiller og komme i posisjon til innlegg, skudd, gode pasninger osv. Det virker som om våre to er best på å løpe - mest uten mål og mening, dessverre!

Det er jeg enig i, Svein, men mange trenere tenker slik.
Satt på spissen: Hvis en trener har valget mellom en spiller med løpskraft og begrensede tekniske ferdigheter eller en med bra tekniske ferdigheter som samtidig er lat og spiller på høy risiko, så velges ofte det første alternativet.
Mange supportere så jo ikke helt det positive med arbeidsjern som Whelan og Walters, men mange trenere ser verdien av den type spillere og gir de derfor mye spilletid.
Når det er sagt så kan man ikke ha 11 Whelan’er eller Walters’er på et lag,like lite som man kan ha 11 giddalause driblefanter, man må finne en balanse.
Mitt poeng er at det er en ubalanse i hvilke spillertyper som prissettes, hvilke som det blir sett mellom fingrene med når de gjør feil osv.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Birmingham-Stoke

Innlegg Torstein Norevik » 01 Sep 2019, 14:43

Svein Nilsen skrev:
Morten T. skrev:HVIS Jones får beholde jobben og HVIS han klarer å snu dette, så vil det være noe for historiebøkene.
Det blir spennende å se hva som skjer framover...


Spillerlogistikk; her er det jo usedvanlig mye som skurrer. Nå har vi spilt 6 ligamatcher og 2 Ligacup kamper, i tillegg til treningskampene. Fortsatt bytter han 5-6 spillere til HVER kamp. Og de eneste som får ubegrenset med tillitt er de to som supporterne mener er de aller dårligste. Et eksempel; James McClean. Ok, han løper mye, men hva så? Han skal vel spille fotball ikke bare løpe rundt som en hodeløs hane? Jeg har sagt det før; hvis man skal måle en fotballspiller etter løpsferdigheter så finnes det jo en million langdistanseløpere man kan hente ned fra høyfjellet i Kenya!

Her tror jeg du er ved kjernen til problemene, Svein. Jones har hentet inn mange nye spillere, for slikk og ingenting, som de fleste av oss nok hadde liten kjennskap til før de kom til klubben, med noen få unntak som f.eks. Powell. Så langt har ikke det fungert, og når sant skal sies så er det kanskje ikke så rart.

Klubben har de siste årene mistet kvalitetsspillere som N´Zonzi, Shaqiri og Arnautovic, og gitt fra seg andre, som Bojan, Bauer og Pieters. Dette har de forsøkt å bøte på ved å hente inn spillere som Clucas, McClean og Ward, og en rekke andre spillere fra Championship og League One som erstatning, enten gratis eller på lån. Det har vel vist seg at disse ikke har vært i nærheten av å inneha de samme kvalitetene som spillerne de var tiltenkt å erstatte.

Det må nok kunne sies å ha vært veldig naivt av klubbledelsen, og noe i nærheten av ønsketenkning at den type spillere ville kunne erstatte de som dro. Klubben blir ikke bedre av å erstatte noen av sine beste spillere - som holder god Premier League-standard - med spillere fra Championship og League One, der flere av de nyankomne var spillere som ikke en gang fikk plass på laget i sine respektive klubber, og som heller ikke figurererte i fremtidsplanene der.

Og her er det som hele tiden har vært mitt mantra...vi kan snakke så mye vi vil om spillestil, system, løpskraft, duellkraft, innstilling og vilje. Men er ikke kvaliteten på spillerne god nok, når det kommer til egenskaper som ballbehandling, teknikk, fart og spilleforståelse, så vil vi heller ikke få resultater, om de løper aldri så mye.

Og for meg er det heller ikke noe motsetningsforhold mellom det å ha de sistnevnte egenskapene og det å kunne og ville løpe. Det handler vel mest om å finne spillere som har begge typer egenskaper, og de finnes om man er flink til å lete. Det bør ikke være snakk om enten eller, men om både og.
Torstein Norevik
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 2992
Registrert: 31 Jan 2011, 23:01
Bosted: Voss

Re: Birmingham-Stoke

Innlegg Morten T. » 01 Sep 2019, 16:17

For meg er det merkelig at en topptrener som Jürgen Klopp tar med løpsmaskiner og grå arbeidshester som Jordan Henderson og James Milner all den tid det er ca. et par millioner bedre triksekonger der ute. Eller at Ferguson fant plass til Roy Keane og Darren Fletcher. Eller at Mouhrino brukte Claude Makelele. Ja, det er rart at Gennaro Gattuso i det hele tatt fikk en karriere på fotballbanen...

osv., osv...

Jeg liker spisskompetanse, jeg og undres stadig over at en type spillere bejubles for ETT skudd, EN finte, ETT mål osv.( samtidig som feil bortforklares eller feies under teppet ), mens en annen gruppe spillere trøkkes ned for den minste feil.
For meg er fotball et sammensatt spill.
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Re: Birmingham-Stoke

Innlegg Morten T. » 01 Sep 2019, 18:42

Lilledino skrev:
Morten T. skrev:
Lilledino skrev:Det er vanskelig å spille mot et etablert forsvar,,,

Men, det er NJ sin jobb til å ta taktiske grep som klarer på gå gjennom, eller tre gjennom noen geniale pasninger..

Sett inn Bojan !

Jeg tror den spilleren bli et tema til Dovre faller, men det er helt ok. På samme måte som det BØR være ok å snakke mye om savnet etter andre spillere...eller managere.

Hihi.... Skal stoppe... Men Myggen hadde også vært genial her...

Den norske spissen Ola Kamara scoret i går 2 mål i 3-0 seieren mot Krkic sin nye klubb Montreal. I Montreal også, for sikkerhets skyld.
https://www.impactmontreal.com/en

Dette kan vel ikke bety annet enn det noen av oss har hevdet en god stund?
Ola Kamara er en klassespiss som egentlig burde ha spilt for en mye bedre klubb og Lagerbäck tar selvfølgelig feil når han vraker han fra landslagstroppen. 2 scoringer i den kruttsterke MLS-ligaen bør være bevis nok for de som har vært i tvil om mannens egenskaper. Burde minimum ha spilt for Stoke med en slik prestasjon, men sannsynligheten for at det finnes mange trenere der ute som ikke har forstått Kamara sin storhet er nok såpass stor at han helt uforståelig fortsatt vil være nødt til å friste tilværelsen i soccer-landet USA. Det er i hvertfall ikke Kamara sin feil at han må spille der etter å ha levert såpass i Kina at ha ble satt på benken...
For å være populær må man være en middelmådighet - Oscar Wilde
Brukerens avatar
Morten T.
Ivrig Stokie
 
Innlegg: 11896
Registrert: 06 Aug 2010, 22:04
Bosted: Ossschlo

Forrige

Gå til Stoke "live"

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 25 gjester

cron